کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

نایب رئیس سابق شورای شهر تهران در گفتگو با جهان نیوز:

سازمان بازرسی کل کشور به نقش دولت در کنترل آلودگی هوا ورود پیدا کند/ آلودگی هوا برای مسئولان یک امر عادی شده/ به سرنوشت مردم بی تفاوت شده اند/ تهران به حال خودش رها شده است/ وقتی شهردار تهران می گوید باید باد بوزد یعنی برنامه‌ای برای اداره شهر وجود ندارد

27 آذر 1398 ساعت 16:48

طلایی تاکید کرد: سازمان بازرسی کل کشور می تواند به موضوع نقش دولت در کنترل آلودگی هوا ورود پیدا کند.


گروه سیاسی جهان نیوز: مرتضی طلایی، نایب رئیس سابق شورای اسلامی شهر تهران در گفتگو با جهان نیوز درباره وضعیت آلودگی هوای تهران و راه‌های مقابله با آن اظهار داشت: اجرای صحیح، جامع و کامل قانون، راهکار مقابله با آلودگی هوای تهران است، قانونی که تکالیف را برای همه بخش‌ها مشخص کرده و اگر هر بخشی به وظایفی که در قانون برای آن تصریح شده عمل کند، می‌توان به شرایط نسبتا نرمال دست پیدا کرد.

وی با بیان اینکه نخستین مجموعه‌ای که در موضوع آلودگی هوا در انجام وظایف قانونی خودش کوتاهی و قصور کرده، دولت ها هستند توضیح داد: انتقال مشاغل آلاینده از شهر، توسعه حمل و نقل عمومی، کنترل مهاجرت، پیشگیری از حاشیه نشینی‌های بی رویه و اجرای طرح مربوط به وارادات و تولید خودرو و جایگزین کردن خودروهای فرسوده، همه و همه اینها بخش قابل توجهی از وظایفی بوده که در اختیار دولت‌ها بوده اما دولت‌ها متاسفانه هیچگاه به وظایف خودشان عمل نکردند.

نایب رئیس سابق شورای شهر در ادامه با اشاره به اینکه در زمینه کاهش آلودگی هوا پس از دولت حوزه مدیرت شهری بیشترین مسئولیت را بر عهده دارد، خاطرنشان کرد: حوزه مدیریت شهری هم به سهم خودش البته نه به طور کامل یک وظایف و تکالیفی را برعهده دارد، در دوره شورای سوم و چهارم توجهی به حوزه حمل و نقل عمومی، توسعه خطوط و حمل و نقل ریلی و خطوط BRT شد و می توان آن را با اقداماتی که در دوره پنجم شورا اتفاق افتاده است، مقایسه کرد تا مشخص شود که در این دوره چقدر به توسعه حوزه حمل و نقل عمومی توجه شده، متاسفانه مدیریت شهری هم در کنار دولت به وظایفشان عمل نکردند.

طلایی با تاکید براینکه قوانین متعددی برای کاهش آلودگی هوا وجود دارد تشریح کرد: قانون جامع حمل و نقل ترافیک، قوانین مربوط به انتقال مشاغل آلاینده، طرح جایگزینی و خارج کردن خودروهای فرسوده و مجموعه‌ای از قوانین مرتبط با یکدیگر وجود دارد که اجرای همه این قوانین، آلودگی هوا و موضوع ترافیک را به یک نوعی مدیریت می‌کند.

وی درباره اینکه دولت سهم شهرداری‌ها را در توسعه حمل نقل عمومی پرداخت نمی‌کند گفت: در دوره سوم و چهارم شورای شهر اقدامات فروانی اعم از اطلاع رسانی ها، مصاحبه‌ها، گفتگوها، مصوبات، مذاکرات و پیگری های فروانی در ارتباط با اجرای تعهدات دولت انجام شد ولی متاسفانه در سال های اخیر به این موضوع بی توجهی شده است. زمانی که مدیر شهر تهران می‌گوید باید باد بوزد تا مشکل شهر تهران حل شود معلوم است که برنامه‌ای برای اداره شهر وجود ندارد، به نظر می‌رسد شورای شهر و شهرداری برنامه‌ای برای اداره و مدیریت شهر ندارند و به نوعی مسئولان شهری دچار روزمرگی شده‌اند.

نایب رئیس سابق شورای شهر تهران تاکید کرد: سازمان بازرسی کل کشور می‌تواند به موضوع نقش دولت در کنترل آلودگی هوا ورود پیدا کند و با بررسی اینکه تعهدات دولت برابر قانون برنامه توسعه سوم، چهارم، پنجم و سایر قوانین مصوب و مرتبط با این حوزه چه بوده و این تعهدات به چه میزان اجرا شده است، گزارشی درباره عملکرد دولت در این زمینه تهیه کند. راه دیگر اینکه شورای شهر باید از طریق مجلس به این موضوع ورود پیدا کرده و آن را دنبال کند تا دولت موظف و مکلف و ملزم به اجرای وظایفش شود و سرانجام اینکه مدیریت شهری می‌تواند از طریق دستگاه قضایی نسبت به بخش های دولت مثل سازمان برنامه و بودجه به دلیل عمل نکردن به وظایفشان مدعی باشد.

طلایی با بیان اینکه تهران به حال خودش رها شده و خبری از کارهای توسعه و عمرانی در این شهر نیست، گفت: مدیریت شهر باید برای لحظه لحظه های شهر برنامه داشته باشد. راهکارهای کوتاه مدت برای مقابله با آلودگی هوا جواب نمی‌دهد. شهر یک موجود زنده است و لحظه به لحظه در حال تحول و پویایی است. آلودگی هوا برای مسئولان یک امر عادی و معمولی شده و ناشی از همین روزمرگی و بی تفاوتی نسبت به سرنوشت مردم است.

وی در پایان با تاکید بر اینکه مسئولان شهری باید در قبال مردم پاسخگو باشند تصریح کرد: اگر خودمان را بدهکار مردم بدانیم، باید بپذیریم که مردم حق دارند از ما توضیح بخواهند و باید پاسخگوی آنان باشیم. مردم آنقدر دچار مشکلات ناشی از مدیریت شهری هستند که در این مشکلات هضم شده‌اند و به تحمل این شرایط که ناشی از ناکار آمدی مدیران است، عادت کردند.

گفتگو از محمد هادی


کد مطلب: 711567

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/interview/711567/سازمان-بازرسی-کل-کشور-نقش-دولت-کنترل-آلودگی-هوا-ورود-پیدا-کند-مسئولان-یک-امر-عادی-شده-سرنوشت-مردم-بی-تفاوت-اند-تهران-حال-خودش-رها-وقتی-شهردار-می-گوید-باید-باد-بوزد-یعنی-برنامه-ای-اداره-شهر-وجود-ندارد

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com