جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۱

جنگنده‌ای که تانک‌های عراق را نابود کرد

سه شنبه ۲۶ تير ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۱۲
کد مطلب: 627495
فیرچایلد ریپابلیک ای-۱۰ که به وارتاگ (گراز زگیل دار) مشهور است از جمله نخستین هواپیماهای نظامی آمریکایی است که برای حمایت نزدیک از نیروهای زمینی به هنگام نبرد طراحی و ساخته شده‌است.
به گزارش جهان نيوز،فیرچایلد ریپابلیک ای-۱۰ که به وارتاگ (گراز زگیل دار) مشهور است از جمله نخستین هواپیماهای نظامی آمریکایی است که برای حمایت نزدیک از نیروهای زمینی به هنگام نبرد طراحی و ساخته شده‌است.
این هواپیما با وجود سادگی‌اش طرحی کارآمد دارد و  با دو موتورتوربوفن و گنجایش یک خلبان، برای مقابله با اهداف زمینی مانند تانک، زره‌پوشهای مسلح ، پشتیبانی نیروهای خودی و عملیات جستجو و نجات سربازان گمشده به‌کار می‌رود.   بال‌های بلند این هواپیما به آن قدرت مانور زیاد در سرعت کم و ارتفاع پایین می‌دهد به طوری که می‌تواند مدت‌ها با سرعت نسبتاً کم ۳۲۰ کیلومتر در ساعت در ارتفاع پائین‌تر از ۳۰۰۰ متری زمین با شعاع دید حدود ۴/۲ کیلومتر، حرکت کند.
با این ویژگی‌ها آ-۱۰ می‌تواند نقطه ضعف جنگنده‌های پر سرعت را -که توان زدن هدف‌های کوچک با سرعت کم را ندارند- پوشش دهد. همچنین برخاست و فرود در مدت‌زمان کوتاه ار دیگر ویزگی های این هواپیما است که به‌کارگیری آن را در نزدیکی جبهه‌های نبرد هم ممکن می‌سازد.
این هواپیما در جنگ سال ۱۹۹۰-۱۹۹۱ ائتلاف علیه عراق به تنهایی بیش از ۵۰ درصد تانک‌های عراقی و ۳۱ درصد کل نفربرهای زرهی این کشور را نابود کرد.
https://jahannews.com/vdcao0nim49nuy1.k5k4.html
jahannews.com/vdcao0nim49nuy1.k5k4.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *