سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 16 Apr 2024
 
۰
۱

خانه‌ای که «چمران» در آن قد کشید

چهارشنبه ۳ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۲۵
کد مطلب: 702079
از دل بازار خنزرپنزرفروشان سیداسماعیل راهی خانه پدری یکی از فرماندهان ۸ سال دفاع مقدس هستیم؛ جایی که صفا و سادگی‌اش سخت با آنچه از شهید مصطفی چمران می‌دانیم قرابت دارد.
به گزارش جهان نيوز، محله قدیمی سرپولک انگار از خواب شبانه‌اش بیدار شده است. پیاده راه‌های این حوالی کم‌کم گیج صدای پای شتابزده رهگذرانی می‌شوند که آمد و شدشان تمامی ندارد. خانه پدری شهید چمران به مدد متولی‌گری مدیران شهری در سال 89 تبدیل به خانه‌موزه شهید چمران شد.

از همان سال‌ها تا به حال بازدید از این خانه تاریخی در برنامه گردشگری تورهای تهران قدیم گنجانده شده است. این موزه جمع‌و‌جور دوست داشتنی در هفته دفاع مقدس میزبان تعداد زیادی از علاقه‌مندان به این شهید والا مقام می‌شود.
 
 
       
 
در نگاه اول معماری ساده و با صفای خانه دل بازدید کنندگان را می‌برد. یکی از اهالی محله سرپولک که حالا گاهی از خاطره‌های کودکی شهید چمران برای بازدید کنندگان می‌گوید، یاد پدر بزرگوار این شهید را برای‌مان زنده می‌کند: «از من بپرسید که چه عاملی شهید مصطفی را یکی از معروف ترین مجاهد های را ه حق کرد می گویم راز آن در ساده زیستی و لقمه حلالی بود که پدر این شهید به بچه‌هایش می‌داد. ایشان در نزدیکی همین خانه چرخ جوراب بافی داشت.

زندگی‌شان به سختی می‌گذشت اما همه بچه‌های این خانه بسیار مودب و درس خوان و جدی بودند. همیشه کتاب زیر بغل در محله رفت و آمد می‌کردند و خیلی اهل شیطنت‌های معمول بچه‌های هم سن و سال خودشان نبودند. همه این ها از تاثیر آن اعتقادات صاف و ساده و لقمه حلالی بود که پدر مردم‌دارشان به آن‌ها می‌داد.
 
 
 
از هشتی خانه که وارد حیاط می‌شویم حوض مستطیلی شکلی وسط حیاط خودنمایی می‌کند. استاد نصرالله حدادی کارشناس بافت تاریخی  تهران قدیم  از معماری بی‌نظیر این خانه و رعایت اصول شرعی در معماری سنتی می‌گوید :«در گذشته خانه‌ها را یک اشکوبه می‌ساختند تا از بیرون به آن دید نداشته باشند. خانه ها دارای هشتی ورودی بودند تا چشم نامحرم به محارم خانه نیفتد.

درها دارای کلون و ضرب‌های زنانه و مردانه بودند. مطبخ خانه در گوشه‌ای بنا می‌شد که کمترین دید را داشته باشد تا خانم‌ها راحت‌تر به کارهای‌شان برسند و همه این‌ها در معماری این خانه گرد هم آمده‌اند.»
 
 
 
کارشناس بافت معماری تهران قدیم می‌گوید خانه شهید چمران در عین سادگی تمام نمادهای یک خانه ایرانی را در خود جمع کرده است.

قرینه‌سازی یکی از اصلی‌ترین اصول معماری خانه‌های ایرانی است که در این خانه به غایت رعایت شده است: «این خانه موزه  نیز مانند بسیاری از خانه‌های به جامانده از گذشته  دارای 5 دری زیبا و بی نظیر است. آب انبار اینجا هنوز به درستی حفظ شده و بر حوض آن کوله سوار شده است.»
 
 
 
روی ایوان مشرف به 5 دری اصلی خانه تندیسی از شهید مصطفی چمران خودنمایی می‌کند. از پشت شتک‌های آب فواره حوض تندیسی به قد و قامت خود او می‌بینیم که به ستون تکیه داده است.

کتاب به دست دارد. با فراغ بال پاها را دراز کرده و از پشت عینک شیشه ضخیمش به کلمات کتاب به جایی نامعلوم چشم دوخته است.
 
 
 
حدادی می‌گوید فرقی نمی‌کند عکس‌های دوران دانشجویی چمران را ببینیم یا تصویر او  با لباس خاکی در خط مقدم جبهه به یادمان مانده باشد. چمران در همه احوالاتش پیش از هر چیز برای ما نماد یک انسان آزاده است. در اجزای صورتش روحانیتی نهفته که او را از دیگران متمایز می‌کند. خواندن مناجات‌ها و وصیت‌نامه این شهید والا مقام را به همه و قبل از همه به خودم توصیه می‌کنم.

از شدت نورانیت کلماتی که در این مناجات‌های سلیلس و ساده به کار رفته شده حتما حیرت خواهید کرد و او را به حق مرد خد ا خواهید یافت. همه آنچه از شهید چمران برای ما در این خانه به یادگار مانده نیز این خصوصیت‌ها را در خود جمع کرده و آن  را فریاد می‌زند.
 
 
 
 
در اتاق اصلی این خانه عکس ها و وسایل شخصی شهید مصطفی چمران به نمایش گذاشته شده است. قالب گچ پا، عکس‌های دوره دانشجویی در آمریکا، کارنامه‌های درخشان  دوران تحصیل و دوک نخ ریسی و دستگاه جوراب بافی پدر این شهید بزرگوار از دیدنی‌ترین آن‌هاست.
 
 
 
صدای اذان ظهر از گلدسته‌های مساجد بازار به گوش می رسد. متولیان دلسوز خانه می‌گویند بازدید از خانه موزه چمران رایگان است. برای بازدید گروهی باید از قبل هماهنگی‌های لازم را انجام دهید. برای پرسه زدن میان یادگارهای مصطفی چمران باید از ساعت 9 تا 18 روزهای شنبه تا پنج شنبه خودتان را به نشانی خیابان 15 خرداد،گذر سرپولک،کوچه شهید کمال بشیری، پلاک 7 برسانید.

منبع: فارس
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


سلمان
Bulgaria
خدارحمتش کنه واقعامردعمل بودجانش رابرای ازادی وسربلندی کشورش هدیه داداین بزرگواریکی ازافرادی است که درزندگی برای من بهترین الگوست رشادتهایش درنبردهانشانگرایمان واخلاص اوست کاش من هم مثل اوبودم