چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - 17 Apr 2024
 
۲۳
۶۸

آیا ایران می‌تواند ناو غول‌پیکر هواپیمابر بسازد؟ +تصاویر

چهارشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۳۰
کد مطلب: 360208
ساخت اقیانوس‌پیماهای غول‌پیکر، توانی است که ایران مدتی‌ست به آن دست یافته است. این کشتی‌های عظم‌الجثه، در بسیاری از مؤلفه‌ها، شبیه به ناوهای هواپیمابر هستند.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، چند سالی است که در میان نظامیان سخن از ساخت ناوهواپیمابر توسط ایران در میان است اما تاکنون هیچ مقام رسمی، ساخت این دست از ناوها را در ایران تایید نکرده است.

ناوهای هواپیمابر یکی از معدود کشتی‌های هستند که به شکلی، هم جنگی و هم لجستیکی محسوب می‌شوندو در حال حاضر حدود ۱۰ کشور جهان دارای این نوع کشتی‌ها هستند. شاید تعداد این ناوها در سطح جهان (اعم از فعال و غیرفعال) به ۳۰ فروند هم نرسد.

آمریکا با در اختیار داشتن ۱۱ فروند ناوهواپیمابر که غالب آنها مربوط به دهه‌های ۹۰ میلادی هستند، در صدر دارندگان این ناوهاست. روسیه، تایلند، فرانسه و انگلیس به همراه آمریکا و چند کشور دیگر، از جمله حدود ۱۰ کشوری هستند که تنها دارندگان این ناوها محسوب می‌شوند.

ناو هواپیمابر نیمیتز آمریکا

اصولا کار ساخت ناوهای هواپیمابر به دلیل حجم انبوه تجهیزات به‌کار رفته و تجهیزات فراوانی که باید با خود حمل کنند، سال‌ها به طول می‌انجامد. هم‌اکنون، اینترپرایز، با حدود ۵۰ سال سن، قدیمی‌ترین ناوهواپیمابر جهان است که در نیروی دریایی آمریکا فعال است.

ناوهای هواپیمابر بنابر وزن، طراحی، امکانات و طول و عرض‌شان، قابلیت‌های متعددی دارند. حمل تعداد زیادی بالگرد و جنگنده، حمل یگان‌های رزمی و مهندسی و تجهیزات دفاعی و پدافندی، وابسته به این مؤلفه‌هاست.

نکته مهم در ساخت ناوهای هواپیمابر که تکنولوژی آن حدود ۵۰سال پیش توسط آمریکا در ناو اینترپرایز به کار گرفته شد، استفاده از فناوری هسته‌ای برای تامین سوخت این ناوهاست.

هم اکنون ناو شارل دوگل فرانسه و دو ناو آمریکایی، در مجموع ۳ناوی هستند که پیشران اتمی دارند. ناو شارل دوگل فرانسوی، یکی از معروف‌ترین ناوهای هواپیمابری است که در خود یک نیروگاه اتمی برای تولید سوخت مورد نیاز ناو داشته و از توانایی‌های این ناو، حرکت بدون وقفه آن در سال‌های متمادی است.

ناو هواپیمابر نیمیتز نیز سامانه‌ای پیشران متشکل از دو راکتور اتمی در قلب ناو با خود حمل می‌کند که این دو رآکتور، وظیفه تأمین انرژی مورد نیاز توربین‌های ناو را برعهده دارند.

اینترپرایز، قدیمی‌ترین ناو هواپیمابر جهان است

ناوهای هواپیمابر اگرچه از آلیاژ خاصی در بدنه و بخش‌های تحتانی و فوقانی خود بهره برده‌اند اما آسیب‌پذیری‌های زیادی هم دارند. از جمله مهمترین آسیب‌پذیری‌های این ناوها، سرعت نه چندان زیاد، بزرگ بودن‌جثه، حمل تجهیزات فراوان و سنگینی ناو و چندین و چند آسیب‌ دیگر است.

در ناوهایی که با پیشران اتمی فعال هستند، این ناوها آسیب‌پذیری‌های بیشتری دارند از جمله اینکه اگر به این ناوها به نحوی حمله شود که بمب یا موشک به رآکتور تامین کننده انرژی ناو برسد، انفجاری با قدرت بسیار زیاد، ناوهواپیمابر را به طور کلی با همه تجهیزاتش نابود خواهد کرد.

ناوهای هواپیمابر معمولا بیش از ۴۰۰۰ هزار نفر پرسنل و میلیاردها دلار تجهیزات و امکانات با خود حمل می‌کنند که نابودی دفعی آنها باعث تلفات و خسارات سنگینی خواهد شد.

خطر دوم برای این ناوها، سوخت هواپیماهایی است که توسط ناو حمل می‌شود. این ناوها میلیون‌ها لیتر بنزین با خود حمل می‌کنند که این بنزین‌ها، علاوه بر مهمات، رآکتور هسته‌ای و دیگر لوازم، خود به خود خطری جدی برای ناو به حساب می‌آیند.


*** ایران توان ساخت ناو هواپیمابر دارد؟

جمهوری اسلامی ایران از سال‌ها پیش با ورود به عرصه ساخت ناوچه، ناوشکن و ناوهای غول‌پیکر، در مسیر دستیابی به فناوری ساخت ناوهای هواپیمابر گام برداشته است.

در عین حال، ساخت کشتی‌های غول پیکر اقیانوس‌پیما که استفاده تجاری دارند نیز تجربه بسیار مهم و البته کاربردی در این عرصه است.


هم‌اکنون، ایران ۲ کشتی اقیانوس‌پیما با نام‌های "ایران-شهرکرد" و "ایران-اراک" در روی دریا دارد و ناو سوم نیز با نام "ایران-کاشان" در حال ساخت است که به گفته مدیرعامل شرکت سازنده سومین اقیانوس‌پیمای ایرانی، پیشرفت فیزیکی این ناو تا دی ماه سال گذشته از مرز ۹۴ درصد عبور کرده است.

نگاهی اجمالی به سازه و امکانات نصب شده روی اقیانوس‌پیماهای ایرانی که توسط متخصصان و مهندسان ایرانی در یک مجتمع کشتی‌سازی در بندرعباس ساخته شده‌اند، نشان می‌دهد که ایران زیرساخت‌های لازم برای ساخت ناوهای عظیم‌الجثه از حیث وجود حوضچه‌های بزرگ آبی و حوضچه‌های خشک و توان ساخت سازه اصلی، در کشور وجود دارد.

ناوهای اراک و شهرکرد با ۱۸۷ متر طول، ۷ طبقه سوپر استراکچر، سرعت ۲۱ نات، ۲۲۷۸۰ اسب بخار قدرت موتور، ۳۰ متر عرض کشتی و چندین و چند مولفه دیگر، خود به تنهایی زیرساخت‌های یک ناوهواپیمابر را حمل می‌کنند چرا که این کشتی‌ها به لحاظ طول عرض، قدرت و سرعت و چند مولفه دیگر، بسیار شبیه ناو هواپیمابر "گاریبالدی" با ۱۸۰ متر طول و ۳۳ متر عرض، ۲۹ نات سرعت، هستند.


البته میزان سرعت و قدرت موتور ناوهای هواپیمابر، بیشتر از اقیانوس‌پیما یا همان کانتینربرهای غول‌پیکر است ولی در مجموع، اینکه ایران توانسته اقیانوس‌پیمایی بسازد که حجم، قدرت، سرعت و برخی مولفه‌های ناوهای هواپیمابر را دارد، نشان از در اختیار داشتن فناوری و زیرساخت‌های لازم برای ساختن یک ناو غول‌پیکر هواپیمابر، دارد.

البته اقیانوس پیماهای ایرانی، در قدرت، سرعت، طول و عرض و . . . با برخی ناوهای هواپیمابر دیگر نیز تشابه دارند. به طور مثال ناو اسپانیایی "استوریاس" با ۱۹۶ متر طول، ۲۴ متر عرض، ۴۸ کیلومتر بر ساعت سرعت، از دیگر ناوهای هواپیمابری است که شاکله اصلی آن بسیار شبیه به اقیانوس‌پیماهای ایرانی است.

"۷ آذر ۹۲، دریادار سیاری، فرمانده نیروی دریایی ارتش ایران از انجام مطالعات و طراحی‌هایی در زمینه ساخت ناوهای هواپیمابر خبر داده بود.

فرمانده نیروی دریایی ارتش گفته بود که، "به نظر من به عنوان فرمانده نیروی دریایی ارتش، ساخت ناو هواپیمابر در شرایط کنونی کشورمان امکان‌پذیر است اما اینکه الان شروع به ساخت کنیم یا نکنیم به دستور سلسله مراتب بستگی دارد اما مطالعات و طراحی‌هایی وجود داشته و دارد که در همین مرحله باقی مانده و در صورت صدور دستور ساخت ناو هواپیمابر توسط مقامات بالادستی، قابلیت اجرایی شدن دارد."
https://jahannews.com/vdcgzz9w7ak93x4.rpra.html
jahannews.com/vdcgzz9w7ak93x4.rpra.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


لرستانی
لطفا اعلام کنید روند نام گذاری این کشتی ها بر چه پایه و اساس و اولویت هایی است چون می توان نام های حماسی و اولویت دارتری را برای این کشتی ها و نا وها برگزید
امیر
هیچ وقت نام سیاسی و جنگی رو به روی یک کشتیه تجاری نمیزارن چون میتونه نشون دادن اعلان یک سری معانی باشه که برای این کشتیا خوب نیس.
حسام
انشالله می توانیم
m b k
میتوانیم
نیما
Iran, Islamic Republic of
موتور این ناوهای غول پیکر اتمی است.
از نوع Rtg.
باتوجه به اخراج نحبگان مذهبی از صنعت اتمی باید فکر این کشتی ها را هم با خود به گور ببریم.
عمرا با این نحو مدیریت آقایون بتونیم!!!
تقی
Romania
هشت سال در دوران طلایی مدیریت آقای احمدی نژاد چی می کردن ؟ فرصت بود برای ساختن .
Iran, Islamic Republic of
ببخشید ها ولی این ناوهایی که الان داره وارد میشه مدیریت و مطالعات و شروع ساختش اون موقع بوده در حال حاضر خبری نیست
Iran, Islamic Republic of
....
MERSAD
Iran, Islamic Republic of
ناو هواپیمابر روسی آدمیرال کوزتسوف اصلا موتور اتمی نداره ولی قدرت ناو های رده خودش رو داراست.
۸ دیگ بخار که با سوخت مازوت کار می‌کنند و متصل به ۴ توربین گازی هستند مجموعاً به قدرت ۲۰۰ هزار اسب بخار می‌رسد
وزن خالی: ۴۳ هزار تن
وزن استاندارد: ۵۵ هزار تن
وزن در حالت کاملاً پر: ۶۷٬۵۰۰ تن
آبخور در حالت خالی: ۸٫۰۵ متر
آبخور در حالت استاندارد: ۸٫۹۷ متر
آبخور در حالت کاملاً پر: ۱۰٫۴ متر
طول: ۳۰۶٫۴۵ متر
پهنا: ۷۳ متر
ارتفاع: بلندترین نقطه ۶۴ متر
که نشون میده اگه ایران بخواد همین الآن میتونه شروع به ساخت یک ناو هواپیمابر بومی با تجهیزات بومی و فوق پیشرفته الآن سپاه بکنه.
محمد
France
.فقط دو ناو هستن دو دونیا که اتمی هستند ماباقی دیزلی و از سوخت های فسیلی هستند
ما می توانیم
چرا که نه !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Iran, Islamic Republic of
به نظر من ما باید روی موشکهای راه پیما و رادار گریز متمرکز شویم و ناوهواپیمابر با استراتژی دفاعی ما همسان نیست
موافقم.
حسین
با سلام
حرف شما درست است ، با سیستم دفاعی کشور ما همخوانی ندارد
اما با سیستم هجومی کشور ما بسیار همخوانی دارد

اگر بخواید دفاع کنید
باید در خانه دشمن بجنگید

دفاع کردن ، یعنی جنگیدن در خاک امریکا و اروپا

و این نیاز به ناو هواپیما بر نیز دارد

یا علی
Iran, Islamic Republic of
فک میکنم فقط فیلم میبینی
یه کشور وقتی میتونه بره از خودش مایه بزاره و قلدریش بشه که حد اقل دستش به دهنش برسه نه ایرانی که مردمش از گشننگی دارن تلف میشن
اصلا ایران توان مالی و اقتصادی اینو داره که بخواد بره هجوم بیاره به کشور هایی که خودشون ابر قدرت اقتصادی ،نظامی ،سیاسی هستن مگه جنگ ایران عراقه
اصلا میدونی بودجه نظامی امریکا چندین برابر ایرانه ؟؟؟
Iran, Islamic Republic of
جمله ی آخرت رو خوب اومدی،باید بدونی اون کشورهای ابر قدرت سیاسی اقتصادی نظامی با تمام توان پشتیبان عراق بودن و ما حتی از وارد کردن سیم خاردار محروم بودیم،حریف ما نشدند.
Iran, Islamic Republic of
اتفاقا" این شما هستی که فیلم زیاد میبینی اونم از نوع هالیوودیش!! از اون دست فیلمایی که یه آمریکایی با قدرت و هیبت و خارق العاده اش میاد کره زمین رو از دست موجودات فرازمینی نجات میده!!!
Norway
من فکر می کنم با توجه به اولویت های فعلی ساخت ناو هواپیما بر با توجه به اینکه سیاست ما درحال حاضر دفاعی است و با محدودیت های مالی نیز طرف هستیم بر همان واحد های کوچکتر استوار باشد که ظاهر ا اینگونه نیز هست ، اصلح تر است . شما در نظر بگیرید ما حدود 5 هزار به قایق تندرو ( بنوعی ناوچه ) داریم . جزایر و زمینه های عدیده تحت اختیار . امریکا و دیگران حدود 80 ناو و ... در خلیج فارس دارند . یک جمع ساده بر اساس مترمربع و تعداد سلاح بین این دو شاخص بزنید ( حال کیفیت و کارایی سلاح ها بحث دیگری است که مو شکها و سرعت واحد های شناور ما به لحاظ کیفی قابل اغماض نیستند ) ، خواهید دید که امکانات دفاعی غیر متعارف ما بشدت قوی تر است . تعجب نکنید . فقط شاخص های ذکر شده را به وزن و اعداد قابل مقایسه تبدیل کنید صحبت بنده را تصدیق خواهید کرد . تکنولوزی هیچ ناوشکن و ناو هواپیمابری در دنیا وجود ندارد که بدنه را به صدها واحد شناور با حجم اتش بالا تجزیه کند و بعد از پایان هرنبرد انرا در قالب یک واحد جمع کند . ما اینکار راکرده ایم . واحد های کوچکتر ، اسیب پذیری کمتر ، حجم اتش بالا از نقاط مختلف ، قابلیت تغییر مختصات واحد های شناور و زیر سطحی علاوه بر پشتیبانی بالای موشکهای دوربرد و برد متوسط ساحل بدریا . چه کسی جرات می کند بدون دادن تلفات سنگین با این نیرو طرف شود ؟ تازه بحث تجهیزات نفتی در منطقه هم هست . خوشبختانه در این زمینه تحریم ها بسیار کم اثر تر بوده و مرتبا نیز در حال پیشرفت هستیم .
شما فکر می کنید امریکایی که با هر بهانه به کشورهای ضعیف تر از خودش حمله می کند و سازمان ملل و غیرو را به جاییش هم حساب نم یکند بی جهت حمله نم یکند ؟ ان میمون سخنگو رییس جمهور قبلی امریکا کم می خواست حمله کند ؟
عالی بود با نظرتون کاملا موافقم تحلیل منطقی و زیبایی بود
مسعود
Iran, Islamic Republic of
این تحلیل شما درسته اما در صورتی که فقط نیاز به دفاع در محدوده آبهای سرزمین باشه نه دریاها و سرزمینهای دور دست .
مصطفي
Iran, Islamic Republic of
شما كه اينهمه از نقاط ضعف ناو هواپيمابر گفتيد چطور اشتياق ساختن آن را داريد.آيا براي دشمن خطرناك است و براي ما نه؟
يا اصلا چه لزومي دارد كه ايران ناو هواپيما بر بسازد؟
Romania
ناوهواپیمابر کند رو وعظیم الجثه است لذا در شرایط جنگی یک هدف ناب است وامکان تحمیل تلفات بالادارد داشتن آن امتیاز بالایی نیست.
منهم موافقم.بهتر نیس در ساخت موشک های قاره پیما و....دیگر موشک ها وجنگنده های پر قدرت متمرکز شویم یا حتی ناوها ی جنگی پیشرفته تر.و پهپاد ها.بهترنیس؟؟؟؟
حسین
با سلام

در سیستم نظامی کشور ما اول ما روی موشک ها تمرکز کردیم
و اون رو یک جورایی به نقظه صد رسوندیم
ما الان هر موشکی که بخوایم ، میتونیم طراحی و ساختش رو انجام بدیم

درسته که ناو های هواپیما بر بسیار صدمه پذیر هستند
اما نکات مثبتی نیز دارد

اولین نکته این ناو ها ، بعد روانی آن هست

میدونید اگر ایران به تلافی اینکه آمریکا در آب های بین المللی منطقه ما ناو هواپیما بر داره ، ایران هم در آب های بین المللی آمریکا ناو هواپیما بر مستقر کنه
چه بعد روانی در جهان داره ؟
اصلا جنبه جنگی رو کاری ندارم
شاید هم ناو آمریکا و هم ایران در ثانیه اول جنگ نابود بشن

ولی الان ما تو جنگ سرد هستیم
باید قدرت آفرینی کنیم
و قدرت نمایی هم بکنیم

موفق باشید
خیرالله از ارومیه
درحال حاضر ساخت زیر سطحی اتمی برای واجتر از ناوهواپیمابر است
بهداد
Iran, Islamic Republic of
لاقل ناو رو برا حفاظت از خلیج‌فارس بفرستن
درود بر توان نظامی ما
احمد
ما بیشتر به زیردریایی اتمی نیاز داریم
انشالله به کوری چشم دشمنان... میسازیم
...
اخه درست کردیم براچی .برای کشورمون ازناو هواپیما بر چیز های مهم دیگه ای هم هس.
یزدی
Iran, Islamic Republic of
ما می توانیم...
امیدواریم که انشاالله در ژنو برای این قابلیت ها تعیین تکلیف نشه!!!
بیخیال
بدون شک اگر به جوانان این مملکت اعتماد عملی کنیم
/////ما می توانیم/////
ما توان ساختش رو داریم و باید بسازیمش.ساختش چند سالی طول میکشه پس الان باید شروع کنیم تا چندین سال بعد تموم بشه.تازه اولی که ساخته بشه باید آزمون و خطا کرد تا بعدیها بهتر ساخته بشه.
غیر از ناو ایرانی اینقدر آرزو دارم نمیرم و هواپیما و جت های تماما بومی رو ببینم!!!! ان شاالله.
با اجازه آقای نعمت زاده نه نمی تونیم!!!
هشتاد سال دیگه شاید
حسین
در دنیا یکی از باهوش ترین نژاد ها هستیم
و یکی از جنگاور ترین مردمان جهان هستیم
که سلحشوری در خون ماست

بعد یک آمریکایی که کل تاریخش به 400 سال نمیرسه ، میتونه بسازه
بعد ما نمیتونیم

متاسفم واقعا
طرز فکر رو عوض کنید ، خیلی بهتره
Iran, Islamic Republic of
.....
محمد
Iran, Islamic Republic of
چرا ما میتوانیم
رضا
مامیتونیم،به قول شاعرمامیریم بالا میریم بالا
چند لحظه فکر کنید امریکا ناوی ساخته که میلیون ها تن سوخت حمل میکنه رکتور اتمی دارد که با برخورد یک موشک کل ناو با تمام خدمه از بین میره پس حتما تکنولوژی داره که جلو گیری میکنه از نابودی ناو تازه بهتر به فکر بی ۲هواپیمای امریکایی باشید که چه نیروی وحشتناکیه بهتره ایراناول روی موشکهاش تمرکز کنه بعد روی تکنولوژی بی ۲
Mohamad mehdi
Iran, Islamic Republic of
برادر من B2 هم مثل هواپیما های ترابری(نظامی) ایرانی مثل صادق ۳ و ۴ هست فرقی نمیکنه ولی اونا بمب اتم داخلش حمل میکنن که می ارزه یا مقدار خیلی زیادی بمب واسه ما همون f4 ها کافین
محمدرضا
Iran, Islamic Republic of
اگه دیگران انجام دادند پس ممکنه
رحمانی
توی ایران خیلی کم به مغزهای جوان وایده های نواهمیت میدن واگر کسی ایده ای چیزی داره جایی نیست که طرحش رو اعلام کنه وکشورهای دیگه بغیرازکشورخودشون روی کشورهای دیگه هم اشراف دارن ونخبه هارومیبرن همینه که اون اقا میگه تاهشتادسال اینده میسازیمش ولی اگرکسی اهمیت به یک ایده ی کوچک بدهدالبته ایده های بزرگ جای خودرادارندهمین ایده های کوچکندکه تبدیل به اختراع های عظیم میشونداون هم کشوری مثل ایران اگرچنین بشه ناو میشه اون ارزوی کوچیکش پس به امیدان روز و روزیکه هیچ کشوری نتونه نگاه چپ به ایرانمون بندازه
ایران دوست
با سلام . کشور عزیز ما ایران آنقدرجوانان صنعتگر و دانشمند ومتخصص دارد که هرموقع اراده کند می تواند بهترین وقویترین ناوهای هواپیما بر را بسازد علت اینکه تابحال دست به این کارها نزده نیازی برایش احسا س نمی شد . ناگفته نماند که بسیاری از این دستگاه های بزرگ که غربیها دارند همین ایرانیها میسازند یا حداقل به کمک ایرانیهای متخصص در خارخ از کشور ساخت میشود .بسیاری ازاین کارهای بزرگ در این 36 سال جمهوری اسلامی حتا بیگانگان فکرش را هم نمی کردند شما مدانید وهمگان میدانند نیاز به گفتنش نیست انجام گرفته است به امید روزی که بیش از بیش به پیشرفت ایران عزیزمان بنازیم. من امیدوارم به این جوانان با عزت وغیرت ایران نازنین......
moein
موافقم
سلام ناو هواپیما بر حتی اگه پیشرفته ترین مدل هم باشه مثل همین جرج بوش به شدت اسیب پذیره اگر دقت هم کنین توی جنگ ها استفاده چندانی نداره مثلا تو جنگ ایران و عراق و اینا صد و سی و نه ناو رو ایرانیها زدن ولی بازهم ناو هواپیما بری نیومد
مهم ترین دلیل ساخت یه ناو هواپیما بر فقط صلابت و قدرت حمله و تدافعی یک کشور رو میرسونه والا اندازه یک ناوچه معمولی هم توان نظامی نداره همین کهرو افراد تاثیر داره خودش کلی سوده
ایرانودست،،،ناصر
سلام به قوه الهی ناو هم میسازیم تا چشم دشمنان کور ....
ما میتوانیم
من یک صنعتگرم دستگاه می سازم هر یه دونش از هزاران دلار خروج ارز از کشور جلوگیری میکنم تاحالاهیچ ارگانی رامن ندیدم بیاد از من تولید کننده حمایت کنه وقتی می خوام توی یک نمایشگاه شرکت کنم باید کلی رشوه بدم تا یه غرفه در حد متوسط به ام بدن پس خواهشا بی خودی دلتون راخوش نکنید باتلاش وپشتکارمبتکرین وحدانیت مسیولین مرتبط هس که ماهم می توانیم پیشرفت کنیم نه بادلخوشی بیخود ی وانشااله گفتن
فرزاد
Romania
جدای از اینکه ناو هواپیمابر به دردمون بخوره یا نه و هزینه ای که برای اون میشه مهم اینه که با ساخت اون ترس از ساخت ماشین آلات غول پیکر ریخته میشه و میتونیم ماشین آلات و دستگاه های بزرگ رو برای کارهای دیگه طراحی و اجرا کنیم.
وللی
Iran, Islamic Republic of
با سلام
گرفتیم که ساختیم و اون همه خدمه واسه اون پیدا کردیم اسمش ناو هواپیما بر ست کدوم هواپیما رو توش می گذاریم اما درسته می تونیم بسازیم زمونی داره اونم وقتیه که از لحاظ اقتصادی مثل لحاظ موشکی حرف هایی برای گفتن داشته باشیمو مردم نیز موافق این عمل باشند البته مردم اگاه از علم دریا
علی
اگر دورهی بعدی انتخابات اقای احمدینژاد رای بیارن میسازیم
رامین قطیفی.ساکن بوشهر
Romania
ما ایرانیا اگر بخوایم و ازاد باشیم میتونیم مریخ هم فتح کنیم
Iran, Islamic Republic of
.....
امیرعلی0711
باسلام
دوستان توروخدابیخیال ! ناوهواپیمابر سازیم اون موقع باهاش چی حمل کنیم! مادرحال حاضر 100 هواپیما سالم درکل ایران داریم که حدود نصفشونم شاید روپا باشن ولیدرکل 340 تا جنگنده داریم.بالگرد 1340 تاداریم ولی شاید 340 تاش عملیاتی وعالی باشه .پس الان بدرد کشورمانمیخوره حرف روی عقل بزنید دوستان من ن روی تعصب..
ehsan
بنظر من درسنه این حرفها..
اما میشه خلاق بود و ناوی با ابعاد متوسط تر ساخت با توان حمل هواپیماهای کمتر مثلا یک سوم..و موشک انداز های دور برد و دریا به زمین و قابلیت حمل قایق های تندرو برای انجام جنگ های چریکی در ساحل هر کشور و حمل پهپاد و خاصیت های دفاعی...
خلاقیت تو این زمینه هم به جهانی شدنمون کمک میکنه هم توان کاربردی داره..

