سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 23 Apr 2024
 
۰
۱

مراسم سنتی کف زنی یا "کفبیخ" در جنوب خراسان

يکشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۱۱
کد مطلب: 718798
به گزارش جهان نيوز، کف‌زنی یا کفبیخ تهیه یک نوع کف از ریشه‌های گیاه چوبک (نام علمی:  Acanthophyllum squarrosum ) است که علاوه بر جنبه‌ تفریحی آن، خواص دارویی فراوانی دارد. این نوع کف که به "بستنی زمستانی" نیز معروف شده است. کفبیخ نوعی دسر است که توسط ریش‌سفیدان محل و به روش خاصی تهیه می شود.

برای تهیه کف بیخ، ریشه‌های گیاه چوبک که اصطلاحا به آن "بیخ " می‌گویند را پوست کنده و چند بار در آب می‌جوشانند و چون این آب تلخ است آن را چند بار دور میریزند.

این کار را آنقدر تکرار می‌کنند که تلخی آب گرفته شود و هیچ طعمی نداشته باشد. آب جوشانده شده وقتی که سرد شد در ظرف مخصوصی به نام "تغارسفالی "ریخته و با دسته‌ای چوبی که معمولا از چوب انار است آن‌را ساعت‌ها هم می زنند تا کف سفتی بدست آید. بعد از تهیه کف آن‌را با زعفران و شکر و یا شیره انگور طعم دار کرده و از میهمانان پذیرایی می‌کنند.

کفبیخ یکی از آیین‌های سنتی مردم خراسان و به‌خصوص منطقه قهستان بوده است که مخصوص دورهمی‌های زمستان است که امروزه در بسیاری از شهرهای جنوب خراسان  از جمله:  قاین، بیرجند و گناباد برگزار می شود. این گزارش در روستای زیبَد در ۲۰ کیلومتری جنوب غرب گناباد تهیه شده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
...