جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۶
۱۸
چرا نمی توانیم حادثه نطنز را به بایگانی بسپاریم

آیا ایران دچار حفره امنیتی شده است؟/ راه صفر کردن حمله به تاسیسات هسته ای ایران چیست؟

چهارشنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۲۳:۱۴
کد مطلب: 760968
وقتی که رئیس جمهور محترم بیان می‌کنند که اردیبهشت و خرداد زدن ضربه کراهت دارد یعنی شما یک فرصت 60 روزه به آن ها دادید و این موضوع با هیچ ادبیات امنیت ملی در دنیا سازگاری ندارد و طرد شده است.
آیا ایران دچار حفره امنیتی شده است؟/ راه صفر کردن حمله به تاسیسات هسته ای ایران چیست؟
گروه سیاسی جهان نيوز: مهدی جهان تیغی مدیر مسئول جهان نيوز، با حضور در برنامه «گفت‌وگوی سیاسی» رادیو گفت‌وگو درباره مهمترین مجاری نفوذ امنیتی در کشور، آثار مخرب آن و چگونگی مقابله با آن اظهارداشت: در مورد موضوع حفره های امنیتی، افکار عمومی پرسش های جدی دارد و باید درباره آن پاسخ دهیم. خرابکاری اخیر در سایت نطنز سومین حادثه‌ای است که در ده سال اخیر رخ داده است و به هر حال صهیونیست ها بارها گفتند که ما رژیمی هستیم که مانع هسته‌ای شدن و زیاده خواهی ایران در زمینه هسته‌ای هستیم. بنابراین حادثه نطنز مهم است و باید شجاعت پرداخت به آن را داشته باشیم و نمی‌توانیم آن را به بایگانی بسپاریم.
 
مدیر مسئول جهان نيوز در ادامه با بیان چند مقدمه درباره این حادثه توضیح داد: زمانی که در مورد حفره امنیتی در جمهوری اسلامی صحبت می‌کنیم این دقت را باید داشت که این حفره امنیتی در جمهوری اسلامی مانند کشورهای سوریه و عراق نیست که یک دفعه یک حفره امنیتی و نظامی شکل بگیرد و موجب جدا شدن بخشی از  سرزمین ها ی کشورها شود.
 
 این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به حوادث دهه نخست پس از پیروزی انقلاب، خاطرنشان کرد: این حادثه با حوادثی مانند انفجار هفت تیر که در یک زمان بخشی از یاران امام و مسئولان ارشد کشور را از دست دادیم، متفاوت است و آن دوران را دیگر پشت سر گذاشتیم. اما باید به حوادث امنیتی اخیر  واقع بینانه نگاه کرد چراکه وارد یک جنگ اطلاعاتی بسیار سنگین شدیم.

جهان تیغی با بیان اینکه ما در حال جنگ اطلاعاتی با چند کشور متحد هستیم، تصریح کرد: وقتی حوادث نطنز را بررسی می‌کنید متوجه نقش برخی کشورها در آن می‌شوید. تیرماه 89 که اولین بار تاسیسات نطنز مورد حمله سایبری قرار گرفت بعدها خودشان گفتند که این اتفاق با دستور مستقیم اوباما بوده و چند کشور دیگر هم در این حوزه فعالیت داشتند. حتی بخشی از آن  کشورهایی که در آن سالها  مشغول مذاکره با آن ها بودند در این حوادث نقش داشتند.
 
وی در ادامه با اشاره به دو حادثه دیگری که در سایت نطنز رخ داده، بیان کرد: دومین حادثه ای که اتفاق افتاد همین تیرماه 99 بود که در مرکز مونتاژ سانتریفوژها رخ داد، انفجاری که از باب تکنولوژی و امنیتی در سطح خیلی بالایی بود. سومین حادثه هم که همین حادثه اخیری است که رخ داد و در اینجا باید به چند نکته توجه کرد. اول اینکه باید دانست که حفره امنیتی در یک بستری اتفاق می‌افتد و بستر آن چیست؟ باید پذیرفت که وقتی حد استانداری برای بازرسی های هسته‌ای نداشتیم عملا جاسوس های رسمی کت و شلواری را با انبوهی از اطلاعات روبرو کردیم و این یک واقعیتی است. این واقعیت را هم نه کسی در داخل و نه کسی در خارج کشور نمی تواند منکر شود که این بازرسی کم به جاسوس ها اطلاعات نمی‌دهد.
 
