جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰

هنر کاشی هفت رنگ شیراز

سه شنبه ۹ دی ۱۳۹۹ ساعت ۱۶:۱۷
کد مطلب: 749825
یکی از شاخصه‌های مهم هنر کاشی کاری سنتی، کاشی کاری هفت رنگ شیراز است. تفاوت این کاشی با سایر کاشی‌ها در کیفیت و ترکیبات خاص لعاب است.
به گزارش جهان نيوز، یکی از شاخصه‌های مهم هنر کاشی کاری سنتی، کاشی کاری هفت رنگ شیراز است. تفاوت کاشی هفت رنگ شیراز با سایر کاشی‌های هفت رنگ در کیفیت و ترکیبات خاص لعاب است.

در کاشی هفت رنگ شیراز بیشتر از رنگ‌های روشن و شاد نظیر پسته ای، صورتی، زرد وسفید استفاده می‌شود که در این بین رنگ صورتی نقش چشم گیرتری را دارد.
 
یکی دیگر از ویژگی های کاشی سنتی شیراز استفاده زیاد از نقش معروف به گل و مرغ است که تخصص نگارگران شیراز نیز در همین نقش می باشد. بهترین نمونه های این سبک هنری مسجد وکیل و مسجد نصیرالملک است که کاشی کارهای شیراز به آن مسجد صورتی هم می گویند.

مسعود شیشه‌گر از هنرمندان کاشیکار و کاشی هفت رنگ شیراز محسوب می‌شود، او سال ۱۳۳۸ در شیراز متولد شد و فعالیتش را از دوران کودکی نزد پدر، استاد محمد علی شیشه گر و در محله دباغی آغاز کرد و پس از آن به همراه پدر و برادرانش احمد و محمود به انجام سفارشات پرداخت.

وی از استادان معاصر کاشی هفت رنگ در ساخت و مرمت کاشی های قدیمی است و آثاری چون: کاشی های مسجد وکیل، مسجد نصیر الملک و مساجد کربلاو... را مرمت کرده است.
برچسب ها: گزارش تصویری
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *