چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
 
۱۶
۱۰۸
مهدی محمدی:

دولت باید تکلیف خود را با فتنه مشخص کند

نامه گلایه آمیز لاریجانی به روحانی در پی انتصاب نجفی
چهارشنبه ۶ شهريور ۱۳۹۲ ساعت ۱۶:۰۲
کد مطلب: 309427
رأی شکنندۀ این دولت باعث می شود که آقای روحانی به تدریج از اولویت اصلی دولت خود که اولویت معیشتی و اقتصادی است و اساساً با همین شعار رأی آورده است، فاصله بگیرد.
دولت باید تکلیف خود را با فتنه مشخص کند
به گزارش جهان، اولین اقدامات دولت های جدید نه تنها بیشتر از سایر اقدامات در اذهان می ماند بلکه نشانه هایی است که جهت گیری های کلان گروه جدیدی را که بر کرسی قدرت سوار شده آشکار می کند. سایت «نماینده» برای بررسی کارنامه دولت جدید و تحلیل اتفاقات رای اعتماد به کابینه با مهدی محمدی، تحلیلگر مسائل سیاسی به گفت و گو نشسته است.

اینکه بعد از عدم رأی اعتماد به آقای میلی منفرد، رئیس جمهور آقای توفیقی را به سرپرستی وزارت علوم منصوب کردند (که احتمال معرفی ایشان به عنوان وزیر هم وجود دارد)، یا مثلاً آقای نجفی، وزیر ناکام آموزش و پرورش را به ریاست سازمان میراث فرهنگی گماردند، دهن کجی به مجلس به حساب نمی آید؟

به عقیدۀ من، موضوع فراتر از این است؛ در واقع مسأله این است که واکنش آقای روحانی به نتایج رأی اعتماد مجلس، واکنشی به شدت رادیکال بود. توقع از ایشان این بود که طبق وعده های قبلی، واکنش معتدل تری به این نتایج نشان دهد. اما دیدیم که ایشان واکنش تندی نشان داد. براساس شناختی که من از آقای روحانی دارم، ایشان هرگاه مجبور به نشان دادن واکنش شود، واکنش تندی نشان می دهد و معمولاً در عکس العمل ها رادیکال عمل می کند. بنابراین، انتصاب گزینه هایی مانند آقای سید رضا صالحی یا آقای توفیقی و یا حتی آقای فانی نشان دهندۀ این است که آقای روحانی بر چسبندگی و نزدیکی خود به جریان اصلاح طلب و ناتوانی خود به مقاومت در برابر فشارهای این جریان، تأکید جدی دارد. چون تقریباً هر سه نفر این افراد کسانی هستند که سابقه ای بسیار جدی در حمایت از جریان فتنه و جریان اصلاح طلب دارند.

ضمناً انتصاب آقای نجفی به ریاست سازمان میراث فرهنگی و رایزنی برای معرفی آقای سلطانی فر به عنوان گزینۀ معاونت سیاسی وزارت کشور که خیلی جدی تر هم شده است، نشان می دهد که آقای روحانی به سرعت از شعار اعتدال فاصله گرفته و در حال آشکار کردن لایه های زیرین شعار اعتدال یا همان چپ گرایی از نوع رادیکال است. این موضوع به شدت برای دولت یازدهم نگران کننده خواهد بود؛ چرا که شرایطی را به وجود خواهد آورد تا دولت از اجماع ملی برای گرفتن تصمیمات بزرگ برخوردار نباشد و رأی شکنندۀ این دولت و در عین حال رأی قابل توجه جریان اصولگرا ـ که در اوج پراکندگی و انشقاق، بالای ۴۸-۴۹% در این انتخابات رأی آورد ـ و به رأی آقای روحانی فوق العاده نزدیک است، باعث شود که آقای روحانی به تدریج از اولویت اصلی دولت خود که اولویت معیشتی و اقتصادی است و اساساً با همین شعار رأی آورده است، فاصله بگیرد. به نظر من اگر این دولت به همین رویه ادامه دهد، ظرف مدت زمان کوتاهی خواهد دید که دیگر زمانی هم برای جبران این فرصت های از دست رفته ندارد.

چه تحلیلی از تعامل مجلس اصولگرا با دولت جدید دارید؟

من اعتقاد دارم که مجلس می توانست بهتر عمل کند؛ یعنی مجلس نباید از وابستگی آشکار برخی از وزرا به جریان فتنه، به آسانی می گذشت. با این وجود، در مجموع باید به مجلس، به دلیل اینکه بهانه ای برای کار نکردن به دست دولت نداد، نمرۀ قبولی بدهیم. مجلس در عین حال روی موازین خود پافشاری کرد که من فکر می کنم این پافشاری در بررسی صلاحیت سه وزیر باقیمانده جدی تر هم خواهد شد. ضمناً نمایشی از وحدت بین دو فراکسیون رهروان و اصولگرا را در مجلس داشتیم که به عقیدۀ من این نمایش وحدت بعد از یک دوران طولانی انشقاق و شکاف داخل جریان اصولگرا، پدیدۀ مبارکی است که باید آن را به فال نیک گرفت.

در زمان آقای احمدی نژاد شاهد بودیم که مثلاً اگر ایشان گزینۀ مورد نظرشان را که رأی کافی برای تصدی یک پست کذایی نیاورده بود، در جای دیگری منصوب می کرد، صداهایی بلند می شد که این کار دهن کجی بوده و انتقادها در این باب زیاد می شد. اما این اتفاق در حال حاضر نیفتاد. به نظر شما علت آن چیست؟

آقای لاریجانی، نامه ای را که البته لحن نسبتاً تندی هم داشته، به آقای روحانی نوشته و از ایشان در این باره گله کرده است. ضمن اینکه دولت یازدهم، نتیجۀ این دهن کجی را در بررسی صلاحیت سه وزیر باقی مانده در مجلس خواهد دید. اما در عین حال، آن فضاهای پر تنش و هیجانی که در دورۀ آقای احمدی نژاد اتفاق می افتاد، این بار اتفاق نمی افتد که به نظر من، اصل مسأله مربوط به این است که در آن دوران اساساً فضای بسیار متشنج و منفی و تحت تأثیر عوامل مختلف یا به طور کلی فضایی غیرسازنده بین مجلس و دولت حاکم بود.

رهبر معظم انقلاب اسلامی هم ظرف دو سال و نیم آخر دولت آقای احمدی نژاد مکرراً بر وحدت و اینکه مسئولین نباید نزاع های خود را جلوی چشم مردم انجام دهند، تأکید کردند. اما متأسفانه نه مجلس و نه دولت (که به عقیده من سهم دولت بیشتر بود) به این حرف پایبند نبودند و تیمی در دولت عملاً ایجاد جنجال و دعوا و دوقطبی سازی فضای سیاسی کشور را به نفع خودش می دانست و طبیعی است که چنین فضایی، اقتضائات خاص خود را داشته باشد. به اعتقاد من، دلیل اینکه چرا آن اتفاق عیناً اینجا رخ نداد، این است که طرفین بازی تغییر کردند و آن فضای گذشته بین مجلس و دولت الان دیگر وجود ندارد. البته به زودی فضای جدیدی شکل خواهد گرفت و ماه عسل روابط دولت و مجلس در آیندۀ نزدیک پایان خواهد یافت.

پس ممکن است که وضع بدتر شود؟

حتماً این اتفاق می افتد؛ چون فعلاً و در شش ماه اول، دو طرف در حال مراعات یک دیگر هستند. به تدریج و با شفاف تر شدن فضا و نمایان شدن نتایج عملکرد دولت در حوزه های مختلف، مجلس حتماً برخورد سختگیرانه تری با دولت خواهد کرد.

به نظر شما این سخت گیری ها بیشتر در چه حوزه هایی خواهد بود؟

به نظر من در چند حوزه چالش هایی شکل خواهد گرفت؛ یکی در حوزۀ اجتماعی و آزادی های اجتماعی، دوم در حوزۀ سیاست خارجی و گفتمان سازش، سوم در حوزۀ سیاسی و بال و پر دادن به جریان فتنه و جریان چپ و آخرین حوزه هم، حوزۀ معیشتی - اقتصادی است که در این حوزه، دولت در حال فاصله گرفتن از اولویت های خودش است.

پس شما عقیده دارید که دولت در تحقق آرمان هایش موفق نخواهد شد؟

اگر با رویۀ فعلی پیش برود، خیر؛ یعنی اگر دولت بخواهد بهبود وضعیت اقتصادی را منوط به سازش در موضوع هسته ای کند، تنها نتیجه ای که می گیرد این خواهد بود که فشارها بر ایران سنگین تر شود، مقاومت مردم کاهش پیدا خواهد کرد و در نتیجه دولت در کوتاه مدت به هیچ وجه قادر نخواهد بود تا سر و سامانی به مشکلات اقتصادی بدهد. تنها راه پیش روی این دولت، این است که طرف خارجی را از اعمال فشار بیشتر ناامید کند و این ممکن نخواهد بود مگر این که یک رویۀ مقاومتی قدرتمند در مقابل فشارهای خارجی در پیش گرفته شود که متأسفانه من این رویه را در دولت نمی بینم.

شما تأکید مجلس بر موضوع فتنه را چگونه ارزیابی می کنید؟

به عقیدۀ من، این تأکید درستی است. علت اصلی تأکید بر اینکه دولت باید تکلیف خود را با فتنه مشخص کند و نباید از گزینه های نزدیک به فتنه در دولت استفاده شود، این است که اولاً نادرستی ادعای فتنه برای همه ثابت شده است؛ یعنی بر همگان روشن شده است که در سال ۸۸ چه دروغ بزرگی به مردم گفته شد. ثانیاً دیدیم که در خود جلسات رأی اعتماد هم بعضی آقایانی که در سال ۸۸ جزء نزدیکان سران فتنه بودند، به صراحت اعتراف کردند که در آن انتخابات تقلبی رخ نداده بود و خود آقای روحانی هم این موضوع را پشت تریبون مجلس بیان کرد. حال که خود این آقایان هم اذعان می کنند که در سال ۸۸ چه خیانت بزرگی را مرتکب شدند، طبعاً تکلیف مجلس مبنی بر این که به چنین جریاناتی آزادی عمل داده نشود، روشن تر است.

مهم تر از این، ما صحنه های سختی را در پیش داریم. صحنه هایی مثل انتخابات مجلس و انتخابات ریاست جمهوری آینده. واقعاً چه تضمینی وجود دارد که اگر جریان فتنه دوباره بیاید و بساط خود را در دولت پهن کند، رفتارش در انتخابات های بعدی و در صحنه های سیاسی بعدی و به طور کلی تر در بحران های بعدی، بهتر از رفتاری که در سال ۸۸ نشان داد باشد؟

به نظر من، هیچ تضمینی وجود ندارد. چون این جریان نشان داده است که به سرعت می ­تواند تبدیل به یک اپوزیسیون خطرناک و برانداز شود. نظام جمهوری اسلامی، نیاز به تضمین هایی دارد برای اینکه مطمئن شود آن حوادث دوباره تکرار نخواهد شد و این تضمین ها باید تضمین های خیلی جدی و محکمی باشد. ما باید مطمئن باشیم دوباره کسانی که رأی مردم علیه آنها بود، نظام را متهم به تقلب نخواهند کرد. به عقیدۀ من تا زمانی که جریان اصلاح طلب این تضمین ها را به طور جدی واگذار نکند، حق ورود به جامعۀ سیاسی کشور را ندارد.

به همین علت اتفاقاً سخت گیری و ایستادگی بر روی این موضوع و کوتاه نیامدن از آن، جزء افتخارات این مجلس است که البته به طور کامل انجام نشد ولی باید بابت همین هم از مجلس تجلیل کرد. این موضوع دفاع از اصولگرایی نیست؛ بلکه دفاع از دموکراسی، رأی مردم و جمهوریت نظام است و از طرفی هم دفاع از معیشت مردم است که در سال ۸۸ قربانی فتنه شد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


جناب رئیس مجلس چرا سعی می کنید دیگران را مقصر جلوه دهید فشار شما بر دولت احمدی نژاد کمتر از جریان فتنه نبود کارهای شما زمینه رای آوردن خاتمی دوم شد
علی
ببخشید من می‌خواستم به این نظر رأی مثبت بدهم که اشتباهاً روی رأی منفی کلیک کردم و ناگهان 5 تا به آن اضافه شد. لطفاً 5 تا به رأی مثبت اضافه بفرمایید.
ادیبان
این مهدی محمدی ....شریتمداری ....است از مصاحبه این آدم عقد و کینه مشخص است بسه دیگه 8 سال حرف زدید و کشور را به پرتگاه بردید خدا شما هدایت کند انشااله
United States
بجای فتنه که تموم شد فکر پول بیت المالی باشید که با حمایت شما دولت کشید بالاو تا اخر زمان دینش گردنتونه. این محمدی ها رو هم بفرستین برن یه کم کتاب بخونن زوده نظر بدن
سید حسین
Iran, Islamic Republic of
دولت جدید دولت آقای هاشمی و خاتمی است نه دولت تدبیر و امید. این دولت دولت"تردید و فریب" است.
ایشان می گوید من تحت تاثیر هیج کس نیستم و شما می گویید این است که آقای روحانی بر چسبندگی و نزدیکی خود به جریان اصلاح طلب و ناتوانی خود به مقاومت در برابر فشارهای این جریان، تأکید جدی دارد. چون تقریباً هر سه نفر این افراد کسانی هستند که سابقه ای بسیار جدی در حمایت از جریان فتنه و جریان اصلاح طلب دارند. تهمت نیست ؟
مدارکش موجوده
مردم سالاري ديني
از شما خواهش ميكنم از انتشار چنين ديدگاه هاي افراطي به شدت اجتناب كنيد! وقتي رهبري معظم همگان را به حمايت و همراهي با دولت جديد فراخوانده و همين امروز آقاي روحاني را يك شخصيت مطلوب و مورد اعتماد و وجودشان را نقطه قوت دولت يازدهم معرفي ميكند اين چه تحليلهايي است كه آقاي روحاني به شدت در حال فاصله گرفتن از شعار اعتدال و حرگت به سوي چپ افراطي است ...
مسلم
باسلام
بخشید این دیدگاه نیست یک حقیقت است، یه کم فکر کنی میبینی اقای روحانی برخلاف شعار بهبود وضعیت اقتصادی و معیشت مردم به دنبال سیاسی بازی و زنده کردن جریان تندرو اصلاحات (فتنه گران) است. آدم نمیدونه قسم حضرت عباس رو باور کنه یا دم خروس را ، شعار اعتدال میده اما عملش افراط است. قول میدم اگه همینجوری پیش بره برای 4 سال بعد فاتحش خونده است.
Iran, Islamic Republic of
آقای مسلم کمی انصاف داشته باش هنوز درست و حسابی کار دولت یازدهم شروع نشده شما اینطور قضاوت میکنید در این 4 سال اخیر این همه به مردم از هر نظر فشار آمد کجا بودین شما صداتون در نیامد حالا این دولت نیامده همه مدعی شده اند شما نیمیخواد قول بدی فقط کمی صبور باش چون این ویرانه ای که در این 8 سال بخصوص 2 سال اخیر بر جای مانده کلی جای کار دارد وقت دولتی ها را بیخود نگیرید!
محسن
Iran, Islamic Republic of
سلام
اشتباهی منفی دادم.
Iran, Islamic Republic of
همان مقام معظم رهبری (که جانم قربانش باشد)در دیدار با دانشجویان درباره همین فتنه گرانی مورد تایید جناب روحانی مطالب بسیار واضحی فرمودند که امیدوارم که امیدوارم دوباره مطالعه بفرمایید
جعفری
وظیفه رسانه روشنگری است که هیچ منافاتی با فرمایشات رهبری ندارد در ضمن رهبر انقلاب از تمام دولت های که بر سر کار هستند حمایت می کنند که این به معنای درستی تمام اندیشه آنها نمی باشد
hadi
خواهشا وقتی می خواهید تحلیلی را در سایت قرار دهید تحلیل فردی را قرار دهید که جایگاه علمی و تجربه بالایی داشته باشد و از همه مهمتر معتدل باشد نه اینکه نظرش با نظر شما یکی باشد
جهان جان اعتدال پیشه کن و این قدر مانند این چند سال افراط و تفریط نکن موفقیت در معتدل بودن است
احسنت به این نظر و گرینده آن
عادت سایت جهان نیوز اینه که فقط نظراتی که به مزاجش خوش میاد رو رو سایت بذراه اصول گرای افراطی
دكتر جليلي جمله جالبي به دكتر رضايي در مناظرات گفت كه تكرارش اينجا لازمه: "آيا اينكه بين حق و باطل را بگيريم به معناي اعتدال است؟"!!
Latvia
جالبه هرتصمیمی که مجلس بگیره وحی منزله وهمه باید اطاعت کنن ولی هرتصمیمی که دولت بگیره ومنافع مجلسیها به خطر بی افته مورد تایید نیست
Iran, Islamic Republic of
این دولت جدید یا خیلی بیکاره یا خیلی شکم سیره که کارش از وقتی که اومده شده لغو مصوبات دولت قبلی!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!1111111
United States
آخرین اقدام ......اش بسته شدن سایت تامین
اجتماعی است که سوابق بیمه شدگان را نشا ن می داد .
Iran, Islamic Republic of
مهدی محمدی دیگه کیه؟؟؟؟
بی خودی با این آدما مصاحبه میکنید
از سر مقاله نویسان کیهانه
شما مهدی محمدی را نمی شناسید؟!!
نه م یخواهید جهان با سعید حجاریان و مزروعی مصاحبه کند؟!
20 ساله در راه ارزش های انقلاب دارد قلم می زند اونوقت شما نمی شناسیدش
سجاد
مهم اینه که مردم به جریان اصلاحات با همین تفکراتش بصورت قاطع رای دادن
حميد
ببخشيد راي قاطع يعني چقدر يعني 51%
United Kingdom
یعنی 51 درصد بعلاوه 11 میلیلون که رای ندادند جانم
سعيد
Iran, Islamic Republic of
گفتي قاطع؟؟!!!!!
مهدی
آقا سجاد
ما که رای دادیم به اعتدال رای دادیم. شما اصلاح طلبا که اصلا عددی نبودین که بخواین نامزد داشته باشین. ما از تند روی بعضی از اصولگراها و در ضمن به خاطر امید به بهبود وضعیت معیشت به دکتر روحانی رای دادیم.
شما هم لطف کن و رای ما رو مصادره نکن
اگه رای مردم برای اصلاحات بود ،پس چرا آقای عارف که کاندیدای اصلاحات بود به نفع آقای روحانی که یک فرد مستقل بود کنار کشید؟؟؟؟؟
آقا سجاد مردم به فردی که عضو حزبی نبود رای دادند نه به گروه خاص. باید گفت که آقای روحانی مردم رو یه جورایی فریب داد.....
در جریان باشین این اقای محمدی نسخه اصلاح شده شریعتمداری وتوی کیهانه
پس درود بر او و حاج حسین
دمش گرم!
یاسر
اگه سند داری در مقابل حرفها ی حاج حسین رو کن انقدر با توهین به شریعتمداری طفره نرین
ali
من هم تفکر حاج حسینی دارم.درود برهمه مردان راستین ومکتبی وپاکدست پس درودبرحاج حسین وحاج حسین ها
دانا از قطر
Qatar
تحلیلهای جناب مهدی محمدی به عقل و دل مینشیند . ایشان از آن رویشهای جوانی است ...خداوند ایشان راحفظ و تایید نماید . ان شاء ا...
مهرداد
Qatar
آقای مهدی محمدی ثابت کرده که انسان با بصیرت دانا و تیز بینی است . دوستانی که سطح هوش و تیزبینی و بصیرتشان پایین است لازم است به چنین کسانی مراجعه و از نظراتشان آگاه شوند نه اینکه آنها راتخطئه و خود را از آگاهی محروم سازند .
سعید
Iran, Islamic Republic of
مهدی محمدی کلا چند سالشه و چند ساله که روحانی رو میشناسه؟
ای کاش همه به اندازه خودشون حرف بزنن
بیب
نه پس حتما آدم باید فسیل باشه تا یکی رو بشناسه
این حرفت خیلی غیر منطقیه...
یعنی الان مثلا یه استاد دانشگاه که 35 سالشه حق حرف زدن نداره؟!
شما میخواهید ضعف منطقتان را با حمله به شخصیت افراد جبران کنید
محسن
این یعنی دیکتاتوری پیر مردها و همان چیزیست که کارگزارانی ها می خواهند.
علی
من نظر اون چیزی که برای ملت مهم بود پیشرفت اقتصادی سیاسی کشور وحل مشلات بود واصلا جناهی رای نداد چون روحانی کاندیدای مستقل خودش را معرفی کرده بود اگر وارد بازی جناحی بشه قطعا به کشور لطمه میخورده و محبوبیتش هم به سرعت کاهش پیدا می کنه
نکته دوم اینکه وظیفه یه تحلیل گر نقد شرایط وتذکر است بادیدن اولین اعلام از تغییر جهت هشدار می دهد.اما مقام معظم رهبری وظیفه شان حمایت از دولت و تذکر ها را در خفا می فرمایند پس مقایسه نکنید
چه ربطی دارد
سعید
دقت کنید گفته: براساس شناختی که من از آقای روحانی دارم... خوب از کجا شناخت داره؟ که اینقدر با یقین حرف می زنه؟ مگه روحانی پسر خالشه؟ این اعتماد به نفس کاذب کار دست این دوستان داده
انشاالله زنده باشیم و تا 4 سال دیگه تحت لوای امام زمان خدمت کنیم .و چنانچه لایق دیدار نشدیم وظهور در این دوره واقع نشددر انتخابات بعدی مردم این تندروها را به کنار خواهند زد.
اینها باشعار اعتدال اومدن ولی افراطی عمل کردند
Canada
جالب بود
سلام
اميدوارم چاپ كنيد
به همان خيال باشيد كه اصول گرايان 49 درصد طرفدار دارند. لطفا كمي با واقعيات كنار بياييد كشور را به فلاكت كشيديد دست از سر مردم برداريد من طرفدار جريان اصولگرا بودم الان متوجه شدم واقعا اشتباه مي كردم چرا كسي كه فقط كار خود را با حذف رقيب بهر طريقي پيگيري ميكند و انواع تهمتها كه در هيچ دادگاه صالحه رسيدگي و اثبات نشده است وارد مي كند واي به حالش! راستي در اين كشور بعد از مقام معظم رهبري كي خوب بوده؟ موسوي فتنه گر، هاشمي سردسته مفسدين! خاتمي جاسوس! احمدي نژاد منحرف و زاويه دار! براي روحاني چه لقبي پيش بيني مي كنيد؟ واي به حال ما با اين دولتمردان! كمي تامل كنيد
United States
فتنه و کودتای88 نقاب از صورت خیلی ها برداشت .
همین کسانیکه نام بردید زمانی حود را اصولگرا می دانستند شما که درمقابل اینها چیری نیستید .
والعاقبه اللمتقین
عمرا لاریجانی به روحانی نامه نوشته باشه ازشمابعیده اینو باورکنید
ارسال نامه گلایه آمیز تکذیب شده است جهت اطلاع کیهانی ها:جهان- محمدی
Iran, Islamic Republic of
خبر نامه دادن لاریجانی تکذیب شد
دو سال دیگر این مجلس می رود
شربتیان
یک منبع آگاه در گفت وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری خانه ملت خبر برخی از رسانه ها در مورد ارسال نامه گلایه آمیز دکتر علی لاریجانی به حجت الاسلام دکتر حسن روحانی در مورد انتصاب رئیس سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی را تکذیب کرد.
بفرمایید این منبع آگاه کیه؟ فکرک ردند بچه ایم؟
اصل خبر دروغ است اقاي لاريجاني عاقل تر از اين است كه در كار رئيس جمهور دخالت كند اين بي اخلاقي دشمنان روحاني است كه اخبار كذب منتشر مي كند
مگر هرکی را که نمایندگان مجلس قبول نداشتند باید ممنوع الکار کرد به خدا مردم با انتخاب روحانی به شما ها نه گفتند چرا نمی خواهید قبول کنید
اقا جان اگه فقط یکی از اون رای های ممتنع اری شده بود که الان طرف وزیر بود!
مجلسیا نصفشون - دقیقا نصفشون- بهش رای مثبت دادن!
سروش
Iran, Islamic Republic of
فتنه شما هستید که هنوز دولت کار خود را شروع نکرده دارید فتنه می کنید.شما آقایان هنوز تو خواب هستید! لطفن بیدار بشید .مردم به جریان فکری غیر از این جریان شما که 8 سال کشور را به عقب برد رای دادند.مردم دنبال زندگی هستند.توی این 8 سال چه بر سر مردم و کشور آوردید؟ اگر صدتا دولت دیگه مثل خاتمی و هاشمی سرکار بیایند جایگاه ولایت فقیه محکم تر میشه .بیشتر حتک حرمت به ولایت فقیه و جمهوری اسلامی و نظام در این 8 سال شد.شما آدمهای دانسته یا ندانسته وابسته به دشمن هستید.ما تا شما و آتش افروزی های شما روداریم احتیاج به امریکا و امثالهم برای دشمنی نداریم.شما خود امریکا و اگلیس هستید.
United States
کسی که خواب است میشه بیدار کرد ولی کسی که خودشو بخواب زده نمی شه این حکایت شماست . کودتای 88 وافراد دخیل در آن چیزی نیست که قابل انکار باشه
اگر دین ندارید لاقل آزاده باشید.
Iran, Islamic Republic of
گل گفتی اقا سروش پدرمان در امده حالا باز امثال اینا دارند آب رو گل آلود میکنند هرچی بوده در گذشته گذشت الان مهم استآقای احمدی نژاد آن همه شلوغش کرد چی شد ؟ فقط کار مردم و کشور زمین موند بسه خسته شدیم از این خاله زنک بازی ها بگذارید دولت جدید کارش را بکند!
ال آی
مهدی جون بهتر یه نگاهی به تفاسیر و دکترین های قبل از انتخاباتش بکنه و 3.5 میلیون رای دکترین اش را بشماره تا ما 92 ؛ 35 میلیون را بریزیم به صندوق روحانی
Germany
خوب جواب مدعیان اعتدال رو داده
همگی بدو تو سوراخ موش!
ghvn
"مهدی محمدی دیگه کیه؟
حسین
یادداشت نویس کیهان
هنوز عبرت نگرفتید
آقای محمدی اون زمان که احمدی نژاد مدام به ملت و مجلس دهن کجی میکرد شما چرا ساکت بودی؟
Iran, Islamic Republic of
خبر انتقاد آقای لاریجانی از رئیس جمهور تکذیب شد ، لطفا اصلاح کنید و یه شعور مردم هم توهین نکنید .
این مطلب برای اطلاع دوستان جهان نیوز گفتم و یقین دارم درج نمیشه .
United States
موافقم
این حرفها دیگر تو گوش کسی نمیره افرادی که آتش بیار معرکه هستند روسیاه خواهند شد ما ملت ایران دولتی با افتخار انتخاب کردیم اما حسودان و طمعکاران ساکت نمیشنند
طاهر
Iran, Islamic Republic of
با سلام
آقاي محمدي راي اين دولت شكننده است ؟؟؟؟راي شما 48 يا 49 درصد است؟؟!! واقعا" شما چه رويي داريد راي روحاني رايي است كه مردم از روي انتخاب آزاد دادند ولي راي شما بخصوص آن 4 ميليون از روي آدرسهاي غلطي هست كه شما و امثال شما به مردم مي دادند. چراي اينقدر خود را بزرگ مي بيني ؟؟؟؟ دولت مورد تائيد شما اگر ايران را گلستان مي كرد كه نكرد و در حد حرف زدنش هم كار نكرد همين اقدام آن در قضيه دارو مساوي است با جنايت عليه بشريت.. واقعا" شما اينقدر نپخته و سفارشي و از روي وجدان زير پا صحبت مي كنيد ؟؟!!
آقای روحانی تازه داره کف مطالبات مردم را انجام میدهد . مردم پشتیبان اقای روحانی هستند
ياشار
مشكل بعضي از ما ها اينه كه زود باوريم،يعني هركي هر چي ميگه فكر ميكنيم حتما ميخواد بهش عمل كنه.آقاي روحاني هم بااين كارهاش ثابت ميكنه كه يه راديكال حرفه يست
Iran, Islamic Republic of
دیروز دفتر رییس مجلس ارسال نامه کذایی را تکذیب کرده است ولی شما هنوز خبر کذب بودن اظهارات این آقای محمدی را اعلام نکرده اید؟ عجب رسانه بروز و بیطرفی هستید؟!!
آروین
Iran, Islamic Republic of
یکی نیست به این آقا و مدیر بالاترش(عمو حسین جون) بگه شما که مسلمونید، شما که ولائی هستین، شما که پابند و دلسوز نظام هستین، شما که تریبون و رسانه و پشتوانه درون و بیرون نظام و بازار و... دارین، توی هشت سالی که رئیس جمهور خدوم، مردمی،باهوش،نترس،ولائی!،رجائی مآب!،حامی مستضعفین،ضد فساد و تبعیض و راستگو! سر کار بود، چرا سینه پاره نمی کردین و هیچی نمی گفتین؟ چرا وقتی بر علیه ولایت 11 روز خونه نشینی کرد، دهن کجی به ولایت نبود؟ چرا اون موقع نزدین داغونش کنین؟ چرا وقتی اون طور با ادب و نزاکت توی مجلس اون مسخره بازیها رو درآورد، هیچی نگفتین؟ اون موقع دهن کجی به مجلس و ولایت و نظام و مردم نبود؟ چرا وقتی یک مشت آدم بیسواد و بی تجربه و بدون هیچ سابقه ای رو راس همه ادارات و سازمانهای مهم و مختلف می ذاشت تا این افتضاحات در دانشگاهها،نفت، نیرو، اقتصاد، فرهنگ و... پیش بیاد، هیچکدوم از شماها هیچی نگفتین؟ اون موقع دهن کجی نبود؟؟؟!!!
تازه این آخری هم که 16 میلیاردو روز آخر برداشته بی هیچ حساب و کتابی، چرا هیچ مسلمونی پا نمیشه بگه بابا بیت المال مسلمین رو بردن؟ تازه حضرات با وقاحت تمام قضیه رو قبول می کنن و می گن باشه..پس میدیم پول رو!!!!!!!!!!!1 یعنی چی؟ یعنی این مملکت اینقدر بی در و پیکره که آقای خدوم،صادق،مردمی،ضد فساد روزای آخر کارش 4تا کامیون جنس و هدیه رو با خودش می بره دفتر جدیدش اونوقت آقایان نگران دهن کجی به مجلس هیچی نمی گن؟
بدتر از اينو اونوريا كردن شما خبر ندارى
جلالی
United States
این خبر رو یه منبع ناشناس تکذیب کرده نه علی لاریجانی
اگه دروغ بود خود لاریجانی تکذیب میکرد
هدفشون از تکذیب بد نشدن رابطه رییس دو قوه بوده و گرنه تو اصل نامه شکی نیست
نیکنام
سهم مجلس درایجاد تنش بادولت قبلی ازدولت بیشتربود اقا فرمودند سوال ازرئیس جمهوررا کنار گذارید هفته بعد استیضاح را کلید زدند این یعنی بیماری مجلس
محمد
Iran, Islamic Republic of
بالاخره دم خروس را قبول کنیم یا قسم حضرت عباس قبا از انتخابات سایت جهان تمام توانش را بکاربرد که روحانی رای نیاره روحانی هاشمی دومه و.... بعد که روحانی برنده شد ومردم به جریان اصولگرایی پشت پا زدند همتون دست بدست هم دادی که بگید روحانی یک روز هم اصلاح طلب نبوده حالا جوجه تئوریسینی پیدا کردید که داره میگیه این اصل اصلاح طلبهاست و اصلا مشی اصولگرایی نداره .حق دارید ولی سخته باوئرش هرکس اصولگرا نیست و خودش را و حسابش را از شما و شریعتمداری و... جدا میکنه قطعا اصلاح طلبه..
علیرضا
احسنت
Iran, Islamic Republic of
از ...شريعتمداري شنيدن اين حرفا عجيب نيست
عالي بود
مهمان
چه غلطا...! خدا مرگم بده. محمدي ديگه كيه؟ هر دم از اين باغ بري مر رسد. سايت جهان خواهشمند است حرافيهاي اين افراطيون را انعكاس نده.
درود بر جهان مرگ بر تندروی
زنده باد اصلاحات
یاسر
کدوم اصلاحات؟
سرخه ایی
Iran, Islamic Republic of
خیلی جالب است ایشان آرای سایرنامزدها که بیشترآنها مثل آرای آقای رضایی که قومی است وآرای آقای قالیباف که ربطی به اصولگرایی ندارد وآرای آقای ولایتی که بیشترین قرابت رابه آقای روحانی داردوآرای باطله را آرای اصولگرایی محسوب میکند،برادرکجای کاری مردم بحمداله دارای قدرت تحلیل هستند
محمد
همچنان که شما آرای دکتر روحانی رو مصادره برای اصلاح طلبا کردین در حالی که همه میدونن بیش از 70 درصد آرای ایشون فقط به خاطر بهبود وضعیت معیشتی بوده و هیچ ربطی به اصلاح طلبا نداشته
Sweden
این بجه کیه میخوان بزرگش کنن نمیشه
البته از سایت جهان انتشار چنین تحلیل های آبکی و افراطی خیلی دور از تصور نیست

مردم با رای خود به رای روحانی ختم اصولگرایی اون هم ار نوع افراطی رو اعلام کردند.ان شاءالله در انتخابات مجلس آینده سالگردش رو هم اعلام می کنند.
Canada
معلومه مهدی محمدی دقیقا زده به هدف که اینا اینقدر دارند میسوزند
میترا
اون نامه را که گفتید لاریجانی به روحانی نوشته که تکذیب شد ! البته ما از اولشم میدونستیم وقتی سهمیه ها ! داده شد بخاطر این بود که از این گونه نامه ها نوشته نشه !
Iran, Islamic Republic of
روحانی :سیرت هاشمی , صورت خاتمی
آیااجازه می دهیداین دولت کارش را شروع کند هنوز واردنشده افرادی مثل این آقا که معلوم نیست در کجای این انقلاب جای دارند فقط برای مطرح شدن انتقادمی کنند.اگر واقعا"دلتان برای مملکت می سوزد اگرایرادی می بینید به فرد موردنظر اعلام کنیدتاخودشان را اصلاح نمایندنه اینکه فقط تفرقه بوجودآورید.
این جناب کی هست زمان آقای احمدی نژاد کجا بود؟؟
از روستای سار کاشان
لطفا با تحلیلهای سست افراد کم تجربه وقت مردم را نگیرید.
این تحلیل گر ، بهتر است اسپند برای خودش دود کنه تا مبادا چشم بخوره!
Iran, Islamic Republic of
فتنه های اصلی در کشور ما گرانی ، تورم، بیکاری ،اعتیاد و طلاق است که در دوره دولت سابق آتش بر خرمن هستی ملت زدند و برای فریب مردم از فجایعی که وجود داشته و دارد یک اعتراض انتخاباتی طبیعی را آنقدر بزرگ کردند تا اخبار دیگر مفاسد را به حاشیه ببرند . اما ملت فهیم ایران در انتخابات 92 نشان داد که افراطیون نباید جایگاهی در سیاست کشور داشته باشند و با سرنوشت مردم بازی کنند ./
falah
سلام
نمی دانم چرا توفیقی بخاطر صحبتهایش در مسجد دانشگاه محاکمه نشده ولی اون جوون حزب الهی که به فائزه توهین کرده محاکمه وشلاق وزندان رفت، ....
عبدالله
برو گمشو اگر ان یارو رئیس جمهور بود تو این اوضاع حالا مرغ کیلوئی ده هزار تومان گیر مردم نمی امد حالا هر روز این ور وانور نشینید وحرف مفت فت فت بزنید
میثم
تا دیروز مگه تو تحلیلاتون نمیگفتین روحانی اصول گراست ، پس چی شد
ashkan
به نام خدا
برادر هم وطن، برادر مسلمان، برادر تحلیلگر
مردم به گفتمان اعتدال رای داده اند، در برابر گفتمان استقامت بی تدبیر ایستادند، در برابر جنجال آفرینی بی تدبیر ایستادند، آهای شما هایی که تریبون دارید و خودتونا جای مردم میذارید شما 3 میلیون بیشتر نیستید، شما اصولا در حال مغلطه و دشمن پروری هستید.
شما مشکلتان با آمریکا نیست شما مشکلتون با 68 میلیون نفره،
بابا جان مردم تکلیفا مشخصکردن، خسته شدیم از پرونده سازی، خسته شدیم از جو مسموم امنیتی، رهبر عزیز دیروز برای روحانی سنگ تمام گذاشت،
آهای شماهایی که ولایت مدارید، پس زبان درکام فرو بندید صبح تدبیر با سحر اعتدال آغاز شده است.
برید بشینید فکر کنید طرحی نو در بیاندازید، زاکانی هم بداند ادبیات جدید و لحن ارام ذات را تغییر نمی دهد
Iran, Islamic Republic of
چرا در این شرایط حساس بهمدیگر گیر میدهید؟بخدا خسته شدیم یک روز نمیشه خبرها رو نخونیم نبینیم این مسئول از اون یکی گله ای نکرده واله مردم خسته اند به دولت جدید امیدوار هستیم اما شماها هم نمیگذارید کارشان را بکنند جای این همه وقت کشی و ایرادگیری به داد مردم و مملکت برسید با این اوضاع خاورمیانه گذشته گذشته هر کی هر کاری کرده اعم از اختلاس و... تا جایی که شده محاکمه شده اونهایی هم که نشده گذشت و همه مدیون مردم هستند پس بس کنید و با سخنانی که فقط باعث تفرقه است کار را بدتر نکنید این روزها همه شده اند پاک و مطهر - بازار افضاگری ها که سودی هم بحال وضعیت فعلی نداره گرمه واعا نمیدانم بااین خبر ها و مسئولینی که سنگ میاندازند تو کار یکدیگر به کجا خواهیم رسید؟
Iran, Islamic Republic of
با این شرایط فعلی مملکت آیا وقت مطرح کردن این حرفهاست؟ شما هم که دست کمی از فتنه گران ندارید؟
Iran, Islamic Republic of
آقای محمدی هنوز غوره نشده مویز شدی؟ بد نیست قبل از این مطالبی که عنوان کردی حداقل کذب خبر را هم میخواندی کمی به روز باش
Iran, Islamic Republic of
آقای محمدی خوب بازیچه شدی بابا تو این کاره نیستی تمرینهم فایده ای نداره جمع کن برو!امثال شما ....
Iran, Islamic Republic of
دشمنی که ما خودمان با این حرفها در حق کشورمون میکنیم والا کشورهای خارجی نمیکنن چرا فقط یاد گرفتین به هر قیمتی انتقاد کنید - تخریب کنید؟وجدان داشتن هم خوب چیزیست اگر الان حضرت علی (ع) هم بیایند باز یک عده حرف مفتشان براه است واقعا خجالت داره چقدر چوب لای چرخ میگذارید؟چرا ذهن مرم را خراب می کنید امثال شریعتمداری و این آقای ....محمدی طیب و طاهرند؟
شما اول تکلیفتو 1- با وجدان خودت 2-با ....روشن کن بعد بیا اینطور نظر بده!
United States
البته آرائ ايشان محترم است اما ايشان نيز بايد به آرائ أكثريت ملت احترام بگذارد و با توسل به القاب جلوي برنامه رئيس جمهور منتخب را نگيرد سازش فتنه و امثالهم ٤ سال شبانه روزي تكرار شد ولي مردم ايران رأي ديگري دادند ايشان در بهترين شكل ده درصد رأي مردم را دارند
هدایت
Iran, Islamic Republic of
چرا برخی به جای نقد این تحلیل فحش میدهند و جیغ بنفش میکشند؟
Iran, Islamic Republic of
هر بچه تندروی تحلیلگر شده تحلیل های همین آقایون دولت را دو دستی تقدیم اصلاح طلبان کرد
Iran, Islamic Republic of
عزيزان را ارجاع بايد داد به فرمايشات مقام معظم رهبري كه فرمودند اگر كسي براي جايي يا مسئوليتی انتخاب و يا تاييد نشد به معني اين نيست كه از ايشان در هيچ منصب و پستي استفاده نشود لذا به نظر بنده به جاي پرداختن به افراد بگذاريم دولت اعتدال به بدبختي هاي اقتصادي مردم برسد و از طرفي با مشكلاتي كه آمريكا و اسرائيل در منطقه به خصوص سوريه درست كرده اند دست و پنجه نرم كند
تا شما ادمهای درستی رو انتخاب نکنی چطور می خوای مسیر درستی رو در گردنه های مختلف سیاست و فرهنگ طی کنی؟