شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۰

تصاویر دیدنی از قله الوند

دوشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۹ ساعت ۰۹:۳۵
کد مطلب: 748065
به گزارش جهان نيوز، رشته کوه الوند، یکی از ویژگی های طبیعی و جذاب استان همدان است که در جنوب این شهر قرار گرفته است. الوند، بلندترین قله این رشته کوه، با ارتفاع ۳۵۷۴ متر از سطح دریا است.

الوند عروس بامهای ایران و مرتفع ترین قله کوهستانی همدان است که از دیرباز میعادگاه بزرگان کوهنوردی تاریخ ورزش ایران به شمار می‌رود. قله الوند و دامنه هایش تاریخی گرانبها را در خود جای داده‌اند و هم اکنون جزو هزار و ۵۱۵ قله معروف و بسیار برجسته جهان به شمار می‌رود؛

کوهی که در متون پهلوی از آن به نام «اروند» و در اوستا «ائورونت» یاد کرده‌اند. این کوه در فاصله صخره بزرگ کوه الوند و دامنه جنوبی آن که به سمت شهرستان تویسرکان است، به شکل شکافی کوچک و گود، سنگچین شده‌ است و برخی عقیده دارند که این شکاف آرامگاه سام پسر نوح است. یک راه رسیدن به قله این کوه، از مسیر دره گنج ‌نامه، کیوارستان، میدان میشان و تخت نادر است که در طول هفته بین هفت تا ۱۰ هزار کوهنورد از این مسیر تردد می کنند و در واقع راه اصلی به شمار می رود.

قله الوند، عروس بام های ایران این روزها در فصل سرما و سفیدپوش شدن ارتفاعات آن هر چند برای استقرار و اقامت فصلی کوهنوردان تجهیز شده اما محدودیت فضای داخلی پناهگاه ها پاسخگوی خیل عظیم صعودکنندگان نیست.

سازمان ملل متحد سال ۲۰۰۲ را (سال جهانی کوه ها) اعلام کرد و از سال ۲۰۰۳ به بعد روز ۱۱ دسامبر هر سال مصادف با ۲۰ آذر ماه را به عنوان روز جهانی کوهستان نامگذاری کرد. هدف از اختصاص این روز، نقش و اهمیت بالای کوهستان به عنوان یکی از زیستگاه‌های مهم انسان و مهم‌ترین پناهگاه‌های تنوع زیستی گیاهی و جانوری است.
علاوه بر آن، کوه‌ها از مهم ترین منابع تامین کننده آب شیرین در جهان به شمار می آیند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *