چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
 
۲۸
۱۵
هانی زاده در گفت‌وگو با جهان نیوز:

اسرائیل منافقانه تلاش می‌کند که درگیری‌های قره باغ تشدید پیدا کند/ می خواهند پای ایران را هم به بحران قره باغ باز کنند/ روسیه و ترکیه هم می خواهند با یک جنگ نیابتی تسویه حساب کنند

دوشنبه ۵ آبان ۱۳۹۹ ساعت ۱۹:۲۴
کد مطلب: 743346
مسئله قره باغ یک مسئله پیچیده است. اکثر جمعیت این منطقه را ارمنی‌ها تشکیل می‌دهند ولی به لحاظ جغرافیای قره باغ نزدیک‌ترین منطقه به جمهوری آذربایجان است و هر دو به خاطر این مسئله حدود سه دهه است که درگیر هستند.
اسرائیل منافقانه تلاش می‌کند که درگیری‌های قره باغ تشدید پیدا کند/ می خواهند پای ایران را هم به بحران قره باغ باز کنند/ روسیه و ترکیه هم می خواهند با یک جنگ نیابتی تسویه حساب کنند
گروه بین المللی جهان نيوز: حسن هانی زاده کارشناس مسائل بین المللی در گفت‌وگو با جهان نيوز درباره نقض چند باره آتش بس میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان در یک ماه اخیر اظهارداشت: در حقیقت برخی کشورهای خارجی و منطقه‌ای در تشدید درگیری‌های بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان بر سر منطقه قره باغ  نقش دارند و مصلحت این کشورها این است که این بحران ریشه‌ای همچنان باقی بماند، ادامه یابد و فراگیر شود و به سایر کشورهای منطقه منتقل شود. ضمن اینکه در درون حاکمیت آذربایجان هم شخصیت‌های افراطی با توجه به رویکردهایی که به لحاظ طایفه‌ای و قومیتی دارند تلاش می‌کنند که ارمنستان را وادار به تسلیم کنند و امتیازات بیشتری در رابطه با قره باغ از ایروان بگیرند.
 
وی  با بیان اینکه تا زمانی که اراده بین المللی برای حل بحران قره‌ باغ وجود نداشته باشد تمام آتش بس‌ها ناپایدار خواهد بود، تاکید کرد: باید مسئله قره باغ به صورت منطقه‌ای و بین المللی حل شود و کشورهای اطراف در حل ریشه‌ای بحران قره باغ ایفای نقش کنند. اگر هم آتش بس برقرار شود خیلی پایدار نخواهد بود و بازهم این آتش بس شکسته شده و به نظر می‌رسد که این سریال ادامه خواهد داشت. باید سازمان ملل به طور جدی ورود پیدا کند و به دور از گرایشات سیاسی مسئله قره باغ را حل کند.
 
کارشناس مسائل بین المللی با اشار به نقش آفرینی برخی دولت‌های منطقه در تداوم بحران قره‌ باغ، خاطرنشان کرد: ترکیه در گسترش جنگ قره باغ نقش دارد ضمن اینکه روسیه هم بنا بر اعتبارات دینی و قومی نگاه مثبتی نسبت به ارمنستان دارد. یک حالت رقابت بین ترکیه و روسیه به دلیل ایفای نقش در عرصه‌های داخلی و منطقه‌ای مخصوصاً در سوریه وجود داشت و در حال حاضر هم این دو کشور در موضوع قره باغ ورود پیدا کردند. اما شرایط به گونه‌ای است که ترکیه و روسیه باید با کمک ایران و از طریق گفتمان و میزگرد بحران قره باغ را حل کنند.  
 
هانی زاده درباره احتمال درگیری نظامی میان ترکیه و روسیه بر سر مناقشه قره باغ گفت: روسیه و ترکیه سعی می‌کنند که به سمت درگیری حرکت نکنند، به دلیل حضور نظامی هر دو کشور در سوریه، ترکیه و روسیه تا مرز درگیری هم پیش رفتند. اما درگیری به مصلحت این دو کشور نیست چراکه این درگیری گسترش پیدا خواهد کرد و به دلیل اینکه ترکیه عضو ناتو است قطعا ناتو هم به این موضوع ورود پیدا می‌کند و یک جنگ فراگیری بوجود خواهد آمد، لذا این دو کشور تلاش دارند تا از رهگذر جنگ نیابتی با هم تسویه حساب کنند.
 

 
وی با اشاره به نقش رژیم صهیونیستی در تشدید بحران قره باغ، تصریح کرد: حضور اسرائیل در دو کشور ارمنستان و آذربایجان در تشدید درگیری‌ها نقش بسزایی داشته است و این حضور فیزیکی، امنیتی و نظامی است. این رژیم تلاش می‌کند که جای پایی در جنوب قفقاز ایجاد کند و به همین دلیل رژیم صهیونیستی به لحاظ  امنیتی و نظامی ورود پیدا کرده است. این رژیم هم با ارمنستان می‌باشد و هم در کنار آذربایجان است و به صورتی منافقانه تلاش می‌کند که این درگیری‌ها تشدید پیدا کند و باعث حضور نظامی اسرائیل شود.
 
این کارشناس مسائل بین الملل درباره پیشینه و علل مناقشه قره باغ، گفت: مسئله قره باغ یک مسئله پیچیده است. اکثر جمعیت این منطقه را ارمنی‌ها تشکیل می‌دهند ولی به لحاظ جغرافیای قره باغ نزدیک‌ترین منطقه به جمهوری آذربایجان است و این دو کشور به خاطر این موضوع حدود سه دهه است که بر سر منطقه قره باغ درگیر هستند. لذا باید مشکل این منطقه به صورت ریشه‌ای حل شود یا اینکه این منطقه توسط دولت مستقل اداره شود یا اینکه بین دو کشور ارمنستان و جمهوری آذربایجان تقسیم شود، در غیر اینصورت این کانون بحران تا سالهای آینده همچنان ادامه خواهد داشت.
 
هانی زاده در پایان در پاسخ به این سوال که آیا مناقشه قره باغ تهدیدی برای امنيت ایران است، توضیح داد: اتفاقاتی که این مدت در مرزهای شمال‌ غربی ایران رخ داد، اصابت تعدادی راکت به روستاهای داخل ایران و استقرار سپاه پاسداران برای حفظ امنیت مرزهای شمال غرب کشور در مرزهای نزدیک این دو کشور بیانگر حساسیت این مسئله و وجود دست‌های پنهانی است که قصد دارند پای جمهوری اسلامی را به جنوب قفقاز و بحران قره باغ باز کنند و در مرزهای ایران ناامنی‌ها را تشدید کنند؛ لذا ایران با هوشمندی سعی می‌کند به این موضوع ورود پیدا نکند. البته طبیعی است که وجود هموطنان ارمنی که به لحاظ قومیتی و مذهبی نگاهی عاطفی نسبت به ارمنستان دارند و از سویی دیگر وجود هموطنان آذری‌ در کشور پیچیدگی این مسئله را برای ایران دو چندان می‌کند، اما جمهوری اسلامی با هوشمندی و دقت تلاش دارد که بی طرفی خودش را در جنگ قره باغ اعلام کند.

گفت‌وگو از محمد هادی
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
مشاور امنیت ملی کاخ سفید:
ایران موشک‌های بالستیکی می‌سازد که در نهایت به خاک آمریکا می‌رسد/ ما هم استقبال می کنینم
Iran, Islamic Republic of
وقتی اکثریت نزدیک به نود درصد این منطقه ارمنی هستند و خواهان پیوستن به ارمنستان رای با اکثریته
اینانلو
Iran, Islamic Republic of
اگر یک میلیون آواره ترک آذری به قره باغ
بازگردند درصد جمعیتی تغییر میکنه
Iran, Islamic Republic of
...
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
آقای هانی زاده کاش شما یک کمی تاریخ را مطالعه می کردید آن وقت می فهمیدید که ارامنه قره باغ و حتی خود کشور ارمنستان محصول واردات جنگ عثمانی ها و روس ها ار مناطق سوریه، عراق و وان ترکیه کنونی به منطقه آذربایجان بوده است.حتی خیلی از مهاجرین مسلمان شهر ایروان حدود 100 سال پیش از ترس جنایات ارامنه به کشور ایران مهاجرت کرده اند از جمله با اسامی مهاجر ایروانی ، ایروانی و نخجوانی به ایران پناهنده شدند.ضمنا جنایات ارامنه و آشوری ها در ارومیه، سلماس و سایر شهر های ایران و آذربایجان در دوره جنگ جهانی دوم را مطالعه کن
Iran, Islamic Republic of
جنایات ترکیه و نسل کشی ارامنه بدست ترکیه را بخوان
رر
Iran, Islamic Republic of
قره باغ جزء اذربايجان است!
Iran, Islamic Republic of
خب به ما چه مربوطه ؟ .
Iran, Islamic Republic of
قره باغ آذربایجان و ارمنستان جز ایران است
Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
اشغال خاک هرکشوری.....محکوم..... متجاوز باید مجازات.....ومناطق اشغالی.....باید آزاد شود.....
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
حداقل کمی تاریخ بخوانید چگونه بدیهی ترین مسائل تاریخی را نادیده میگیرید .
Iran, Islamic Republic of
قره‌باع یک بهانه است برای شروع درگیری و مشعول
کردن و توجیه کردن بقیه اهداف. هدف واقعی از ایجاد درگیری برای آزادسازی مناطق هم مرز ایران هست تا نیروهای اسرائیل بتوانند در این مناطق اردو بزند و در زمان مناسب به ایران و بغداد حمله کنند....!!
Iran, Islamic Republic of
معلوم میشه سیاست آقای هانی زاده عین دیانتش نیست.!!!
من خودم آذری هستم ولی سیاستهای دین ستیزی الهام علی اف رو تایید نمی کنم و انشاالله یک روزی حکومت آذربایجان دست اسلامچی ها بیفته..
Iran, Islamic Republic of
آقایان جهان نیوز اتقو الله.