کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس در گفت‌وگو با جهان نیوز:

اروپایی‌ها در مقابل ایران مثل یک گله شتر عمل می‌کنند/ رفتار روحانی و ظریف باعث گستاخی اروپایی‌ها خصوصا فرانسه شده/ نگران قهر اروپا هستند!/ وقتی اسم حقوق بشر می‌آید اروپا و امریکا باید از خجالت آب شوند

6 مهر 1399 ساعت 7:54

ذوالنوری با بیان اینکه موضع وزارت خارجه تابعی از موضع رئیس جمهور است، گفت: روحانی اراده‌ای در خصوص واکنش جدی نسبت به اقدامات اروپایی‌ها ندارد و لذا دستگاه دیپلماسی زیرمجموعه ایشان هم منفعل است.


گروه سیاسی جهان نیوز: حجت الاسلام مجتبی ذوالنوری، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت‌وگو با جهان نیوز در پاسخ به این سوال که چرا وزارت امور خارجه در برابر اقدامات کشور فرانسه بر علیه کشورمان منفعلانه عمل می‌کند، اظهار داشت: این سوال را باید از خود وزارت خارجه پرسید. کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در مواقع مختلف بیانیه می‌دهد و به موضوع ورود پیدا می‌کند و حتی به وزارت خارجه تذکرات لازم را هم می‌دهد تا نقش خود را فعالانه ایفا کند و اینها جزء برنامه‌های مستمر کمیسیون است.
 
وی درباره احضار سفیر کشورمان در فرانسه به دلیل آنچه که نقض حقوق بشر در ایران ادعا شده، گفت: اروپایی‌ها از زمان پیروزی انقلاب تا به امروز نسبت به جمهوری‌اسلامی کینه جدی دارند و تلاش می‌کنند تا از هر فرصتی بر علیه ایران سوءاستفاده کنند. این اقدام آنان هم در حقیقت کاری خلاف، غلط و بی‌ پایه و اساس است و مبنای اقدام این کشورها هم موضوع پرونده آقای نوید افکاری و بعضی از افرادی که در زندان هستند، می‌باشد.

ذوالنوری با تاکید بر اینکه حقوق بشر در ایران بهتر از کشورهای اروپایی رعایت می‌شود، تشریح کرد: فرانسه در این مدت با جلیقه زردها که نه اقدام به براندازی در آن کشور کردند و نه کشت و کشتاری توسط آنان انجام شده چه کرد؟ در آمریکا با سیاه‌پوستان که هیچ قیام براندازانه‌ای نداشتند، چه برخوردی شد؟ اما کسانی که جمهوری اسلامی با آن‌ها برخورد می‌کند عامل قتل‌های متعدد، تخریب‌ها، انفجارها و سرقت‌های متعدد هستند. اینجا برای دفاع از حقوق مردم و امنیت این اتفاق می‌افتد و امنیت مهمترین حقوق بشر و حقوق ملت ایران است.  
 
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با بیان اینکه برخی از کشورهای اروپایی به جای دفاع از حقوق ملت ایران از ناقضین حقوق بشرحمایت می‌کنند، خاطرنشان کرد: فرانسوی‌ها و آمریکایی‌ها از کسانی که امنیت کشور، این حق مسلم مردم را تهدید می‌کنند و به اموال آنان  آسیب می‌رسانند، دفاع می‌کنند. درحقیقت این دفاع از حقوق بشر نیست بلکه دفاع از ناقضین حقوق بشر است لذا بهتر است که آن‌ها به مشکلات خودشان برسند.
 
ذوالنوری با اشاره به وضعیت مسلمانان در فرانسه، بیان کرد: میلیون‌ها مسلمان در فرانسه زندگی می‌کنند در حالی که حتی یک نماینده مسلمان هم در مجلس این کشور حضور ندارد، ولی در ایران اقلیت‌های دینی بعضاً با حدود چهار هزار رای در مجلس هستند و در اینجا برای اقلیت‌های دینی احترام و حرمت زیادی قائل هستند.

