پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۴
۵
رئیس سابق شورای شهر تهران در گفت‌وگو با جهان نیوز:

متروی تهران هزار واگن نیاز دارد که در این چهارسال ۶۰ واگن اضافه کرده اند/ خط ۶ و ۷ مترو تاکنون می‌توانست به بهره برداری کامل برسد/ تهران ۴ هزار دستگاه اتوبوس کم دارد/ در این دوره شورا و شهرداری به کار عمرانی اعتقادی ندارند/ از مهمترین عوامل آلودگی هوا خود دولت است

سه شنبه ۱۶ دی ۱۳۹۹ ساعت ۰۸:۱۱
کد مطلب: 750444
شورای شهر و شهرداری تهران از مهمترین ارگان‌هایی هستند که باید برای مقابله با آلودگی هوا وارد عمل شوند.
متروی تهران هزار واگن نیاز دارد که در این چهارسال ۶۰ واگن اضافه کرده اند/ خط ۶ و ۷ مترو تاکنون می‌توانست به بهره برداری کامل برسد/ تهران ۴ هزار دستگاه اتوبوس کم دارد/ در این دوره شورا و شهرداری به کار عمرانی اعتقادی ندارند/ از مهمترین عوامل آلودگی هوا خود دولت است
گروه سیاسی جهان نيوز: مهدی چمران، رئیس سابق شورای شهر تهران در گفت‌و‌گو با جهان نيوز درباره نقش مدیریت شهری در مقابله با آلودگی هوا اظهار داشت: مسئله آلودگی هوای تهران یک معادله تک مجهولی نیست که فقط شهرداری و شورای شهر در آن موثر باشند و این موضوع به حدود ۲۰ سازمان ارتباط پیدا می‌کند و از این جهت مسئله خیلی پیچیده‌ای است. اما شورای شهر و شهرداری تهران از مهمترین ارگان‌هایی هستند که باید برای مقابله با آلودگی هوا وارد عمل شوند و قطعا در این زمینه خیلی بیش از سایر سازمان‌ها موثر هستند.
 
وی در ادامه با اشاره به عوامل موثر بر آلودگی هوا خاطرنشان کرد: عوامل مختلفی مانند سوخت‌های فسیلی، مازوت نیروگاه‌ها، آلایندگی کارخانه‌ها و تجهیزات گرمایشی بر آلودگی هوا تهران تاثیر دارد، ولی یکی از مهمترین عوامل کاهش آلودگی هوا توسعه وسایل حمل و نقل عمومی مانند مترو و اتوبوس است که این موضوع مربوط به شهرداری‌ها است و می‌توان با توسعه خطوط مترو و راه اندازی ایستگاه‌های جدید، افزایش تعداد واگن و اتوبوس‌ها این مشکل را تا حدودی برطرف کرد که البته مشکل تامین منابع مالی آن هم وجود دارد.

رئیس سابق شورای شهر تهران با بیان اینکه یکی از مهمترین عوامل آلودگی هوا خود دولت است، تصریح کرد: ۵۰ درصد هزینه ساخت مترو را باید دولت بپردازد که عموماً کمتر پرداخت می‌کند و یا برای خرید واگن برای مترو سرمایه گذاری نمی‌کند. در مورد اتوبوس‌های شهری هم وزارت کشور باید ۸۲/۵ درصد بهای اتوبوس را بپردازد که این هم در این چند سال اصلا عملی نشده است، بنابراین یکی از مهمترین عوامل آلودگی هوا خود دولت است به لحاظ وظایفی که انجام نداده است.
 
رئیس سابق شورای شهر تهران درباره تعداد ناوگان مورد نیاز برای حمل و نقل عمومی تهران، گفت: متروی تهران حداقل هزار واگن نیاز دارد تا خطوط مترو بتواند در حد شرایط نرمال کار کنند و سر فاصله حرکت قطارها را کمتر کرد. در این ۴ سال هم در این زمینه به آن صورت کار قابل توجه‌ای نشده و حدود ۶۰ واگن به مترو اضافه شد و به تعداد اتوبوس‌ها هم آنچنان اضافه نشده که این مسئله موجب ازدحام و شلوغی در اتوبوس‌ها و به خصوص مترو شده و مردم را مجبور به استفاده از اتومبیل شخصی کرده است.
 
