يکشنبه ۱۰ فروردين ۱۳۹۹ - 29 Mar 2020
 
۲۰
۳۷
حسن عباسی در گفت و گوی اختصاصی با "جهان نیوز":

باید از نگاه سنتی به حجاب فاصله گرفت/ انقلاب جنسی می تواند با حفظ ظاهر، باطنی دیگر بسازد!

بیان‌صرف حکمت حجاب تغییری دربهبود پوششها ایجادنمی‌کند
سه شنبه ۱۰ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۱۶
کد مطلب: 441976
اول می‌بایست حق را در جامعه معروف کرد بعد اقدام به امر کرد. وقتی هنوز حق در جامعه معروف نیست، چطور می‌توانیم امر به معروف داشته باشیم و همینطور وقتی باطل در جامعه منکر نیست شما چطور می توانید نهی از منکر کنید.
باید از نگاه سنتی به حجاب فاصله گرفت/ انقلاب جنسی می تواند با حفظ ظاهر، باطنی دیگر بسازد!
گروه جامعه جهان نيوز ـ حجاب و عفاف یکی از ارزشهای اسلامی است که طی سال‌های اخیر زیر سؤال بردن آن به عنوان یکی از هدفهای جنگ نرم دشمن تعیین شده است. از سویی هر دولتی بر اساس سیاست‌های خود با این مقوله اسلامی و ایرانی مواجه شده است.

برای بررسی ریشه‌های برخی بد پوششی ها، شل حجابی و بی‌حجابی ها و چرایی معضلات امروز در این موضوع به سراغ استاد حسن عباسی، کارشناس مسائل استراتژیک رفتیم.

وی معتقد است که اگر موضوع انقلاب جنسی در شاخص گذاری ها، دیده نشود، رونمای جامعه مطالعه می شود ولی زیربنای آن نه. عباسی تأکید می کند: می بایستاز  نگاه سنتی به مسئله عفاف و حجاب فاصله گرفت چون اتفاقاتی در طی این چند دهه اخیر افتاده است که بسیار با انتظارات سنتی ما متفاوت بوده است. مشروح گفتگو با استاد حسن عباسی را در ادامه می خوانید:

جهان نيوز: در ابتدا می خواستیم بخشی از سیر تطور حجاب و پوشش را در ایران مورد بررسی قرار دهیم. اینکه در طول تاریخ این سرزمین چه جریان ها و نقاط عطفی در فضای حجاب و پوشش زیست کرده اند.

اصولا در پیشینه تاریخی قبل از اسلام، جامعه و فرهنگ عمومی ایران به شدت پوشیده و با حجاب است. این در حالی است که اگر شما به تاریخ یونان نگاه کنید، مجسمه های برهنه به وفور می بینید و بعد از ورود مسیحیت نیز هم این برهنه تراشی به نوعی دیگر مثلا در مجسمه های فرشتگان ادامه پیدا می کند.

اما در تاریخ قبل از اسلام، آنچه که در دیواره تراشی و نقش برجسته ها شما مشاهده می کند، آن است که اولا ما مجسمه نداریم و هویت مستقلی که برگرفته از روحی اومانیسمی است را در این مسیر نمی بینیم، ثانیا تمامی مردان و زنان این آثار از مچ پا تا زیر گردنشان پوشیده است و حتی مردان عموما محاسن دارند.

بنابراین وقتی اسلام به ایران وارد می شود، بستر اجتماعی و فرهنگی برای پذیرش پوشش و حجاب اسلامی آماده بوده است و پوشش با انگاره های عفت و حیای برگرفته از دین اسلام تقویت می شود.

بنابراین سیر تطور لباس و پوشش در کل تاریخ ایران -به جز دوره پهلوی اول و دوم- به گونه ای بوده است که ما به ندرت شاهد برهنگی در کل تاریخ ایران هستیم. البته بین تطور لباس با حیا و عفت باید تفاوت قائل شد.

