کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

حجت الاسلام سالک در گفتگو با جهان نیوز:

معنای بیانیه سه کشور اروپایی التماس به ایران است/ سخنان روحانی در سازمان ملل باید درباره قدرت و اقتدار جمهوری اسلامی باشد/ ایران در اوج قدرت است؛ دلیلی ندارد که از مواضع خود عقب نشینی کند

2 مهر 1398 ساعت 18:07

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی گفت: سخنان رئیس جمهور باید درباره محور اقتدار جمهوری اسلامی و گسترش فرهنگ انقلاب اسلامی در منطقه بر اساس منشور بیداری رهبر انقلاب باشد.


گروه سیاسی جهان نیوز: حجت الاسلام احمد سالک نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با جهان نیوز درباره حضور رئیس جمهور در مجمع عمومی سازمان ملل و محدودیت های بوجود آمده از سوی دولت آمریکا برای سفر ایشان به نیویورک اظهارداشت: تاخیر در صدور ویزای اقای روحانی و هیات همراه و سایر مشکلاتی که دولت آمریکا برای سفر ایشان به نیویورک جهت حضور و سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل ایجاد کرد نشانگر استیصال این کشور در مواجه با ایران است.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه حضور رئیس جمهور در سازمان ملل و سخنرانی ایشان در مجمع عمومی یک رسالت بین المللی است خاطرنشان کرد: آمریکا هنوز به دنبال این است که بگوید کدخدای جهان است و اقدامات اخیر این کشور در رابطه با سفر رئیس جمهور به سازمان ملل نشان دهنده این موضوع است اما دولت آمریکا این حق را ندارد که از حضور روسای جمهور سایر کشورها در سازمان ملل جلوگیری کند لذا باید مقامات کشور با قدرت و اقتدار در مجامع بین المللی حضور پیدا کنند.

عضو فراکسیون روحانیون مجلس با بیان اینکه نباید مقامات ایرانی به خاطر سنگ اندازی هایی که از سوی دولت آمریکا برای سفر به نیویورک صورت گرفته از حضور در مجامع بین المللی عقب نشینی کنند توضیح داد: زمانی که ایران در اوج قدرت است چه دلیلی دارد که از مواضع خود عقب نشینی کند، سفر رئیس جمهور به نیویورک و حضور در سازمان ملل و بیان قدرت و اقتدار جمهوری اسلامی در مقابل سران کشورهای جهان برای ایران ارزش زیادی دارد به خصوص در این دوره که ایشان طرحی را بنام «صلح هرمز» برای امنیت و صلح در خلیج فارس و تنگه هرمز ارائه دادند.
 
سالک درباره طرح صلح هرمز گفت: از جزئیات این طرح اطلاعی ندارد اما در کل محور این طرح مشخص می‌کند که امنیت خلیج فارس و دریای عمان به عهده کشورهای منطقه و همسایه های خلیج فارس است و نباید کشوری مثل آمریکا که هزاران  کیلومتر با خلیج فارس فاصله دارد به بهانه حفظ منافع نیروی نظامی اعزام کند و در این منطقه دخالت کند چراکه خود کشورهای حاشیه خلیج فارس به بهترین شکل می توانند امنیت شان را حفظ کنند و حضور بیگانگان عامل ناامنی در منطقه است .

وی با اشاره به بیانه سه کشور اروپایی مبنی بر اینکه ایران مسئول حمله به تاسیسات نفتی آرامکو است بیان کرد: این بیانیه مشترک که از سوی رئیس‌جمهور فرانسه، نخست‌وزیر انگلیس و صدراعظم آلمان صادر شده در حقیقت نوعی التماس به جمهوری اسلامی ایران است.
 
عضو برجسته فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس با اشاره به رفتار دوگانه فرانسه که از سویی بیانیه بر علیه ایران صادر می کند و از سوی دیگر با رئیس جمهور ایران در حاشیه مجمع عمی سازمان ملل دیدار می کند اظهار داشت: فرانسوی ها در واقع نقش دلال آمریکایی را بازی می کنند و به دنبال این هستند که آقای روحانی با ترامپ دیدار کنند علاوه بر این انگلستان هم با همین نیت پا به میدان گذاشته است.
 
سالک با بیان اینکه در حال حاضر وضعیت سیاسی کشورهای فرانسه و انگلستان به هم ریخته است، گفت: در چند وقت گذشته شاهد تظاهرات مخالفان در این کشور ها بودیم که اگر جلوی ان ها گرفته نمی شد اثری از کاخ الیزه فرانسه و ملکه انگلستان نبود

وی در ادامه تشریح اوضاع این کشورها افزود: مقامات این کشورها اگر می توانند وضع کشور خودشان را سر و سامان دهند و به دنبال دخالت و تصمیم گیری در امور کشورهای دیگر نباشد

نماینده اصفهان در مجلس با تاکید بر اینکه دوران  ابر قدرتی کشورهای بیگانه در منطقه به پایان رسیده است،تشریح کرد: دیگر وضعیت مثل گذشته نیست، زمانی انگلستان قدرت داشت و به رضا خان شاه ایران دستور می داد که از کشور خارج شود، ولی امروز 60 تن از نیروهای سپاهی ایران روی نفتکش عظیم  انگلیسی ها در خلیج فارس هلی برن می شوند و آن را توقیف می کنند اقدام آنان چیزی جز سیلی به انگلستان و  ملکه الیزابت نبود.
 
سالک در پایان با اشاره به اهمیت فرصت سخنرانی رئیس جمهور در مجمع عمومی سازمان ملل و دستاورد آن برای کشور در زمینه دیپلماسی تاکید کرد: سخنان رئیس جمهور باید درباره محور اقتدار جمهوری اسلامی و گسترش فرهنگ انقلاب اسلامی در منطقه بر اساس منشور بیداری رهبر انقلاب باشد. چراکه صحبت از محور اقتدار همه مسایل قدرت های مقاومت منطقه از جمله عراق یمن فلسطین و سوریه را در بر می گیرد که طرح صلح هرمز یکی از این موارد است.

گفتنی است حجت الاسلام حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی ایران فردا چهارشنبه سوم مهر در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی خواهد کرد.

گفتگو از محمد هادی


کد مطلب: 701976

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/interview/701976/معنای-بیانیه-سه-کشور-اروپایی-التماس-ایران-سخنان-روحانی-سازمان-ملل-باید-درباره-قدرت-اقتدار-جمهوری-اسلامی-باشد-اوج-دلیلی-ندارد-مواضع-خود-عقب-نشینی-کند

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com