جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۲

رد آفرودها بر تن کویر مرنجاب

يکشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۲۰
کد مطلب: 710337
به گزارش جهان نيوز، دارایی‌های دلچسب این سرزمین، "کویر"  همیشه در گوشه‌ای از ذهن ایرانی‌ها جا خوش کرده است. چند صباحی است این داشته ناب، مطلوب گردشگران شده، و از آن پس سکوت در تنهایی کویرهای ایران شکست... ابتدا پای گروه‌های نجوم و ستاره‌شناسان به کویر باز شد، ‌کمی بعد از ورود اتومبیل‌های عظیم الجثه به کویر خبرهایی به گوش رسید و کم‌کم تب سافاری و سپس هم آفرودسواری در کویر داغ شد.

این چنین بود که سکوت و آرامش کویر از بین رفت و جای خود را به هیجان و رد لاستیک‌های خودروهای دو دیفرانسیلی داد و حالا در این شلوغی رفت و آمدها نه برای حال خوب سفر در کویر بلکه باید برای پیدا کردن رد پای کویر، کویر را درنوردید ...
کویر مرنجاب به فاصله ۶۰ کیلومتری کاشان در بخش شمالی شهرستان آران و بیدگدل در استان اصفهان قرار گرفته است.

این کویر از سمت شمال به دریاچه نمک آران بیدگل، از سمت شرق به کویر بندریگ و پارک ملی کویر، از جنوب  به شهرستان آران بیدگل و از غرب به کویر مسیله و دریاچه‌های نمک حوض سلطان و حوض مره منتهی می‌شود.

گفته می‌شود نام این کویر را شاه عباس صفوی انتخاب کرده است. بعضی نیز می‌گویند که کندن چاه و قنات و رسیدن به آب شیرین در این کویر کاری بسیار طاقت‌فرسا و سخت بوده، به همین دلیل قبلا به آن «مرد رنج آب» نیز می‌گفتند که رفته رفته تغییر کرد و به مرنجاب تبدیل شد.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


محمد
Iran, Islamic Republic of
این رد برخی از افراد مرفه بی درد است که برجان این کشور افتاده """""""""""""""