کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

منتخب مردم دشتستان در گفتگو با جهان نیوز:

مجلس دهم دنبال منافع زودگذر بود/ در مقابل مدیریت فاجعه بار زنگنه، آخوندی و قاضی زاده چه کردند؟/ یکی از اولویت‌های مجلس جدید برخورد با امثال زنگنه است/ بهترین کمک به دولت جدا کردن عناصر ناکارآمد و ناسالم است/ مجلس باید ریشه غربگرایی در دولت را خشک کند/ کارآمدترین و انقلابی ترین فرد باید رئیس مجلس شود

5 خرداد 1399 ساعت 17:01

دکتر ابراهیم رضایی گفت: بعضی‌ها تصور می‌کنند کمک و تعامل مجلس با دولت یعنی اینکه هر چه آقای رئیس جمهور گفت، مجلس بگوید چشم.


گروه سیاسی جهان نيوز: دکتر ابراهیم رضایی منتخب یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه دشتستان در گفتگو با جهان نیوز درباره عملکرد نمایندگان مجلس دهم و کارنامه ۴ ساله این دوره از مجلس اظهارداشت: سه نوع ایراد به نحوه عملکرد این دوره از مجلس وارد است. یکی اینکه نمایندگان این دروه از مجلس در کل رویکرد انقلابی نداشتند و در برخی از مواقع که انتظار اتّخاذ مواضع انقلابی از طرف آنان در برابر غرب و دشمنان کشور می‌رفت، مجلس برخوردی انقلابی نداشت. البته منظور از مواضع انقلابی صرف انتشار چند بیانیه از سوی نمایندگان مجلس نیست بلکه در عمل باید این موضوع تحقق می‌یافت.
 
*مجلس دهم یک مجلس انقلابی نبود
وی با اشاره به اینکه یکی از ویژگی‌های مجلس انقلابی اقدامات قاطع برای ایستادگی در برابر دشمنان است، خاطرنشان کرد: مجلس دهم آن بخش‌هایی از کشور را که باید جلوی غرب و زیاده خواهی دشمنان بخصوص آمریکا می‌ایستادند را تقویت نکرد و این مجلس، مجلس انقلابی نبود. در این دوره از مجلس برای حمایت از کالای ایرانی که اقدامی انقلابی و مورد تاکید رهبرمعظم انقلاب می‌باشد چه کاری انجام شد؟ سال گذشته، سال رونق تولید نامگذاری شده بود ولی مجلس کار خاصی در این زمینه نکرد. مجلس انقلابی، مجلسی است که به رونق تولید کمک کند و با اصلاح قوانین موانعی را که در برابر تولید داخلی می‌باشد را برطرف کند.
 
*جایگاه کار کارشناسی در تصمیم گیری‌های مجلس 
منتخب یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی ضمن بیان اهمیت کار کارشناسی در تصمیم گیرهای مجلس،گفت: دومین ایراد مجلس دهم این بود که کمتر کار کارشناسی در این دوره از مجلس انجام می‌گرفت و بیشتر تحت تاثیر جوسازی‌ها و به دنبال برخی منافع زودگذر بودند، مجلس موفق مجلسی است که کار کارشناسی در آن صورت ‌گیرد.  
 
*اولویت‌های مجلس دهم با اولویت‌های کشور فاصله داشت
رضایی با بیان اینکه سومین ایراد مجلس دهم عدم تناسب اولویت‌های آن با نیازهای جامعه بود، توضیح داد: اولویت‌های مجلس با اولویت‌های کشور فاصله داشت یعنی برنامه‌ریزی مجلس و دستورالعمل روزانه و ماهانه مجلس باید متناسب با مشکلاتی باشد که مردم کف جامعه با آن مواجه هستند اما متاسفانه دستورکار مجلس خیلی از مواقع متناسب با این مشکلات نبود. در این دو سال اخیر که تحریم‌ها علیه ایران تشدید شد و مدیریت‌های بسیار ضعیف در داخل مجموعه دولت باعث عملکرد نامناسب در مقابله با این تحریم‌ها شد تقریبا مجلس نسبت به این مسائل بی‌تفاوت بود که این یکی از نقاط ضعف مجلس دهم بود.
 
*عملکرد ضعیف مجلس دهم در مقابل مدیران ناکارآمد دولتی/ استعفا وزرا در آستانه استیضاح
وی درباره وجود مدیریت ضعیف در بخش‌های مختلف دولت و نظارت نمایندگان مجلس دهم و نحوه برخورد آنان با مسئولان اجرایی کشور توضیح داد: خیلی از مدیریت‌ها در داخل مجموعه دولت متاسفانه ناکارآمد، ناتوان، ضعیف و بعضاً ناسالم است، یکی از مدیریت‌های بسیار ضعیف در داخل مجموعه دولت مربوط به وزارت نفت است و این وزارتخانه در بدترین دوران خودش به سر می‌برد و با ضعیف‌ترین نوع مدیریت در طی 40 سال اخیر اداره می‌شود و جالب اینکه شخص وزیر نفت مورد حمایت رئیس دولت هم می‌باشد. مجلس آینده یکی از اولویت‌هایش باید برخورد با امثال زنگنه باشد، چراکه نحوه مدیریت آنان مسبب خیلی از مشکلات کشور می‌باشد و مدیرانی از این جنس در دولت کم نبودند و مشابه همین وضعیت در وزارت راه و شهرسازی در زمان آقای آخوندی وجود داشت، وزیری که در همین مجلس دهم استیضاح شد و دوباره در همین مجلس به او رای اعتماد دادند و در نهایت خودش استعفا داد و رفت و مجلس هم با او برخوردی نکرد و متاسفانه تاوان این مدیریت ضعیف را مردم می‌دهند.
 
منتخب مردم دشتستان در مجلس یازدهم افزود: هنوز کارهای ناتمام و انجام نشده آقای آخوندی در نقاط مختلف کشور موجود است. جوانانی که در سال‌های نخستین وزارت ایشان منتظر تکمیل و بهره برداری واحدهای مسکن مهر بودند، دوران جوانی‌شان سپری شد ولی هنوز مسکنی به آنان تحویل داده نشده و به چه دلیل مجلس با این مدیر که مقصر همه این اتفاقات است برخوردی جدی نکرد و در سال 96 دوباره به او رای اعتماد داد. وزیر نقش یک مدیریت استراتژیک را برای کشور دارد و اگر ناکارآمد بود باید با او برخورد شود و برکنار شود. وزیر سابق بهداشت هم نمونه‌ای دیگر است که آن هم خودش استعفا داد و رفت و امروز حاصل عملکرد فاجعه بارش در نقاط مختلف کشور مشاهده می‌شود و طرح تحول سلامت ایشان منجر به بدهکاری سیستم درمان شده است که پزشک، بیمار و کادر درمانی همه ناراضی هستند.
 
*تصمیمات مجلس کارشناسی و بر اساس منافع ملی باشد
رضایی با بیان اینکه اکثریت نمایندگان مجلس یازدهم باید کارآمد، انقلابی و سالم  باشند تا اشکالات و ضعف‌های عملکردی مجلس دهم تکرار نشود، تاکید کرد: اولویت‌های مجلس باید متناسب با نیازها و مشکلات جامعه باشد و نمایندگان به دنبال رفع مشکلات مردم باشند و بر همان اساس برنامه‌ریزی کنند. مجلس موفق و کارآمد یک مجلس انقلابی است و تردید نکنید که یک مجلس ضد آمریکایی و انقلابی، مجلسی است که دندان طمع به دشمن را بکشد و ریشه غربگرایی در دولت را خشک کند و امید واهی دولتمردان را به غرب کم کند و این مجلس مجلسی کارآمد است، لذا ضروری است که روحیه و اخلاق و جهت‌گیری مجلس آینده انقلابی باشد نه فقط در حوزه مسائل سیاسی بلکه در حوزه‌های مختلف از جمله فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی. البته کار کارشناسی هم باید در مجلس انجام شود و بر اساس جوسازی، فضاسازی، منافع باندی، منافع شخصی و منطقه‌ای نباید تصمیم گرفته شود و تصمیمات، کارشناسی و در چهارچوب علم و بر اساس منافع ملی باشد.

*رابطه دولت و مجلس یازدهم
وی در پاسخ به این سوال که رابطه مجلس یازدهم با دولت چطور خواهد بود؟ تشریح کرد: مجلس یازهم باید با دولت تعامل داشته باشد و به دولت کمک کند و انشاالله این مجلس به دولت کمک خواهد کرد ولی نوع کمک مجلس به دولت و آن چیزی که در ذهن آقای رئیس جمهور است متفاوت می‌باشد. بعضی‌ها تصور می‌کنند کمک و تعامل مجلس با دولت یعنی اینکه هر چه آقای رئیس جمهور گفت، مجلس بگوید چشم و نمایندگان مجلس تبدیل به وکیل‌الدوله شوند. با وجود شرایطی که بر دولت حاکم است بهترین کمک و تعامل با دولت، تلاش برای جدا کردن عناصر ناکارآمد، تنبل، خسته، ناسالم، پیر و فرتوت از بدنه دولت و جایگزین کردن عناصر کاری، کارآمد، سالم، انقلابی، جوان، پرانگیزه و کاربلد در دولت است.
 
*کارآمدترین، انقلابی ترین و جهادی ترین فرد باید رئیس مجلس شود
منتخب یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی درباره رقابت‌ها برای دستیابی به کرسی ریاست مجلس یازدهم گفت: انتظار می‌رود رقابت‌ها سالم باشد و رفاقت‌ها برای کسب کرسی ریاست مجلس تبدیل به اختلاف و کینه نگردد و به میان مردم کشیده نشود و درباره این موضوع در داخل فراکسیون انقلاب تصمیم‌گیری و جمع‌بندی شود، انشاالله که کارآمدترین، انقلابی‌ترین، خاضع‌ترین و جهادی‌ترین گزینه رئیس مجلس شود. 
 
*اولویت مجلس یازدهم باید مسائل اقتصادی و مبارزه با فساد باشد
رضایی در پایان با تاکید بر اینکه نمایندگان باید با جدیت برای حل مشکلات کشور تلاش کنند، اظهارداشت: انشاالله نمایندگان مجلس یازدهم سربازان رهبر معظم انقلاب اسلامی در قوه مقننه باشند و بتوانند کارنامه موفق و درخشانی از خود به یادگار بگذارند. این مجلس باید یک مجلس انقلابی باشد تا به حل مشکلات مردم بویژه در مسائل معیشتی و اقتصادی کمک کند. بنابراین یکی از اولویت‌های مجلس یازدهم باید مسائل اقتصادی، معیشتی و اشتغال جوانان باشد و مسئله دیگر مبارزه با فساد است که به امید خدا مجلس یازدهم به طور جدی، بی امان و بدون تعارف با فساد به طور ریشه‌ای برخورد می‌کند تا بعد از چهار سال کارنامه‌ای قابل دفاع داشته باشد.

گفت‌وگو از محمد هادی


کد مطلب: 728700

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/interview/728700/مجلس-دهم-دنبال-منافع-زودگذر-مقابل-مدیریت-فاجعه-بار-زنگنه-آخوندی-قاضی-زاده-کردند-یکی-اولویت-های-جدید-برخورد-امثال-بهترین-کمک-دولت-جدا-کردن-عناصر-ناکارآمد-ناسالم-باید-ریشه-غربگرایی-خشک-کند-کارآمدترین-انقلابی-ترین-فرد-رئیس-شود

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com