وی در رابطه با آزادی بیان در ایران و کشورهای اروپایی، تشریح کرد: امروز در سایت‌ها و فضای مجازی هرکسی هر چه دلش می‌خواهد از بالاترین تا پایین‌ترین مقامات کشوری را مورد خطاب قرار می‌دهد، نظر می‌دهد و حتی توهین هم  می‌کند، ولی اگر در فرانسه چنین اتفاقی بیافتد به شدت برخورد می‌شود. صحبت‌ اینها از حقوق بشر یک فریب و یک موضیع‌گیری غلط است و اصلا این کشورها حق فضولی در قوانین ایران و امور داخلی کشور ما را ندارند و لازم است که وزارت خارجه با احضار سفیر و اقداماتی از این دست مراتب شدید اعتراض جمهوری اسلامی را اعلام کند و در این زمینه موضع جدی اتخاذ کنند و نسبت به این موضوع منفعلانه برخورد نکنند.
 
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به هماهنگی کشورهای اروپایی در اعمال فشار علیه ایران، تصریح کرد: این کشورهای یکپارچه که عضو اتحادیه اروپا هستند، علیه ایران هماهنگ عمل می‌کنند و مثل گله شتری که وقتی یکی از آن‌ها دم راست می‌کند و فرار می‌کند بقیه هم همان را تقلید می‌کنند. اروپایی‌ها هم در حقیقت در مقابل ایران مثل گله شتر بصورت تقلیدی عمل می‌کنند. برخی از این کشورهای اروپایی از اول انقلاب تا به حال همین مسیر کج و خلاف را رفته‌اند و این سه کشور انگلیس، فرانسه و آلمان در این سال‌ها بیشترین ضربه را به ملت ایران زدند.
 
ذوالنوری پیرامون دشمنی‌های برخی از کشورهای اروپایی از جمله فرانسه، آلمان و انگلیس با مردم ایران، گفت: در طول دوران جنگ تحمیلی، رژیم بعث عراق با تسلیحات این کشورها مردم ایران را مورد هدف قرار می‌داد و حملات شیمیایی عراق به سردشت، پیرانشهر و حتی حلبچه در خود عراق با بمب‌های شیمیایی همین کشورها انجام شد که منجر به شهادت تعداد زیادی از مردم این مناطق شد و بسیاری از آنها هنوز از عوارض و بیماری‌های ناشی از آن رنج می‌برند. جالب اینجاست که اینها مدعیان حقوق بشر هستند ولی اینها در طول این سالها بیشترین ضربه را به ملت ایران وارد آوردند. بخش زیادی از رزمندگان ایران با سلاح‌های کشتار جمعی که هدیه فرانسه انگلیس و آلمان به رژیم بعث بود به شهادت رسیدند، بنابراین زمانی که اسم حقوق بشر می آید اینها باید خجالت بکشند.
 
وی در پایان با انتقاد از اینکه تاکنون واکنش وزارت امور خارجه کشورمان نسبت به اقدامات خصمانه، این سه کشور اروپایی حداقلی و منفعلانه بوده، خاطرنشان کرد: یکی از دلایل جسارت‌ این کشورها علیه ملت ایران همین انفعال و ضعف دستگاه دیپلماسی است؛ از خود شخص آقای رئیس جمهور گرفته تا وزارت امور خارجه. البته موضع وزارت خارجه تابعی از موضع رئیس جمهور است و چنین اراده‌ای از رئیس جمهور در خصوص واکنش جدی نسبت به اقدامات اروپایی‌ها نیست و لذا دستگاه دیپلماسی زیر مجموعه ایشان هم حالت انفعال دارد و اینها نگرانند از اینکه اروپایی‌ها قهر کند. حالا این کشورها چه گلی بر سر مردم ایران زدند که قهرشان برای کشور مشکل ساز شود؟ در اینجا باید گفت «خوشا باغی که شغالش کند قهر».

گفت‌وگو از محمد هادی


کد مطلب: 740747

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/interview/740747/اروپایی-ها-مقابل-ایران-مثل-یک-گله-شتر-عمل-می-کنند-رفتار-روحانی-ظریف-باعث-گستاخی-خصوصا-فرانسه-شده-نگران-قهر-اروپا-هستند-وقتی-اسم-حقوق-بشر-می-آید-امریکا-باید-خجالت-آب-شوند

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com