پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۹
۳۱
تحلیل جهان نیوز از ایده آل واقعی رئیس جمهور از مجلس آینده

روحانی، مجلسی می‌خواهد که به غربی‌ها «تخفیف اقتصادی» بدهد

مجلس رؤیایی روحانی، یک جناح دارد، نه دو جناح
دوشنبه ۲ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۰۲:۳۸
کد مطلب: 440224
حسن روحانی گفته است که مجلس آینده مجلسی متشکل از دو جناح خواهد بود. اما منظور روحانی از مجلس با دوجناح چیست؟ آیا روحانی واقعا به دنبال مجلسی متشکل از اصولگرایان و اصلاح طلبان است؟
روحانی، مجلسی می‌خواهد که به غربی‌ها «تخفیف اقتصادی» بدهد
گروه سیاست جهان نيوز ـ هرچه زمان، به انتخابات مجلس آینده نزدیک تر می‌شود، تمایلات حسن روحانی برای مجلس آینده بیشتر خود را نشان می دهد.

اظهارات جدید رئیس جمهور درباره اینکه مجلس ایده آل وی مجلس اول پس از انقلاب است و مجلس آینده متشکل از هر دو جناح سیاسی کشور خواهد بود، گرچه شاید سخن جدیدی از طرف وی نیست بلکه برای ترسیم تفکر راهبردی رییس جمهور درباره انتخابات مجلس آینده قابل تأمل است.

حسن روحانی سال‌ها سابقه نمایندگی و حتی نائب رئیسی مجلس را دارد. برای شخصی با تجارب وی درباره مجلس شورای اسلامی، نمی توان این را تصور کرد که نسبت به انتخابات آینده مجلس بی تفاوت باشد. اما در یک دید کلان روحانی از مجلس آینده چه می خواهد؟

روحانی طی دو سال اخیر شاید بارها این احساس را داشته است که باید به دنبال مجلس همسو با دولت باشد. این مسأله بارها از طرف اطرافیان وی و دولتمردان طراز اول تدبیر و امید نیز مطرح شده است. زیرا روحانی پرونده هایی را در اولویت خود قرار داده که برای به سرانجام رسیدنش باید از گردنه مجلس شورای اسلامی بگذرد. به عنوان نمونه به سرانجام رسیدن توافق هسته ای بدون مجلس عملا هیچگاه به عرصه اجرایی و قانونی نخواهد رسید. گرچه دولتمردان تلاش کرده اند که مجلس را با طرح مصلحت‌های
روحانی مجلس آینده را مجلسی می خواهد که تخفیف های جدی در راه تعامل با گروه های اقتصادی غربی از خود نشان بدهد
خاص از گردونه توافق هسته‌ای حتی حذف کنند ولی نهایتا این مجلس است که باید توافق را به زیر ذره بین ببرد.

دو سال اول دولت روحانی گرچه تمام قد صرف پرونده هسته ای و بازماندن از پرونده های مهم دیگر در حوزه اقتصاد کشور و برخی مسائل منطقه ‌ای شد اما دو سال آینده به نظر می رسد که عمر دولت با نگاه مسأله اقتصاد ـ البته عمدتا بر پایه تعامل با غرب و زمینه سازی برای سرمایه گذاری خارجی - و همچنین نیم نگاهی به موضوعات مدنی خواهد گذشت.

دولت در ادامه سیاست خارجه خود با خروجی اقتصادی بازهم به گردنه مجلس خواهد رسید. روحانی مجلس آینده را مجلسی می خواهد که تخفیف های جدی در راه تعامل با گروه های اقتصادی غربی از خود نشان بدهد. قطعا دولت برخی انتقادات مجلس آینده، شبیه آنچه از مجلس فعلی درباره سفر فابیوس به تهران، اظهارات مداخله جویانه برخی مقامات غربی درباره مسائل داخلی و شکستن برخی خط قرمزها توسط آنها درباره فتنه یا مسائلی همچون حقوق بشر و... مطرح شده است را برنخواهد تابید. همچنانکه در دو سال گذشته در همین موارد دولتمردان رفتار مجلس فعلی را زیرسؤال بردند. به همین دلیل مجلس آینده باید استدلالات و مصلحت های روحانی درباره غرب را درک و همسو با وی باشد.

از سوی دیگر دولت به درخواست گروه های اصلاح طلب و همچنین مطابق با برخی وعده های انتخاباتی به دنبال تحرکاتی در حوزه مسائل سیاست داخلی و مدنی خواهد بود. در همین راستا هم مجلس آینده باید ظاهرا معذوریت های دولت تدبیر و امید را در مسائل داخلی درک کند. متاسفانه
روحانی پرونده هایی را در اولویت خود قرار داده که برای به سرانجام رسیدنش باید از گردنه مجلس شورای اسلامی بگذرد
خواسته های برخی از گروه های اصلاح طلب در بازگشت جریان فتنه و آزادی سران آن، سهل گرفتن در مقرارت اسلامی به خصوص مسائلی همچون حجاب و... خلاصه شده است.

برخی اظهارات دولتمردان نیز نشانه کرنش در برابر چنین خواسته هایی است که قبل از آنکه مدنی باشد بوی سیاسی می دهد.

از همین دریچه نگاه؛ دولت روحانی به دنبال مجلسی است که معذوریت های دولت وی را در مسائل مدنی درک کند و باز به همین دلیل مجلسی را که در قضایایی همچون قانون امر به معروف و نهی از منکر مانند مجلس فعلی رفتار کند برنخواهد تابید.

اما حسن روحانی گفته است که مجلس آینده مجلسی متشکل از دو جناح خواهد بود. اما منظور روحانی از مجلس با دوجناح چیست؟ آیا روحانی واقعا به دنبال مجلسی متشکل از اصولگرایان و اصلاح طلبان است؟ حسن روحانی بارها گفته است که به دنبال مجلسی با گفتمان معتدلین است. چهره هایی همچون جهانگیری ـ به عنوان یک اصلاح طلب کارگزارانی ـ و مهندس نوبخت ـ به عنوان یک اعتدالگرای منتسب به حزب اعتدال و توسعه ـ از مجلس آینده با عنوان مجلس معتدل ولی همسو با دولت تدبیر و امید نام برده اند. اما واقعیت این است که دولت روحانی و به خصوص شخص وی بیش از اصولگرا یا اصلاح طلب بودن مجلس، به دنبال مجلس همسو است. رفتار دو سال اخیر دولت نیز همین را نشان می دهد. هر چند روحانی به سمت اصلاح طلبان بسیار بیشتر از اصولگرایان چرخش کرده ولی در هر دو جناح به دنبال یارگیری برای همسویی کامل با دولت است. بدین ترتیب روحانی به دنبال یک مجلس با حضور یک جناح است. آن هم جناح همسو با دولت!
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


