شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۰

بسیجیان،سفیران‌کاروتلاش پشت‌جبهه‌ها

دوشنبه ۴ آذر ۱۳۹۲ ساعت ۱۳:۴۶
کد مطلب: 327589
وقتی شما در یک محیطی حاضر می‌شوید؛ در کویر، ‌کوهستان، ‌نقاط دور از دسترس، در میان مردم محروم مشغول کار می‌شوید، جوانی که در آنجاست، از شما الهام می‌گیرد و شما می‌شوید سفیر تلاش و کار و خدمت و جهاد و مجاهدت. «من احیا‌ها فکانّما احیا النّاس جمیعا»؛ شما دل‌ها را زنده می‌کنید؛ فایدهٔ بزرگی است.
به گزارش جهان، چند سالی است که حرکت‌های جهادی بسیجیان در سطح جامعه دانشگاهی و دانش آموزی و بسیج محلات کشور پا گرفته که برگرفته از تفکر جهادی و فرهنگ جهاد است که اهمیت آن‌ها در باور‌ها و اعتقادات دینی‌مان مشخص شده است‌ و این حرکت در راستای همان جهاد سازندگی است که امام امت در روزهای اول انقلاب بنا نهاد.
 
رهبر انقلاب در ۳۱ /۶/ ۱۳۸۹ در جمع این مجاهدین فرمودند:
 
بسیج سازندگی را خود جوان‌ها شروع کردند…
 
این کار، اول از خود جوان‌ها شروع شد؛ خود جوان‌هاى دانشجو و دانش‌آموز در بخش‌هاى مختلف، این حرکت را شروع کردند.در سال ۷۹ گزارش این حرکت زیبا و پرشکوه به ما رسید و منجر شد به اینکه پیام بسیج سازندگى به قاطبه‌ جوانان کشور داده شود؛ یعنى این ‌حرکت خودجوش مردمى است؛ درست مثل جهاد سازندگى در آغاز انقلاب. جهاد سازندگى هم همین جور بود؛ اول، خود جوان‌ها شروع کردند، خودشان رفتند توى روستا‌ها مشغول خدمتگزارى شدند در آن اوضاع بسیار دشوار و پیچیده. این حرکت، امام بزرگوار را به فرمان جهاد سازندگى تشویق کرد. کار مردم، الهام‌بخشِ اقدام مدیران و مسئولان است.
 
و همچنین در خصوص استفاده از این ظرفیت حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار با گروهی از فرماندهان سپاه و بسیج، به تشریح «طرح بسیج سازندگی» می‌پردازند.
 
متن زیر، بخشی از بیانات رهبر معظم انقلاب در این دیدار است: «بسیج یک نعمت بزرگ است که امروز در اختیار ماست. اگر از این نعمت خوب استفاده نشود کفران شده است. هر نعمتی که کفران بشود، خدای متعال آن کفران‌کننده را مجازات خواهد کرد و اولین مجازات این است که از آن نعمت محرومش می‌کند. یک چیز دیگری به ذهن من آمد که گفتیم آقای حجازی و آقای سعیدی‌کیا شاید بتوانند آن کار را راه بیندازند. نمی‌دانم حالا به کجا رسیده؟ «طرح بسیج سازندگی» است‌».
 
و در جمع دولتمردان می‌فرمایند: «هیچ دولتی بدون کمک و همیاری مردم نمی‌‏تواند موفق شود. توصیه من به مردم و تمامی دستگاه‏های دولتی آن است که نیروی مردم را قدر بدانند.»
 
همچنین سردار جعفری در جمع جهادگران با بیان اینکه آنهایی که بیشتر از دیگران در چنین مناطقی می‌مانند و خدمت می‌کنند، اجر و پاداش بیشتری می‌برند، اظهار داشت: «حرکتی که گروه‌های جهادی در مناطق محروم و کم‌برخوردار انجام می‌دهند، حرکتی است که در ادامه راه شهیدان است، چون در صحنه‌های امروز دیگر جنگ سخت با دشمن نداریم.
 
فرمانده کل سپاه با اشاره به اینکه امروز یکی از عرصه‌های مهم خدمت به مردم، حضور در عرصه‌های جهادی است، تأکید کرد: انقلاب ما همه چیز خود را از محرومین دارد و این‌‌ همان موضوعی است که حضرت امام (ره) فرمودند «یک موی کوخ نشینان را به کاخ نشینان نمی‌دهم».
 
وی با بیان اینکه این حرکت‌های جهادی‌‌ همان عمق بخشی انقلاب اسلامی است، خاطرنشان کرد: امروز حرکت‌های جهادی در اوج نیازی که برای برقراری عدالت وجود دارد، بالا‌ترین ارزش برای انقلاب است.
 
سرلشکر جعفری افزود: در واقع آنچه نظام اسلامی می‌خواهد برای رفع محرومیت از مناطق محروم انجام دهد، گروه‌های جهادی بدون هیچ توقعی، با انگیزه و ایمان و از روی عشق و داوطلبانه انجام می‌دهند‌».
 
آنچه ‌پیداست، اهمیت استفاده از این ظرفیت مردمی بسیج برای رشد و تعالی کشور است که اگر توسط سازمان‌های مربوطه و دولت مورد حمایت قرار نگیرند، قطعاً بهره‌وری لازم را نخواهند داشت. البته یکی از مهم‌ترین دستاوردهای این حرکت‌های جهادی آموزش و تمرین کار جمعی است؛ مسأله‌ای که در جامعه ما ضعیف است، در صورتی که در دین اسلام بسیار سفارش شده است. مانند: «تعاونوا علی البر و التقوی» و یا «و اعتصموا بحبل الله جمیعا» یعنی حتی اعتصام به حبل الله هم باید دسته جمعی باشد‌ و بسیج در همه عرصه‌ها و به ویژه در عرصه سازندگی و اردوهای جهادی محفلی است مناسب برای جوانانی که با روحیات انقلابی و ارزشی در کنار یکدیگر و در شرایط سخت کارهای بزرگی را انجام می‌دهند که از اهداف بلند انقلاب و امام امت خمینی کبیر (ره) یعنی خدمت به مستضعفان است.
 
در اینجا لازم است اهداف والای حرکت‌های جهادی از دید رهبر معظم انقلاب تبیین شود:
 
۱- خدمت رسانی مادی و معنوی به مردم:
 
شما اگر درس قرآن هم آنجا ندهید، خودِ حضور یک جوان مؤمن و متدین و متشرع در یک مجموعهٔ روستایی، در بین جوانان، در بین مردم، مظهر مجسم آیهٔ قرآن است؛ آن‌ها را به دین، به انقلاب، به معنویت، سوق می‌دهد. «کونوا دعاة النّاس بغیر السنتکم»؛ شما با عمل خودتان مردم را به ایمان، به اسلام، به دین دعوت می‌کنید. این خدمت‌رسانی است.
 
۲- خدمت به خود:
 
استعدادهای درونی خودتان را فعال می‌کنید؛ به بالقوه‌هایی که در وجود شماست، فعلیت می‌بخشید؛ تجربه پیدا می‌کنید؛ با زندگی مردم آشنا می‌شوید؛ این حصارهای طبقاتی شکسته می‌شود؛ واقعیت‌های زندگی را لمس می‌کنید؛ در خودتان شعف و بهجت خدمت رسانی را احساس می‌کنید و این احساس را در وجود خودتان زنده می‌کنید. کسی که لذت خدمت و کار را بچشد، از کار خسته نمی‌شود… .
 
۳- سفیران کار و تلاش خواهید شد:
 
وقتی شما در یک محیطی حاضر می‌شوید؛ در کویر، در کوهستان، در نقاط دور از دسترس، در میان مردم محروم مشغول کار می‌شوید، جوانی که در آنجاست، از شما الهام می‌گیرد و شما می‌شوید سفیر تلاش و کار و خدمت و جهاد و مجاهدت. «من احیا‌ها فکانّما احیا النّاس جمیعا»؛ شما دل‌ها را زنده می‌کنید؛ فایدهٔ بزرگی است.
 
آنچه ‌خواندید، برگرفته از بیانات مقام معظم رهبری در جمع فعالین بسیج سازندگی است (۳۱ /۶/ ۸۹)
 
هر آنچه ‌در این نوشتار آمد، دلیل روشنی بود بر اهمیت و جایگاه ویژه‌ای که گروه‌های جهادی بسیج در کشور دارند و این مسئولیت دولت و نهادهای مربوطه را نسبت به حمایت و انسجام این گروه‌ها بیش از پیش هموار‌تر خواهد کرد، چرا که رهبر عزیزمان که در امتداد امام امت خمینی کبیر (ره) این راه را برایمان روشن نمودند در جواب نامه‌های دو گروه جهادی شخصاً مطالبی را مقرون فرمودند که می‌تواند اهمیت مسأله را برایمان آشکارا نماید.
 
متن دست‌نوشتهٔ حضرت آیت‌الله خامنه‌ای خطاب به گروه جهادی یاوران:
 
بسمه‌تعالی
 
از همه‌تان سپاسگزارم و شما را به خدا می‌سپارم. میل به خدمت به مردم و تحمل سختی‌های آن، نقطه‌ای نورانی در باطن انسان است؛ آن را هر چه می‌توانید در جان خود گسترش دهید و نگذارید آفت‌ها، سودجویی، خودنمایی، تنبلی و... آن را گِل‌اندود کند. نیت خود را خدایی نگهدارید و از او کمک بخواهید و از همهٔ نیروی خود برای آن مایه بگذارید. موفق باشید.
سید علی خامنه‌ای
۸۲/۹/۱۵
 
متن دست‌نوشتهٔ حضرت آیت‌الله خامنه‌ای خطاب به هیأت دانشجویی آل‌یاسین:
 
 سلامٌ علی هیأت دانشجویی آل یاسین، حین یعمرون و حین یخدمون و حین یبنون و حین یُحسنون الی الناس. و این در واقع در درجهٔ اول، عمران و خدمت و احسان به خودشان است که: من عمل صالحاً فلانفسهم یمهدون. ان‌شاءالله موفق باشید.
 
آنچه می‌بینید گوشه‌ای از فعالیت گروهی از بسیجیان شهر تهران برای احداث قناتی در روستای محروم قرقروک از توابع استان خراسان رضوی است که در تابستان سال ۹۱ با حمایت قرارگاه خاتم الانبیاء (ص) ‌قرب کوثر به انجام رسیده است و این مجاهدان با همت بلند و قدرت ایمانشان توانسته‌اند قناتی را که سال‌ها خشکیده بود، مجدداً احیا و بازسازی نمایند و با این عمل در روستایی که سال‌هاست از خشکسالی رنج می‌برد، آبادانی و نشاط را به ارمغان آوردند
https://jahannews.com/vdcbwzbf9rhb5sp.uiur.html
jahannews.com/vdcbwzbf9rhb5sp.uiur.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *