شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۶
۱۶
عضو کمیسیون عمران در گفتگو با جهان نیوز:

باید فورا به مستاجران تسهیلات بانکی پرداخت شود/ سال هاست که حوزه ساخت و ساز در کشور دچار رکود است

شنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۹ ساعت ۰۸:۳۸
کد مطلب: 731016
دنیامالی با بیان اینکه مجلس باید پیگیر اجرای قانون مالیات بر خانه‌های خالی باشد، گفت: دولت باید برای ایجاد تعادل عرضه و تقاضا در بخش مسکن خانه‌هایی را که سال‌هاست خالی مانده به هر شکل ممکن وارد مدار عرضه کند و از طریق سیستم های بانکی به خانواده‌هایی کم‌درآمدی که امکان خانه‌دار شدن برای آن ها وجود ندارد تسهیلات بانکی با اقساط بلند مدت ارائه دهد.
باید فورا به مستاجران تسهیلات بانکی پرداخت شود/ سال هاست که حوزه ساخت و ساز در کشور دچار رکود است
گروه اقتصادی جهان نيوز: احمد دنیا مالی عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفتگو با جهان نيوز درباره راهکارهای کنترل قیمت در حوزه مسکن و جلوگیری از افزایش قیمت‌ها در این بخش اظهارداشت: باتوجه به اینکه قدرت خرید مردم در حوزه مسکن پایین آمده تقاضا برای اجاره مسکن افزایش یافته و در این چند هفته گذشته هم به دلیل آغاز فصل نقل و انتقال مستاجران، متاسفانه خانوارهای اجاره‌نشین شاهد یک لجام گسیختگی در موضوع اجاره بها و ودیعه بودند. آنچه که بابد اتفاق بیافتد این است که به صورت فوری یکسری تسهیلات بانکی در اختیار مردمی که متقاضی اجاره مسکن هستند قرار گیرد و برای جوانان در آستانه ازدواج و دهک‌های پایین جامعه نیز کمک هزینه ودیعه مسکن اختصاص یابد تا بتوان این مشکل را مدیریت کرد.

وی با بیان اینکه عرضه و تقاضا در بازار مسکن متناسب و متعادل نیست، تاکید کرد: یکی از اقدامات برجسته‌ای که مجلس یازدهم باید انجام دهد موضوع مسکن است. سالانه حدود 400 هزار واحد مسکونی در کشور ساخته می‌شود در حالی که نیاز کشور بیش از 800 هزار واحد مسکونی در سال است و دولت باید برای ایجاد تعادل عرضه و تقاضا در بخش مسکن خانه‌هایی را که سال‌هاست خالی مانده به هر شکل ممکن وارد مدار عرضه کند و از طریق سیستم های بانکی برای بخش مسکن به صورت اساسی یارانه بپردازد، یعنی برای تامین مسکن زوج های جوان و خانواده‌های کم درآمدی که امکان خانه‌دار شدن برای آن ها وجود ندارد تسهیلات بانکی با اقساط بلند مدت و از دم‌قسط ارائه دهد.

عضو کمیسیون عمران مجلس در ادامه با اشاره به سیاست های موفق کشورهای توسعه یافته در تامین مسکن افراد کم درآمد، گفت: سایر کشورها به خصوص کشورهای به اصطلاح پیشرفته هم با وضع قوانین و راهکارهایی بازار مسکن خود را کنترل می کنند و اجازه نمی دهند مسکن و سرپناه مردم دچار سفته بازی شود. اگر این سفته بازی‌ها در دهک های بالا باشد زیاد نگران کننده نیست ولی وقتی این سفته بازی خانوارهایی با درآمد کم را مورد هدف قرار می دهد نگرانی‌ها زیاد می‌شود و لذا دولت و مجلس در این خصوص باید یکسری راهکارهای سریعتری را اتخاذ نمایند تا این فضای پرتنشی که وجود دارد را مدیریت کنند.

دنیا مالی با تاکید بر اینکه اجرای قانون مالیات بر خانه های خالی یکی از روش های موثر در کنترل قیمت مسکن است بیان کرد: مجلس باید پیگیر اجرای قانون مالیات بر خانه های خالی باشد و بر اجرای آن نظارت کند چراکه باعث می‌شود خانه های خالی در اختیار مردم قرار گیرد و قیمت ها در بازار مسکن مقداری تنظیم شود. مالیات در کشور اگر سیستمی باشد و از اختیار افراد خارج شود طبیعتا دولت می‌تواند درآمد مالیاتی خوبی داشته باشد تا زمانی که مالیات در کشور ممیز محور است طبیعتا اشکالات زیادی در آن وجود خواهد داشت البته چند سال که سازمان مالیاتی نرم افزاری در این زمینه تهیه کرده است.

وی درباره اهمیت صنعت ساخت و ساز در رونق تولید گفت: با اجرای برنامه مالیاتی موثر در عرصه مسکن منابع بدست از آن را می‌توان برای تعادل قیمت ها در زمینه اجاره بها و مسکن به سمت بازار مسکن هدایت کرد. در حال حاضر سال هاست که حوزه ساخت و ساز در کشور دچار رکود است و بیش از صد نوع بخش تولیدی در سطح مسکن وابسته به صنعت ساختمان است که هم اشتغال بوجود می آورد و هم باعث کاهش قیمت مصالح ساختمانی می شود، بنابراین از طریق منابع درآمدی که از مالیات در بخش مسکن بدست می‌آید باید برای رونق در این بخش استفاده کرد.
 
دنیا مالی در پایان با بیان اینکه تازمانی که منابع لازم در اختیار حوزه مسکن و شهرسازی قرار نگیرد طبیعتاً مشکلات این بخش همچنان ادامه خواهد داشت، توضیح داد: باید منابع قابل توجهی در حوزه مسکن و شهرسازی شارژ شود تا بتوان دوباره ساخت و ساز را فعال کرد، بحث دیگری که در اینجا مطرح می‌شود این است که اگر مکانیزمی باشد که بتوان از بازار سرمایه برای بخش مسکن استفاده کرد و انبوه سازان مسکن را کمک کرد تا به سمت افزایش تولید در این بخش بروند در کل کشور یک اتفاق جدیدی در حوزه مسکن بوجود می‌آید. در حال حاضر استطاعت و توانایی انبوه سازان کشور در حد بالایی است و مشکل آنان سرمایه در گردش در این بخش می‌باشد که اگر بازار سرمایه به این سمت بیاید و یک شرایطی ایجاد شود که منابع لازم برای انبوه سازان تامین شود به نظر می‌رسد که بتواند وضعیت مسکن را در کشور قابل دفاع کند.


گفتگو از محمد هادی
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


مستاجر
Iran, Islamic Republic of
اقای دنیا مالی حسن نیت داره اما پیشنهاد ایشون مشکل مستاجران را که حل نمی کنه....
ربابه زرگر
Iran, Islamic Republic of
میخواهم با پس اندازهایی که جمع کرم یک خانه کوچک بخرم تا بتوانم آبروداری کنم.
Iran, Islamic Republic of
برادرنماينده بذار دوروز تو مجلس باشي و يک قانون بودجه سنواتي را مرور کني بعد نظر پوپوليستي بده
Iran, Islamic Republic of
.....
Iran, Islamic Republic of
كار از اين حرفها گذشته حراج خانه هاي خالي ولاغير
Iran, Islamic Republic of
مالیات بر خانه های خالی خوب است اما درد امروز جامعه را دوا نمیکند و فقط برای مسئولین خوب است که حرفی زده باشند اگر مجلس ورود پیدا کند و الزام کند قیمت زمین در شهرستانهایی که اطراف آن بیابان برهوت است به قیمت منطقی به افراد واجد شرایط واگذار گردد و همچنین مجلس شهرداری ها را از مانع تراشی و سخت گیری در خصوص ساخت و ساز برای واحد های تا 4 طبقه بر حذر دارد تا هزینه ساخت کاهش یابد همین دو کار که درامد زا می باشد و بشدت مسکن را کاهش می دهد انجام دهد مسکن التیام پیدا میکند
مجلسی های عزیز
از دولت وستادملی کرونا در حفظ جان مردم امیدی نمی رسد
حداقل شما در اول کار به فکر مردم باشید ،محدودیت ها را برگردانید ..
لطفا شما به تحلیل ناصواب ترجیح معیشت بر سلامت مردم پایان دهید . در جاییکه جسم وجانی برای امرار معاش با ابتلا به کرونا نماند ،معیشت چه معنایی می دهد.
Iran, Islamic Republic of
یک شوخی توسط این عضو کمیسیون با مردم. تسهیلات!!! وام!!! از حالا اگه بخوان این شوخی ها بکنن 4سال بیشتر دوام نمیارین
United States
با این وضع رشد قیمت دلار تسهیلات امروز ، فردا بی ارزش خواهد بود.......
Iran, Islamic Republic of
..........
Iran, Islamic Republic of
به نظر من صاحبخونه گری بد ترین شغل دنیاست.....
Iran, Islamic Republic of
الان تو پرند بعضی ها دوتا دوتا مسکن مهر خریدن و اجاره و نرخهارو بردن بالا..
Iran, Islamic Republic of
با سلام و عرض ارادت حدمت همه نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی
ملت عزیز ایران منتظر عمل انقلابی این مجلس است اگر مجلس با ورود پر قدرت در موضوع مسکن و عرضه زمین به قیمت منطقی و قابل قبول به جوانانی که ازدواج میکنند و همچنین به افراد مستاجر و افرادی که اپارتمان کوچک دارند و منابع حاصله از فروش زمین منابع طبیعی را صرف اتمام پروژه های نیمه تمام کند و قسمتی از آن را صرف پرداخت وام به جوانان نماید شاهد رشد و رونق در بازار خواهیم بود
Germany
اقای دنیا مالی از حرف تا عمل نیاز به بررسی دارد لطفا با سازمان برنامه و بودجه صحبت کنید توانایی مالی مملکت و نیازهای ضروری بودجه ای را کنار هم قرار بدهید و بعد امکان عملی شدن نظرتان را بسنجید. بنظر من عملی نیست فعلا!!
Iran, Islamic Republic of
جهان نیوز چرا سانسور میکنی؟ معلومه خونه اجاره دادی و سرماه حقوق مستاجر بیچاره را بالا میکشی؟ از صاحبخونه گری توبه کن و به یه شغل شریف رو بیار