سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
 
۵
۸
سعدالله زارعی در گفتگو با جهان نیوز:

عربستان هیچگاه بدنبال صلح نبوده/ همچنان به دنبال تحمیل اصولی هستند که در آغاز تجاوز به یمن داشته/ سعودی‌ها وانمود می‌کنند که طرفدار پایان جنگ هستند/ آمریکایی ها بن سلمان را عملاً حاکم عربستان کردند

پنجشنبه ۹ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۰۸:۴۷
کد مطلب: 735340
کارشناس مسائل غرب آسیا با بیان اینکه هیچ چشم اندازی از کاهش درگیری‌ها در یمن وجود ندارد، تشریح کرد: در صحنه نظامی سعودی‌ها و اماراتی‌ها کماکان یمن را بمباران می‌کنند و عربستان هیچ وقت دنبال صلح نبوده است.
عربستان هیچگاه بدنبال صلح نبوده/ همچنان به دنبال تحمیل اصولی هستند که در آغاز تجاوز به یمن داشته/ سعودی‌ها وانمود می‌کنند که طرفدار پایان جنگ هستند/ آمریکایی ها بن سلمان را عملاً حاکم عربستان کردند
گروه بین الملل جهان نيوز: سعدالله زارعی کارشناس مسائل غرب آسیا در گفت و گو با جهان نيوز درباره چشم انداز جنگ یمن و دیدگاه ائتلاف سعودی نسبت به برقراری صلح در این منطقه، اظهارداشت: اگر متجاوزان به یمن برای برقراری صلح در این سرزمین جدی بودند، در زمانی که فرستاده ویژه سازمان ملل متحد در امور یمن در منطقه غرب آسیا مشغول گفتگو و میانجیگری برای حل بحران در این منطقه بود، حملاتشان را به مردم یمن تشدید نمی‌کردند. در واقع فرآیند سیاسی جدای از فرآیند نظامی است و فرآیند سیاسی بیشتر یک حالت تبلیغاتی است برای اینکه سعودی‌ها وانمود کنند که طرفدار پایان جنگ هستند و این انصارالله است که مخالفت می‌کند.
 
وی در ادامه با بیان اینکه احتمال کاهش درگیری‌ها نظامی در یمن بسیار کم می‌باشد، تشریح کرد: در صحنه نظامی سعودی‌ها و اماراتی‌ها کماکان یمن را بمباران می‌کنند و عربستان هیچ وقت دنبال صلح نبوده و همچنان به دنبال تحمیل اصولی می‌باشد که در آغاز تجاوز به یمن داشته و تغییری نکرده است.
 
تحلیلگر ارشد مسائل غرب آسیا در ادامه تشریح وضعیت جنگ یمن افزود: عربستان به دنبال این است که انصارالله قدرت نظامی نداشته و تبدیل به یک حزب سیاسی شود و حکومت صنعا در اختیار طیف آقای منصور هادی یا افرادی دیگری که به نوعی وابستگی به عربستان و امارات دارند، باشد. این موضوع همچنان پابرجاست و دلیل به نتیجه نرسیدن گفتگوها مبنی بر توافق و پایان جنگ همه تحت شعاع این مسئله قرار دارد و لذا بعید به نظر می‌رسد که در زمان یکی دو سال آینده شاهد یک چشم انداز صلحی در این سرزمین باشیم.

زارعی با تاکید بر اینکه قدرت عربستان در یمن کاهش یافته و عمدتاً این اماراتی‌ها هستند که در این منطقه قدرت را بدست گرفته‌اند، توضیح داد: اکنون دولت منصور هادی از عدن رانده شده و یک دولت در تبعید است و عمده وزرای او در ریاض هستند و عدن در اختیار نیروهای وابسته به امارات یعنی شورای جنوب است. در حال حاضر اماراتی‌ها در یمن تعیین کننده‌تر هستند چراکه نیروهای منسجم‌تری دارند و عدن در اختیارشان می‌باشد و در منطقه غرب یمن یعنی سواحل دریای سرخ عمدتاً نیروهای وابسته به امارات هستند و به نظر می‌آید اماراتی‌ها دست برتر را در مقایسه با سعودی ها دارند.

