کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

رئیس کمیسیون امنیت ملی در گفتگو با جهان نیوز:

رفتار روحانی باید در شان ملت ایران باشد/ اگر روحانی با ترامپ دیدار کند لحظه‌ای در استیضاح او تعلل نمی‌کنیم

3 مهر 1398 ساعت 13:15

حجت الاسلام ذوالنوری گفت: روحانی علاوه بر نفاق آمریکایی‌ها در برجام، کوتاهی‌ها و همدستی اروپایی‌ها با آمریکا را از تریبون سازمان ملل به گوش جهانیان برساند.


گروه سیاسی جهان نیوز: حجت الاسلام مجتبی ذوالنوری رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس در گفت و گو با جهان نیوز درباره اهمیت و نتایج حضور رئیس جمهور در مجمع عمومی سازمان ملل و کارشکنی آمریکایی ها در صدور ویزا برای سفر هیات ایرانی به نیویورک اظهارداشت: شرکت و حضور در مجمع عمومی سازمان ملل حق ایران است و خوشبختانه ایران با پافشاری توانست حق خود را بگیرد و در آنجا حضور پیدا کند. اگر سفر آقای روحانی هیچ حاصلی هم نداشته باشد غیبت ایران در این مجامع به نفع منافع کشور نیست، لذا سفر رئیس جمهور ایران به نیویورک کار اشتباهی نیست بلکه اقدامات آمریکایی ها در امتناع از صدور ویزا برای مقامات ایرانی کار اشتباهی بود چرا که در این زمینه آن‌ها کاره‌ای نیستند.
 
وی با بیان اینکه رئیس جمهور ایران به قصد کشور آمریکا به نیویورک سفر نمی‌کند بلکه برای حضور در نهاد بین مللی که در انجا واقع است به این کشور سفر می‌کند تاکید کرد: نقش آمریکا در سازمان ملل مانند سایر کشورهای عضو این سازمان است همانطور که هیچ کدام از اعضای سازمان ملل نمی‌تواند مانع از حضور اعضای دیگر شود بنابراین اقدام آمریکایی‌ها برای جلوگیری از حضور مقامات ایرانی تخلف و غلط بود و در این کار غلطشان هم شکست خوردند.
 
رئیس کمیسیون امنیت ملی درباره اظهارت وزیر خارجه آمریکا که گفته بود وقتی دیپلمات‌های آمریکایی اجازه ندارند به تهران بروند، بنابراین دلیلی ندارد که دیپلمات‌های ایرانی در نیویورک «چرخ» بزنند خاطرنشان کرد: ایران محل استقرار هیچ یک از نهادهای بین‌المللی نیست و مقامات ایرانی هم به نیت گشتن در آمریکا به آنجا نرفتند بلکه رئیس جمهور و  وزیرخارجه برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل در آنجا حضور پیدا کرده اند؛ لذا صحبت های وزیر خارجه آمریکا یک فرافکنی و مغالطه آشکار است.
 
ذوالنوری در پاسخ به این سوال که آیا پس از صدور بیانیه سه کشور انگلستان، فرانسه آلمان که ایران را مسئول حمله به تاسیسات نفتی عربستان معرفی کرده بود دیدار روحانی با سران این کشورها کار صحیحی بوده، توضیح داد: بیانیه این سه کشور اروپایی برای پیشبرد مقاصد شیطنت آمیز آنان علیه ایران با سوء استفاده از حمله به آرامکو انجام شد. ولی اصل دیدار رئیس جمهور با مقامات این کشورها کار غلطی نیست و بستگی به محتوای دیدار و رفتار رئیس جمهور ایران دارد.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه محصول دیدارهای رئیس جمهور باید اثبات حقانیت جمهوری اسلامی باشد گفت: رفتار آقای روحانی در این دیدارها باید در شان ملت ایران و در راستای منافع کشور باشد و ایشان وظیفه دارند به عنوان نماینده ایران از حقوق ملت دفاع کنند و معترض باشد و مراتب اعتراضش را نسبت به عملکرد نادرست اروپایی‌ها سریعا اعلام کند.

 رئیس کمیسیون امنیت ملی با اشاره به اینکه رفتار رئیس جمهور در عرصه‌های بین‌المللی می‌تواند نقش تعیین کننده‌ای در برابر توطئه‌های بیگانگان ایفا کند مطرح کرد: روحانی باید نهایت تلاش خود را برای متنبه کردن این کشورها انجام دهد و اثبات کند که اروپایی‌ها در صدور بیانیه علیه ایران کار غلطی انجام دادند و صرفا تحت تاثیر آمریکایی ها این مهملات، دروغ ها و اتهامات را بیان کردند ولی اگر در این دیدارها دچار وادادگی و سستی شود اصل این دیدارها هم غلط است.

بیشتربخوانید:
سخنان روحانی در سازمان ملل باید درباره قدرت و اقتدار جمهوری اسلامی باشد

نماینده مردم قم با بیان اینکه رئیس جمهور به عنوان نماینده ملت ایران در این اجلاس حضور پیدا می‌کند بیان کرد: مواردی که ایشان در سخنرانی خود مطرح می‌کند باید روی منافع ملی تاکید داشته باشد و خیانت ها و جنایت های امریکا در تروریسم اقتصادی را افشاء و بیان کند. علاوه بر این نفاق امریکایی ها در برجام، کوتاهی‌ها و همدستی اروپایی‌ها با آمریکا را از این تریبون به گوش جهانیان برساند.
 
وی در ادامه با اشاره به اینکه آقای روحانی به عنوان رئیس جمهور کشوری که الگو و خاستگاه کشورهای محور مقاومت است در این اجلاس حضور پیدا می کند،تاکیدکرد: ایشان باید در سخنان خود حق مقاومت برای کشورهای حوزه مقاومت را تبیین کند و دروغ امریکایی و غربی ها را برملا کند ولی اگر ایشان دوباره از موضع سستی صحبت کند طبیعتا حق ملت ایران را ادا نکرده و طبیعتا نمایندگان مجلس باید حقوق ملت را از ایشان مطالبه کنند.
 
رئیس کمیسیون امنیت ملی ضمن بیان اینکه اگر رئیس جمهور بتواند حقانیت و مظلومیت جمهوری اسلامی را اعلام کند و جنایت و خیانت‌های بیگانگان و کشورهای دخیل در آن را برملا کند دستاورد کمی نیست، تصریح کرد: به جز مواضع اولیه رئیس جمهور در نخستین حضورشان در این اجلاس مواضعی که در دوره های بعد اتخاذ شد  آن جور که باید با شدت و غلظت و متناسب با جنایت و خیانت های بیگانگان نبود. چرا که در گذشته به آمریکایی‌ها و غربی‌ها امید داشتند ولی اکنون برای همه دنیا خیانت و جنایت بیگانگان در حق ملت ایران  ثابت شد و انتظار این است که آقای رئیس جمهور از موضع ضعف صحبت نکند.
 
ذوالنوری با اشاره به اینکه در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل فرصت مناسبی برای دیدار با سران کشورها ی دیگر فراهم می‌شود توصیه کرد: رئیس جمهور برای دفاع از حقوق ملت ایران باید از موضع اقتدار و صلابت و عزت و غرور ملی با مقامات دیگر کشورها برخورد کند و با زبان و صدای بلند با دنیا و غربی ها حرف بزند و در صورت اتخاذ مواضع درست هر کدام از این دیدارها می تواند حاوی دستاوردهایی برای ملت باشد.
 
وی درپاسخ به اینکه با توجه به خاطرات تلخ مذاکرات گذشته با کشورهای اروپایی آیا دیدار رئیس جمهور با سران این کشورها به نفع ایران است اظهارداشت: نتایج این مذاکرات بستگی به موضع رئیس جمهور دارد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی درباه طرح صلح هرمز گفت: از جزئیات این طرح مطلع نیست اما کلیات آن بیان می کند  که حضور کشورهای بیگانه در منطقه تنش زا و چالش زا و منشا همه بدبختی ها و نا امنی های برای کشورهای منطقه است.

ذوالنوری در ادامه تشریح طرح صلح هرمز با بیان اینکه ایران همیشه پیام آور صلح و تکیه گاه کشورهای منطقه در ایجاد صلح و حفظ امنیت بوده است مطرح کرد: ایران می‌تواند محور یک تلاش مشترک باشد و یک ائتلاف و همکاری در بین کشورهای منطقه و حاشیه خلیج فارس باشد و طبیعتا این طرح پیرامون اهداف و اصول تامین صلح و امنیت در منطقه خلیج فارس و تنگه هرمز می‌باشد.
 
وی درباره احتمال دیدار روحانی و ترامپ هم گفت: در هیچ سطحی احتمال دیدار مقامات دو کشور وجود ندارد و همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند اتفاقی نخواهد افتاد و رابطه و مذاکره با امریکا نخواهد شد مگر اینکه امریکایی‌ها توبه کنند و تحریمهای علیه ایران را بردارند در این صورت فقط می‌توانند در غالب 5 +1 با ایران مواجه شوند. اگر خارج از این چارچوب اقای رئیس جمهور با ترامپ دیدار و گفتگوی داشته باشد مجلس درنگی در استیضاح رئیس نخواهد کرد و قطعا حق ندارد چنین اقدامی انجام دهد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی در پایان با اشاره به اینکه بین دیدار روحانی با مقامات کشورهای اروپایی و ترامپ تفاوت وجود دارد اظهار داشت: علی رغم خاطرات تلخ از کشورهای اروپایی و خیانت‌های آنان در برخی از دوران، ایران با این کشورها ارتباط سیاسی دارد و حول منافع ملی با کشورهایی که ارتباط دیپلماتیک دارد گفتگو می کند. ولی ارتباط سیاسی امریکا با ایران قطع است و امروز این کشور در موضع خصومت و جنگ همه جانبه با ایران است.

گفتگو از محمد هادی


کد مطلب: 702074

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/interview/702074/رفتار-روحانی-باید-شان-ملت-ایران-باشد-اگر-ترامپ-دیدار-کند-لحظه-ای-استیضاح-او-تعلل-نمی-کنیم

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com