چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - 17 Apr 2024
 
۳
۵
آخرین اوضاع لبنان در گفت‌وگوی کارشناسان با جهان نیوز:

هانی زاده: انفجار بیروت آغازگر اجرای چند سناریوی از پیش آماده بود/ حسان دیاب مستعفی نگاه مثبتی نسبت به حزب الله داشت/ احتمالا «نواب سلام» تشکیل دولت بدهد/ دنبال تشکیل دولت یکدست علیه حزب الله هستند/ هدف نهایی خلع سلاح حزب الله است/ قنادباشی: حزب الله مثل برادر بزرگتر به لبنان نگاه می کند نه جناحی/ انفجار بیروت چه سهوی و چه عمدی فرصت را برای اسرائیل و آل‌سعود فراهم کرده/ احتمال درگیری طایفه ای در لبنان کم است

پنجشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۰۹:۳۶
کد مطلب: 736788
کسی که دوستدار و دلسوز مردم لبنان است به دنبال افزایش درگیری و تنش نمی‌باشد، آن هم در شرایطی که احتمال قحطی و بحران غدایی در لبنان وجود دارد.
هانی زاده: انفجار بیروت آغازگر اجرای چند سناریوی از پیش آماده بود/ احتمالا «نواب سلام» تشکیل دولت بدهد/ هدف نهایی خلع سلاح حزب الله است/ قنادباشی: انفجار بیروت فرصت را برای اسرائیل و آل‌سعود فراهم کرده/ احتمال درگیری طایفه‌ای در لبنان کم است
گروه بین الملل جهان نيوز: لبنان همچنان با پیامدهای انفجار بندر بیروت دست و پنجه نرم می‌کند و در این میان مداخلات کشورهای غربی به آن دامن زده است. انگلستان ناو نظامی در لبنان مستقر کرده و از طرف فرانسه هم یک ناو نظامی در حال عزیمت به سمت لبنان است. حال سوال اینجاست که کشورهای غربی که مجهزترین نیروهای امدادی را دارند و ادعای کمک به لبنان را دارند، هدفشان از اعزام  ناوهای نظامی به سواحل لبنان چیست؟ و هر ماجراجویی جدیدی می‌تواند امنیت منطقه را برهم زند.

در همین رابطه حسن هانی‌زاده کارشناس مسائل غرب آسیا در گفتگو با جهان نيوز با اشاره به جریان‌سازی‌های گسترده‌ای که بعد از انفجار بندر بیروت علیه حزب الله روی داده است، اظهارداشت: چند سناریو در دستور کار بازیگران بحران لبنان قرار گرفته است. هرچند که این سناریوها از پیش طراحی شده و انفجار بیروت صرفاً آغازی برای اجرای شدن این سناریو بود، بعد از این حادثه هم بسیاری از بازیگران بحران لبنان چه در سطح منطقه و چه در سطح بین‌المللی، تلاش کردند انگشت اتهام را متوجه حزب الله کنند.
 
وی درباره مداخله طرف‌های خارجی در لبنان به منظور کاهش نقش حزب الله در صحنه سیاسی این کشور، بیان کرد: آنان تلاش می‌کنند مردم را به کف خیابان‌ها آورند و در عین حال جریان سازی‌هایی را علیه مقاومت و حزب‌الله شکل می‌دهند. تظاهرات و به دنبال آن اشغال سفارتخانه‌ها، وزارتخانه‌ها و نهادهای دولتی توسط معترضین صحتی بر این مدعاست که نشان می‌دهد سمت و سوی این تظاهرات در راستای جریان سازی علیه حزب‌الله است و یکی از علل استعفای «حسان دیاب» که نگاهی مثبت نسبت به حزب الله داشت همین است و شنیده‌ها حاکی از آن است که قرار است «نواب سلام» کابینه‌ تشکیل دهد.

 
کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به تلاش برخی جریان های سیاسی لبنان برای کنارگیری دولت حسان دیاب، توضیح داد: حسان دیاب نگاهی مثبت نسبت به حزب الله داشت و جریان 14 مارس به رهبری سعد الحریری و برخی از طیف‌های سیاسی مایل به ادامه کار دولت وی نبودند، پس از استعفای حسان دیاب از سمت نخست وزیری به دنبال شدت گرفتن فشارها علیه این دولت، اکنون سناریو پیشرو تشکیل یک دولت کاملا یکدست و در مقابل حزب الله است، دولتی به ریاست «نواب سلام» که به لحاظ فکری و سیاسی به رهبر جریان 14 مارس نزدیک می باشد، تا از این طریق حزب الله را در مقابل دولت قرار دهند.
 
هانی‌زاده درباره برگزاری انتخابات پارلمانی زودهنگام در لبنان گفت: سناریوی دیگر جریان های مخالف مقاومت و حزب الله برگزاری انتخابات پارلمانی زودهنگام در لبنان است چراکه باتوجه به التهاب موجود در جامعه لبنان، مخالفان حزب الله امید دارند که حزب الله در انتخابات آینده پارلمان شانس بسیار کمی برای کسب کرسی های پارلمانی دارد. در مرحله بعدی آنان قصد دارند با فشار به حزب الله خلع سلاح حزب الله را کلید بزنند که با توجه به آگاهی و هوشمندی رهبران حزب الله به نظر می‌رسد که این بارهم این سناریو شکست خواهد خورد.
 
وی با اشاره به نگرانی رسانه‌های آمریکایی، صهیونیستی و سعودی از جایگاه حزب الله در میان مردم لبنان، تصریح کرد: اکنون این رسانه‌ها به شدت در حال تحریک مردم لبنان علیه حزب‌الله هستند و مانند گذشته تلاش می‌کنند که به نوعی حزب‌الله را منزوی کنند ولی به امید پروردگار موفق نخواهند شد و قطعاً حزب الله در بلند مدت جایگاه خودش را به دست خواهد آورد.
 
کارشناس مسائل غرب آسیا با تاکید بر اینکه سمت و سوی اعتراضات لبنان بیشتر به فساد و رشوه خواری موجود در دولت های گذشته است، خاطرنشان کرد: مسئولیت انفجار بندر بیروت به عهده دولت سعد الحریری است زیرا  محموله نیترات آمینیوم از سال 2014 در بندر بیروت بوده و علیرغم اینکه در سال‌های گذشته مقامات محلی بارها از دولت سعد الحریری خواستند این محموله از بندر خارج شود، وی مخالفت کرده و این نشان می دهد این برنامه از پیش طراحی شده است و دست اسرائیل و آمریکا در این انفجار کاملا مشهود است، لذا این موضوع اتفاقی نبوده و عامل بشری در این انفجار دخیل بوده و کمیته تحقیقاتی که قرار است تشکیل شود به این نتیجه خواهد رسید که اسرائیل و آمریکا به دنبال این انفجار بودند. 
 
هانی‌زاده در پایان درباره احتمال نزاع و درگیری‌های طایفه‌ای در لبنان گفت: جامعه لبنان یک جامعه متنوعی است و 18 طایفه مختلف در لبنان وجود دارد و از سال 1975 تا 1990  به مدت 15 سال جنگ طایفه‌ای بر این کشور تحمیل شد اما با توجه به تجربه بسیار تلخی که مردم این کشور از آن دوران دارند جامعه لبنان به سمت و سوی جنگ طایفه‌ای حرکت نخواهند کرد. البته عربستان و امارات متحده عربی و رژیم صهیونیستی به عنوان مثلث شرارت منطقه سعی دارند باردیگر لبنان را وارد یک پروسه جنگ طایفه‌ای کنند ولی حزب الله از ورود به این اختلافات پرهیز خواهد کرد.

*هدف دشمنان لبنان اختلاف طایفه ای و هرج و مرج در کشور است  
آمریکا و غربی‌ها به دنبال منافع خود در لبنان هستند و حضور ناوهای فرانسه و انگلیس چیزی جز فشار ذینفعان خارجی برای پیشبرد اهداف فتنه انگیزشان در لبنان نیست. دخالت های خارجی قبل و بعد از استعفای حسان دیاب از سمت نخست وزیری وجود داشته و در حالی که میشل عون رئیس جمهور لبنان خطاب به مردم این کشور گفته که تا زمانی که حقایق برملا نشود از پا نخواهم نشست و قول داده که مقصران انفجار بندر بیروت شناسایی و مجازات شوند، آمریکا و فرانسه و سعودی نمی‌خواهند که پشت پرده انفجار بیروت مشخص شود.


جعفر قنادباشی کارشناس مسائل غرب آسیا معتقد است، انفجار بیروت چه اتفاقی باشد و چه عامدانه، فرصت مناسبی برای آمریکایی‌ها، رژیم صهیونیستی و ارتجاع منطقه است که از این حادثه بهره برداری کنند و نهایت استفاده را از آن ببرند.

وی در گفتگو با جهان نيوز درباره اعتراضات لبنان و مواضع دبیرکل حزب الله پس از حوادث اخیر لبنان اظهارداشت: سید حسن نصرالله به عنوان برادری بزرگتر و دلسوز به لبنان نگاه می‌کند و آنچه را که به نفع لبنان است، بیان کرد. البته موضع‌گیری‌های ایشان در هر دوره‌ای و در زمان هر حادثه‌ای نشان داده که نگاه ایشان به لبنان قدرت طلبانه، حزبی، جناحی و گروهی نیست. این نوع نگاه موثرترین و قابل قبول ترین موضع است. در این ماجراهای اخیر هم ایشان می‌توانست انگشت اتهام را به سمت برخی جریان‌ها و گروه‌های مخالف حزب الله نشانه رود، ولی با وجود اختلافات، ایشان به دنبال تنش نبوده و تنها گلایه ایشان متهم کردن حرب الله درباره حوادث اخیر لبنان بود. در واقع ایشان به دلیل جلوگیری از تنش و حفظ وحدت فعلا از گفتن برخی حقایق پرهیز کرد.
 
