پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰
۸

مرگ تدریجی دریای خزر

دوشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۱۲
کد مطلب: 677396
تراز آب دریای خزر از سال ۱۳۷۴ الی ۱۳۹۴ حدود ۱۳۰ سانتیمتر کاهش داشته است. تبخیر آب به علت گرمای زمین و احداث سدهای فراوان روی رودخانه‌ها از عوامل دخیل در این پدیده هستند.
به گزارش جهان نيوز،این پسروی آب علاوه بر صدمات محیط زیستی به سواحل مازندران بویژه در بخش شرقی دریای خزر موجب بروز خسارات به صنعت گردشگری این منطقه شده است. مقاصد گردشگری که روزی جمعیت زیادی را در خود می‌دید، بواسطه پسرفت آب، در حال حاضر متروکه شده یا به چراگاه دام تبدیل شده است. اگر این پسروی ادامه پیدا کند، صدمات جبران‌ناپذیری برای جزیره «آشوراده» و شبه‌جزیره «میانکاله» در پی خواهد داشت. در این شرایط، برخی کارشناسان معتقدند اجرای طرح انتقال آب از دریای خزر به استان سمنان موجب تشدید این وضعیت، بر هم خوردن اکوسیستم طبیعی، افزایش شوری آب و به خطر افتادن زیستگاه ماهیان و سایر موجودات زنده دریای خزر می‌شود و تجربه دردناک دریاچه ارومیه در شمال کشور تکرار خواهد شد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


آدمیزاد
Colombia
بیشتر مردم و سران کشور گاهی فراموش میکنند که دریای کاسپین (خزر ) در حقیقت "دریاچه " ایی بسته است که ایران از دید جغرافیایی ساحل کمی از آن را دارد و انتقال آب دریای کاسپین به هیچوجه کاربردی نیست ، اگر انتقال آب دریا نیاز باشد ، باید آنرا از خلیج فارس و دریای عمان آورد که به آب اقیانوسها وصل اند.
Iran, Islamic Republic of
جناب آدمیزاد...
سعی کند در هر موضوعی بدون اطلاع اظهار نظر نکنید..
طرح انتقال آب از دریای خزر در حال مطالعه است و بعد از پایان مطالعات تصمیم گیری خواهد شد.
اگر قرار باشه هر طرحی با راه انداختن یک جو پوپولیستی متوقف شود... امسال باید کل خوزستان زیر آب میرفت.. چون سد کرخه‌ای نداشتیم که حجم بارش‌های امسال را کنترل کند و یا موارد دیگر

رفتارهای رسانه‌ای در برخی موارد به قدری زشت و احمقانه‌است که آدم فکر میکند نکند که دست دشمن در کار است
Iran, Islamic Republic of
اتفاقا پس رفت دریای خزر اونقدرها هم بد نیست به دو دلیل:
1. ویلاهای شخصی و ارگانها که عین زالو به جون ساحل خرز افتاده بودند و هم مردم رو از دریا محروم کرده بودند و هم ساحل را آلوده کرده بودند از دور خارج میشن
2. قسمت های پس رفته تبدیل به چرا گاه میشه و میشه از استفاده اقتصادی هم کرد. البته اگه مسئولین عقلشون برسه
Iran, Islamic Republic of
حضرت آدمیزاد..
دریای خزر بسته نیست و از طریق رودخانه ولگا به دریای سیاه متصل است و دریای سیاه هم دریای آزاد است
حسن
Iran, Islamic Republic of
این یک موضوع ملی است ولی تا حالا کسی نگفته چقدر آب قراره برداشت بشه و این میزان چقدر میتونه آب دریا رو کم کنه در ضمن موضوع شور شدن آب دریا در برابر حجم آب دریا مطرح نیست .
ممد
United States
2 متر بالا اومده بود به طوری که ویلاهای ساحلی رفته بودند توی آب.... حالا 1/5 متر پایین اومده....!!!! دریای کاسپین همیشه در طول تاریخ اینطوری بوده.
Iran, Islamic Republic of
رمانی در اوایل انقلاب مرحوم هاشمی طرحی دادند که خلیج فارس با احداث کانال به دریای خزر متصل شود اما نمیدانم قابل اجرا نبودن ان به چه علتی بود به هر حال اگر اب را از خلیج فارس انتقال دهند چون به اقیانوس متصل است اثرات منفی ان کمتر خواهد بود.
Iran, Islamic Republic of
کل مساحت دریای خزر 370000 کیلومتر مربع است اگر سالی حداکثر 100/000/000 متر مکعب آب برداشت بشه !!! در سه سال فقط 1 میلیمتر از سطح آب کم شده !!!
پس کم شدن آب دریا و شوری آن مطرح نیست و بیشتر سهم خواهی نمایندگان مخالف و دید محدود و انحصارطلب اونا رو نشون میده!!!
پیشنهاد بنده برداشت آب متناسب با میزان بارندگی بلند مدت سالیانه است .