جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰
۱
حسن هانی‌زاده در گفت وگو با جهان مطرح کرد:

سوریه به کدام سو می‌رود؟/ خواسته‌ خود سوری‌ها چیست؟

جمعه ۲ تير ۱۳۹۱ ساعت ۰۲:۲۶
کد مطلب: 229534
کارشناس مسائل بین الملل کی گوید: از آنجا که روس ها در کشور لیبی از آمریکا و اروپا فریب خوردند و منافع خود را در آنجا از دست دادند، تلاش می کنند سوریه را به عنوان پایگاه خود حفظ نمایند. روسیه پایگاه دریایی مهمی در یکی از شهرهای سوریه دارد و تمام تلاش خود را برای حفظ دولت کنونی سوریه انجام خواهد داد.
سوریه به کدام سو می‌رود؟/ خواسته‌ خود سوری‌ها چیست؟
سرویس بین الملل جهان: تلاش های آمریکا، رژیم صهیونیستی، برخی کشورهای اروپایی و عربی منطقه برای سرنگونی دولت بشار اسد در هفته های اخیر افزایش یافته است. از سوی دیگر کشورهای پرنفوذی چون روسیه، چین و ایران هم در موضعی هماهنگ علاوه بر تاکید بر اصلاحات در سوریه، از دولت بشار اسد حمایت می کنند.

در همین حال، گمانه زنی های بسیاری درباره سرنوشت سوریه در محافل جهانی مطرح می شود. با توجه به اهمیت ویژه نظام سوریه در منطقه خاورمیانه و خط مقدم مقاومت، برای تحلیل وضعیت این کشور به سراغ یکی از کارشناسان سیاسی منطقه رفتیم.

حسن هانی زاده، کارشناس مسائل بین الملل در گفتگو با خبرنگار بین الملل جهان می گوید: آنچه که در سوریه می گذرد وجود دو جبهه کاملا متضاد در برابر هم است که در یک جبهه رئیس جمهور سوریه، چین، روسیه و ایران هستند و در جبهه مقابل آمریکا، غرب، عربستان، قطر و ترکیه قرار دارند. هدف جبهه آمریکا و غرب سرنگونی بشار اسد و حذف محور تهران، دمشق و بیروت و در نهایت از بین بردن محور مقاومت اسلامی فلسطین و لبنان از عرصه مبارزاتی است.

وی تاکید کرد: در داخل سوریه نیز تروریست هایی متشکل از القاعده، طالبان، ارتش آزادی بخش سوریه و سلفی ها با استفاده از ادوات نظامی در مقابل ارتش سوریه قرار گرفته اند که قصد ضربه زدن به دولت سوریه را دارند.

کارشناس مسایل بین الملل افزود: سوریه با استفاده از قوای مسلح خود هم در برابر این گروه ها قرار گرفته و هم در برابر گروه هایی که عربستان و قطر آنها را تجهیز کرده اند، در حال مبارزه است. 

2 درخواست سوری ها از دولت

هانی زاده با بیان اینکه در واقع بیشتر مردم  سوریه خواهان پایان یافتن اوضاع کنونی هستند، تاکید کرد: دولت بشار اسد هم منتخب مردم است و هم اکنون حدود 70 درصد مردم طرفدار آن بوده و از دولت می خواهند ناآرامی ها را پایان دهد.

وی افزود: در عین حال مردم سوریه خواهان انجام اصلاحات در عرصه های سیاسی، فرهنگی و اجتماعی هستند و نمی خواهند کشورشان به دست گروه های تندرو سلفی بیفتد. بشار اسد در طول 15 ماه گذشته تلاش کرده با انجام اصلاحات در قانون اساسی علی الخصوص ماده 49 قانون اساسی این کشور تا حدود زیادی مشکلات را حل و فصل نماید.

هانی زاده تاکید کرد: ماده 49 قانون اساسی حزب بعث را تنها حزب حاکم می داند؛ بنابراین با تغییر این ماده دیگر احزاب هم می توانند در انتخابات ریاست جمهوری شرکت نمایند. 

جنگ داخلی در سوریه

وی درباره جنگ داخلی در سوریه نیز گفت: جنگ الان در سوریه وجود دارد و گروهک های تروریستی در حال ضربه زدن به دولت سوریه هستند. دولت سوریه هم در حال مبارزه با این تروریست ها می باشد.

وی افزود: می توان شرایط کنونی سوریه را با دهه 70 لبنان مقایسه کرد که در حال روشن شدن یک جنگ داخلی سخت می باشد. راه حل اصلی هم تعامل گروه های معارض و غیر مسلح سوری با دولت این کشور می باشد.

به گفته هانی زاده، اگر یک روند صلح بلند مدت در سوریه دنبال نشود ممکن است قرار گرفتن سوریه در شرایط بند 7 شورای امنیت برای حمله نظامی به این کشور، می تواند یک جنگ بین المللی را ایجاد نماید.

چرا غرب خواهان هرج و مرج در سوریه نیست؟


این کارشناس مسائل بین الملل افزود: از آنجا  که روس ها در کشور لیبی از آمریکا و اروپا فریب خوردند و منافع خود را در آنجا از دست دادند، تلاش می کنند سوریه را به عنوان پایگاه خود حفظ نمایند. روسیه پایگاه دریایی مهمی در یکی از شهرهای سوریه دارد و تمام تلاش خود را برای حفظ دولت کنونی سوریه انجام خواهد داد.

وی با بیان اینکه غرب نیز تلاش می کند بشار اسد سرنگون شود که هرج و مرج در داخل سوریه اتفاق نیفتد، تصریح کرد: سوریه دارای موشک های پیشرفته اس 200 می باشد و سلاح های پیشرفته دیگری را نیز دارد. بنابراین سقوط بشار اسد همراه با آشوب و یا هرج ومرج در داخل سوریه ممکن است به امنیت رژیم صهیونیستی ضربه بزند که این خواسته غرب نیست.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


United States
واقعا خيلي جالب بود!!!!!!!!!!!!!!!!!
..