امیداوارم این ایده به دست مسوولان نظامی برسه
یوسف ازمند
United States
گیرم که ناوه هواپیما بر ساختیم.هواپیمایه جنگده از کجا باریم روش مستقر کنیم پس اول باید خوده جنگده رو بسازیم .به امید روزی که ما به جهان جنگده صادر کنیم
شهامتی
Iran, Islamic Republic of
بسم الرب الشهداوالصدیقین :حق هر ایرانی غیور و سلحشور داشتن پیشرفته ترین سلاح های نظامی برای دفاع از کیان این مرز و بوم میباشد.
Mersad
Iran, Islamic Republic of
کسور با با داشتن همچین جنگنده هایی حتی نمیتونه به ساخت ناو هواپیمابر هم فکر بکنه
جنگنده های الآن ایران اصلا ویژگی های یک جنگنده ای که روی یک ناو هواپیمابر فرود بیاد و بلند بشه رو ندارن
iranmard@google.com
Iran, Islamic Republic of
کشوری که نمی تونه بدون وابستگی به کشورهای خارجی خودرو پراید را که 20 سال پیش منسوخ شده بسازه چطور میخواد ناو هواپیما بر بسازه ؟...
Iran, Islamic Republic of
ساخت ناو هواپیمابر یک طرف ساخت هواپیماهای مخصوص این کلاس یک طرف
Iran, Islamic Republic of
....
شاهرخ
Iran, Islamic Republic of
ایران حتی نمیتونه نقاشی ناو هواپیمابر راهم بکشه! مگه آفتابه هست ک پلاستیک مذاب فوت کنن تو قالب؟
روح اله
United Arab Emirates
پیام ساخت ناو هواپیما بر
ف
Iran, Islamic Republic of
شما
فرهاد
Iran, Islamic Republic of
اون‌کسی‌که‌ناو‌هواپیما‌بر‌داره‌هواپیما‌ها‌شون‌‌موقع‌نشستو‌برخاستن‌حداکثر‌دویست‌متر‌راه‌میرن
Iran, Islamic Republic of
خسته‌نباشین