این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به اینکه بخشی از برجام بستری دارد که به ما ضربه امنیتی می زند، تشریح کرد: درباه بند پنجم برجام که به آن  اشاره هم شده ایران ملزم شده که فعالیت هسته ای خود را در نطنز انجام دهد و تحقیق و توسعه را در فردو که چندین متر در داخل زمین است، انجام ندهد. خود آن ها در محاسبات شان نمی‌گویند که هر نوع بمبی می تواند آنجا را از بین ببرد از آنجا خارج کنیم. یعنی به طور قانونی و رسمی  پذیرفتید که فعالیت سانتریفیوژها در معرض آسیب و تهدید باشد. این را کجا شکل دادیم؟ در برجام شکل دادیم. یعنی هم بازرسی ها و ورود جاسوس ها را پذیرفتیم و هم بستر و مکان را در اختیار آنان قرار دادیم.
 

 
جهان تیغی در رابطه با جنگ اطلاعاتی ایران و اسرائیل، گفت: واقعیت این است که در یک جنگ اطلاعاتی سنگین هستیم. هم ما ضربه می زنیم و هم آنها، حالا اسرائیلی ها اشتیاق بیشتری در این مسئله دارند و غیر رسمی و گاهی رسمی این موضوع را اعلام می‌کنند. ماهم که می زنیم بالاخره آن ها هم خبر دار می شوند . به  لحاظ اطلاعاتی و امنیتی تقریبا صفر کردن این چنین حوادث هم برای آن ها و هم برای ما چیزی غیر ممکن است.
 
وی با اشاره به روش های منازعه دستگاه های اطلاعاتی، خاطرنشان کرد: عاقلانه ترین روشی در رویارویی دستگاه های امنیتی این است که هزینه عملیات را برای طرف مقابل بالا برد. یعنی ضربه متقابلی به طرف مقابل می‌زنند که حاوی این پیام باشد که در صورت تکرار شما ضربه سنگین تری دریافت خواهی کرد و هیچ راهی غیر از این نداریم و این آداب گفت و گوی سرویس های اطلاعاتی است. صفر کردن حوادث هم برای ما و هم برای انان تقریبا غیر ممکن است و برای همه کشورها این موضوع صدق می کند.
 
این کارشناس مسائل سیاسی با تاکید بر اینکه حتی یک لحظه هم نباید به دشمن فرصت داد، درباره نحوه صفر کردن حوادث مشابه نطنز، بیان کرد: بهترین روش و آن چیزی که تاکنون تجریه شده این است که سرویس ها در ضرباتی که به هم وارد می‌کنند حد و حدود همدیگر را مشخص می‌کنند. اما در کشور ما وقتی که رئیس جمهور محترم بیان می‌کنند که اردیبهشت و خرداد زدن ضربه کراهت دارد یعنی شما یک فرصت 60 روزه به آن ها دادید و این موضوع با هیچ ادبیات امنیت ملی در دنیا سازگاری ندارد و طرد شده است.
 
جهان تیغی درباره ضرورت دشمن شناسی، گفت: اینکه دشمنی که به شما ضربه وارد می‌کند را تفکیک کنید، یعنی بگویید اسرائیلی ها به علت اینکه مخالف مذاکرات هستند ضربه می زنند  ولی آمریکایی‌ها در این موضوع دخیل نیستند، اشتباه و دادن آدرس غلط است. حوادث قبلی نطنز نشان داده که آمریکایی‌ها هم در این حوادث دخالت دارند یا بدون چراغ سبز آنها امکان بوجود آوردن چنین اتفاقاتی نیست.
 
