پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
 
۰

عاشورا در هیئت علمداران چالش تُر

جمعه ۳۰ شهريور ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۵۴
کد مطلب: 641527
چالش تر یکی از معدود شهرهایی است که علمداران تعداد زیادی داشته و هیات جداگونه ای دارند. علم ها در این شهر از یک چوب بلند و کاملا صاف تشکیل شده اند که با پارچه و نوعی گره مخصوص پوشیده می شوند.
به گزارش جهان نيوز، سر علم ها نیز با پارچه های رنگی و زری دار تزئین می شوند. ارتفاع این علم ها حتی به ۱۵ متر نیز می رسند. علمداران شال های بلندی را به کمر خود می بندند. کودکان نیز از علم های کوتاه تر و سبک تر استفاده می کنند. بسیاری از این علم ها قدمت زیادی داشته و چندین نسل در بین برخی خانواده ها منتقل شده اند. خانواده های صاحب علم از احترام خاصی برخوردار هستند و برخی از مردم نیز نذر های خود را به این علم می سپارند. در ایام محرم علم داران، علم های خود را در جلوی خانه های خود قرار می دهند و علم ها جزئی از هویت محرمی شهر می شوند. در روز تاسوعا و عاشورا هیات علمداران نیز به همراه دیگر هیات ها به اهل قبور به ویژه بر سر خاک تازه درگذشتگان و امام زاده می روند. از آنجایی که در باور مردم علم ها نباید به هیچ عنوان زمین سقوط کنند، معمولا حمل علم به صورت گروهی انجام می شود که یک نفر مسئول حمل علم شده و دیگران به مهار آن می پردازند. ارتفاع زیاد علم ها نیز مانع از تردد آن ها از زیر خطوط برق می شود که در چنین گذرهایی علم ها را به صورت خوابیده حمل می کنند.
https://jahannews.com/vdccisqem2bq0p8.ala2.html
jahannews.com/vdccisqem2bq0p8.ala2.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *