سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
 
۴
۱۴
در گفت‌وگو با جهان نیوز مطرح شد

واکنش نمایندگان به اظهارات دلاری دولتمردان/ تحلیل مردم درباره دستکاری قیمت دلار توسط دولت درست از آب درآمد/ رئیس جمهور یکسال است توده‌های مردم را ندیده/ مسیر رفت‌وآمد آقای روحانی در مناطق مرفه نشین تهران است

پنجشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۲۷
کد مطلب: 756315
حدود یکسالی می شود که رئیس جمهور به جایی نرفته و توده های مردم را از نزدیک ندیده است.
واکنش نمایندگان به اظهارات دلاری دولتمردان/ تحلیل مردم درباره دستکاری قیمت دلار توسط دولت درست از آب درآمد/ رئیس جمهور یکسال است توده‌های مردم را ندیده/ مسیر رفت‌وآمد آقای روحانی در مناطق مرفه نشین تهران است
گروه اقتصادی جهان نيوز: رئیس جمهور چندی قبل در سخنانی قیمت فعلی ارز را به نفع اقتصاد کشور ندانست و قیمت کنونی را با واقعیت اقتصاد کشور ناسازگار اعلام کرد. روحانی همچنین نرخ فعلی ارز را رو به کاهش توصیف کرد و عنوان کرد که تعادل در بازار ارز سیاست اصلی دولت است.‌

از طرفی دیگر محمود واعظی رئیس دفتر روحانی طی سخنانی اعلام کرد که دولت خودش قیمت دلار را بالا برده تا بتواند اقتصاد را مدیریت کند. البته بعد از این سخنان رئیس دفتر آقای روحانی درباره سیاست‌های ارزی دولت، جنجال زیادی به راه افتاد و در نهایت واعظی اعلام کرد که از حرف هایش برداشت درستی نشده و دولت هرگز به دنبال گران کردن دلار نبوده است.

در همین رابطه حسینعلی حاجی‌دلیگانی، عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفت‌و‌گو با جهان نيوز در پاسخ به این سوال که آیا حرف‌های رئیس جمهور درباره کاهش قیمت ارز جنبه انتخاباتی دارد، اظهارداشت: مدتی است که برخی مقامات دولتی با یک برنامه‌ریزی مشخص و به صورت گام به گام به فضای انتخاباتی وارد شده تا به نوعی بتوانند آن را مهندسی کنند. یکی از این مهندسی‌ها همان فرافکنی‌های است که هر هفته آقای روحانی بامطرح کردن یک موضوعی جامعه را به حاشیه سرگرم می‌کند. البته همه شواهد و قرائن نشان می‌دهد دولت علاوه بر ناکارآمدی که در این هفت و سال و اندی داشته، به درصد قابل توجهی از آنچه که به مردم و نمایندگان مجلس وعده داده بود، عمل نکرد.


وی در واکنش به اظهارات اخیر محمود واعظی درباره سیاست‌ های ارزی دولت گفت: مصاحبه رئیس دفتر رئیس جمهور نشان داد که تحلیل مردم درباره اینکه خود دولت قیمت دلار را دستکاری می‌کند، کاملا درست است و روشن شد که این نوع مدیریت دولت بر ارزهاست که قیمت را تعیین می‌کند.

عضو هیئت رئیسه مجلس در ادامه تشریح نقش دولت در تعیین نرخ ارز، تصریح کرد: ارز قابل توجهی را با هدف تغییر قیمت‌ها آمده کردند که اگر شرایط برابر آنچه که طراحی آنان است پیش رود، آن را به نوعی در بازار توزیع کنند. اینکه در چه زمانی و با چه میزان این اتفاق افتد، دست خودشان است، شاید در هنگام انتخابات باشد یا  قبل از آن. البته کاهش قیمت ارز باعث خوشحالی است، اما استفاده ابزاری از تغییر قیمت ارز قابل قبول نیست. اینکه قیمت ارز چنان بالا رود که حجم زیادی نقدینگی از جیب اقشار ضعیف جامعه به جیب گروه کوچک خاصی وارد شود، موجب تاسف است و نمایندگان مردم به شدت پیگیر این موضوعات هستند.

حاجی‌دلیگانی درباره افزایش قیمت برخی کالاها نظیر مرغ و گرفتار شدن مردم در صف برای تهیه برخی اقلام، بیان کرد: دولت برای مسائل اساسی مردم آن طور که باید وقت لازم را نمی گذارد. با اینکه ارز قابل توجهی برای واردات نهاده های دائمی اختصاص داده شده ولی تاثیر آن دیده نمی‌شود، چراکه مشکل اصلی ضعف مدیریت است. انگار دولت فقط به دنبال حفظ منافع بخشی از مردم است و این موضوع در گفتار و رفتار دولتی ها مشاهده می‌شود و توده های مردم به چشم آنان نمی‌آیند.

