پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
 
۱۲
۱۵
دکتر خوش چهره در گفت‌وگو با جهان نیوز:

فرمان ماشین دولت در دست راننده اش لق می زند/ یک جریان سازمان یافته سبد هزینه خانوار را هدف گرفته/ مجلس در بحث اجاره خانه و گرانی دلار خوب عمل نکرد/ در بعضی از رده های بانک مرکزی و دولت نفوذی وجود دارد/ دلایل خوش چهره برای وزیر نشدن در دولت روحانی

چهارشنبه ۲۶ شهريور ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۰۰
کد مطلب: 739816
همزمان با شروع این مجلس نرخ دلار مجدد شروع به افزایش کرد ولی مجلس در این زمینه با تاخیر ورود پیدا کرد.
فرمان ماشین دولت در دست راننده اش لق می زند/ یک جریان سازمان یافته سبد هزینه خانوار را هدف گرفته/ مجلس در بحث اجاره خانه و گرانی دلار خوب عمل نکرد/ در بعضی از رده های بانک مرکزی و دولت نفوذی وجود دارد/ دلایل خوش چهره برای وزیر نشدن در دولت روحانی
گروه اقتصادی جهان نيوز: دکتر محمد خوش چهره، اقتصاددان و نماینده اسبق مجلس در گفت‌وگو با جهان نيوز درباره عملکرد مجلس یازدهم پیرامون تحقق وعده های اقتصادی اظهار داشت: هنوز زمان زیادی از شروع به کار مجلس یازدهم نگذشته، ولی آن طور که معلوم است حجم کارها و شدت بیماری اقتصاد ایران خیلی بیشتر از آن است که تصورش را می‌کردند. لازمه مقابله با این مشکلات عقلانیت است و نباید در تصمیم‌گیری‌ها احساسات غالب شود، ضمن اینکه حساسیت خوب است ولی تشخیص باید عالمانه و تقسیم بندی اقدامات به صورت آنی، کوتاه مدت و میان مدت باشد. برخی از طرح‌های دو فوریتی مجلس بیشتر موردی و انفعالی با مسائل برخورد می‌کند.
 
وی با بیان اینکه نمایندگان مجلس باید مقداری ضریب درک سیستماتیک و جامع را از شرایط اقتصادی برای خودشان ایجاد کنند، خاطرنشان کرد: انتظارها از این مجلس زیاد است و لازم است نمایندگان از ظرفیت کارشناسی و مشورت‌های بیرونی حداکثر استفاده را کنند. این مجلس وارث شرایط خیلی بدی است و یک جریان سازمان یافته سبد هزینه خانوار مردم مثل مسکن، معیشت و قدرت خرید را هدف قرار داده است. جریانی که ریشه در غفلت، جهالت داخلی و نفوذی هایی که در برخی از تصمیمات در سطح کلان و میانی هستند، دارد.
 
این اقتصاددان در ادامه با اشاره به غفلت های داخلی صورت گرفته در زمینه اقتصادی، گفت: در هر سه قوه پیرامون تشخیص به موقع غفلت وجود دارد. برای نمونه در موضوع اجاره‌ها، جریان سازمان یافته‌ای در بحث قیمت زمین و سوداگری داخل شدند در حالی که بخش مسکن از یک رکود سنگین رنج می‌برد و ساخت‌وساز و معاملات هم خیلی محدود بود ولی قیمت ها خیلی بالا رفت. مجلس در بحث اجاره نتوانست خوب عمل کند البته نرخ اجاره در دست دولت است ولی اگر این مجلس عالمانه‌تر کار می‌کرد اجازه نمی داد قیمت‌های رهن و اجاره تغییر کند و گروه های کم درآمد و حقوق بگیر این فشار شدید را تحمل کنند.
 
خوش چهره درباره وضعیت نرخ ارز در کشور بیان کرد: همزمان با شروع این مجلس نرخ دلار مجددا شروع به افزایش کرد ولی مجلس در این زمینه با تاخیر ورود پیدا کرد. درست است که نقش دولت در زمینه نرخ ارز بیش از مجلس است ولی مجلس در راس امور است و باید دقت کند قبل از اینکه احساسی برخورد کند عقلایی برخورد کند. با اینکه به دولت انتقادی جدی وارد است اما نباید به این نهاد حمله شود، بلکه تلاش کنند همه در یک جبهه باشند تا با همگرایی هم بتوانند کارها را انجام دهند.

نماینده دوره هفتم مجلس درباره ارزیابی مجلس تا اینجای کار نیز گفت: ارزیابی مجلس تنها در مدت سه ماه از شروع به کار آن حرفی خنده دار و غلط است ولی انتظارات از مجلس جدی است.
 
وی با تاکید بر اینکه جریانی در داخل به جای راهنمایی، چاه نمایی می‌کند، تصریح کرد: در بعضی از رده‌های بانک مرکزی و دولت نفوذی‌هایی وجود دارند. برخی از مسئولان هم وعده‌هایی می دهند که نمی توانند اجرا کنند که هم خودشان را ضایع می‌کنند و هم اعتماد مردمی و فعالان اقتصادی را پایین می آورند. اگر رسانه‌ها متعهد باشند قبل از اینکه به جلوه ها نگاه کنند و بدوبیراه بگویند باید ریشه یابی کنند که این اتفاقات ریشه در چه چیز دارد؟، آیا ضعف عقلانیت دولت است یا اینکه ریشه در عدم درک صحیح شرایط اقتصادی دارد و ممکن است ریشه آن نفوذی هایی باشند که اقتصاد را می‌گردانند و دولت و مجلس توجه ندارند. در کل مجلس و دولت  با متهم کردن یکدیگر به نتیجه نمی‌رسند.
 