بعد از انقلاب اسلامی چه اتفاقاتی در این مسأله به وجود آمد؟ به عبارت دیگر درست است که انقلاب ما بر مبنای فرهنگ اسلامی شکل گرفته بود ولی در تصاویری که از آن زمان هست، افراد بی‌حجاب هم در راهیپیمایی‌ها و ... حضور داشتند؛ چه شد که مردم به راحتی با این مسأله کنار آمدند؟

یک نقطه عطف ویژه در مسیر تطور تاریخی حجاب در ایران وجود دارد که آن هم سال ۱۳۶۰ است. در حوالی سال ۱۳۶۰ و در دوره آقای بنی صدر، هم در اداره ها بی‌حجابی بود و هم اطرافیان ایشان بی‌حجاب بودند و طیف عمده ای که حجاب را رعایت می کردند مذهبیون بودند. در سال ۱۳۶۰ با توجه به اتفاقات و زد و خوردهای داخلی و اشغال بخشی از کشور توسط عراق و شهدایی که پیکر مطهرشان به شهرها برمی گشتند و همچنین ترورهای مسئولین و ... همه و
اینکه بگویید حجاب داشته باشید و یا حکمت آن را برای مخاطبان غیر پایبند شرح دهید تغییری را رقم نمی زند. اما استفاده از جدال احسن می تواند اتفاقات تازه ای رقم بزند
همه دست به دست هم داد و یک فضای معنوی ویژه را بر کشور حاکم کرد.

من خودم یادم می آید شهریور ۱۳۶۰ در بلوار کشاورز تهران با خانواده در حال تردد بودیم، تقریبا تعداد بسیاری از خانم ها بی حجاب بودند. اما آرام آرام از پاییز و زمستان نه تحت فشار حکومت، بلکه به شکل خودجوش با زدوده شدن لیبرال ها از فضای ادارات و عزل بنی صدر و به محاق رفتن و پناهنده شدن چپ ها به اروپا، مقداری فضای زد و خوردهای داخل تعدیل شد و فضا به سمت دفاع مقدس معطوف شد و فضای عمومی مردم به سمت معنویت سوق پیدا کرد و کمتر تحت تاثیر الزامات انتظامی و حکومتی بود.

در سال ۱۳۶۱ موفقیت های پی در پی در دفاع مقدس و برخورد با ضدانقلاب در شهرهای مختلف، حقانیت راه و مسیر انقلاب برجسته شد و خود به خود همراهی با آرمان های انقلاب و اسلام برای خانم ها در اولویت قرار گرفت و پوشش آنها به سمت تکامل حرکت کرد. البته در آن موقع هجمه های رسانه ای و فرهنگی هم در کشور بسیار کم بود و بطور کل عوامل تشدید کننده بروز بدحجابی به شدت محدود بود.

و نتیجتا آنچه که الان به عنوان حجاب رسمی در زنان متدین ما دیده می شود و خاص انقلاب اسلامی است را ما تا قبل از سال ۱۳۶۰ کمتر می دیدیم. حتی جالب است بدانید پاسداران زن هنگام رژه در سال ۱۳۵۹ مانتویی بودند.

این سیر تطور حتی در پوشش و آرایش آقایان نیز قابل بررسی است. مدل ریش هایی که منتسب به خواننده های خاص آن دوران بود و پیراهن های آستین کوتاهی که حتی بسیاری از انقلابیون درجه یک ما نیز بر تن داشتند نیز به مرور دچار تطور و تغییر شد.

طی سالهای اخیر فعالیتهایی نظیر رصدنمای ملی "ع" با ماموریت رصد، ارزیابی و حمایت از آثار و محصولات حوزه عفاف و حجاب شکل گرفته است. یکی از خروجی های مهم این قبیل فعالیت‌ها مشخص شدن نقاط قوت و ضعف تولیدات این عرصه و خوشه بندی محصولات بر اساس گونه شناسی مخاطبان است. مورد دیگر بوجود آمدن ابر برند و استانداردی برای رده بندی آثار و محصولات فاخر این حوزه است که در برای مردم و مسئولان می تواند تسهیل کننده فرایند انتخاب و خرید باشد. ارزیابی راهبردی شما از این حرکت چیست؟

نکته اول آنست که کار رصدنمای ع یک بخشی از امر به معروف در مهندسی فرهنگی است. یعنی شما به واسطه گونه‌شناسی، تحلیل و ارزیابی و به تبع آن شاخص سازی و معرفی آثار برتر و تاثیرگذار، مخاطبان را در انتخاب هدفمند و بهینه آثار و محصولات عفاف و حجاب کمک می‌کنید و این یعنی امر به معروف در این فضا.

اما نکته مهمی که من می‌خواهم به آن اشاره کنم آنست که اول می‌بایست حق را در جامعه معروف کرد بعد اقدام به امر کرد. وقتی هنوز حق در جامعه معروف نیست، چطور می‌توانیم امر به معروف داشته باشیم و همینطور وقتی باطل در جامعه منکر نیست شما چطور می توانید نهی از منکر کنید.

واقعیت آنست که در نظام تمدنی ما با توجه به اصل وارونگی، باطل در جامعه معروف شده است و حق، منکر شده است. مثلا در جامعه سینمایی ما، امروز در بین خانم ها، هنرپیشه بودن با آن مختصات ویژه موجود در سبک زندگی آنها، ارزش شده است و مادر شدن و داشتن حیا، یک ضدارزش و عقب افتادگی است. بنابراین همانطور که می بینید یک باطلی تبدیل به حق در جامعه شده است و هر شب در تلویزیون و رسانه ها نیز تبلیغ می شود.

از این موارد و زنجیره تبدیل حق ها به باطل ها، می توانید در مابقی فضاها نیز به وفور مشاهده کنید. در بانکداری و نظام
یک فرد با حجاب می تواند هر سه گزینه حفظ بصر، ستر زینت و عدم تبرج را نداشته باشد ولی یک فرد کم حجاب می تواند یک یا چند مورد از این شاخص‌های قرآنی را داشته باشد
مالی ما، در ورزش حرفه ای ما و پدیده ای به نام فوتبال و ...

در واقع مولفه های حق در جامعه ما یکی یکی در حال تبدیل شدن به باطل است و این همان اتفاقی است که کار را به جایی می رساند که تنها راه برون رفت از آن، آن می شود که شخصی مثل حسین (ع) برود به کربلا و شهید شود تا خون وی فضا را تکان بدهد و فرجی را به ارمغان آورد.

نکته دوم استفاده از جدال احسن علاوه بر امر به معروف است. اینکه بگویید حجاب داشته باشید و یا حکمت آن را برای مخاطبان غیر پایبند شرح دهید تغییری را رقم نمی زند. اما استفاده از جدال احسن یعنی از دل باورها و نظام ارزشی خود برای هر یک از اقشار مخاطبان، چیزی را بیرون آوریم و همان را مبنایی برای انذار و دعوت قرار دهیم، می تواند اتفاقات تازه ای رقم بزند.

در واقع در این فرایند می بایست این موضوع را در ارتباط بین محصولات و مخاطبان هدف مد نظر قرار داد که آیا محصولات یا آثار بررسی شده با روش جدال احسن به سراغ مخاطبان هدف خود رفته است یا خیر؟ و این موضوع باید در ارزیابی ها و امتیازدهی مورد توجه ویژه قرار گیرد.

و نکته سوم پرداختن به شاخصه های زیربنایی و ریشه ای علاوه بر شاخص های روبنایی در تحلیل و ارزیابی هاست.

شما وقوع انقلاب جنسی در آمریکا در دهه ۱۹۵۰ و سرریز آن به دیگر کشورها، من جمله ایران را باید به شدت مد نظر قرار دهید. ما چندین سال است این انقلاب را در ایران رصد کرده ایم و به این نتیجه رسیدیم که این انقلاب جنسی تا چند سال تمام می شود و تثبیت می شود.

با این اوصاف چه باید کرد که جامعه ما از هجوم این حملات در امان باشد؟ آيا معضلات ديگري از جمله بالارفتن سن ازدواج هم در اين رابطه قابل تحليل است؟

این انقلاب از آنجا برای فرایند ارزیابی شما اهمیت پیدا می‌کند که شاخص های زیربنایی مهمی دارد. در صورتیکه در شاخص های فعلی ارزیابی محصولات این موضوع لحاظ نشده است.

شما مثلا وقتی آقا یا خانمی را به عنوان قشر متدین و مذهبی تحلیل می کنید و می گویید فلان محصولات برای این قشر مناسب است یا مناسب نیست، از شاخصه هایی که در فضای انقلاب جنسی این فرد را تحت تاثیر قرار دادید که بسیار هم جدی است و البته رو هم نیست غافل مانده اید.

در واقع آقایان و خانم هایی که دیر ازدواج می کنند، در رسانه های داخلی و خارجی بطور مداوم پیام های تحریک کننده جنسی دریافت می‌کند و یا در جامعه تعاملات بی پروایانه با جنس مخالف در محل کار یا تحصیل خود دارند، اتفاقاتی در آنها رخ می دهد که شما نمی توانید فقط با شاخصه های روبنایی واضح آنها را به عنوان مخاطب دسته بندی و قشربندی کنید.

می خواهم به شما بگویم شاخصه هایی که شما در حال حاضر می خواهید منطبق با آن مخاطبان خود را دسته بندی کنید باید متفاوت باشد از شاخصه هایی که مثلا اگر کسی می خواست این فعالیت را در سال ۱۳۷۰ انجام دهد. اگر قبول داشته باشیم که انقلاب جنسی در حال تثبیت و تاثیرگذاری بر افراد جامعه امروز ما است، آن وقت خیلی از شاخص گذاری های روبنایی ما، شاخص گذاری های صوری خواهند شد. مثلا شما می گویید فلان خانم چون چادر بر سر کرده یا مثلا در فلان محل فرهنگی یا مذهبی فعالیت دارد، می شود در قشر مخاطب متدین یا خوش حجاب آن را دسته بندی کرد، غافل از آنکه انقلاب جنسی می تواند با حفظ ظاهر، انسان ها را از درون و زیربنا تحت تاثیر قرار دهد. شما نمی توانید بفهمید آیا این خانم یا آقا مبتلا به بیماری زنای ذهنی
کافیست یک تحقیق در مورد دخترهای مورد نظر پسرهای متدین انجام دهید، مشاهده خواهید کرد در بیشتر موارد به نتایجی می رسید که برایتان شگفت انگیز است و متفاوت است از تحلیل اولیه شما
یا سکس فانتزی که از شاخص های این انقلاب است، شده است یا خیر؟

یعنی برخی از مخاطبان شما گر چه از نظر ظاهر و فرم در یک دسته بندی خاصی از مخاطبان قرار می گیرند، اما در باطن و اصل ماجرا خارج از چهارچوب ها و دسته بندی های شما هستند!

بنابراین به نظر من لازم است علاوه بر شاخصه های فرمی و ظاهری، یک مسیر نیز برای شاخصه های درونی و کیفی منطبق بر نقشه انسان طراحی شود. مثلا بگویید فلان منطقه یا فلان دسته مخاطبی اگر در معرض انقلاب جنسی قرار گرفته باشد چه محصولات و آثار برایشان مناسب است و اگر در معرض این انقلاب نباشد چه؟

به عنوان مثال کافیست یک تحقیق در مورد دخترهای مورد نظر پسرهای متدین انجام دهید، مشاهده خواهید کرد در بیشتر موارد به نتایجی می رسید که برایتان شگفت انگیز است و متفاوت است از تحلیل اولیه شما. این موارد نشان می دهد، این افراد تحت تاثیر رسانه ها الگوهای ذهنیشان و دخترهای ایده آلشان دستخوش تغییرات بنیادی شده است. می خواهم بگویم در بیشتر موارد حجاب و عفاف به نوعی عنصر هویتی برای بسیاری از اقشار شده است و نه یک باور دینی.

با توجه به آنچه فرموديد، پیامدهای تاخیر در ازدواج جوانان چیست و چه تاثیری در آینده کشور خواهد داشت؟

زنای ذهنی، همجنس گرایی، حیازدایی، ازدواج سفید، ارتباطات جنسی ضربدری، زنا زادگی و تک والدی، تجرد، سوپر استارهای جنسی و انگاره های فمینیستی از شاخصه های انقلاب جنسی است و باید به طور ویژه به آن پرداخته شود. بنابراین ظاهر قضیه در حوزه عفاف و پوشش چیزی است که با باطن آن بسیار متفاوت است و می بینید مثلا فردی به خاطر حفظ آبرو و معذوریات اجتماعی پوشش ویژه ای دارد در حالی که از درون فرو ریخته است و ممکن است در جایی این فروپاشی به لایه ظاهری فرد هم برسد. شما نمی توانید قضاوت کنید که اگر کسی محجبه است، حتما عفیف هم است. شاخصه حجاب ظاهری می تواند در برخی از قضاوت ها و ارزیابی‌ها گمراه کننده باشد.

بنابراین اگر موضوع انقلاب جنسی در شاخص گذاری شما، دیده نشود، رونمای جامعه مطالعه می شود ولی زیربنای آن نه. این دست کارها نیاز به عمق بخشی دارد و می بایست از نگاه سنتی به مسئله عفاف و حجاب فاصله گرفت چون اتفاقاتی در طی این چند دهه اخیر افتاده است که بسیار با انتظارات سنتی ما متفاوت بوده است.

ما اولین باری که در صدا و سیما مسئله زنای ذهنی را مطرح کردیم، خدا می دانید چقدر نامه و تماس از مسیر صدا و سیما دریافت کردیم. جالب اینکه ۹۹% این افراد متدین ها نبودند، چون متدین ها خجالت می کشیدند این مباحث را مطرح کنند و این افرادی که شاید اسمشان شل حجاب یا بد حجاب باشند دنبال ما می گشتند تا بگویند ما این مشکل را داریم و شما چه راه حلی دارید.

و نکته آخر اینکه علاوه بر شاخصه های انقلاب جنسی، شاخص های کیفی قرآنی نیز برای این مسائل وجود دارد که باید برجسته شوند و به زبان ساده و قابل فهم برای محصولات و آثار و به تبع آن مخاطبان شاخص گذاری شوند. در این فضا می توان به سه گزینه حفظ بصر، ستر زینت و عدم تبرج اشاره کرد. به عنوان مثال یک فرد با حجاب می تواند هر سه گزینه حفظ بصر، ستر زینت و عدم تبرج را نداشته باشد ولی یک فرد کم حجاب می تواند یک یا چند مورد از این شاخص‌های قرآنی را داشته باشد. بنابراین شاید لحاظ کردن شاخص های کیفی یاد شده علاوه بر شاخص‌های موجود شما بتواند در گونه شناسی محصولات و مخاطبان تاثیر ویژه‌ای داشته باشد.

با تشکر از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


ما که متوجه نشدیم ایشان چه می گوید و به طریق اولی نفهمیدیم راه حل ایشان چیست
پری ابله رو
Iran, Islamic Republic of
به نظر من حفظ حجاب از اوجب واجبات هر دختری است
به یکی گفتند دراز کش اب نخور عقلت کم میشه گفت عقل چی هست؟ بهش گفتند التماس دعا !!!! شما راحت باش .....
احسنت به آقای عباسی....
ولى ما فهميديم
به زبون ساده يعنى امروزه باطن و ظاهر آدما يكى نيست ممكنه دخترى ظاهرا چادرى و عفيف باشه ولى
مهدي م
Iran, Islamic Republic of
ايشون مي گويند الان بدحجابي در ملأ عام اصلا بد شناخته نمي شود از نظر آن بد حجاب فلذا اول بايد بد بودن بدحجابي تبيين شود بعد از آن نهي شود. دوم اينكه روشهاي جديد بايد بكار بسته شود
Iran, Islamic Republic of
بايد گزاره هاي جديد مثل عفاف را در جامعه جايگزين كلماتي چون حجاب كرد. في الواقع خانم چادري كه ارزش چادر را زير سوال مي برد بهتر است يا مانتويي كه پوشش كامل دارد و مانتو كوتاه را بد مي داند و دور از عفاف؟؟!!
صفا
ایشان بخاطر توهین به کوروش بزرگ که به عقیده مفسرین بنام شیعه همان ذالقرنین است و بنا بر احادیث امام علی (ع) و امام صادق (ع) یکی از پیامبران چهارگانه ایست که پادشاه هم بودند، نیاز به یک گوشمالی و یک سیلی محکم دارد که به موقش خدمتشان خواهیم نواخت
تا دیگر کسی به پیامبری جرات توهین نداشته باشد
عقیده معدودی از مفسرین و بزرگان در رابطه با اینکه کوروش همان ذوالقرنین است یک حدس است و هیچکدام نگفته اند که او پیامبر بوده، در رابطه با احادیث هم اگر منبع محکمی داشته باشد که محدثان باید بررسی کنند گفته اند که کوروش یکی از بندگان صالح خدا بوده
سرباز
چییییییییی میگییییییی عمو... حتما تو میخوای گوش مالیش بدی.. خخخخخخخخخخ... بیدار شو صبح شده. بعد دقیقا تو کدوم سخنرانیشون به کورش توهین کردن؟ میشه بفرمایید؟؟؟؟
Romania
یعنی حق در جامعه باید عیان شود تا خودبخود باطل کنارگذاشته شود.
United Kingdom
چیزی که مشخص است این است که امر حجاب در جامعه متاسفانه رو به افول است. شما مادر بی حجابی را نمی بینید که دختر با حجاب داشته باشد اما به وفور دختران بی حجابی را میبینید که مادران باحجاب دارند.
راه حل اساسی مساله برداشتن حجاب اجباری است. وقتی مساله ای اجباری باشد حتی اگر با اعتقاد قلبی انجام شود اما شخص هیچ لذتی از آن نمی برد و در اینجاست که حرف آقای عباسی یعنی قلب شدن ارزش ها اتفاق می افتد.
همین حرف رو اگه یه سایت منتقد زده بود کفن پوشا وسط خیابون خوابیده بودن
Iran, Islamic Republic of
طبق چه پژوهش علمی و دینی این راهکار رو برای حل معضل بی حجابی تجویز میکنی؟
من رابطه ای بین عدم اجبار حجاب و کاهش بی حجابی پیدا نمی کنم!!!
Netherlands
حزب الله همین حالا هم به دلیل کم کاریش باید از مردم و رهبری معظم انقلاب عزر خواهی کند و یکپارچه برای ریشه کن کردن بدحجابی که به تعبیر ائمه اطهار ام مفاسد جامعه اسلامی است اقدام کند
همينگونه كه ايشان فرمودند اصلاح سيستماتيك تنها راه حل موضوع عفاف و حجاب است نه نگاهي سطحي مثل پوشيدن صرف چادر
حسین
Iran, Islamic Republic of
سخن ایشان در ابتدا که گفته اند ابتدا باید حق را معروف کرد و سپس امر به معروف کرد با سیره انبیا عظام مطابقت ندارد. بسیاری از انبیا امکان تشکیل حکومت نیافتند ولی معروف ها یا همان حق ها را برای مردم بیان کردند و از آن ها خواستند تا بدان ها عمل کنند تا در این دنیا سعادتمند و در آن دنیا نیز به بهشت الهی وارد شوند. انسان ها فطرتا می دانند معروف و حق چیست و منکر کدام است.
Iran, Islamic Republic of
