جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۴
۷
کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگوی مشروح با جهان نیوز:

صحنه سیاسی لبنان دست مافیای قدرت و شبکه نفوذ است/ آمریکا به دولت لبنان اولتیماتوم داده که حق کمک گرفتن از ایران را ندارد/ هرج و مرج در لبنان برای نفوذ اسرائیل و ضربه زدن به مقاومت است/ آمریکا دولت مستقل دوست ندارد؛ لبنانی‌ها چوب علاقه آمریکایی‌ها را می‌خورند

دوشنبه ۲۸ تير ۱۴۰۰ ساعت ۰۱:۴۹
کد مطلب: 770108
هرج و مرج در لبنان برای نفوذ اسرائیل در این کشور و ضربه زدن به مقاومت است. از طرفی هم به نفع آمریکایی هاست که دوست ندارند هیچ جای دنیا دولت مستقل شکل بگیرد و در این بین مردم لبنان چوب آن را می‌خورند.
صحنه سیاسی لبنان دست مافیای قدرت و شبکه نفوذ است/ آمریکا به دولت لبنان اولتیماتوم داده که حق کمک گرفتن از ایران را ندارد/ هرج و مرج در لبنان برای نفوذ اسرائیل و ضربه زدن به مقاومت است/ آمریکا دولت مستقل دوست ندارد؛ لبنانی‌ها چوب علاقه آمریکایی‌ها را می‌خورند
گروه بین الملل جهان نيوز: بعد از حادثه تلخ انفجار بندر بیروت، دولت حسان دیاب نخست وزیر وقت لبنان تحت فشارهای داخلی و خارجی مجبور به استعفا شد. پس از آن سعد حریری برای سومین بار به مقام نخست وزیری لبنان رسید و مامور تشکیل دولت شد. اما چند روز قبل و پس از حدود 9 ماه حریری پس از دیدار با میشل عون رئیس جمهور لبنان خبر استعفای خود را اعلام کرد. با استعفای حریری وضعیت سیاسی لبنان دوباره به 9 ماه قبل بازگشت و همان وضعیت بلاتکلیفی و بی دولتی در این کشور حاکم شد. استعفای حریری مصادف با بحران اقتصادی لبنان شده که عامل آن تحریم و فشارهای آمریکا است. در این دوره ارزش پول لبنان به طرز بی سابقه ای سقوط کرده و اقتصاد لبنان در لبه پرتگاه فروپاشی قرار گرفته است.

در همین رابطه دکتر مسعود اسداللهی کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با جهان نيوز درباره استعفای سعد حریری و آینده بحران سیاسی لبنان اظهار داشت: برای اولین بار نیست که لبنان دچار خلأ سیاسی می‌شود و این موضوع در این کشور سابقه دار است. قانون اساسی لبنان هم برای اموری مثل تشکیل کابینه سقف زمانی تعیین نکرده است. نه تنها در این دوره بلکه در دوره های گذشته هم تشکیل کابینه در این کشور همواره یک چالش بزرگ بوده و مدت زیادی به طول ‌انجامیده است. در نهایت هم پس از کش و قوس های فراوان بین گروه های سیاسی نوعی توافق بین آنان صورت می‌گرفت و دولتی هم تحت عنوان وحدت ملی تشکیل می‌شد اما تنها چیزی که در این دولت ها وجود نداشت وحدت ملی بود.

وی در ادامه با اشاره به ضعف ساختاری لبنان، خاطرنشان کرد: به علت عدم توافق بین گروه های سیاسی لبنان و دخالت های خارجی همواره این بحران ها تکرار می‌شود. همین قانون اساسی فعلی لبنان هم در پیمان طائف که منطقه‌ای در عربستان است تدوین شد و نمایندگان پارلمان لبنان را به زور به آنجا برده و یک قانون اساسی جدید را تدوین کردند که نتیجه آن این وضعیت آشفته و بدون راه خروج از بحران است.

کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه صحنه سیاسی لبنان دست یکسری از افرادی است که مافیای قدرت در این کشور هستند، تصریح کرد: برای در دست گرفتن امور در این کشور اصلا بحث شایسته سالاری نیست فقط و فقط بحث نفوذ است. وقتی سران این گروه ها به توافق برسند از بن بست خارج می‌شوند البته مشکلات مردم حل نمی‌شود و فقط دولتی تحت عنوان وحدت ملی شکل می‌گیرد.

وی با اشاره به دوران نخست وزیری حسان دیاب، بیان کرد: پس از اعتراضات مردمی به خاطر وضعیت معیشتی و فساد در دورن نظام سیاسی لبنان در اکتبر 2019 سعد حریری استعفا داد و مدتی بعد حسان دیاب به نخست وزیری رسید. البته سعدالحریری از این اتفاق غافلگیر شد چراکه فکر می کرد در غیاب او کسی توانایی نخست وزیر شدن را ندارد. حسان دیاب هم انصافا شحصی پاک و خارج از طبقه سیاسی فاسد لبنان است اما به علت جو روانی پس از انفجار گمرک بیروت و حجم ویرانی ها و تلفات ایشان هم استعفا داد.
 
