جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰

فاجعه زیست محیطی در تالاب شادگان

منبع: مهر
پنجشنبه ۱۶ شهريور ۱۳۹۶ ساعت ۱۳:۱۳
کد مطلب: 547755
تالاب ۵۷۰ هزار هکتاری شادگان این روزها حال خوشی ندارد، خشکی و نمکزار، ۸۰ درصد تالاب را به اغما برده و فقط ۲۰ درصد آن در شرایط تالابی قرار دارد. هر قدم در پهنای تالاب از فاجعه ای خبر میدهد که گریبان پرندگان، ماهی ها، گیاهان و جانوران پناهنده را در ۳۲۷ هزار هکتار از حیات وحش گرفته است.
به گزارش جهان نيوز،تالاب ۵۷۰ هزار هکتاری شادگان این روزها حال خوشی ندارد، خشکی و نمکزار، ۸۰ درصد تالاب را به اغما برده و فقط ۲۰ درصد آن در شرایط تالابی قرار دارد. هر قدم در پهنای تالاب از فاجعه ای خبر میدهد که گریبان پرندگان، ماهی ها، گیاهان و جانوران پناهنده را در ۳۲۷ هزار هکتار از حیات وحش گرفته است. در میان صحبت های مردم تالاب نشین غم بزرگی بود برای تغییر رویه زندگی چراکه پیشتر تالاب نشینان از هر شغل و درآمدی در بیرون از تالاب بی نیاز بودند. همه با کشاورزی، دامداری و ماهیگیری امرار معاش میکردند و زندگیشان با تمام سادگی به راحتی می گذشت. اکنون وضعیت تالاب شمار زیادی را مجبور به دل کندن از محل کار و زندگی کرده. اما در بیست درصد باقی مانده از تالاب هنوز چشم امید ۵ هزار خانوار پرجمعیت، به احیای تالاب و بهبود وضع زندگی است. علت تبدیل پهنایی از تالاب به شوره زار سرازیر شدن زهاب نیشکر و افزایش شوری آب تالاب است بعد از خشک شدن تالاب هور العظیم اهمیت تالاب شادگان به عنوان فیلتری برای جلوگیری از ریزگردهای داخلی چند برابر شد، اما حالا حال و روز تالاب شادگان هم به تالاب هورالعظیم نزدیک شده است. برای زهاب های نیشکر کانالی به خلیج فارس احداث شد تا زهاب های نیشکر به آنجا بریزد اما طبق مصوبه سازمان حفاظت از محیط زیست و جمعی از مسئولان استانی و کشوری برای نجات تالاب از بی آبی زهاب نیشکر به تالاب شادگان سرازیر شد.


 
https://jahannews.com/vdcam0nmm49ny01.k5k4.html
jahannews.com/vdcam0nmm49ny01.k5k4.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *