جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۱
به‌مناسبت میلاد حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام

امان خلایق، امین خدا

آیت‌الله صافی گلپایگانی
سه شنبه ۳ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۴۵
کد مطلب: 440722
حضرت رضا علیه السّلام برای حفظ عقاید مسلمانان و ردّ هر گونه شبهه و شكّ و ایراد و نیز راهنمایی علما، مجاهدتهای فراوانی فرمودند و شخصاً با دانشمندان بزرگِ ادیانِ مختلف، مباحثه كرده و آنها را محكوم و مُجاب كردند.
جهان نيوز - آیت الله العظمی لطف الله صافی گلپایگانی:
بسم الله الرحمن الرحیم
 
سخن به ذكر تو آراستن مراد این است
كه پیش اهل هنـر، منصبی بود ما را
 
وگرنه منقبت آفتاب معلوم است
چه حاجتست به مشّاطه روی زیبا را
 
سخن‌گفتن درباره ابعاد عظمت و فضایل بی‌منتهای عالم آل رسول حضرت ثامن الحجج (علیه السلام) درست مانند این است‌ كه همه ابنای بشر در كنار اقیانوسی بیكران ایستاده و مقداری اندک از آب در كف گرفته و بخواهند آن را به رخ اقیانوس بكشند. وه چه خیال باطلی!
 
امّا از باب «آب دریا را اگر نتوان کشید * هم به قدر تشنگی باید چشید» و با ساییدن جبهه خضوع در برابر بیان فضایل بیکران آن حضرت(ع) و اعتراف به عجز در برابر وصف مکارم اخلاقی آن بزرگوار چند جمله‌ای را تقدیم می‌نمایم:
 
برای جوامع انسانی، هیچ چیزی مانند معرفت و شناختن سیره اهل البیت(علیهم‌السلام) نمی‌تواند آموزنده‌تر و سازنده‌تر ‌باشد؛ باید آن را به عنوان یک علم بزرگ جهانی، بلکه بالاتر معرّفی نمود که مسلمانان و جامعه بشریت نیازمند شناخت بیشتر این سیره جامع الجوانب و عمیق المعانی و پژوهش و درس و بحث و کاوش در آن می‌باشند، که مفیدتر از آن برای اینکه سرمشق سبک زندگی و راهنمای سیر به سوی تعالی و آگاهی و منشهای نیکو و رفتار و کردار پاک و اندیشه‌های تابناک باشد وجود ندارد ‌و همه شؤون حیات مادّی و معنوی و روحی و جسمانی بشر را فراگرفته است.
 
اگر چه همه ائمه طاهرین(علیهم السلام) نور واحدند و خداوند، آسمانها و زمین را به سبب وجود آنها خلق كرده است، اما هر كدام از آن بزرگواران(ع) در زمان و عصر خودشان ظهور و ویژگی‌ خاصی نشان دادند، به طور مثال و به مناسبت ایّام میلاد با برکت حضرت امام الرضا علیه السلام، باید بگوییم به واسطه وجود مبارك آن حضرت(ع) در آن شرایط و اوضاع پس از حضرت موسی بن جعفر علیهماالسلام و جریان زندانی ‌شدن پدر بزرگوارشان كه جریان خاصّی پدید آمده بود و موضع و موقعیت شیعه ضعیف شده بود، همه آن ضعفها به قوّت 
تبدیل شد.
 
آن حضرت (ع) از مدینه تا مرو كه تشریف می‌آوردند، با حضور و وجود مباركشان همه جا موج ولایت اهل بیت علیهم السلام ظهور پیدا می‌كرد، مردم متوجه به اهل بیت علیهم السلام می‌شدند و حقّانیت آن حضرات بر همه آشکار می‌گشت.
 
در همین مسافرت امام رضا علیه السّلام به خراسان، بهترین فرصت پیش آمد تا علوم و معارف اسلام ـ كه در نزد امامان، موجود بود و از مواریث نبوّت به شمار می‌رفت ـ منتشر شود و در دسترس علما و دانشمندان قرار گیرد.
 
عصر مأمون، سرآغاز آشنایی مسلمانان با اصطلاحات و مكتبهای فلسفی بود كه به واسطه ترجمه كتب فلسفی به زبان عربی، صورت گرفت و مأمون نیز از این برخورد استفاده نموده و شخصاً آن را ترویج و تشویق می‌كرد و در نتیجه نابسامانی‌های فكری و القای شبهات و اشكالات، در عقاید و مسایل اسلامی زیاد گردید؛ و از سوی دیگر، بحث و مناظره بین مسلمانان و علمای ادیان دیگر نیز توسعه یافت و مباحث مذهبی رایج گردید.
 
حضرت رضا علیه السّلام برای حفظ عقاید مسلمانان و ردّ هر گونه شبهه و شكّ و ایراد و نیز راهنمایی علما، مجاهدتهای فراوانی فرمودند و شخصاً با دانشمندان بزرگِ ادیانِ مختلف، مباحثه كرده و آنها را محكوم و مُجاب كردند؛ كه صورت آن جلسات مباحثه و مناظره، در كتب تاریخ و حدیث، ثبت و ضبط گردید؛ و امروزه یكی از ذخایر مهمّ علمی در فنّ احتجاج و استدلال و اثبات عقاید محسوب می‌شود و همواره مورد استفاده علما و دانشمندان بوده و خواهد بود.
 
آوازه علم و فضل آن حضرت، جهان اسلام را پر كرد و این سفر با همه افاضات علمی، معارف دینی و علوم اسلام و عقاید و فقه را تجدید كرد و به واسطه همین مطلب است كه آن حضرت را «مجدّد رأس مأه ثانیه» خوانده اند.
 
مشایخ علمای سنّت نیز به آن حضرت، ارادت می‌ورزیدند و ایشان را یكی از اولیای بزرگ می‌شمردند و در مدح آن حضرت، اشعار و قصاید بسیاری سروده‌اند.
 
غرض اینكه آثار و بركات وجود مبارك 
حضرت رضا علیه السلام و موقعیتی كه برای ایشان فراهم شد، بیشتر از آن است كه انسان توان تصوّر آن را داشته باشد.
 
پس باید زمین ادب ببوسیم و خداوند متعال را به نعمت بزرگ ولایت آن حضرت و آباء طاهرین و ذرّیه بزرگوارش تا حضرت ولیّ عصر مولانا المهدی ارواح العالمین له الفداء حمد و سپاس بگوییم و با زبان مسکنت بگوییم:
 
الا یا عـلی بن موسی الرضا
 امــــان خـلائق، امین خدا
 
ایا عالم آل و عِدل كتاب
ظهور مقامات اهل كساء
 
شمایید آیات و اسماء حق
 هدایت‌فزا و جهالت‌زدا
 
به لطفی صافی به لطف شما
 سِزَد لطف و احسان و جود و عطا
منبع:قدس
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *