چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
 
۱
۱۸
گفت‌وگوی «جهان» با احمدتوکلی درباره افزایش دلار:

در این شرایط، آزاد گذاشتن بازار، کار معقولی نیست/ دولت باید به سیاست های سال ۷۳ دولت مرحوم هاشمی برگردد

دلار ۴۶۰۰ تومانی آثار روانی بسیاری دارد
دوشنبه ۲ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۱۶:۵۲
کد مطلب: 584407
در آمد ارزی نفت در کشورهایی مانند چین، ترکیه و کره (خریداران اصلی نفت ایران) وجود دارد که فقط برای خرید کالا از همان کشورها قابل دسترسی است. در نتیحه وقتی دولت می خواهد معادل ریالی ارزی خود را از بانک مرکزی مطالبه کند، بانک مرکزی باید بتواند ارز را از کشورهای مذکور به داخل بیاورد و در بازار ارز عرضه کند.
در این شرایط، آزاد گذاشتن بازار، کار معقولی نیست/ دولت باید به سیاست های سال ۷۳ دولت مرحوم هاشمی برگردد
گروه اقتصاد جهان نيوز: احمد توکلی اقتصاددان و نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه دلار 4600 تومانی آثار روانی بسیاری دارد، گفت: چنین افزایشی افق را مبهم می کند، سرمایه گذاری کند و تولید را کاهش می دهد.

توکلی در گفت‌وگو با جهان نيوز اظهار داشت: تولیدکنندگان حتی اگر با ارز 3000 تومانی مواد اولیه را وارد کرده باشند کالا را اگر بتوانند بر اساس 4600 تومانی قیمت گذاری می کنند یا تولید را کاهش می دهند.

توکلی خاطر نشان کرد: دولت  پس از برجام نفت را راحت تر می فروشد تا درآمد نفتی بیشتری کسب می کند ولی تحریم نگذاشته است روابط بانکی بهتر شود بلکه سخت تر هم شده است. در نتیجه  قدرت تصرف در درآمد حاصل شده ندارد، یعنی نمی تواند ارز نفتی را به داخل منتقل کند و در بازار ارز تعادل ایجاد کند.

توکلی تصریح کرد: به دلیل مذکور در آمد ارزی نفت در کشورهایی مانند چین، ترکیه و کره (خریداران اصلی نفت ایران) وجود دارد که فقط برای خرید کالا از همان کشورها قابل دسترسی است. در نتیحه وقتی دولت می خواهد معادل ریالی ارزی خود را از بانک مرکزی مطالبه کند، بانک مرکزی باید بتواند ارز را از کشورهای مذکور به داخل بیاورد و در بازار ارز عرضه کند.

این اقتصاددان اضافه کرد: ارز را از نظر حسابداری به نام خود می کند و معادل ریالی اش را به دولت می پردازد بدین ترتیب پول پرقدرت زیاد می شود و زمینه تورم را فراهم می سازد.

وی ادامه داد: این مشکلی است که بخشی به گردن دولت و بخشی هم به گردن دشمن است. ولی در این شرایط آزاد گذاشتن بازار کار معقولی نیست و باید برگردد به سیاست های سال 73 دولت مرحوم آقای هاشمی که ارز را کنترل کرد و جلوی فرار سرمایه را گرفت و توانست نرخ تورم 48 درصدی را به 23 درصد در یک سال به نصف برساند.

توکلی گفت: در نتیحه الان که وضع این جوری است، دولت باید شجاعانه سیاستی که قبلا داشته را باید عوض کند و تصمیمی اتخاذ کند و نگذارد بازار ارز از نظر روانی در ایجاد اننظارات موجب تلاطم اقتصاد شود و به هیج وجه نگذارد چنین وضعی ادامه پیدا کند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
مرگ بر امریکا
این ترامپ دیوانه
مردمی نژادی
Iran, Islamic Republic of
حالا فهمیدید
چرا احمدی نژاد به هر شکل دلار را وارد میکرد
چرا ارز مبادله ای ابداع کرد؟

از ۴۵۰۰ در مهر۹۱ رساند به ۳۲۰۰در تیر۹۲

حسن از ۹۲فقط داره بالا میبره و نتوانسته پایین بیاره

حالا کی تدبیر داشت محمود یا حسن؟
Iran, Islamic Republic of
وای مردمی نژاد جون وقتی از کاهش نرخ دلار در دولت احمدی نژاد میگی از افزایششم بگو
Iran, Islamic Republic of
دلار در سال شروع کار احمدی نژاد 900 تومان و در پایان 40000 این بود تدبیر
Iran, Islamic Republic of
ایشان که امروز برای اقتصاد ایران نسخه میپیچند در سالهای گذشته با طرح تثبیت قیمتها بزرگترین ضربه را به اقتصاد ایران وارد کردند.. و متاسفانه از این کار زینبارشان هم هیچوقت عذرخواهی نکردند.
احمد
Iran, Islamic Republic of
تا اونجا که یادمه طرح تثبیت قیمت ها طرح مجلس بود و نه دولت .اون هم به خاطر افزایش لجام گسیخته قیمت کالا ها در بازار بود .
Iran, Islamic Republic of
اقای توکلی ،پیشنهادبرگشت به دورانی که مانور تجمل شروع شد رو دولت روحانی عملی کرده است.
لایحه اصلاح و دائمی نمودن قانون مدیریت خدمات کشور


دولت به گونه ای لایحه این قانون را تدوین کرده، که حقوق مقامات وزرا معاونین رئیس جمهور معاونین وزرا نمایندگان مجلس ۵۰ درصد از اول سال ۹۷ به شرط تصویب مجلس افزایش یابد. همچنین طی دولتهای مختلف حداقل ۴۰ مصوبه اعم از قانون و مصوبه هیات وزیران وجود دارد که سمت بسیاری از مدیران همطراز شده و همه این سمتها هم افزایش ۵۰
درصدی خواهند داشت. ۵۰ درصد افزایش "امتیاز شغل" مقامات است و امتیازها در ماده ۷۱ قانون مدیریت خدمات کشوری آمده است. در کل مجموعه تدابیری که در این لایحه از سوی سازمان برنامه و بودجه در نظر گرفته شده، نتیجه ای جز ایجاد یک طبقه اشرافی گری در کشور نخواهد داشت؛ نتیجه ای که خروجی بیش از دو دهه تلاش کارگزاران سازندگی و اصلاحات برای ساختِ «طبقه برخوردار» و «طبقه مرفّه» و «آقازادگی» در کشور است.
Iran, Islamic Republic of
توکلی خودش دکترای اقتصاد داره میدونه داره چی میگه وضعیت اقتصادی انقدر بغرنج شده که چاره ای نیست البته بهتر بود از همون سال ۹۲ تین سیاست اجرا میشد نه الان
سرور
Iran, Islamic Republic of
امان از دست انگلیس درس خوانده ها.چه ...چه ...چه بقیه.
نسل قدیم
Iran, Islamic Republic of
مشکل این دولت بامردم صرفا درعدم بهبود وضعیت اقتصادی خلاصه نمی شود. زیرمجموعه رئیس جمهور علیرغم شعارهایی که درباب ِ حقوق شهروندی و اجازه نقد و ... می دهد بعضا برعکس عمل می کند که بنده چندین مثال می آورم:
دردولت های قبل بدون استثنا اگربهردلیلی فیش مصرفی گاز ، آب ، برق ، تلفن و ... پرداخت نمی شد بسیاربعید بود با یک وعده عدم پرداخت مردم تهیدی به قطع امکانات شوند اما اکنون اینچنین نیست
کنتور آب برخی منازل طبق گزارش مامور سازمان آب خراب و ازکارافتاده است اما برای آن منازل بدون تعمیر و یا تعویض کنتور میزان مصرفی تعیین می شود که درصورت عدم پرداخت تهدید به قطع آب می شود!. برای منزل خودمان این قضیه پیشامد که یکبار چنین فیشی را پرداخت نکردیم و تماس گرفتیم تا وضعیت کنتور مشخص شود اما درفیش بعدی تهدید به قطع آب شدیم و مجبورشدیم مبالغ را پراخت کنیم بدون اینکه کنتور تا این زمان ( سه ماه پس از گزارش ) تعویض شود
یکبار از پرداخت فیش مصرف برق غافل شدیم که سریعا طبق اطلاعیه ای کتبی تهدیدمان کردند که کابل های برق جمع می شود مگر اینکه سریعا پرداخت کنیم و حتی جریمه ای راهم باید پرداخت می کردیم که درهیچیک از دولت های پس ازانقلاب نمونه اش وجود نداشته است.
اخیرا ازمرکزتلفن با شماره ای ناشناس و غیرقابل پاسخگویی چندین بار تهدید شدیم که تا 15 بهمن به مرکز تلفن مراجعه کنیم وگرنه خط تلفن های ما قطع می شود درحالیکه هیچگونه بدهی هم نداشتیم!
پس از مراجعه مشخص شد آنها فقط کدملی مالک منزل را می خواهند!
آیا این است احترام به شهروند و مانور برروی حمایت ازمنتقدان؟!
دولت پر ادعا شما لازم نیست ژست آزادیخواهی و انتقاد پذیری بخود بگیرید فقط شهروندان را تهدید نکنید و دراین وضعیت نامناسب اقتصادی و معیشتی تن آنها را نلرزانید.

دوستان عزیز حتی زمان جنگ یکبار که فیش برق منزلمان بدلیل ابهاماتی درفیش پرداخت نکرده بودیم و مامور برق به منزل ما مراجعه کرد فیوز منزل را برداشت که کارم با ایشان به مشاجره کشید و با دست به سینه اش کوبیدم و فیوز را گرفتم و برق هم قطع نشد
متاسفانه این دولت با کمال وقاحت فقط شعار میدهد اما مردم را به هیچ حساب نمی آورد
ضمنا بنده طرفدار هیچ جناحی نیستم اما هرکس را که بنفع مردم کارکند و ضدفساد باشد و درمسایل اجتماعی تنگ نظرنباشد و مهمتراینکه واقعا متدین و متشرع باشد حمایت می کنم چون این مردم واقعا لایق این مصیبت ها نیستند و نجابت بخرج میدهند

امیدوارم این پیام علیرغم طویل بودن منتشرشود و خداراشاهد میگیرم که ازآنچه برایمان اتفاق افتاده است درکمال صداقت سخن گفته ام
Iran, Islamic Republic of
جناب توکلی ! اینکه اگر ارز گران شود در فرمول علم اقتصاد به ضرر دولت است قابل قبول نیست !!
دولت در عمل انتقام گران نشدن بنزین را با دلار از مردم میگیرد
چرا دولت... به جای درآمدسازی ...ارزی هزینه های اتینا را کم نمیکند ؟!!
سعید110
Iran, Islamic Republic of
در عوض برای پارادیم دشمن استکباری، شیطنت حساب شده ایی به حساب می آید، وقتی درصد افرادی که در تیم مذاکره کننده بودند و الان یا در زندان هستند و یا فراری را که در نظر بگیریم، جاهای دیگر هم با کم و زیادش اگر چنین درصدهای را متصور نباشیم، از عقل به دور خواهد بود!
Iran, Islamic Republic of
تو که پدر هاشمی در آوردی
United States
قابل توجه اقای دکتر توکلی و دیده بان شفافیت
1-حادثه کشتی سانچى تنها يك فاجعه براى کشته شدن مظلومانه ٣٢ نفر از دریابانان ما نبود، بلکه دردناک ترش آنجا بود كه این حادثه پرده برداری از جریان خصوصى سازى بیمار و خلاف واقع در اقتصاد ايران کرد که شاید عمق ماجرایش تا بحال مغفول مانده بود. در این حادثه مشخص شد شركت ملى نفتكش ايران خصوصى شده است؛ اما آقای توکلی پاسخ دهید كى؟ كجا ؟و چگونه؟ و شما دران موقع کجا تشریف داشتید؟ تا این لحظه که هيچكس نمى دانست چه شده و چه اتفاقی افتاده است.
2- آقای توکلی عزیز داستان انجا مردم را به غیر از چگونگی وعلت حادثه ، دچار حيرت و گيجى بیشتری می کند كه در این حادثه وزير نفت سکوت کرد و ميدان دارى اصلی ماجرا وزير رفاه شد.
3- اقای توکلی و دیده بان شفافیت ! جريان از چه قرار بود؟ مردم می پرسیدند چرا وزير رفاه همواره وسط معرکه است اما وزیر نفت ساكت است؟ وزير رفاه ا در اين وسط چه مسئوليتى دارد و چکاره است. شاید مدتها فکر میشد ایشان از طرف مقامات مسیول برای پی گیری رفته است !!! داستان انقدر کیج کننده و دارای ابهام بود كه سرانجام روابط عمومى وزارت نفت با اطلاعیه ای افكار عمومى بى خبر از اصل ماجرا را در جريان واقعيتى اسفبار و دردناکتر قرار داد.
4- و اما واقیت دردناک !!!جدا شدن شركت ملى نفتكش از وزارت نفت و پيوستن آن به وزارت رفاه بود. در راستاى سياست خصوصى سازى در كشور شركت ملى نفتكش از وزارت نفت جدا و به وزارت رفاه منتقل شد .تاسفبار از اين جهت كه تصدى شركت استراتژيكى مثل شرکت ملى نفتكش، از يك وزارتخانه دولتى، به يك وزارتخانه دولتى ديگر سپرده شد و اسم این کار هم خصوصى سازى موفقی گذاشتند.
5- در این داستان معلوم شد که در سال ١٣٨٨ در زمان وزارت مسعود ميركاظمى وزیر نفت دولت پاک دست احمدی نزاد ٦٦ درصد از سهام شركت ملى نفتكش به شرکت شستا و صندوق بازنشستگى كشورى كه هر دو زير نظر وزارت تعاون قرار دارند،تحت عنوان خصوصى سازى واگذار شده است. در زمان واگذاری با داشتن ٤٢ فروند نفتكش غول پيكر با ظرفيت حمل بيش از ١٥ ميليون تن از بزرگترين ناوگان هاى حمل و نقل دريايى دنيا به حساب مى آمد.
6- جناب توکلی
شركت ملى نفتكش هنوز تاكيد دارد "ملى" است و اسم ان را با خود يدک مى كشد در حالیکه به ظاهر خصوصى شده است و تناقض اینجاست که در حالى که خود را خصوصی می داند ولی خود را همچنان ملى هم مى داند. جناب دکتر توکلی ا ين همان دوگانگی و تناقضى است كه نظام اقتصادى و سیاسی كشور را در چند دهه اخير گرفتار کرده است. این تناقض آنجاست كه اسم این کار یعنی انتقال مديريت و تصدى گرى از يک بخش دولتى به بخش ديگر دولتى را "خصوصى سازى" مى نامند و برای ان هورا هم می کشند. جالبتر ش انجاست كه جرات حذف قيد "ملى" را هم پس از خصوصى سازى ندارند.
8- راستی اقای دکتر شما و تقریبا اکثریت اعضای سازمان دیده بان دران زمان نماینده مجلس بودید پاسختان چیست و چه کردید؟ شفاف بگویید تا باورکنیم در کارتان صادقید. چرا این داستان تا الان از مردم مخفی مانده بود.؟ پس پرده این واگذاریها چه اتفاقا تی افتاده است؟
9- اقای دکتر
شما یک اقتصاد دانی هستی که در غرب تحصیل کردی . آقایان مسیول تجربه موفق اقتصادهای دنیا را همواره تحقیر کردند و اقتصاد کشور را بدون داشتن تئورى اقتصادی مشخص و بدون استفاده از مزایای نظام هاى اقتصادى موفق و تعريف شده جهانى ، کشور و اقتصاد ان را به نام انقلابی بودن و تظاهر به داشتن سیستم اقتصادی که نه اسلامیست نه سوسیالیستی و نه سرمایه داری به ناکجا اباد بردند. اين وضعیت پیچیده و درهم کشور و اقتصادش را کلافه و سردم کرده و با نفوذ به لايه‌هاى اجتماعى کشور ، به ناگاه حركت‌هايى را از جنس اعتراضات اخیر مى‌آفريند .
شس
United States
آقای توکلی توایران این اتفاقات مثل نقل ونبات است هر طور هم که بشه اب از آب تکان نمیخوره.یه چیزی بگم این کشور رو با این اوضاع دست هر ننه غمری بدی میچرخونه غصه شونخور!!
آدمیزاد
Colombia
چرا در کشور ما هنوز "دلار " باید شاخص اقتصاد باشد ؟
تا روزی که اقتصادمان را با دلار بسنجیم ، اقتصاد ما را بیگانگان اداره میکنند.
Iran, Islamic Republic of
یکی از مشکلات ارز عدم وجود پیمان سپاری ارزی است....ببینید یک کارخانه دارد با ارز 3600 تومانی موارد اولیه ونهاده وارد میکند و کالای نهایی را با ارز 4600 تومانی می فروشد اما از سرنوشت ارز او دیگر خبری در دست نیست آیا ارز را برای سرمایه گذاری به دوبی یا آمریکا انتقال داده؟آیا نیمی از آن را انتقال داده و بی بازگشت به وطن؟به هر تقدیر او در چرخه تولید بارها و بارها می رود و از بانک مرکزی ارز مبادله ای می گیرد و این چرخه معیوب با گریز از مرکز دلار مواجه میشود و بانک مرکزی هرچقدر دلار در آن بریزد بی بازگشت است و هر روز نیاز هست...جالب اینکه در شرایط بحرانی مثل امروز تقاضا برای ارز مبدله ای بیشتر میشود و راهی دوبی و سایر کشورها...لذا پیمان سپاری ارزی امری پیرفته شده در تمام کشورهای جهان است کدام کشور ارز حاصل از صادرات را پیگیری نمیکند؟در آلمان حتی یک مارک صادرات باید به کشور برگردد...نمی دانم در ایراان چه خبر است؟دلارهای ایرانی را در سرامایه چند صد میلیارد دلاری ایرانیان در امارات بیابید...
یوسفی
از اول هم می دانستم که ریگی در کفش توکلی بوده و هست/ پیوند علنی شما را با مرحوم هاشمی به شورای نگهبان و خبرگان رهبری تبریک می گویم. تبریک به احمد توکلی هاشمی رفسنجانی نژاد/ تبریک به احمد توکلی و دست خوش به شورای نگهبان و خبرگان رهبری. بله داداش/ انسان نمی تواند برای همیشه نقش بازی کند.