وی با اشاره به هدف اسرائیل برای تخریب تاسیسات هسته ای ایران، افزود: در شرایطی که اسرائیلی ها می‌گویند قدرت چانه زنی‌های ایرانیان را که بخشی از آن همین سانتریفیوژ و مباحث فنی است را محدود می‌کنیم برای اینکه شما به نتایج مطلوب تری در مذاکرات برسید طبیعی است که با همان ادبیات امنیتی باید با آن ها صحبت کنید و ضربه متقابل را وارد کنیم و حرف واحد هم از کشور خارج شود. اینکه که دستگاه امنیتی می گوید می زنیم و سیاسیون اعلام می کنند کراهت دارد، عملا به دشمن فرصت دادیم و ان را جسورتر می کنیم از این باب حادثه نطنز یک حادثه خیلی مهمی است و در شرایط فعلی خیلی باید با دید عبرت بیشتری به آن نگریست.
 
این کارشناس سیاسی به اشاره به ترور دانشمندان هسته ای، خاطرنشان کرد: باید به این حوادث، ترور دانشمندان هسته ای را  اضافه کرد و نمونه‌هایی قبلی مثل ترور شهید شهریاری یک چیز اثبات شده ای است برای دستگاه های امنیتی که اطلاعات اینها از طریق بازرسان آژانس منتقل شده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Canada
دستگاه امنیتی ما نمی خواد ضربه بزنه، چون هزینه داره، بلکه باید ضربه گیر باشه، مثله نهادهای نظامی،یعنی قدرت نظامی دفاعی نه تهاجمی
Romania
وقتی که صدها عملیات خرابکاری وتروریستی بر علیه ما برنامه ریزی شود هر چند دستگاه اطلاعاتی وامنیتی ما هوشیار هم باشد ممکن است نتواند همه را شناسایی وخنثی نماید واین یک مسئله طبیعی در همه کشورها ست .
Iran, Islamic Republic of
.....
Iran, Islamic Republic of
....
Romania
ما به جای چاله امنیتی باید دنبال چالش امنیتی بگردیم ،....
Romania
سوالی از جناب جهان تیغی عزیز داشتم ، اگر کسی قصد کشت ونابودی کسی بکند وبارها وبارها او را تهدید وبر علیه اش اسلحه بکشد ، طرف مقابل برای حفظ حیات خود چه میکند ؟آیا تسلیم مرگ میشود یا آنچه در توان دارد برای حفظ خود به کار میبرد؟
Iran, Islamic Republic of
وقتی یک کشوری از بدو تولد نحسش دنبال ترور و کشتن است سایر ملل باید چه آرزویی براش بکنم ...
Romania
جناب جهان تیغی ، اگر کسی میخواهد تحلیل امنیتی درستی بنویسد باید تحلیل او فارغ از حب وبغض باشد متاسفانه تحلیل شما به جای اینکه به واقعتبات بپردازد وارد تخریب دولت وشخص رئیس جمهور شده در حالی که دلایل اصلی چاله امنیتی کشور ربطی به این مسائل ندارد،
France
.....
Iran, Islamic Republic of
مشکل حفاظت انرژی اتمی فقط مدیران ناکارامد هست والسلام
Romania
وقتی به جای تقویت دستگاه رسمی اطلاعاتی کشور ، وارد موازی کاری میشویم وهر روز سازمان اصلی را تضعیف می نماییم جز دلسردی و ضعیف شدن دستگاه نتیجه ای در بر نداره
Iran, Islamic Republic of
اندکی انصاف ...
کدام موازی کاری ...
Iran, Islamic Republic of
دستگاه رسمی اطلاعاتی کشور تا زیر نظر دولته ها میچرخه با تغییر هر دولت از بالا تا پایینش تغییر میکنه قطعا روز به روز ضعیف تر میشه!
Iran, Islamic Republic of
.....
معرفت
Romania
......
Iran, Islamic Republic of
اسرائیل نمی ایستد و تماشا کند هرچه میخواهیم تهدید کنیم و نیرو بفرستیم. بالاخره از خودش دفاع می‌کند. شما باشی از خودت دفاع نمیکنی ؟؟؟!!!
Iran, Islamic Republic of
مگه ما به اسرائیل حمله ای کرده بودیم که از خودش دفاع کرده باشه؟اسرائیل بود که دانشمند ما رو ترور کرد و انفجار نطنز رو انجام داد
!!
Denmark
....