منظور ايشان از اينكه بايد حق را معروف كرد، اين است كه مثلا براي مردم جا انداخت كه پوشش و حجاب چه فوايدي دارد و بعد آنها را به سمت حجاب فراخواند.
مهدوی
باید آنقدر ساده وروشن موضع بگیرند که هیچ شائبه ای باقی نماند وبا کلی گویی مسایل را وارونه نشان ندهند بالاخره چادر حجاب برتر هست یا نه ؟ اینکه یک چادری خلاف کند که کسی منکر نیست اصولا چادری ها یک قشر نیستند مثل کارمند یا ورزشکار یا بلکه انسانهایی هستند که از یک نشانه مورد توجه ارزشی استفاده میکند وانشاالله که ذیل این تابلو ونمایه تمامی مولفه های محترم عفاف راهم بکار گرفته باشد
آقای عباسی متخصص در همه امور هستند !!! مثلا امور نظامی ، غرب شناسی، جامعه شناسی، اطلاعاتی ، تجزیه و تحلیل فیلم، و غیره.... اگر شما اظهارات آقای عباسی را در این چند سال نگاه کنید متوجه می شوید در همه امور متخصص هستند. جامعه ایرانی = هیجان= کارهای نمایشی
علی
Iran, Islamic Republic of
خب کی چی؟ یعنی این اظهارات غلط است!؟
اگر شما هم به جای اتلاف بیهوده عمر به مطالعه می پرداختی و شبهای به جای خواب راحت حکمت را از خزینه الهی گدایی می کردی به یه جایی می رسیدی، خیلی از دانشمندان و حکمای ما هم ریاضیدان بودند هم پزشک هم فیلسوف و...
دوست عزیز در گذشته چه کسی حکیم بوده و پزشک بوده را رها کن، ببین الان چی داریم در جامعه ایرانی از حکیم های که پزشک بوده اند ؟؟!!!!
Iran, Islamic Republic of
حسادت كردن كار راحتي است به كسي كه مغزش كار مي كند كار.
حامد
Iran, Islamic Republic of
شما حسوديت مي شه ايشون دايره اطلاعاتش وسيعه ؟؟؟؟؟؟
Iran, Islamic Republic of
سخنان ایشان بعنوان یک دانشمند اثرات بسیار بدی بر خانم های محجبه دارد و درواقع میخواهد دید جامعه را نسبت به خانم های عفیف عوض کند در واقع ایشان توهین کرده است اما بصورت غیر مستقیم
سید مهدی
Germany
هرکس بقدرفهمش فهمید مدعارا .
شما هم اندازه استطاعتان
Iran, Islamic Republic of
اتفاقاً خانم محجبه اي كه خود شاهد ناهنجاري خانم هاي با حجاب ظاهري است، كاملاً تأييد مي كند اين نظر را. ايشان نه تنها به خانم هاي محجبه توهين نكرده است بلكه ايشان را از بدنام شدن توسط يك عده متظاهر جدا مي كند. واقعيت اين است كه جمهوري اسلامي مي بايست حجاب ظاهري و باطني را بطور توأمان ترويج مي كرد اما متأسفانه !!!!
راحیل
Iran, Islamic Republic of
به نظر بنده هم این تحلیل وضعیت کنونی جامعه صرفا توهین به زنان محجبه است ؛متعجبم از دکتر عباسی باید محتاطانه تر ،سخن بگویند حالا از کل این مبحث چه نتیجه ای می توان گرفت هدف چیست؟ جامعه دچار انقلاب جنسی شده لابد در صف اول هم خانمهای محجبه هستند که بادرماندگی دچار سرخوردگی جنسی هستند وناچارند ا به دلیل شغل ویا به دلیل بافت فرهنگی و خانواده ، ت.مضحک تر از این نمیشه
منيف
شايد نظر استاد به طور قطعي اين نبوده باشد ولي اگر مي‌خواهيد اثبات اين گفته را به عينه ببينيد سري به قم بزنيد.
Estonia
شما از درون همه انسان ها بت خبر هستید؟ چه بسا حجاب ظاهر خوب اما گفتار و تفکر بی حجاب باشند یا شاید بالعکس
محمد
مثلی معروف می گوید
به گردش نمی رسی برگرد
به عبارتی دیگر بی حجابی فراگیر کارش نمی توان کرد
ما باید بابی عفتی مبارزه کنیم با لباس های زننده
Iran, Islamic Republic of
شعائر دين بايد با روح آن به افراد منتقل شود نه فقط ظواهر آن. سخن ايشان سخن بحقي است اما متأسفانه دلسوز كجاست؟؟!!
توجه کنید
پاسخ آیت الله مصباح به مغالطه ای درباره امر به معروف و نهی از منکر
رییس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) به یک مغالطه درباره وجوب امر به معروف و نهی از منکر در جامعه پاسخ علمی داد.

آیت الله محمد تقی مصباح یزدی، طی سخنانی در ادامه جلسه شرح و تفسیر وصایای امام باقر (ع) به جابر که در ایام ماه مبارک رمضان در دفتر مقام معظم رهبری در قم برگزار می شود، با اشاره به معانی لغوی و اصطلاحی امر به معروف و نهی از منکر اظهار داشت: «معروف» در لغت به معنای شناخته شده و منکر نیز به معنای ناشناس است اما باید توجه داشت که در عرف عام، این دو مفهوم یک سری تغییراتی را پیدا کرده است؛ در عرف عام صرف نظر از شرع، معروف یعنی چیزی که عقلا آن را به خوبی می شناسند و منکر یعنی چیزی که عقلا آن را به بدی می شناسند اما در اصطلاح فقهی سخن از این است که در محیط شرع ، متدینین، چیزی را خوب یا بد بدانند.

ایشان با تاکید بر این که ملاک تعیین کننده امر به معروف و نهی از منکر ، دین است، افزود: این روزها گاهی بحث هایی می شود که مردم باید اول معروف را بشناسند، بعد ما امر به آن کنیم و در مورد منکر نیز همین طور ، حال آن که این یک مغالطه است؛ چه بسا همه عقلا، چیزی که دین آن را معروف و یا منکر می داند، به عنوان معروف و منکر نشناسند؛ پیامبر اکرم (ص) وقتی که مبعوث به رسالت شد، مردم را امر به چیزی کرد که خدا آن را خوب می داند و نیز نهی از چیزی کرد که خدا آن را بد و مذموم می داند، حالا مردم می خواهند آن چیز ها را به بدی و خوبی بشناسند مهم نیست، بلکه مهم این است که خدا و دین در این باره چه گفته است.

آیت الله مصباح یزدی اضافه کرد: امروز اگر جلوی خیلی از مفاسد و معاصی گرفته نشود، چه بسا بسیاری از مردم آن را اصلا نشناسند؛ به عنوان مثال قبل از اسلام، مردم زنده به گور کردن دختران و بت پرستیدن را نه تنها بد نمی دانستند بلکه حتی به آن افتخار می کردند.

وی افزود: این که گفته می شود مردم باید اول چیزی را بشناسند بعد مبادرت به امر به معروف و نهی از منکر کنند یک مغالطه تا بدین وسیله جلوی اجرای بزرگترین فریضه اسلام که از نماز هم واجب تر است، گرفته شود.
عضو خبرگان رهبری همچنین با اشاره به اهمیت و تاکید آیات و روایات مبنی بر اجرای فریضه امر به معروف و نهی از منکر در جامعه خاطر نشان کردند:جهادی که ایمان انسان را حفظ می‌کند، چهار شاخه دارد که از آن جمله امر به معروف، نهی از منکر، جهاد نظامی و نیز «شنئان الفاسقین» به معنی دشمنی کردن با فاسقین و فسق و فجور در دل و قلب آدمی است.
ایشان افزودند: در این جا مراد از جهاد، متفاوت از جهادی است که خود یکی از فروع دین به حساب می آید چرا که در این جا مفهوم و معنای عام از جهاد مد نظر است نه معنای خاص نظامی .
مرتضی شکوهنده
Iran, Islamic Republic of
سلامٌ علیکم :
عزیزان فقط نگذارید محصولات حجاب را از دسترس مردم دور باشد و با فروشندگان لباس های مناسب برخورد قهری نشود ..... لباس های مناسب و پوشش مناسب در دسترس مردم باشد خواهید دید که مردم خود چه چیزی را انتخاب می کنند ...
قرار بود فروشگاه های حجاب در نقاط مختلف شهر ایجاد شود که خبری از آنها نیست !!! چرا ؟ .....
مخالف بی حجابی هستم اما تجربه نشان داده است حجاب با زور نمی شود
با نظر این آقا که نمیشود جواب سوره حجاب را در روز قیامت داد وقتی خداوند دستور حجاب را در سوره مذکور دادند اجرای آن مثل خواندن نماز واجب است خنده دار نیست خانمی یا آقایی حجاب را رعایت نکند ولی نماز اول وقت بخواند هم خانمها وهم آقایان دستور حجاب دارند مواظب قیامت خودتان باشید ای نظریه پردازهای قرن جدید تبدیل به سروش شماره ۲ نشوید