کارشناس مسائل غرب آسیا درباره تحریک اعتراضات مردمی در لبنان پس از انفجار بندر بیروت گفت: کسی که دوستدار و دلسوز مردم لبنان است به دنبال افزایش درگیری و تنش نمی‌باشد، آن هم در شرایطی که انفجار بیروت باعث تخریب بخش قابل توجهی از شهر، بی‌خانمان شدن  ۱۰۰ هزار کودک، مجروحیت 6 هزار لبنانی که امکانات درمانی کافی هم برای آنان وجود ندارد و از بین رفتن بندری که به عنوان شریان حیاتی لبنان و محل ورود کالاهای اساسی و مواد غذایی به کشور بوده، شده است.
 
قنادباشی با اشاره به توطئه‌ آمریکا، رژیم صهیونیستی و ارتجاع منطقه برای آسیب زدن به لبنان، خاطرنشان کرد: آمریکایی‌ها، رژیم صهیونیستی و ارتجاع منطقه یک موضع مشترک دارند و سالهاست که می‌خواهند اوضاع لبنان را بحرانی کنند. انفجار بیروت چه اتفاقی باشد و چه عامدانه، فرصت مناسبی برای آمریکایی ها، رژیم صهیونیستی و ارتجاع منطقه است که از این حادثه بهره برداری کنند و نهایت استفاده را از آن ببرند. فرصت طلبی آنان نشان می‌دهد که دست آنان خالی است و سیاست‌ها و تبلیغات گسترده آنان نتوانسته اهدافشان را تامین کند. در این چند سال اخیر همه تلاش خود را کردند که داعش را از سوریه به لبنان منتقل کنند و آنجا را مانند سوریه ناامن کنند و التهابی را در منطقه بوجود بیاورند. آنچه را که نتوانستند از طریق داعش به نتیجه برسانند، به دنبال دستیابی به آن در شرایط پیش آمده کنونی هستند.
 
وی در ادامه درباره احتمال گسترش اعتراضات در لبنان افزود: انفجار بندر بیروت به سبب نقش مهم این بندر در تامین کالا و مواد غذایی معضل بزرگی است که می‌تواند لبنان را به قحطی بکشاند و این نحوه تظاهرات‌ دردی را درمان نخواهد کرد. این نوع اعتراضات که زمینه آشوب و فتنه انگیزی را فراهم می‌کند مربوط به مردم لبنان نیست، بلکه کسانی که در این اعتراضات شرکت می‌کنند عمدتاً طبقات بی‌هویتی هستند که یا فریب خوردند یا مزدوران ولید جنبلاط، سمیر جعجع و سعد الحریری هستند در حالی که مقصر اصلی مشکلات و این اتفاقات خود همین افراد هستند. راه حل، آتش زدن وزارت خانه نیست و افرادی که دست به چبین کارهایی می‌زنند درک درستی از شرایط لبنان ندارند. باید همه به هم کمک کنند، این افراد می‌توانستند در صف اهدای خون برای کمک به مجروحان انفجار بیروت در بیمارستان باشند. البته روند این اعتراضات هم مانند اعتراضات سال گذشته است. در آن اعتراضات دولت امارات به کسانی که در خیابان‌های لبنان آشوب می‌کردند پول می‌داد و غذای گرم برایشان فراهم می‌کرد و حتی برای اینکه در خیابان‌ها بمانند برای آن‌ها رقاصه و آوازه خوان هم آوردند.
 
این کارشناس مسائل غرب آسیا در پایان با اشاره به تلاش دشمنان مقاومت برای ایجاد تفرقه و اختلاف میان طوایف لبنان، بیان کرد: سال‌های سال کار کردند تا شیعیان، اهل سنت و مسیحیان لبنان را به جان هم بیاندازند ولی به جز چند درگیری مختصر هیچگاه به هدف خود نرسیدند. احتمال درگیرهای طایفه‌ای بین مردم لبنان بسیار کم است، چرا که فهم بسیاری از توده‌های مردم لبنان بالاست و متوجه خطر اصلی هستند. این مردم سال‌های سال در کنار هم زندگی کردند، هم اهل سنت و هم مسیحییان لبنان علاقمند به مواضع حزب الله هستند و یک همسویی و یک درک متقابل بین آنان وجود دارد و این درک فراتر از چارچوب بندی احزابی افراطی است که طرفدارانشان محدود است. از طرفی دیگر دشمنان لبنان قصد دارند مشروعیت دولت را به عنوان اداره کننده کشور از بین ببرند تا با استفاده از خلا قدرت ایجاد شده کشور را به هرج و مرج بکشانند.

گفت‌وگو از محمد هادی
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
سلام فکر کنم بهترین کار اینه که ایران بی سروصدا با کمک عراق و قطر شروع به بازسازی بندر بکنه ..
Romania
البته طبق معمول ما تمام هزینه ش بدیم
Iran, Islamic Republic of
انشالله با کمک خدای رحمان بندر بیروت رو دوباره بنا خواهیم کرد تا خاری بر چشم رژیم صهیونیستی باشد
Iran, Islamic Republic of
آقا جهان نیوز با هانی زاده قرار داد بسته؟
Iran, Islamic Republic of
بنظر من كار تمومه