جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۱

غروب در جنگل حرا

عکاس :فرشته اصلاحی
دوشنبه ۱ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۵۹
کد مطلب: 520635
جنگل حرا در تنگه خوران، بین جزیره قشم و بخشی از استان هرمزگان قرار دارد و هر ساله گردشگران داخلی و خارجی زیادی را به خود جذب می کند. جنگل حرا به دلیل مساعد بودن شرایط اکولوژی، زیستگاهی امن برای پرندگان مهاجر از مناطق گرمسیری است. از جمله این پرندگان حواصیل بزرگ، اگرت بزرگ، اگرت ساحلی، حواصیل هندی، کفچه نوک تیز، سلیم خاکستری، گیلانشاه، کاکائی و... هستند.

به گزارش جهان نيوز به نقل از همشهری، حرا درختی از جامعه گیاهی مانگرو در اندازه های ۳ تا ۶ متر با شاخ و برگ سبز روشن است. گیاهان حرا در دوره ائوسن و الیگوسن در حدود ۳۰ تا ۴۰ میلیون سال پیش به وجود آمده است.

جنگل های دریایی یکی از عجیب ترین عناصر طبیعی خلقت در جهان هستند. حرا درختی است آب شورزی که هنگام مد آب دریا تا گلوگاه در آب فرو می رود. با خاصیت تصفیه ای که در پوست این درخت وجود دارد، بخش شیرین آب دریا را جذب و نمک آن را دفع می کند. درخت حرا در حقیقت یک تصفیه خانه آب شیرین کن طبیعی می‌باشد.

از راه خشکی سواحل قشم راهی به درون این جنگل‌ها نیست و تنها راه دیدن آنها، راه آبی است. برای تماشای این جنگل نیز باید با ناخدایان پرتجربه همراه شد، چون تنها آنها می توانند آبراهه‌های کوچک و متعدد موجود جنگل را شناسایی کنند. دیدار از جنگل حرا خاطره ای به یاد ماندنی در اذهان دوستداران طبیعت باقی خواهد گذاشت.

به این گیاه در بندر عباس حرا، در بلوچستان تمر و در بعضی از نقاط تول می گویند.

جزیره زیبای قشم از انبوه ترین و وسیع ترین جنگل های حرا برخوردار است. از این رو سازمان جهانی یونسکو جنگل‌ های این جزیره را منحصر به فرد لقب داده و نام آن را در فهرست ذخیره زیست کره جهان به ثبت رسانده است.
 
https://jahannews.com/vdcipuawwt1arq2.cbct.html
jahannews.com/vdcipuawwt1arq2.cbct.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *