جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۱
۲۷
گفتگو با اولین سفیر ایران در بغداد بعد از سقوط صدام:

آمریکا تا قبل از انتخابات ۲۰۲۰ از عراق خارج نخواهد شد/ نمی‌گذارد ارتش ملی و حرفه‌ای در عراق تشکیل شود/ آمریکا سه ماه به داعش اجازه داد هرکاری دلش می‌خواهد در عراق بکند/ تیم بانکی‌ آمریکا در بانک مرکزی عراق مستقر شده

يکشنبه ۵ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۰۸:۵۹
کد مطلب: 735034
زمانی که داعش به عراق حمله کرد و تا مرزهای بغداد رسید آمریکایی ها هیچ کاری نکردند و اجازه دادند داعش سه ماه هر اقدامی که می خواست انجام دهد.
آمریکا تا قبل از انتخابات ۲۰۲۰ از عراق خارج نخواهد شد/ نمی‌گذارد ارتش ملی و حرفه‌ای در عراق تشکیل شود/ تیم بانکی‌ آمریکا در بانک مرکزی عراق مستقر شده
گروه بین الملل جهان نيوز: کاظمی قمی، اولین سفیر ایران پس از سقوط حزب بعث در عراق است. کارشکنی و فرافکنی عربستان و آمریکا در همکاری های بین ایران و عراق، محور فعالیت های الشد و شایعاتی که پیرامون فعالیت این گروه وجود دارد و ضرورت خروج آمریکا از عراق و البته مقاومت آمریکایی ها در قبال این مصوبه از محورهای اصلی گفتگوی دانشجو با کاظمی قمی است که مشروح آن را در ادامه خواهید خواند:

آیا آمریکایی ها با اقداماتی نظیر آزمایش موشک‌های پاتریوت از سفارت کشورشان در بغداد به دنبال آن هستند که خروج نظامی خود از عراق را به تعویق بیندازند یا اینکه اصلا بنایی بر خروج خود از این کشور ندارند؟
حتی اگر آمریکایی‌ها در نیت قصد خروج از عراق را داشته باشند اساسا خروج نظامیان خود از عراق را فی نفسه شکستی بزرگ برای خود قلمداد می کنند. براین اساس تمکین کردن از مصوبه پارلمان عراق مبنی بر خروج از این کشور با روحیه استکباری آمریکایی ها همخوانی ندارد.
 
ایالات متحده تا قبل از انتخابات ۲۰۲۰ از عراق خارج نمی‌شود 
البته ظواهر امر حکایت از آن دارد که آمریکایی ها قصد خروج از عراق حداقل تا انتخابات 2020 را ندارند. مجموعه اقدامات صورت گرفته در عراق ناظر بر حضور آمریکا در این کشور است و آمریکایی ها در این مسیر نیروهای خود را در دو پایگاه آمریکایی در عراق تجمیع کردند، سامانه پاتریوت خود را در این کشور مستقر کردند و نهایتا به دنبال آن هستند که در گفتگوهای راهبردی جدول زمان بندی برای خروج از بغداد تدوین کنند. این در حالی است که مصوبه پارلمان عراق مبتنی بر خروج نظامی آمریکایی ها از این کشور است و دولت موظف به اجرای بی چون و چرای آن خواهد بود.

حضور آمریکا در عراق می تواند قوت قلب رژیم صهیونیستی باشد

آیا آمریکایی ها با طرح موضوع  گفتگوی راهبردی به دنبال دور زدن مصوبه پارلمان عراق و عدم اجرای آن هستند؟

مکنزی، فرمانده آمریکایی در عراق پس از در دیدار با الکاظمی عنوان کرد: عراقی ها از ما خواستند در این کشور بمانیم این ادعا در حقیقت پاسخ به مصوبه پارلمان است. آنچه امروز اهمیت ویژه‌ای دارد این است که عراق می تواند در برقراری امنیت خود و در مقابله با تروریسم قدرتمند و مستقل عمل کند. امروز حشدالشعبی به عنوان یک سازمان دفاعی مردمی که بخش لاینفک استراتژیک عراق است می تواند از منافع این کشور دفاع کند و بر همین اساس نیازی به حضور آمریکایی ها در منطقه احساس نمی شود. گرچه به طور واقعی نقش آمریکا در عراق نقش سازنده ای در برقراری امنیت نبوده است و آمریکایی ها با حضور نظامی در عراق به دنبال فشار بر همسایگان این کشور و تحمیل اراده خود بر دولتمردان عراقی هستند به اضافه اینکه این حضور می‌تواند قوت قلبی برای رژیم صهیونیستی باشد. 

این در حالی است که اراده عراق اجماع بر خارج سازی نیروهای نظامی آمریکا از این کشور است، حال شاید شیوه خروج در بین فراکسیون‌های مختلف متفاوت باشد، اما همگی در موضوع خروج آمریکا متفق القول هستند و این در حالی است که اگر آمریکایی ها به این خواست مردم و پارلمان عراق تمکین نکنند آن وقت عراقی ها با هر شیوه ای که صلاح بدانند به خروج آمریکایی ها مبادرت می ورزند.

آمریکا اجازه تشکیل ارتش حرفه ای را در عراق نمی دهد/ این اتفاق توجیه حضور آمریکا در عراق را کاملا از بین می برد
 
گفته می شود حمله به مقر حشدالشعبی توسط ستاد مبارزه با تروریسم عراق با گِرای دولت الکاظمی صورت گرفته است، این موضوع تا چه اندازه صحت دارد و در صورت صحت الکاظمی تا چه میزان صلاحیت برقراری امنیت در عراق را دارد؟

اینکه این قبیل اتفاقات خاستگاه آمریکایی دارد جای تردید نیست آمریکا برای آنکه توان مقاومت را تضعیف کند و تلاش کند نیروهای حشد را از بین ببرد و یا اینکه نیروی حشد را در مسیری بیندازد که نگرانی از آن نداشته باشد در حالی که این مجموعه در زمان بحران‌های عراق به کمک دولت این کشور آمد و کشور را از دست نیروهای تکفیری نجات داد در حالی که آمریکایی ها باعث پیدایش داعش بودند این در حالی است که آمریکا به هیچ عنوان اجازه تشکیل یک ارتش حرفه ای و ملی را در عراق نمی دهد و حتی اجازه نمی‌دهد نیروهای بسیج مردمی شکل بگیرد تا این نیروها به کمک دولتمردان عراقی بیایند چون اساسا وجود این قبیل مجموعه ها باعث می شود که توجیهی برای حضور و مداخله آمریکا در عراق وجود نداشته باشد.

گذشته از اینکه آمریکایی همواره مانع تشکیل ارتش ملی در عراق بودند همه تلاش خود را نیز انجام دادند که یک دولت با ثبات و انقلابی در این کشور شکل نگیرد تا به این ترتیب بتوانند اراده خود در عراق را تحمیل کنند. با این حساب کاملا واضح است که سیاست آمریکا در تخریب حشد و نیروهای مقاومت امری بدیهی باشد.

حمله به مقر حشدالشعبی توسط دستگاه‌های مخابراتی – اطلاعاتی عراق انجام شد که البته نفوذ و تعامل آمریکا در آنها کاملا مشهود است. این در حالی است که سازمان اطلاعات ضدتروریسم عراق پس از حمله به مقر حشدالشعبی اعلام کرد گروهی را دستگیر کرد که قصد خرابکاری در سفارتخانه‌ها و اماکن دولتی داشتند این در حالی است که در محل دستگیری این افراد هیچگونه سلاح مخرب پیدا نشد. البته بر کسی پوشیده نیست که در جریان این اتفاق حشد واکنش مناسبی از خود نشان داد و با این سازمان به درگیری نرسید که خود این اقدام حکایت از آن دارد که حشدالشعبی گروهی است که در خدمت مصالح، منافع و آرامش مردم عراق است. البته مواضع رهبران عراقی در خصوص این اتفاق نیز آن بود که این امر نباید تکرار شود و از سوی دیگر نباید به یک تنگنا و موضوع جدید در مسائل عراق تبدیل شود. به هر حال به نظر می رسد این اتفاق چه عامدانه و چه سهوی مورد نظر، استقبال و تعیین مقامات آمریکا و رژیم صهیونیستی بود.
 
مدعیان خیانت الحشد سند رو کنند / ایجاد شایعات علیه الحشد و نیروهای مسلح ایران حکایت از نگرانی دشمن از پیوند این دو نهاد دارد
 
در حرف هایتان صراحتا اشاره کردید گروه مردمی حشدالشعبی در بزنگاه های مهم بارها به داد مردم عراق رسیده این در حالی است که شایعات زیادی در خصوص این گروه شنیده می شود اینکه در امور اقتصادی نفوذ زیادی دارند و به صورت مویرگی در اقتصاد عراقحضور دارند، آیا این شایعات به دلیل تضعیف این گروه مردم نهاد است؟

آنها که مدعی این مسئله هستند باید کدهای خود را دال بر این ادعا مطرح کنند به عنوان مثال بگویند الان حشد کدام پروژه یا ساختار مویرگی در اقتصاد دولت را در دست گرفته شاید کسی انفرادی خطایی انجام دهد که عضو حشد باشد اما نمی توان آن را به پای یک ساختار نوشت. لذا آنها که مدعی هستند باید بتوانند ادعای خود را ثابت کنند و اساسا به نظر می رسد بخشی از این نوع تبلیغات صورت گرفته در جهت ایجاد بی اعتمادی در بین مردم نسبت به جریانی است که در دفاع از حریم مصالح کشور تلاش می‌کنند و در عین حال اگر خطایی هم صورت بگیرد قطعا مسئولان حشد باید با آن مقابله کنند. از طرف دیگر واقعیت این است که امروز بهره گیری از توانمندی های نیروهای مسلح کشور در حوزه زیرساخت های اقتصادی باید امری ممدوح باشد.

البته این حرف و حدیث ها در اقتصاد ایران هم مطرح شد اما براساس قانون اساسی ایران در شرایط عادی که کشور به سمت بازسازی، نوسازی و شکوفایی می رود باید از ظرفیت نیروهای مسلح استفاده شود و اساسا در همه جای دنیا ارتش‌های بزرگ نقش بی بدیلی در اقتصاد کشورها دارند که مصداق آن کشور آمریکا، چین و روسیه است ضمن اینکه استفاده از پتانسیل نیروهای مسلح در بازسازی کشور اتفاقی مثبت است.

به عنوان مثال در سیلی که سال گذشته در استان خوزستان افتاد نقش سازنده حشد در کنار نیروهای مسلح خودمان غیرقابل کتمان است. این در حالی است که بعد از این اتفاق جوسازی ها و شایعات زیادی در جهت تخریب اذهان عمومی رخ داد که این نشان می‌دهد دشمن نمی‌خواهد این ظرفیت‌ها با هم پیوند بخورند. در داخل کشور نیز باید از ظرفیت نیروهای مسلح به طور قانونمند و مشخص استفاده شود و اصل استفاده از توان این نیروها در سازندگی به مصلحت کشور است.

به نظر می رسد بسیاری به دنبال ایجاد تفرقه بین دو ملت ایران و عراق هستند آیا این شرایط در بین دولت دو کشور نیز به چشم می خورد؟

بله این موضوع در بین دولت ها نیز کاملا مشهود است عده ای به دنبال ایجاد شکاف و اختلاف بین دولت ایران و عراق هستند به عنوان مثال جمهوری اسلامی برای تامین برق عراق دکل های برق را در مناطقی احداث کرد که پوشیده شده از مین بود اما امروز که این مناطق پاکسازی شده آمریکایی ها مدعی شدند که می خواهند برای عراق نیروگاه برق بسازند از سوی دیگر عربستان هم گفته برقی ارزان در اختیار عراق قرار می دهد این در حالی است که هیچ کدام از این ادعاها عملیاتی نخواهد شد و تمام تلاش این کشورها برای جلوگیری از مسیر انتقال برق ایران به عراق است.
 
دشمن حتی در روابط بین دولت ایران و عراق نیز مانع تراشی می‌کند
با این حساب کاملا مشهود است که دشمن حتی در روابط بین دولت ایران و عراق نیز مانع تراشی می کند در شرایط فعلی عراق نیاز به برق و گاز دارد و ایران نیاز به پول اما ما در گرفتن پول از عراقی ها به دلیل فشار تحریم های آمریکا مشکل داریم.

البته این موضوع کاملا طبیعی است آمریکایی ها در عراق هفت الی هشت هزار کشته دادند و چندین میلیارد دلار هزینه کردند و آبرویشان هم رفت حالا نمی آیند با این شرایط از عراق دست ببردارند.
 
تحمل عراقی امن و با ثبات برای عربستان سخت است
از طرف دیگر کشورهای همسایه مثل عربستان نیز که در کشورشان نه خبری از گردش قدرت است و نه بویی از دموکراسی و انتخابات می آید نمی توانند یک عراق امن و با ثبات را تحمل کنند. چون چنین کشوری در همسایگی آنها موجی از اعتراضات در میان مردم عربستان را نیز به دنبال خواهد داشت به همین دلیل مقامات عربستان در امور عراق به بهانه های واهی چون اینکه ایران عراق را می بلعد، دخالت می‌کنند.

اساسا به نظر می رسد اقتصاد عراق به طور کامل وابسته به آمریکاست مصداق این مدعا نیز فروش نفت عراق است که پول آن ابتدا به حساب حزب بعث در آمریکا می رود و از آنجا به حساب دولت عراق واریز می شود و شواهد حکایت از آن دارد که آمریکایی ها روی دو موضوع مهم اقتصادی یعنی نفت و بانکداری دست گذاشته اند با این حساب می توان انتظار عراقی مستقل را در عملکرد منطقه ای داشت؟

وابستگی اقتصادی عراق به آمریکا با واقعیت همخوانی ندارد اما اینکه هژمونی آمریکا دخالت های این کشور بر حوزه اقتصادی را سنگین کرده قابل کتمان نیست. درآمدهای نفتی عراق در صندوقی در آمریکا ذخیره می شود و هنوز مسئله فروش نفت عراق ذیل فصل هفت منشور سازمان ملل قرار دارد.
 
آمریکا به منظور کنترل روابط بانکی عراق با ایران تیم امنیتی در بانک مرکزی این کشور مستقر کرده

از سال 2003 حزب بعث و دیکتاتوری از عراق رخت بست، پس از آن خطر داعش و تهدید همسایگانی از سر این کشور مرتفع شد و این کشور دارای دموکراسی، انتخابات و حق مردم در تعیین سرنوشت خود و قانون اساسی شد، اما رفتار آمریکا با این کشور هنوز به مثابه نظام سابق است.
 
مفهوم این اتفاق آن است که آمریکایی‌ها نمی‌خواهند کشورها رشد کرده و مستقل شوند و در مورد عراق نیز می خواهند اهرم فشار را همواره بالای سر این کشور نگاه دارند، گذشته از این مداخلات آمریکا در عراق مداخلاتی غیرقانونی است و آمریکا برای اینکه روابط بانکی عراق را به ویژه روابط بانکی این کشور با ایران را کنترل کند، تیم امنیتی و بانکی ایالات متحده را در بانک مرکزی عراق مستقر کرده است و در امورات بانکی عراق بین بانک های داخلی و بانک مرکزی و سایر کشورها دخالت می کند. این اتفاق نقض حاکمیت عراق توسط آمریکا محسوب می شود و موضوع دخالت آمریکا در عراق نیست.

این در حالی است که امروز هزینه‌های کشور عراق بسیار سنگین است و درآمدهای نفتی تنها تکافوی یک چهارم هزینه های این کشور را می دهد و بر همین اساس دولت عراق بحث استقراض را مطرح کرده و آمریکا نیز برای امتیازگیری به دنبال فشار بر دولت عراق است و طبیعتا اگر عراق بخواهد از این وضع خلاص شود با مقاومت آمریکایی‌ها مواجه می‌شود اما نکته اساسی آن است که این کشور برای استقلال خود راهی جز اینکه جلوی زیاده خواهی آمریکا بایستد، ندارد.
 
لذا برخلاف آنچه آمریکایی‌ها می‌خواهند عراق نمی‌تواند روابطش را با همسایگان خود را قطع کند کما اینکه در دولت عادل عبدالمهدی زمانی که وی به دنبال گسترش روابط خود با شرق آسیا از جمله چین رفت با واکنش سخت آمریکایی ها مواجه شد این در حالی است که آمریکا از یک طرف در قالب یک همکاری برد – برد دولت عراق را کمک نمی کند و از طرف دیگر به عراق اجازه همکاری با سایر کشورها را نمی دهد.

این درس بزرگی برای همه کشورهای منطقه دارد که آمریکایی ها حتی جایی که با شما به توافق هم می رسند به تعهدات خود پایبند نیستند. مصداق آن پرونده امنیتی است که بر سر آن با دولت عراق به توافق رسیدند که هرگاه دولت در مسائل امنیتی به کمک نیاز داشت به داد او برسند، اما زمانی که داعش به عراق حمله کرد و تا مرزهای بغداد رسید آمریکایی ها هیچ کاری نکردند و اجازه دادند داعش سه ماه هر اقدامی که می خواست انجام دهد تا زمانی که در افکار عمومی متهم به حمایت از تروریسم شدند و شاهد آن بودند که داعش نیز طبق زمان بندی تعیین شده کار خود را پیش نبرد آن گاه تازه زمزمه مقابله با داعش سر دادند و ائتلاف جهانی تشکیل دادند که آن هم به بهانه حمله به داعش نبود، بلکه به بهانه توجیه حضور داعش در منطقه بود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
ميخواهي بگي امريكا خيلي بده
؟!!
Iran, Islamic Republic of
شما خوبيد بيد بيدي هفت ساله يك لونه مرغ براي شهر وندان خود نساختيد
Iran, Islamic Republic of
این چه ربطه به موضوع داشت
Iran, Islamic Republic of
تماما ربط دارد اين همه تبليغات كه حواس مارو از داخل پرت كنيد ديگه اين شگردها قديمي شده .
Iran, Islamic Republic of
چرا باید حواس داخل رو پرت کنند امریکا چه ربطی به ایران داره تاره در داخل هم مردم بیشتر برای تامین معاششون تلاش می کنند ونه چیز دیگه حالا شما هی بگو فلان و بهمان
Iran, Islamic Republic of
.... اگر ترامپ راي نياره بازم گل و بلبل ميشه!!
Iran, Islamic Republic of
خودت به این دوبلت رای دادی در نتیجه الان انهایی که منتقد بودند الان خوب بیدند خوببببببببببببب ببببببییییییدننننند! افتاد
Iran, Islamic Republic of
كلي اسمان ريسمان كرده بگه امريكا اخيست اگر اخه چرا هول ميزنند ژن هاي برتر بروند انجا دلار سر مايه گذاري كنند
Iran, Islamic Republic of
میخوام بگم حتما بده بده بده شما ناراحتی؟!
خرمشهر
Iran, Islamic Republic of
ارتش حرفه ای در عراق پس از صدام حسین شکل نخواهد گرفت اما منظور سفیر ایران از ارتش حرفه ای چیست را هم همه می دانند!!!
Iran, Islamic Republic of
ارتش مد نظر اينها نيروي نيابتي ترمز بريده است كه يك وقت اينوري هستند روز ديگر انوري هركي بيشتر دلار انطرف خم ميشوند!!!
Iran, Islamic Republic of
ترمز بریده هم اتز اون حرفهاست خودت وجود رفتن نداری به شجاعت و شهامت دیگران میگی ترمز بریده؟!!!!
Iran, Islamic Republic of
شجاعت بابت چي يك جنگ مصنوعي ؟!!
Iran, Islamic Republic of
بازهم حرفهای صد تا یم من غاز وجود ندلاری اقلا کار و زحمت دیگران رو خراب نکن
Iran, Islamic Republic of
بازهم حرفهای صد تا یم من غاز وجود ندلاری اقلا کار و زحمت دیگران رو خراب نکن
Iran, Islamic Republic of
غنيمت جنگيت كو ؟!!
Iran, Islamic Republic of
غنيمت كيلوي چند پول تو جيبي اش هم از دلار نفتي ماست
Iran, Islamic Republic of
شما كه خيلي شجاعي دارند كوه را بنام خود ميزند جلوي اينها را بگير؟!!
Iran, Islamic Republic of
او.ل برو قاون وقف رو بخون و مطلب اون خبر رو خوب بخون بعد بیا نظر بدن من هم هستم تا با هم بحث کنیم اما تا قبل از اون سکوت بهترین شیوه اس
Iran, Islamic Republic of
احسنت این درسته خودشون نمی وتنن برن جلو و دفاع کنن می خوان شجاعان رو خراب کنن
Iran, Islamic Republic of
از چي دفاع ميكني يك لحظه فكر كن
Iran, Islamic Republic of
راست و حسینی بگو منظورت چیهچرا مخفی میگی می ترسی
Iran, Islamic Republic of
بده دلار قشنگه را كلي به امريكا بد و بيراه گفتم دادش از چين بگو
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
...!!
حامد
Iran, Islamic Republic of
کاش به جای برق و گاز مفت و مجانی به عراق دادن دولت عراق را مجبور می کردیم راه آهن شلمچه-بصره را می ساخت برای زائران حسینی و مبادلات تجاری .