کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

عضو سابق شورای شهر تهران در گفت‌و‌گو با جهان نیوز:

به شورای شهر کنونی با ارفاق نمره ۵ می‌دهم/ تغییر چهار پنج شهردار یعنی برنامه‌ای وجود ندارد/ کارنامه خالی با تخریب دوره قبل پر نمی‌شود/ شورای پنجم مردم را قربانی تفکر سیاسی خود کرد

19 ارديبهشت 1400 ساعت 9:35

آقای حناچی گفته در زمان انتخابات نمی‌خواهند کار سیاسی کنند، اما سوال اینجاست که در سال های گذشته چه کردید؟ وقتی در این سال های گذشته کاری نکرید، باید امروز هم چنین شعاری دهید.


گروه سیاسی جهان نیوز: ابوالفضل قناعتی عضو سابق شورای شهر تهران در گفت‌و‌گو با جهان نیوز با توجه به پایان دوره شورای شهر پنجم، درباره عملکرد چهار ساله این شورا اظهار داشت: بهترین برداشت و تحلیل از عملکرد شورای پنجم، برآیند اقداماتی است که در چهار سال گذشته در شهر اتفاق افتاده و مردم در شهر آن را با گوشت و پوست و استخوانشان درک کرده‌اند. متاسفانه در این چهار سال گذشته اتفاق خاصی نیافتاده و این ظرفیت شورای شهر و شهرداری بیشتر صرف نگه داشت شهر شده است.
 
وی در ادامه تشریح عملکرد این دوره از شورا، افزود: در این چهار ساله باید یکسری تمهیدات و برنامه ریزی هایی در حوزه‌های مختلف شهری انجام می‌شد که کلان شهر تهران در سال های آینده با مشکل روبرو نشود ولی این کارهای زیر ساختی را انجام ندادند.

عضو سابق شورای شهر تهران با اشاره به اینکه شهر شورای پنجم بی برنامه بوده، توضیح داد: دلیل این تحلیل این است که اگر این شورا برنامه داشت، شهردارشان معلوم بود. اما با تغییر پشت سرهم شهرداران نشان دادند که اصلا برنامه‌ای ندارد. اگر برنامه‌ای برای شهر تدوین کرده بودند به فراخور این برنامه شخص مناسبی را برای شهرداری انتخاب می‌کردند، نه هر کسی را که دلشان بخواهد.
 
قناعتی با بیان اینکه اولین و مهمترین مسئولیت شورای پنجم تدوین برنامه بود، خاطرنشان کرد: باید برنامه‌ای تدوین می‌شد که در ادامه برنامه‌های سال‌های گذشته باشد که این اتفاق نیافتاد. شهرداری که در ابتدا انتخاب کردند معلوم بود که شهردار جریان سیاسی و فکری آنان است و آنان کسی را انتخاب نکردند که کارها را دنبال کنند.
 

انتخاب نجفی بیمار و ناتوان از همان ابتدا غلط بود


وی با اشاره به انتخاب «محمدعلی نجفی» به عنوان شهردار تهران در دوره پنجم شورای شهر، گفت: انتخاب آقای نجفی به عنوان شهردار یک انتخاب غلطی بود، چراکه آقای نجفی وقتی رئیس میراث فرهنگی بود نامه‌ای به رئیس جمهور نوشت که به خاطر بیماری توان اداره این سازمان را ندارد و استعفا دادند. اعضای این شورا کسی را که توان اداره نهاد کوچکی مانند میراث فرهنگی را ندارد چطور مدیرکلانشهر بزرگی مانند تهران کردند که در حد چند وزارتخانه است. انتخاب نجفی با چه استدلال و تحلیلی بود و اینها مردم را قربانی تفکر سیاسی خود کردند و شورای پنجم باید در این خصوص به مردم توضیح دهد.
 
عضو سابق شورای شهر تهران در ادامه انتقاد از انتخاب «محمدعلی نجفی» به عنوان شهردار تهران، افزود: خود آقای نجفی با وجود بیماری به چه علت این سمت را پذیرفت. ایشان که به خاطر بیماری از میراث فرهنگی استعا کرد پس یا در آنجا دروغ گفته که بیمار است یا اینکه برای مسئولیت شهرداری به خاطر منافع خود و جریان سیاسی‌اش به مردم خیانت کرده است.
 

تغییر چهار پنج شهردار یعنی برنامه ای وجود ندارد

 
وی درباره تغییرات چندباره شهردار تهران در این دوره از شورا، گفت: تغییر چهار پنج شهردار در این دوره نشانه تصمیمات لحظه‌ای و بدون برنامه ریزی شورای شهر است و این دست تصمیات باعث شد که مشکلاتی برای شهر بوجود آید.
 
قناعتی با اشاره به تدوین برنامه پنج ساله دوم شهرداری تهران در شورای شهر چهارم، گفت: تقریبا یکسال و نیم از این برنامه به این دوره از شورا رسید. خود شورای پنجم هم پس از اتمام این برنامه، برنامه پنج ساله سوم را تدوین کردند. سوال بنده از اعضای این شورا این است که تا به حال پایش کردند که چه میزان از این دو برنامه‌ای که یکی از آن توسط خود این شورا تدوین شده محقق شده است؟ علیرغم اینکه اینها مدعی هستند که تمام منابع درآمدی شان تامین شده علت عدم تحقق برنامه‌های این شورا چه بوده و با آن پول دریافتی چه کردند.
 

شفاف سازی در حد شعار باقی ماند


وی با اشاره به شعارهای شفاف سازی از سوی اعضای این شورا، خاطرنشان کرد: یکی از مواردی که این شورا خیلی روی آن مانور می‌دهد این است که اعلام می‌کنند با مردم شفاف هستند، اما پس چرا به مردم گزارش نمی‌دهید. البته شفاف سازی خوب است اما نه اینکه در حد شعار باقی بماند.
 

گسترش ناوگان حمل و نقل عمومی چه شد؟


 عضو سابق شورای شهر درباره توجه این دوره از مدیریت شهری به حمل و نقل عمومی، گفت: مثلا در موضوع حمل و نقل عمومی شورای قبلی بیش از 6 هزار اتوبوس تحویل شورای پنجم داد که به مرور زمان بخشی از این اتوبوس‌ها فرسوده شد. اما در این دوره به جای اینکه ظرفیت ناوگان اتوبوسرانی را افزایش دهند که در آینده شهر به مشکل نخورد هیچ اقدامی نشده است و وقتی شورای ششم روی کار آید یکدفعه با مشکل بزرگی در حمل و نقل عمومی برخورد می‌کند.
 
قناعتی با اشاره به پیشرفت 90 درصدی خط 6 و 7 مترو تهران در پایان دوره چهارم شورای شهر، مطرح کرد: انتظار می‌رفت که این پروژه ها تا به امروز به اتمام رسیده باشد ولی به چه علت اکثرا ایستگاه های این دو خط افتتاح نشده است. آن قول و قراری که با دولت گذاشته شد برای اضافه شدن دو هزار واگن چه شد؟
 

ادعای حناچی عوام فریبی است


وی در واکنش به این بخش از سخنان شهردار تهران درباره اینکه «افتخار ما این است که در مقطع انتخابات پای خود را روی گاز نگذاشتیم» اظهار داشت: آقای حناچی گفته در زمان انتخابات نمی‌خواهند کار سیاسی کنند، اما سوال اینجاست که در سال های گذشته چه کردید؟ وقتی در این سال های گذشته کاری نکرید، باید امروز هم چنین شعاری دهید.

قناعتی درباره صحبت های حناچی درباره مبارزه با فساد در دوره خود، گفت: وقتی می‌خواهند عوام فریب کنی این طور صحبت می‌کنند. مبارزه با فساد خوب است اما وظیفه اصلی شما این نیست. شما پاسبان شهر نیستید و به عنوان شهردار شهر انتخاب شدید. 20 درصد وقتتان را باید بگذارید برای نظارت و پیگیری اینطور کارها اما 80 درصد دیگر را باید برای حل مشکلات شهری مردم اختصاص می‌دادید. وظیفه اصلی شما چیز دیگری است و باید پاسخ دهید که به چه علت در این مدت اتوبوس‌ها کم شده و واگن‌های مترو افزایش نیافته است.
 
وی درباره تخریب دوره قبلی مدیریت شهری توسط اعضای شورای شهر و شهردار، گفت: کسی که کار کرده بالاخره یک بخشی از آن هم ممکن است ایراد داشته باشد. ولی وقتی که کاری نکردید پس غلطی هم ندارید. این صحبت ها بیشتر عوام فریبی است و قصد دارند عدم کارایی، توانایی و کارنامه خالی خودشان را با زیر سوال بردن عملکرد دوره های گذشته و تخریب آن بپوشانند.

عضو سابق شورای شهر درباره عملکرد آقای قالیباف در دوره شهرداری، گفت: مردم تهران با رایی که در انتخابات مجلس به آقای قالیباف دادند، نشان دادند که قدردان زحمات افرادی هستند که در مملکت کار می‌کنند. اگر کسی کارش بد باشد در تهران رای اول را نمی‌آورد. مردم آگاه و قدردان هستند و با این اظهارات فریب نمی‌خورند.


نمره شورای شهر پنج از بیست است

 
قناعتی در پایان با تاکید بر اینکه کارنامه شورای پنجم با دوره های گذشته شورای شهر قابل مقایسه نیست، بیان کرد: تفاوت این دوره از شورا با دوره های قبل از زمین تا آسمان است  و می‌توان این موضوع را از مردم نظرسنجی کرد چراکه بهترین قضاوت کننده خود مردم هستند. از بیست به این شورا نمره 5 می‌دهم تازه این نمره هم با ارفاق داده شد.


کد مطلب: 762673

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/interview/762673/شورای-شهر-کنونی-ارفاق-نمره-۵-می-دهم-تغییر-چهار-پنج-شهردار-یعنی-برنامه-ای-وجود-ندارد-کارنامه-خالی-تخریب-دوره-قبل-پر-نمی-شود-پنجم-مردم-قربانی-تفکر-سیاسی-خود

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com