کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

رئیس کمیسیون انرژی مجلس در گفتگو با جهان نیوز:

در هفت سال گذشته روحانی انتقادات و نصایح را گوش نکرد/ امیدوارم دولت یکسال باقیمانده را با سلامت به پایان برساند/ ابتکار و صلابتی برای حل مشکلات دیده نمی‌شود/ مجلس یازدهم در بحث نظارت قوی عمل خواهد کرد/ اجازه دوقطبی سازی جامعه را به دولت نمی‌دهیم

8 تير 1399 ساعت 14:30

فریدون عباسی گفت: در آنجایی که مسئله منافع مردم باشد نمایندگان تعارف ندارند و اگر دولت بخواهد در جهت تقابل پیش برود نمایندگان اجازه نخواهند داد جامعه را دوقطبی کند.


گروه سیاسی جهان نیوز: دکتر فریدون عباسی، رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با جهان نیوز با اشاره به نامه روسای کمیسیون‌های تخصصی مجلس به رئیس جمهور درمورد مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم ، اظهارداشت: متاسفانه دولت در جهت توازن بین درآمد مردم و هزینه های آنان، اقدامی انجام نمی‌دهد. پس از افزایش نرخ ارز و بالا رفتن ناگهانی قیمت کالا بدون تغییر در نظام حقوق و دستمزد، نمایندگان مجلس بنا به درخواست موکلینشان در جلسه ای که بلافاصله پس از  انتخابات روسای کمیسیون ها انجام شد به این مهم اهتمام ورزیدند و مقرر شد به متولی اصلی زندگی مردم که دستگاه اجرایی کشور و در راس آن رئیس جمهور محترم می‌باشد، تذکری داده شود.
 
وی با بیان اینکه بعید است دولت واکنش خاصی به این نامه نشان دهد خاطرنشان کرد: تا به امروز و در این هفت سال گذشته رئیس دستگاه اجرایی کشور خیلی نظرات منتقدین و حتی افرادی که ایشان را نصحیت کردند را گوش نداده و همان روش خودش را ادامه می‌دهد و امیدوارم یکسال باقی مانده را با سلامت به پایان برساند. البته در این نامه خیلی محترمانه به رئیس جمهور تذکر داده شد و این نامه به نوعی از زبان مردم است و صحبت های مردم به گونه ای در آن مستتر بود.
 
نماینده مردم کازرون در مجلس شورای اسلامی درباره تعامل دولت و مجلس گفت: به نظر می رسد که مجلس بیشتر نسبت به تعامل با دولت تمایل نشان می‌دهد که اگر مشکلی پیش آمد دولت را کمک کنند، نمایندگان جنگی با دولت ندارند و دولت، دولت جمهوری اسلامی می‌باشد و تنها دولت آقای روحانی نیست و باید این دولت را  کمک کرد مگر آنکه خودش کمک نخواهد که این استعداد را هم دارد.
 
عباسی درباره اقدمات مجلس در برابر دولت در یک سال باقی مانده از عمر دولت  گفت: مجلس می‌تواند مصوباتی داشته باشد که دولت را ملزم به اجرای آن کند و مطمئنا مجلس یازدهم در بحث نظارت قوی عمل خواهد کرد و پیگر اجرای مصوبات می‌باشد و در آنجایی که مسئله منافع مردم باشد نمایندگان تعارف ندارند و اگر دولت بخواهد در جهت تقابل پیش برود نمایندگان اجازه نخواهند داد جامعه را دوقطبی کند. البته نمایندگان با کمک به مسئولان دولتی تلاش می کنند که دولت قوام داشته باشد و آنان بتواند خیلی آبرومندانه این مناصب را ترک کنند چراکه ابتکار و صلابتی که در جهت حل مشکلات مردم باشد در آن ها دیده نمی شود.
 
وی در پاسخ به این سوال که راهکار نمایندگان مجلس در برابر عملکرد دولت با توجه به شرایط کنونی دولت که استیضاح وزرا و تغییر و تحول در کابینه احتمال از حد نصاب افتادن دولت را به دنبال دارد، چیست تصریح کرد: نمایندگان مردم قصد ندارند که وقت کشور به این مسائل تلف شود و وزرا را حمایت می‌کنند که وظایفشان را بهتر انجام دهند. در مجلس افرادی متخصص و با تجربه در زمینه های مختلف هستند که این افراد در گذشته وزیر، معاون رئیس جمهور و  استاندار بودند و منطقی است که مسئولان دولتی با مشورت و  همفکری با این افراد چاره ای بیاندیشند تا مردم بیش از این تحت فشار قرار نگرید و فشارها برداشته شود چراکه این مسائل به تحریم ربطی ندارد.
 
رئیس سابق سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه اعضای کمیسیون انژری قصد ندارند شعار دهند و هیجانی برخورد کنند، توضیح داد: عملکرد وزیر محترم نفت، نیرو و رئیس سازمان انرژی اتمی و مجموعه زیر نظر آنها که به کمیسیون انرژی مربوط می‌شود در این کمیسیون بررسی خواهد شد و حرف‌های منتقدین شنیده می‌شود و آنجایی که لازم می باشد به مسئولان محترم مشورت داده و در جایی هم که کم کاری صورت گیرد تذکر داده می شود که جبران کنند.
 
وی در پایان درباره اهمیت احداث و توسعه پالایشگاه ها و تولید فرآورده های نفتی بیان کرد: ممکن است در یک برهه‌ای احداث پالایشگاه هزینه زیادی برای کشور داشته باشد، باید تکنولوژی را ارتقا داد تا تولید بنزین برای ایران هم ارزان تمام شود. مسئله بنزین مسئله‌ای استراتژیک برای کشور می‌باشد و نباید فقط اقتصادی به این موضوع نگاه شود. خوشبختانه در زمینه پالایشگاه تفکر دیگری در کشور بود و آنها کار کردند و کشور را نجات دادند، وگرنه با این بحرانی که در روابط وجود دارد مطمئنا در این مسئله مشکل پیش می‌آمد و نباید در این مورد فقط به تولید بنزین و گازوئیل اکتفا شود. خام فروشی را نمی‌توان یکدفعه قطع کرد لذا برای این موضوع باید برنامه داشت تا در طول یک زمان مشخص همه صادرات را به فرآورده تبدیل کرد. لازم است در این خصوص اعضای کمیسیون تصمیم گیرند و نظرشان را به هیئت رئیسه مجلس و در صحن مجلس ارائه دهند، تا دیگر ایران سهمی در بازار نفت خام نداشته و این یک تصمیم استراتژیک است و نباید با جابجایی دولت ها تغییر کند و نظام باید این تصیم را بگیرد و مجلس به عنوان معتمد نظام در این مواقع ریل گذاری لازم را انجام می‌دهد و حتما وظیفه خودش را درست و قانونی انجام خواهد داد.

گفت‌وگو از محمد هادی


کد مطلب: 732015

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/interview/732015/هفت-سال-گذشته-روحانی-انتقادات-نصایح-گوش-نکرد-امیدوارم-دولت-یکسال-باقیمانده-سلامت-پایان-برساند-ابتکار-صلابتی-حل-مشکلات-دیده-نمی-شود-مجلس-یازدهم-بحث-نظارت-قوی-عمل-خواهد-اجازه-دوقطبی-سازی-جامعه-نمی-دهیم

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com