پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۰

اقتصاد مقاومتی، بایدها و نبایدها

ابراهیم رزاقی
يکشنبه ۱۵ فروردين ۱۳۹۵ ساعت ۰۷:۴۸
کد مطلب: 482412
برخی از دست‌اندرکاران و مسئولین مرتبط با امور اقتصادی – به عمد یا عمد - «عملاً» هیچ توجهی به مبانی ارزشی اقتصادی مصرح در قانون اساسی، اندیشه‌های امام و رهبری و اقتصاد مقاومتی ندارند.
جهان نيوز - دکتر ابراهیم رزاقی: 1- استقلال کشورها از جمله مهمترین مباحث و موضوعات کلان هر کشوری است که با اتکاء به جهان‌بینی و دیدگاه‌های حاکمیتی، راهبردهای مشخصی برای نیل به آن تدوین می‌گردد.
شاید بتوان استقلال اقتصادی را در زمره مهمترین این موضوعات دسته‌بندی کرد، به نحوی که یکی از ابعاد مهم جنگ‌ها و تعارضات میان کشورها، میدان اقتصاد است. تکیه بنیانگذار نظام مقدس جمهوری اسلامی و تاکید رهبر حکیم انقلاب بر توانمندسازی اقتصاد نیز ناظر به تامین یکی از مهمترین وجوه استقلال و مصون ماندن دستاوردهای انقلاب با اتکاء به قدرت‌ اقتصادی است.
سیاست‌های ابلاغی «اقتصاد مقاومتی» از سوی مقام معظم رهبری که با تصریح بر مُرّ قانون اساسی و تاکید بر استقلال کشور تهیه شده، جامع‌ترین نقشه راهی است که در طول قریب به چهار دهه از عمر انقلاب به مسئولین ارائه گردیده است.
 با وجود مطالبه مکرر مردم و رهبری برای اجرای این سیاست‌ها اما، جز برگزاری کنفرانس‌ها و سخنرانی‌هایی که آثار اندکی بر آن مترتب بوده، کار دیگری صورت نگرفته است. در نتیجه، شدت گرفتن فشار اقتصادی دشمنان از یک سو و بی‌عملی مسئولین در این‌ خصوص از سوی دیگر باعث گردید شعار «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» این‌بار در رأس مطالبات معظم له قرار گیرد.
هر اقتصادی در جهان، بر اساس مبانی فکری و ارزشی خود عمل می‌کند و راهکار ارائه می‌نماید و بر همین مبنا، اقتصاد مقاومتی جز عمل به قانون اساسی که منطبق بر آموزه‌های اسلام است، معنایی ندارد. جای تاسف که بگوییم ریشه عدم اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، التزام برخی به سیاست‌های غیر انقلابی و غیراسلامی در صندوق بین‌المللی پول است. از آنجا که به قول فلاسفه می‌توان از «اثر» به «موثر» پی برد، فقر، اختلاف طبقاتی و دیگر مفاسد اقتصادی را می‌توان و باید از آثار شوم اجرای اقتصاد لیبرال دانست.
 در اقتصاد غیر انقلابی و غیراسلامی، فرد باید به حداکثر سود و لذت خود بیاندیشد و تنها مانع و رادع، قانون است در حالی که در مبانی انقلابی و متن قانون اساسی کشورمان به «وسیله» بودن - نه «هدف» بودن - اقتصاد تصریح شده است. در اقتصاد غربی، انسان خودخواه، خودپسند و منفعت‌طلب مورد اقبال و توجه است اما در اقتصاد جمهوری اسلامی، ساده‌زیستی و منفعت‌رسانی مطمح نظر است.   
2- بر خلاف آنچه که انتظار می‌رفت، همزمان با سر دادن شعار اجرای اقتصاد مقاومتی، برخی مسئولین سرگرم اجرای سیاست‌های لیبرالی شدند و برخی دیگر نیز که دغدغه اجرای آن را داشتند، با موانع جدی روبه رو گشتند. با وجود لطمات شدیدی که طی سالیان پس از دفاع مقدس و به واسطه دیدگاه‌های خطرناک برخی مسئولین از ناحیه اجرای دیدگاه لیبرالی و منفعت‌طلبانه به جامعه وارد شده است، هنوز همان رویه ادامه دارد، با این تفاوت که این‌بار شعارهایی نه بر خلاف اقتصاد مقاومتی بلکه در پوشش حمایت از آن سر داده می‌شود.
سخنان ملال‌آوری که در مدح این سیاست‌های راهگشا بر زبان آورده می‌شود و نُقل محفل برخی از افراد و جریانات شده در حالی است که اقتصاد در عمل، بر واردات و خام فروشی معادن و منابع تکیه دارد. به کسانی که یا خوابیده‌اند و یا خود را به خواب زده‌اند باید گفت اقتصاد مقاومتی بدین معناست که بیگانگان قادر نباشند در این زمینه به کشور آسیب وارد نموده و نتوانند ما را تحریم و تهدید کنند تا از این رهگذر، نیازهای کشور در تمامی زمینه‌ها تامین شده و دست نیاز به کشورهایی که هدفی جز منت و تحقیر مردم و کشور ندارند، دراز نکنیم.
رهبر معظم انقلاب در سخنرانی روز اول سال جاری در حرم رضوی در این‌باره فرمودند: «ما با دنبال کردن همین سیاست اقتصاد مقاومتی، به‌معنای عملی مسئله و اقدام عملی موضوع، می‌توانیم کشور را مصونیت‌سازی کنیم؛ می‌توانیم مصونیت بدهیم کشور را تا دیگر در مقابل تحریم به خودمان نلرزیم که ما را تحریم خواهند کرد. خب تحریم بکند؛ اگر اقتصاد مقاومتی شد، تحریم دشمن تأثیر قابل توجّهی نخواهد کرد.»
3- مسئولین و دست‌اندکاران امر باید برای واردات 70 میلیارد دلاری سال گذشته که موجب توقف یا کند شدن چرخ اقتصاد کشور گردید، پاسخگو باشند و توضیح دهند واردات کالاهایی که اساساً یا نیازی به آنها نبوده و یا امکان تولید آن در کشور وجود داشت در کجای نقشه راه اقتصاد مقاومتی قرار دارد ؟ به نظر کارشناسان، تنها کمتر از یک هفتم این مبلغ برای کالاهایی که تولید آنها مقرون به صرفه نیست، توجیه اقتصادی دارد و مابقی آن، به هیچ قابل قبول نیست. به یاد داشته باشیم که امسال، سال «اقدام و عمل» است و نه «شعار و سخنرانی». وقتی قرار است مقاوم‌سازی اقتصاد در دستور کار قرار گیرد، طبیعی است که مسئولین ذی‌ربط نیز باید پاسخگوی سوالات مردم، کارشناسان و رسانه‌ها باشند.
4- متاسفانه مصرف‌گرایی و سودجویی در میان اقشاری از جامعه به  فرهنگ تبدیل شده و بر همین اساس، ثروت‌هایی بادآورده و عظیمی از راه‌های غیرتولیدی به دست آورده‌اند.
 این امر نشان دهنده این حقیقت تلخ است که برخی از دست‌اندرکاران و مسئولین مرتبط با امور اقتصادی – به عمد یا عمد - «عملاً» هیچ توجهی به مبانی ارزشی اقتصادی مصرح در قانون اساسی، اندیشه‌های امام و رهبری و اقتصاد مقاومتی ندارند.
5- نکته دیگری که در این‌باره می‌توان به آن اشاره کرد، توسعه‌ مد نظر انقلاب اسلامی (به مفهوم عام) است.
 این توسعه باید ویژگی‌هایی نظیر خودشناسی (واژه‌ای بیگانه در فرهنگ غربی)، خودکفایی و استقلال در تمام زمینه‌ها اعم از اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و نظامی را داشته باشد. به عبارت دیگر، رمز مقاوم‌سازی اقتصاد عبارت است از ایمان به مولفه‌هایی که ذکر آن گذشت و اگر سازمانی و یا مسئولی به آن اعتقاد نداشته باشد، برآیند آن تشدید مشکلات اقتصادی و وابستگی بیشتر به خارج خواهد بود. بنابراین، از منظر دیگر می‌توان اینگونه نتیجه گرفت که اقتصاد مقاومتی، نیازمند مردانی بصیر، مومن و انقلابی است.
واقعیت آن است که اقتصاد، تنها حوزه‌ای است که ورود نیروهای انقلابی در آن به تاخیر افتاده است. در حوزه‌های دیگر از جمله بخش‌های امنیتی و نظامی، حضور نیروهای مومن و جان برکف باعث افتخار و خودکفایی کشور گردیده و لازم است تا زمان نگذشته و خسارت‌های بیشتری به کشور وارد نشده، مقدمات به کارگیری عناصر انقلابی برای تحقق همه‌جانبه اقتصاد مقاومتی فراهم گردد.
منبع:حمایت
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *