کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

تحولات عراق؛ هانی‌زاده در گفتگو با جهان نیوز:

عربستان می‌خواهد در همین ابتدای کار، اختیار دولت الکاظمی را در دست بگیرد/ هدفشان خروج دولت جدید از مدار تشیع‌گرایی است/ آمریکا اخیرا هزار داعشی آموزش دیده را برای تشدید ناامنی وارد عراق کرده/ ظاهرا اخراج نیروهای آمریکایی اولویت الکاظمی نیست!

21 ارديبهشت 1399 ساعت 23:05

کارشناس مسائل غرب آسیا می گوید: در اینکه آقای الکاظمی، نخست وزیر جدید عراق بتواند طرح اخراج نیروهای آمریکایی از عراق را عملیاتی کند تردیدهای زیادی وجود دارد.


گروه بین الملل جهان نيوز: حسن هانی زاده کارشناس مسائل غرب آسیا در گفتگو با جهان نیوز درباره پشت پرده تماس تلفنی بن‌سلمان ولیعهد سعودی با مصطفی الکاظمی نخست وزیر جدید عراق اظهار داشت: این تماس تلفنی مقدمه‌ای است برای اینکه دولت جدید عراق در اختیار عربستان قرار گیرد، تعاملی که عربستان در گذشته با دولت‌هایی مثل نوری المالکی، حیدر العبادی و عادل عبدالمهدی داشت یک تعامل منفی بود ولی اکنون عربستان به این نتیجه رسیده که باید در همان ابتدای تشکیل دولت مصطفی الکاظمی این دولت را در اختیار گرفته و زمینه برقراری رابطه گسترده بین ریاض و بغداد را فراهم و در نهایت نفوذ ایران در عراق کاسته شود حتی امارات و کویت هم در آینده این سیاست را دنبال خواهند کرد.
 
وی در تشریح اهداف عربستان برای آینده سیاسی عراق تصریح کرد: هدف عربستان این است که دولت مصطفی الکاظمی از مدار شیعه و تشیع‌گرایی خارج شود و به مدار قومیت‌گرایی عربی و پان عربیسمی وارد شود تا بتواند با کشورهای عرب منطقه به دور از نفوذ ایران تعامل داشته باشد بنابراین عربستان تلاش می‌کند به موازات آمریکا که قصد مهار دولت عراق را دارد، نخست وزیر جدید عراق و دولت وی را به مدار قومیت‌گرایی عربی وارد و از مدار شیعه‌گرایی خارج کند.
 
کارشناس مسائل غرب آسیا درباره نقش عربستان در تقویت داعش خاطرنشان کرد: عربستان یکی از مهمترین تامین کنندگان مالی داعش است، برآیند گزارش‌ها نشان می‌دهد که در طول 9 سالی که از بحران سوریه می‌گذرد عربستان حدود 80 میلیارد دلار کمک مالی به گروهک های تروریستی داعش، جبهه النصره، فیلق الرحمن، جیش الاسلام و لواء التوحید پرداخت کرده است و در حال حاضر هم به درخواست آمریکا به گروهک تروریستی داعش کمک مالی می‌کند بنابراین عربستان در مورد تقابل با داعش صادق نیست و سعی می‌کند که به نوعی ناامنی‌ها را در عراق گسترش دهد تا بتواند از طریق این گروهک های تروریستی بر عراق مسلط شود.


 
هانی زاده درباره برنامه دولت جدید عراق برای خروج نظامیان آمریکایی از عراق گفت: آقای الکاظمی باید طرح سال گذشته پارلمان عراق ناظر بر اخراج نیروهای تروریستی آمریکا از عراق را در درجه اول عملیاتی کند و ایشان هم به جریان‌ها و فراکسیون‌های شیعه و فراکسیون‌های پارلمانی عراق تاکید کرده که تلاش خواهد کرد نیروهای متجاوز آمریکایی را از عراق خارج کند ولی دشواری های زیادی فرا روی دولت آقای مصطفی الکاظمی است و اینکه ایشان بتواند طرح اخراج نیروهای آمریکایی از عراق را عملیاتی کند تردیدهای زیادی وجود دارد. زیرا آمریکایی‌ها اخیراً هزار نفر از نیروهای داعش را که در منطقه التنف سوریه آموزش های نظامی دیده‌اند را به مناطق شمال و غرب عراق منتقل کرده تا اگر نخست وزیر جدید بخواهد برای اخراج نیروهای آمریکایی از عراق پافشاری کند نیروهای امریکایی داعش را در عراق گسترش داده و نا امنی را در سطح عراق تشدید کنند. به همین دلیل به نظر می‌رسد اولویت مصطفی الکاظمی اخراج نیروهای آمریکایی نیست بلکه برقراری امنیت و بازسازی اقتصاد عراق و مقابله با گروهک های تروریستی و همچنین برقراری رابطه متعادل با کشورهای منطقه است.

بیشتر بخوانید:
برهم صالح حکم اعدام سرکرده‌های داعش را امضا نمی‌کند
روایت سفیر ایران از ملاقاتش با نخست وزیر عراق

 
وی درباره تکمیل پست‌های وزارتی باقی مانده در کابینه مصطفی الکاظمی بیان کرد: مصطفی الکاظمی در حال رایزنی با سه مجموعه بزرگ شیعه، کرد و اهل سنت است که بتواند با رایزنی آن ها سهم این سه طایفه بزرگ را در کایینه جدید لحاظ کند. چرا که به دلیل اهمیت پست‌های وزارتی خالی هر یک از سه جریان مهم عراقی سعی می‌کنند سهم بیشتری در این وزراتخانه‌ها داشته باشند، ممکن است در روزهای آینده این مسئله حل شود و آقای مصطفی الکاظمی بتواند تمام جریان های سیاسی عراق را راضی و وزرای باقی مانده را هم معرفی کند.
 
کارشناس مسائل غرب آسیا در پایان با اشاره به راه دشوار پیشروی نخست وزیر جدید عراق مطرح کرد: آقای مصطفی الکاظمی باید در رابطه بین عراق و ایران، عراق و آمریکا و عراق و عربستان یعنی سه قطب مهم عربی و آمریکایی و ایران توازن ایجاد کند. لذا سطح روابط بین بغداد و تهران لازم است که به حد قابل قبولی برسد و طبیعی است که آمریکایی ها در این زمینه کارشکنی می‌کنند. سطح روابط عراق و آمریکا هم به دلیل نفوذ بالای آمریکا در عراق باید در حد متعادل باشد. ضمن اینکه عراق به عنوان یک کشور عربی عضو اتحادیه عرب نیاز دارد رابطه خودش را با کشورهای عرب منطقه مثل عربستان، امارات، کویت، اردن و مصر هم حفظ کند و این کار دشواری است. از طرفی انتخابات زودهنگام پارلمانی هم در یک سال آینده باید توسط دولت مصطفی الکاظمی عملیاتی شود که ماموریتی بسیار سخت و سنگین است ولی به نظر می رسد که دولت مصطفی الکاظمی نتواند در آینده به ماموریت خودش ادامه دهد و فراکسیون های پارلمانی ممکن است در مسیر راه و ظرف ماه های آینده دولت آقای مصطفی الکاظمی را استیضاح و سرنگون کنند.

گفت‌وگو از محمد هادی


کد مطلب: 727172

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/interview/727172/عربستان-می-خواهد-همین-ابتدای-کار-اختیار-دولت-الکاظمی-دست-بگیرد-هدفشان-خروج-جدید-مدار-تشیع-گرایی-آمریکا-اخیرا-هزار-داعشی-آموزش-دیده-تشدید-ناامنی-وارد-عراق-کرده-ظاهرا-اخراج-نیروهای-آمریکایی-اولویت-نیست

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com