بیشتر بخوانید:
کسی که با دست سلیمانی بیعت نکند با پای بن‌سلمان بیعت خواهد کرد

آمریکایی‌ها بن سلمان را عملاً حاکم عربستان کردند
وی با بیان اینکه عربستان مثل گذشته به دنبال تنش در منطقه است و این وضعیت ادامه پیدا می‌کند، تصریح کرد: دلیل به قدرت رسیدن بن سلمان در سالهای اخیر، آمریکایی‌ها هستند. بن سلمان نه سابقه آنچنانی در سیاست دارد و نه محبوبیتی در کشور عربستان و حتی خاندان سعودی دارد. بن سلمان در بین دولت های عربی منطقه مانند کویت، عمان و قطر هم محبوبیتی ندارد ولی این آمریکایی‌ها هستند که بر اساس فرمولی بن سلمان را عملاً حاکم عربستان کردند و می‌خواهند که در منطقه سیاست‌های آن‌ها را اجرایی کند و طبیعتا به دنبال کسی هستند که برای یک دوره طولانی بتواند شرایط تثبیت شده را به نفع آمریکا در عربستان و منطقه ایجاد کند.
 
کارشناس مسائل غرب آسیا در ادامه درباره آینده حکومت آل سعود، گفت: در حقیقت پادشاه کنونی عربستان بن سلمان است نه پدرش. حداقل از دوسال گذشته اختیارات او افزایش یافته و سیاست‌گذاری‌ها، جابجایی‌ها، عزل و نصب‌ها و بازداشت شاهزاده‌ها و شخصیت های سعودی همه تحت مدیریت محمد بن سلمان انجام شده است. البته اصلاحات و تغییراتی را هم که او در این مدت در حوزه اجتماعی انجام داده آنقدر عمیق نیست که تعیین کننده شرایط در عربستان باشد، بنابراین نباید در انتظار یک سلسله تغییرات عمده در عربستان بود.
 
زارعی در پایان با اشاره به اختلاف در میان خاندان سعودی بر سر ولیعهدی محمد بن سلمان خاطرنشان کرد: به طور طبیعی در خاندان سعودی ولیعهد جانشین پادشاه است و علاوه بر این پست وزارت دفاع، گارد پادشاهی و دستگاه امنیتی همه در اختیار بن‌سلمان است، بنابراین مخالفان بن سلمان در داخل خاندان سعودی، قدرت رویای با وی را ندارند و به همین دلیل درگیری به این معنا که درگیری نظامی بین خاندان سعودی اتفاق بیافتد خیلی بعید به نظر می‌رسد، این درگیری‌ها بیشتر در حوزه سیاسی و در حد بگومگوهای سیاسی خواهد بود و در صورتی که محمد بن سلمان بر تخت پادشاهی تکیه زند، مخالفان او در خاندان سلطنتی مجبورند با وی همراهی کنند. احتمالا بن سلمان در سالهای اولیه حکومت خود در جهت سر و سامان دادن به خاندان و سیستم حکومتی حرکت کند و پس از تثبیت قدرت، تندروی هایش را آغاز کند.

گفت‌وگو از محمد هادی
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
وهابیت هم نوعی صهیونیسم است که جامعه اسلامی گرفتار آن است،......
رر
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
هر کشوری میپندارد که اسلام ناب را رهبری میکند و مشکل مسلمانان همین انشقاق می باشد...!!!
Romania
.........
Iran, Islamic Republic of
الیاس نادران نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی طی نامه‌ای خطاب به قالیباف در خصوص فرایند انتخاب بذرپاش و تخلفات صورت گرفته نکاتی را مطرح کرد.
Iran, Islamic Republic of
عربستان سعودی جنایتکار شماره یک ازسال 2001 تاکنون همراه با چند کشور جنایتکار شماره یک دیگر به رهبری آمریکا جنایتکار شماره یک درسایه سکوت سازمان های بین المللی خیانتکار شماره یک از گروه های تروریستی ضد ایران حمایت می‌کند و همچنان نیز ادامه می دهد.
Iran, Islamic Republic of
حضور نظامی آمریکا جنایتکار شماره یک به همراه اروپا جنایتکار شماره یک ازسال 2001 تاکنون در افغانستان و منطقه خاورمیانه فقط به خاطر جنایت های و خیانت های و تجاوزهای های کشورهای عربی جنایتکار شماره یک به رهبری عربستان سعودی جنایتکار شماره یک بوده است.
Canada
اقای زارعی، شما با این نوع نگاهتون دارید نشون میدید شناخت درستی اصولا از کل اعراب ندارید، متاسفانه باید بگم قضیه یمن رو به این صورت که شما میبینی بلکه به صورت قانون قبیله ای و عشیره ای باید بهش نگاه کرد که اعراب از جمله عربستان همواره با همین سبک زندگی کردن، قبیله حوثی ها چون با پیمانشکنی کرده باهاش طبق سنت اعراب برخورد میشه ولو اینکه صلح کنن، به عبارت دیگه حوثی ها تو یه جاده یکطرفه ای رفتن که بازگشتی براش متصور نیست