وی با اشاره به اینکه دولت به وضعیت معیشتی مردم بی تفاوت است، خاطرنشان کرد: حدود یکسالی می‌شود که رئیس جمهور به جایی نرفته و توده های مردم را از نزدیک ندیده. حتی خودروی ایشان از مسیرهایی عبور می‌کند که عموماً در مناطق بالای شهر و مرفه نشین است. طبیعی است که مردمی که در صف‌ها هستند و در تنگنا قرار دارند از پشت شیشه رنگی خودرو به چشم ایشان نمی‌آیند.



همچنین مهدی طغیانی، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس هم در گفت‌و‌گو با جهان نيوز درباره صحبت‌های مسئولان دولتی در موضوع کاهش قیمت‌ها اظهار داشت: بالا و پایین رفتن قیمت‌ها به مسئله عرضه و تقاضا در بازار بر می‌گردد و این قیمت ها با مکانیزم بازار تغییر می‌کند. بنابراین با این نوع صحبت‌ها تغییری در قیمت ایجاد نخواهد شد و این اظهارات بیشتر جنبه شعاری دارد. در مورد بورس هم از این شعارها دادند ولی متاسفانه به دلیل اینکه اعتماد مردم به بورس از بین رفته بود، آن ها شروع به خروج سرمایه خود از بازار کردند و شاخص بورس نزولی شد. 
 
سخنگوی کمیسیون اقتصادی با اشاره به ارتباط قیمت دلار به توافق ایران با غربی ها، گفت: تغییر و تحولات سیاسی بر روی انتظارات عرضه کنندگان و متقاضیان تاثیر می‌گذارد ولی قدرت صادراتی کشور که با توافق افزایش پیدا نمی‌کند. باید صادرات کالاهای ارزآور افزایش یاید و ارز حاصل از این صادرات به سرعت وارد اقتصاد کشور شود.

طغیانی درباره نوسان قیمت برخی کالاها از جمله مرغ در بازار، ببان کرد: متاسفانه مقداری ضعف در مدیریت بازار وجود دارد و بخشی هم ناشی از تقاضای هیجانی می‌باشد که برخی افراد به خاطر نگرانی از افزایش قیمت به بازار هجوم آوردند. زنجیره تولید برخی محصولات اساسی خوب مدیریت نمی‌شود. مثلا در موضوع مرغ وقتی در حوزه نهاده مشکل پیش می‌آید چند ماه بعد در بخش محصول نهایی این مسئله خود را نشان می‌دهد.

 وی درباره نقش دولت در تغییر قیمت برخی کالاها، خاطرنشان کرد: بعضی اوقات دولتی‌ها ادعای دخالت در بازار می‌کنند و می‌گویند قیمت این کالا را پایین آوردیم؛ کما اینکه قیمت خودش در حال کاهش بوده است. خیلی این حرف‌ها جدی نیست؛ نه آن موقعی که حرف از بالا رفتن است نه آن زمانی که حرف از کاهش قیمت است، این مکانیزم‌های بازار است که قیمت‌ها را تغییر می‌دهد. هنر این است که روی متغیرهای اصلی و موثر تاثیر بگذارند و اگر دولت می‌خواهد کاری انجام دهد باید در این بخش‌ها وارد شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


یزدان
Europe
چطور نرفته دیروز در روز درختکاری نهالی کاشت.
Iran, Islamic Republic of
رییس جمهوری باید اول از مردم ایران عذرخواهی کند.
معاون اول رییس جمهوری باید اول از مردم ایران عذرخواهی کند.
محمود واعظی رییس دفتر رییس جمهوری باید اول از مردم ایران عذرخواهی کند.
خرمشهر
Iran, Islamic Republic of
چرا نمی خواهیم قبول کنیم که ما ایرانیها توانایی مدیریت کشور را نداریم....!!!!!!!!!!!!!!
مردم بدبخت
Iran, Islamic Republic of
هیچکس درد مردم را نمی فهمد بی خانمانی مردم اجاره نشینی مردم را درک نمی کنند .
اقتصاددان
Iran, Islamic Republic of
متاسفانه دولت با افزایش تصنعی نرخ ارز کسری بودجه خود را جبران می کند.
Iran, Islamic Republic of
قیمت گوشت قرمز به خاطر نزدیک انتخابات کاهش می یابد
Iran, Islamic Republic of
کالاهای وارداتی چقدر گران شده است؟
Iran, Islamic Republic of
.....
United Arab Emirates
حاجی دلیگانی همون نبود که از عنابستانی دفاع کرد....؟!!!
Iran, Islamic Republic of
و.......
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
با تشکر از خبرگزاری که نظرات مردم را منعکس می کنه . تو را خدا منعکس کنین گرانی بیداد می کنه مخصوصا برای قشر متوسط و پایین جامعه . سری به بازارها بزنین جنس 5میلیونی دو سال پیش الان شده 40میلیون . به کجا داریم میریم .
Iran, Islamic Republic of
دوماه دیگه همهچیزو ارزون میکنند.....
Iran, Islamic Republic of
دیگر نمی توانند ارزان کنند .....
Japan
دولت با گران کردن قیمت دلار و کالا و خدمات کسری بودجه خودش را از مردم تامین کرد و این کوتاه ترین راه تامین بودجه است .