پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۲

بزرگترین بنای خشتی جهان با قدمت ۲۵۰۰ سال

سه شنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۰۱
کد مطلب: 707047
به گزراش جهان نيوز،مجموعه ارگ تاریخی بم واقع در شمال‌شرقی شهرستان بم فعلی، با مساحت تقریبی ۲۰۰ هزار متر مربع بزرگ‌ترین بنای خشت و گلی یکپارچه جهان در سازمان یونسکو ثبت شده و قدمتی بیش از ۲۵۰۰ سال دارد. این بنا در واقع شهر قدیم بم بوده که دور تا دور قلعه مرکزی آن را با حفاری خندق از یورش دشمنان مصون می‌داشتند.

در پنجم دی‌ماه سال ۱۳۸۲شمسی، در اثر زلزله شدیدی که شهر بم و حومه آن را لرزاند، ارگ بم تقریباً به طور کامل از بین رفت، اما در سال‌های بعد با کمک بسیاری از کشور‌های عضو یونسکو مرمت آن آغاز و پیش‌بینی می‌شود این امر تا سال ۲۰۲۰ میلادی ادامه یابد.

ارگ بم فضای مردم نشین یا عامه نشینی دارد که با حصاری بلند در راستای شرقی غربی از بخش حاکم نشین جداشده و دسترسی این دوبخش به یکدیگر از راه دروازه‌ای است که از شمال بنای میر آخور به سرباز خانه حاکم نشین می‌رسد، بخش مردم نشین را به دوره‌ای از گسترش ارگ نسبت داده اند، با این حال این دوبخش در میان باروی حصینی با ۳۸ برج بزرگ و کوچک جای دارد که یکپارچه به نظر میرسد.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *