کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

حجت الاسلام مصطفی کرمی در گفت‌وگو با جهان نیوز:

تنها موضوعی که می‌شود حول آن اجتماع کرد، «ولایت» است/ تنها عامل نجات انسان‌ها از تبعیض، توجه به جریان غدیر است/ ارتباط جمله معروف امام راحل با غدیر چیست؟

17 مرداد 1399 ساعت 11:35

اگر غدیر را خوب معرفی کنند که حق ولایت فقط برای خداست و این ولایت را بتوان خوب تبیین کرد، قاعدتاً شعاع و مغناطیس اشخاص و افرادی که در این حلقه جای می‌گیرند گسترده‌تر می‌شود.


گروه فرهنگی جهان نیوز: حجت الاسلام مصطفی کرمی، کارشناس مذهبی در گفتگو با جهان نیوز با اشاره به اینکه مسئله‌ غدیر می‌تواند موجب وحدت در میان مسلمانان باشد، اظهار داشت: تنها چیزی که می‌شود حول محورش اجتماع کرد، مسئله «ولایت» است و تنها این اصل از اصول اعتقادی است که این ظرفیت و قابلیت را دارد که همه را تجمیع و مسلمانان را ید واحد کند.

وی با تاکید بر اینکه طرح مسئله غدیر می‌تواند موجب نزدیکی دل‌های مسلمانان شود، گفت: حقیقتا اگر مردم به توصیه پیامبر(ص) در روز غدیر عمل می‌کردند این تهذیب احزاب و تشکیل تشکل‌های کذایی که منجر به اصطکاک و التهاب در طول تاریخ اسلام، خصوصا در قرن اول شد اتفاق نمی‌افتاد. این معلول عدم حفظ همین اصل و صیانت از مسئله ولایت است. به همین خاطر است که امام خمینی هم می‌فرمایند «پشتیبان ولایت فقیه باشید»؛ فرقی نمی‌کند که در چه زمانی باشد.
 
وی با اشاره به آیه سوم سوره مائده که در روز غدیر (حَجّة الوِداع) نازل شده خاطرنشان کرد: مسئله ولایت همان چیزی است که در بخشی از آیه (اليَومَ يَئِسَ الَّذينَ كَفَروا مِن دينِكُم...) آمده است. در حقیقت آن پاشنه آشیل و نقطه ضعفی که دشمن می‌تواند رخنه کند چند صدایی و چند قطبی است، زمانی که در ولایت یک قطب باشد، قاعدتاً  همه حول یک اصل جمع می شوند و وحدت و انسجام ایجاد می‌شود.
 
چگونه دایره افراد حاضر در دایره غدیر گسترده تر می‌شود؟
این کارشناس مذهبی با بیان اینکه غدیر در امتداد توحید و ولایت الله است تاکید کرد: وقتی قرار است از غدیر گفته شود، باید دانست از اساس اسلام که توحید می‌باشد و همه انبیا به خاطر آن مبعوث و به آن دعوت کردند صحبت می‌شود. در حقیقت اگر غدیر را خوب معرفی کنند که حق ولایت فقط برای خداست و این ولایت را بتوان خوب تبیین کرد، قاعدتا شعاع و مغناطیس اشخاص و افرادی که در این حلقه جای می‌گیرند گسترده‌تر می‌شود.
 
چرا روز غدیر، عیدالله الاکبر است؟
حجت الاسلام کرمی با اشاره به اینکه بلندمرتبگی و فضیلت هر مناسبتی به شرف و بزرگی آن موضوعی است که تعظیم و تکریم می‌شود، بیان کرد: وقتی ولایت مهمترین مسئله است بنابراین غدیر هم بزرگترین عید می‌شود. یعنی عید تصیل ولایت که مهمترین، شریف ترین و با فضیلت ترین اصل است و وقتی که بستر تحقق این موضوع غدیر است، این روز اشرف ایام می‌شود. 
 
چرا غدیر پس از رحلت پیامبر اکرم(ص) انکار شد؟
وی در پاسخ به اینکه به چه علت پس از رحلت پیامبر(ص) با توجه به اینکه مدت کوتاهی از ماجرای غدیر می‌گذشت، این موضوع انکار و مورد غفلت واقع شد، توضیح داد: بستر و زمینه های انکار این مسئله در جامعه وجود داشت. جامعه نوپا بود و زمان زیادی از دوران جاهلیت نگذشته بود و هنوز برخی سنت های جاهلی و رذائل اخلاقی مربوط به آن دوران از بین نرفته بود و ارتقاء سطح فکری مردم و آماده شدن آنان برای پذیرش مسئله ولایت با حواشی‌ آن در جامعه اسلامی اتفاق نیفتاده بود.

حجت الاسلام کرمی همچنین با بیان نقش آفرینی افراد تاثیرگذار پس از رحلت پیامبر(ص) در عدم تحقق جانشینی امیرالمومنین(ع) ادامه داد: در آن دوران مسائل متعددی مانند نقش خواص، سران قبایل و عناصر تاثیرگذاری که در آن بافت جاهلی ملوک الطوایفی و قومی قبیله ای بود، باعث شد که این افراد نبض جریان را در دست بگیرند و بعد هم فقدان امیرالمومنین(ع) در معرکه تعیین جانشین پیامبر(ص) در سقیفه بنی ساعده باعث شد که در ابتدا به صورت یک کودتا و بعد هم به مرور زمان به خاطر عدم پرداخت هزینه و عدم حضور مردم برای احقاق حق امیرالمومنین(ع) به یک انحراف همیشگی در تاریخ تبدیل شود.
 
این پژوهشگر تاریخ اسلام با تاکید بر اینکه غدیر امتداد خط نبوت است، تشریح کرد: همانطور که همه تمدن‌های بشری در گروی نبوت است، به تبع آن در گرو ولایت هم می‌باشند. دین اسلام دین خاتم است و استمرار خط هدایت بشر در فضای غدیر ترسیم شد. بنابراین اگر جامعه بشری می خواست به سیر تکاملی خودش با چشم انداز ابدی و از منظر معاد رشد کند طبیعتا باید معطوف به غدیر حرکت می‌کرد. یعنی تحت سرپرستی و ولایت امیرالمونین(ع) و بعد هم اولاد معصومین ایشان تا وجود مقدس حضرت ولی عصر(عج) که حجت این عصر و زمان هستند.
 
غدیر چه زمانی باعث اختلاف افکنی بین مسمانان خواهد شد؟!
وی با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب که نباید طرح مسئله غدیر به جدایی مسلمانان بیانجامد، توضیح داد: زمانی که روی نقاط تحریک پذیر و روی عواطف و احساسات طرف مقابل دست می‌گذارید و مسئله خوب بیان نمی‌شود، این مسئله تبدیل به یک مسئله فرعی می‌شود و باب لجاجت و تنش گشوده می‌شود. هر اصلی را که نتوان ماهیت و حدود ثغور آن را به خوبی بیان کرد قاعدتا موجب تنش می‌شود، حتی در مورد مسئله توحید و نبوت هم این اتفاق می‌افتد. 

حجت الاسلام کرمی در پایان به پیروان امیرالمومنین(ع) برای بزرگداشت ایام غدیر توصیه کرد: همه انرژی خودمان را بگذاریم برای غدیر. 124 هزار پیامبر آمدند برای غدیر و همه ماحصل عمر پیامبر اکرم(ص) مسئله غدیر است. تنها عامل نجات انسان ها از این رذالت، پستی و تبعیض توجه به جریان غدیر است. امیدوارم که برای این روز تلاش کنند و در این روز که روز اجابت دعاست از پروردگار متعال بخواهند که به حق امیرالمومنین(ع) شر این ویروس منحوس را از سر دنیا دورکند.

گفت‌وگو از محمد هادی


کد مطلب: 735969

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/interview/735969/تنها-موضوعی-می-شود-حول-اجتماع-ولایت-عامل-نجات-انسان-ها-تبعیض-توجه-جریان-غدیر-ارتباط-جمله-معروف-امام-راحل-چیست

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com