اسداللهی درباه استعفای سعدحریری پس از 9 ماه نخست وزیری لبنان و عدم تشکیل کابینه گفت: پس از استعفای حسان دیاب بار دیگر سعدحریری در توافقات اولیه به عنوان نخست وزیر مکلف برای تشکیل کابینه تعیین شد اما در این 9 ماه هیچگونه توافقی حاصل نشد و این هم دو دلیل دارد  یکی به علت پیچیدگی های صحنه سیاسی داخلی لبنان که برخی گروه های سیاسی به دنبال باج خواهی هستند و دلیل دیگر دخالت کشورهای خارجی مثل عربستان است که مانع تشکیل دولت در این کشور می‌شود.
 
وی با اشاره به دخالت عربستان در تعیین نخست وزیر لبنان، گفت: با توجه به اینکه نخست وزیر لبنان باید از اهل سنت باشد متاسفانه این موضوع تبدیل به یک سنت سیئه سیاسی شده که نخست وزیر به عربستان می‌رود و به دنبال توافق با آنان است. هیچ منطقی هم در این کار نیست و این دخالت آشکار عربستان در امور کشور دیگر است. حتی در دوره‌ای بن سلمان مدتی نخست وزیر وقت لبنان را در عربستان بازداشت کرد. اما اگر طبق قانون نخست وزیر با گروه های سیاسی لبنان به توافق برسد کشوری مثل عربستان نمی‌تواند جلوی تشکیل دولت در این کشور را بگیرد. حتی اخیراً در یک اتفاق عجیب سفرای آمریکا و فرانسه در لبنان به اتفاق هم به ریاض رفتند و با بن‌سلمان جلسه گذاشتند تا به تشکیل دولت در لبنان کمک کند و این جز عجایب صحنه سیاسی لبنان است.

وی با بیان اینکه آمریکا نه تنها در لبنان کارشکنی می‌کند بلکه به کشورهای منطقه هم اجازه کمک به لبنان را نمی‌دهد، گفت: ایران چندین بار پیشنهاد کمک به لبنان از جمله فروش بنزین و حتی کمک تسلیحاتی به ارتش این کشور را داد، اما آمریکایی ها به دولت لبنان اولتیماتوم دادند که حق دریافت این کمک ها را ندارید. دولتی که قدرت تصمیم گیری ندارد و نمی‌تواند منافع ملی را حفظ کند وضعیت همین می‌شود. آمریکا نه تنها کارشکنی می‌کند بلکه به کشورهای منطقه اجازه کمک به لبنان را نمی‌دهد و جلوی هر نوع راه حلی برای خروج لبنان از بحران را می‌گیرد.

اسداللهی در پایان با تاکید بر اینکه وضعیت بحرانی لبنان در درجه اول به نفع اسرائیل است، گفت: هرج و مرج در لبنان برای نفوذ اسرائیل در این کشور و ضربه زدن به مقاومت است. از طرفی دیگر این بحران به نفع آمریکایی‌ها ست چراکه دوست ندارند در هیچ جای دنیا دولتی مستقل شکل بگیرد و در این بین این مردم لبنان هستند که چوب آن را می‌خورند. بیگانگان می خواهند به مردم لبنان القا کنند علت این همه مشکل وجود مقاومت در این کشور است تا پایگاه مردمی مقاومت در لبنان را از بین ببرند. آمریکا خودش مشکل ایجاد می‌کند و آن را به گردن مقاومت لبنان می‌اندازند. اما در حقیقت فاسدترین شخصیت‌های سیاسی لبنان همان کسانی می‌باشند که همپیمان آمریکایی‌ها هستند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Canada
....
United States
اگر لبنانی ها دست دوستی نظام ایران را که به سمتشان دراز شده است را بگیرد و از کمک‌های آن بهره مند شود مردم لبنان از فقر و بدبختی رها خواهند شد .
Iran, Islamic Republic of
هر کس به امریکا اعتماد کنه عاقبش بدبختی و ضلالت است.
ghohar74@yahoo.com
Iran, Islamic Republic of
سلام لبنانیها هم فهمیدند تعامل با دنیا ست که خوشبخت میشند ...
Iran, Islamic Republic of
......
Iran, Islamic Republic of
اینا فقط یه نفرو دارند که نخست وزیر بشه اونم الحریریه
Sweden
اثرات تضعیف سوریه است. یک سوال الان وقتی دولتی وجود ندارد چگونه و طبق کدام مدیریت مردم لبنان زندگی میکنند؟!