این اقتصاددان با بیان اینکه باید دولت و مجلس حتما از ظرفیت‌های کارشناسی داخلی استفاده کنند، خاطرنشان کرد: دلسوزانی هستند که به منافع ملی توجه دارند و توان فکری و تصمیم گیری را بالا می برند و در این مورد نباید جناحی نگاه کرد. در برخی مواقع دولت از رئیس جمهور گرفته تا سطوح پایین‌تر سلایق و ایده های خودشان را اساس تصمیم گیری قرار می‌دهند و این غلط است. فارغ از اینکه دولت خوب است یا بد، بالاخره یازده ماه مانده و باید کمکش کنند.

خوش چهره با تاکید بر اینکه نباید مجلس از راس امور بودن خارج شود، تشریح کرد: در هیچ دوره ای مجلس در راس امور نبوده و دولت ها خیلی از تصمیمات را خودشان می‌گیرند و مجلس هم دنباله روی آنان است. «باید راس امور باشد» یعنی عصاره فضائل ملت از لحاظ فهم، درک و سلامت رفتار باشند. باید ظرفیت های کارشناسی را زیاد کرد تا همین طور سطحی حرف نزنند؛ از خود رئیس مجلس گرفته که باید گروه مشاوران زبده، دلسوز و سالم اطراف ایشان باشند تا دیگر نماینده ها. رئیس مجلس لازم است ضعف تجربه و تصمیم گیری را  تقویت کند. گروهی که می‌گویند دولت باید ساقط شود توجه داشته باشند که در حال حاضر فرمان این ماشین در دست راننده‌اش لق میزند و این کارها موجب می‌شود که فرمان به طور کلی از دست زمامدار اجرایی رها شود.
 
وی در پایان در پاسخ به اینکه آیا از طرف دولت پیشنهادی درباره بر عهده گرفتن وزارت صمت به جنابعالی شده، گفت: پیشنهاداتی شده ولی هیچ انسان عاقلی در این وقت کم دنبال کار اجرایی نمی‌رود و هر چقدر هم که بازیکن خوبی باشد وارد تیمی نمی‌شود که انسجام آن تثبیت نشده باشد. این مسند در شرایط فعلی کسی را می‌خواهد که خیلی ایثار کند مگر اینکه تجدید نظری شده و کسی که می‌آید برای ایشان اختیارات جدی در آن حوزه تعریف شده باشد. ادغام سه وزارتخانه اشتباه بود و کسانی را هم مسئول گذاشتند که تجربه و توان درک یک وزارت خانه را هم نداشتند.

گفت‌وگو از محمد هادی
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


دادخواه
Iran, Islamic Republic of
كارتون از لق زدن گذشته اوضاع اصلاح طلبان فاجعه است الفرار كنيد تا فرصت هست
بی تدبیری
Iran, Islamic Republic of
با همین فرمون جلو بروند مملکت ته دره است .
Denmark
من نمیدونم دیگه با چه زبونی و کی باید بیاد بگه این اوضاع مملکت نیاز به تغییر و تحول داره.
Iran, Islamic Republic of
اقای خوش چهره با اینکه دوستت دارم ولی به شدت نسبت به عملکرد جنا ب عالی انتقاد دارم چر ا گوشه نشینی می کنی وچرا مسیولیت قبول نمی کنی حداقل بیشنهادات خود را به دفتر رهبری ارسال کن گوشه نشستن هنر نیست
Iran, Islamic Republic of
جناب آقای دکتر این اقتصاد دست مایه پخت شما آقایان اصول گرا و اصلاح طلب است همه به یک اندازه در این امر سهیم هستید .
Iran, Islamic Republic of
حالا که آش شور شده تقصیر همه شد . نه عزیز جان فقط و فقط تقصیر اصلاح طلبان و اعتدالیون و کارگزارانی هاست .
Iran, Islamic Republic of
و بازار گرایان
Luxembourg
دولت دلار را گران می فروشد و با پول حاصله که ده ها برابر کم ارزش شده می خواهد بودجه و اعتبارات را تامین کند.
Iran, Islamic Republic of
ماشینی درکار نیست....
.
Iran, Islamic Republic of
بحث تحريم يك ....نخ نما شده است .....
Iran, Islamic Republic of
عجب روحانی به شما پیشنهاد وزارت داده؟!!!
محمود خوب همه شما را می شناخت
Iran, Islamic Republic of
باز هم تقصیر مردمی نژاد است!!!!
Iran, Islamic Republic of
با با جون وزارت رو قبول میکردی.
Iran, Islamic Republic of
این دولت مگر ماشینش فرمان داره که لق بزند فرمان بریده شده نزدیک به ته دره برسد
رضایی ع ر
Iran, Islamic Republic of
....
کوروش آسوده بخواب !!!!!
تخم مرغ دانه ای 12000 ریال!!!!!
پراید 110 میلیون!!!