چمران با بیان اینکه شهر تهران حداقل نیاز به ۲۰۰۰ دستگاه اتوبوس دارد، توضیح داد: طبق طرح جامع ترافیک نیاز تهران برای سال ۱۴۰۰ حدود ۱۰هزار اتوبوس پیش بینی شده در حالی که تعداد اتوبوس‌های تهران به زور به ۶ هزار دستگاه می‌رسد و بخشی از این تعداد اتوبوس هم در حد فرسودگی است.

وی با اشاره به اینکه در دوره قبلی شورای شهر ساخت هفت خط مترو تقریبا تمام شده بود، توضیح داد: همه مراحل احداث مسیر مترو تقریبا در آن دوره انجام شد و فقط چند کیلومتر در خط ۶ در شهر ری باقی مانده بود، به عقیده بنده خط ۶ و ۷ تاکنون می‌توانست به طور کامل به بهره برداری برسد و اگر واگن کم داشتند بحث دیگری است و شاید به خاطر همین موضوع  اصراری به راه اندازی سایر ایستگاه‌ها در این خطوط ندارند، اما اگر فعالیت این خطوط متوقف شود باعث فرسودگی تجهیزات می‌شود.
 
رئیس سابق شورای شهر تهران درباره برنامه شورای شهر در مقابله با آلودگی هوا گفت: برنامه شورای شهر چهارم برای مقابله با آلودگی هوای تهران همان اجرای مصوبه هیئت دولت در این زمینه بود که مصوبه خیلی خوبی هم بود و همه چیز در آن دیده و پیش بینی شده بود. حتی در رابطه با این که چگونه بتوان یک جریان هوایی را در تهران برای کاهش آلودگی هوا بوجود آورد فکر شد و یک طرحی بود که یک دریاچه مانند دریاچه چیتگر در شرق تهران در کنار پارک سرخه حصار احداث شود و بر اساس محاسباتی که متخصصان انجام داده بودند احداث این دو دریاچه در تهران می توانست یک جریان هوایی را در شهر بوجود آورد و واقعا اگر چنین اتفاقی می‌افتد شایدخیلی می‌توانست موثر باشد چراکه یکی از مشکلات آلودگی هوای تهران سكون هوا و عدم وزش باد است.

چمران درباره تاثیر باد و باران در آلودگی هوای تهران توضیح داد: شرایط فعلی آلودگی هوا با باد و باران خیلی ارتباط مستقیم دارد. یکی از دلایل احداث دریاچه چیتگر علاوه بر بحث زیبایی آن تاثیرش بر تغییرات آب و هوایی است. البته مشکل تامین آب برای دریاچه چیتگر یا طرحی مثل احداث دریاچه در منطقه سرخه حصار وجود دارد که بازهم می‌شود این چنین طرح‌ها را پس از بررسی‌های دقیق علمی دنبال کرد.
 
وی در پایان درباره عملکرد مدیریت فعلی شهر تهران گفت: در موضوع پروژه‌های عمرانی خیلی تفاوت وجود دارد بین ۴ سال گذشته با ۱۲ سال قبل از آن، ممکن است اعتقادی به پروژه‌های عمرانی نداشته باشند یا شاید تفکرشان این باشد که به چه دلیل بزرگراه بسازیم تا اتومبیل در آن تردد کند و ترافیک و آلودگی شود. آن کسانی که این تفکر را دارند می‌گویند به وسایل نقیله عمومی و مسیرهای پیاده‌روی باید اندیشید که چنین اتفاقی هم در این مدت در این زمینه‌ نیافتاده است.

بیشتر بخوانید:
چمران: اعضای فعلی شورا می‌گویند دوران احداث پل و تونل تمام شده
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


ولی
Iran, Islamic Republic of
...
سعید یوسفی
Ukraine
خرید واگن و ساخت و ساز پیشکش ، این جماعت حتی توان افتتاح هم ندارن .!!!
Iran, Islamic Republic of
جابجایی ها شروع شده ...!!
Iran, Islamic Republic of
شما تو زمانی که بودی چند تا واگن اضافه کردین!! فقط برج پشت برج ساخته شد تو باغات تهران ،شما کاری کردین!!
Iran, Islamic Republic of
.....