ما اعتدال در این دولت ندیدیم . مجلسی می خواهند که در مسیر تعامل با... باشد نه مجلس استکبار ستیز
Iran, Islamic Republic of
درود و سلام بر دكتر حسن روحاني رئيس جمهور محبوب و اميد مردم ايران
جناب خان
محبوب؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!
Iran, Islamic Republic of
برخی با توهم تبلیغات انتخاباتی احمدی نژاد چه هیاهویی راه انداختند ...
ولی امروز دولت در نهایت ... داره برای تک قطبی کردن کشور در مجلس و دیگر دستگاه ها استفاده میکنه.
تمام این رفتارهای دولت خلاف قانونه
Romania
ببخشید اشتباه مثبت زدم
kamal
Canada
مهم نیست که نام آن را چه بگذارید , مجلس آینده رقابتی خواهد بود همانطور که انتخابات اخیر ریاست جمهوری رقابتی بود , مهم نیست چه کسی اکثریت را دارد مهم رقابتی بودن انتخابات است , مهم این است که مردم انتخابات را فرمایشی تصورنکرده و با شور و شوق در انتخابات شرکت کنند .البته برداشت من این است که در یک انتخابات رقابتی مجلس آینده همسویی بیشتری با دولت حسن روحانی خواهد داشت...
اشتباه مثبت زدم .جوجه رو اخر پائیز میشمرند.کسی که خودش با 260000رای اضافه وبا سخنانی چون صد روزه درستش میکنم سرکار اومده ،نمیتونه یه مجلس از جنس خودش درست کنه.
محمد
Iran, Islamic Republic of
اگر این اقایان لیاقت داشته باشند فرصت دوباره ای را که نظام اسلامی در اختیارشان قرار داده است به پایان برسانند توفیق بزرگی پیدا کرده اند همراه کردن مجلس و... پیشکش.
United Kingdom
مجلس و کیل الدوله...
توفیقی از قزوین
منافع ملی ما ایجاب می کند مجلسی داشته باشیم که از زاویه دولت مردان به مسائل نگاه نکند بلکه چشم مردم باشد
عمار
Iran, Islamic Republic of
ایشان فقط رییس جمهور است ودر انتخابات یک رای دارد ومجری قانون است.
حق ندارد درکار سایر دستگاههای قانونی کشور ورود کند ویا انها را تهدید کند
شورای نگهبان باید به نحو احسن وبدور از هیاهو ها به وظیفه شرعی وقانونی خود عمل کند ومردم نیز گزینه های خود را به مجلس میفرستند نه گزینه های شخصی رییس جمهور را.
یاسر
Iran, Islamic Republic of
ایشان مجلس گوش به فرمان میخواهند نه صاحب نظر.
مسعود دیپلمات
مجلس شورای اسلامی به هیچ عنوان نباید با رئیس جمهور همسو باشد. مقام مجلس محترم، قانون گذاری و نظارت بر عملکرد دولت است. و وظیفه دولت اجرای قانون.
در یک کار ساختمانی چنانچه ملت عزیز ایران را "مالک" فرض کنیم ، دولت را "پیمانکار" بگیریم ، در این صورت مجلس حکم "ناظر" را دارد. حال اگر "ناظر" و "پیمانکار" همسو باشند و تبانی کنند، دست "ملت" به عنوان کارفرما به کجا بند است؟
حال چنانچه شورای نگهبان از این منظر به مسئله بنگرد ، خیال ملت (کارفرما) آسوده می گردد.
Iran, Islamic Republic of
درود بردکترروحانی باد که محبوب ملت است و مبغوض تندروهای داعشی .
همون ملتی که در انصراف از یارانه ها فقط 3درصدشون پای حرف دولت موندند رو میگی ؟!
خجالت بکش ! چرا وقتی کسی از هموطنانت نظر میده اون را داعشی خطاب میکنی ؟
دیگه همین کم بود که منتقدین داعشی خطاب بشن !!! اگر منطق دولت و طرفدارانش این باشه که بخواهند دیکتاتوری حاکم بکنند بعد از توهین کردن به مردم با الفاظی مانند بزدل ... بیسواد ... بی شناسنامه ... جهنمی و لابد بعد میشه داعشی ...
فاصله گرفتن از خط سرخ شهادت منجر میشه به پهن کردن فرش قرمز و عذرخواهی از آنها بابت شعارهایی که تا کنون علیه شان دادیم ... به جای اینکه دشمن را وادار به عذرخواهی کنیم به خاطر جنایات و دخالتها و تفرقه اندازیها به مردم تذکر میدیم که بعد از توافق باید طور دیگری رفتار کرد و طور دیگری حرف زد .... نظام ارباب و رعیتی دوباره زنده میشود به اسم اعتدال !!!!!!!!!!!
Iran, Islamic Republic of
مجلس کنونی نه بادولت هماهنگ است و نه باملت همدل .
رامــــــــــــــــــین
Iran, Islamic Republic of
اعتدال دولت جناب روحانی= اصلاح طلبان + کارگزاران
مجتبی
نه اینکه مجلس رهروولایت تابع حاج حسن نیست؟!
لابد وقتی هم مردم ما بازم به کسانی متفاوت از دلخواه بعضیا رای دادند ،تقلب شده وفتنه شروع میشه !
Iran, Islamic Republic of
با این اظهار نظرها یه کمی هم نقش مردم را درمورد حق انتخاب در نظر بگیرید این سیاستمداران تا کی میخواهند به شعور مردم توهین کنند .اگر مردم حق دارند که نماینگان خویش را انتخاب کنند ودر یک کشور جمهوری ،اسلامی زندگی میکنیم این گونه اظهار نظر از هر2طرف منسوخ است
قطعا در مجلس اينده فرقه اصول گرائي جائي نخواهد داشت !!
علی
Iran, Islamic Republic of
مطمئناً در مجلس آینده فرقه اصول گرا دراقلیت مطلق خواهند بود
یاسر
روحانی مجلسی میخواهد که درد مردم را بفهمند
Romania
حالا اگر درد مردم حرفهای دروغ دولت در دوره انتخابات ریاست جمهوری بود تکلیف چیه؟
بابا یکی این آقا رو از توهم انتخابات بیرون بیاره توهمون فضامونده وهمش حرف های انتخاباتی میزنه برو به درد مردم برس مردم خودشون می دونن به کی رای بدن
به قول ...!!!!!!اينها عجب ديكتاتورهاي نقابداري اند!!!!!
در انحراف جريان مدعي اعتدال!!همين كافي است كه ...متهم رديف اول گسست طبقاتي بين دهك هاي فقير و غني جامعه پدر خوانده آنست!!؟؟؟؟
علی
البته لازم نیست ایشان زیاد به خودش زحمت بدهد، زیرا با وجود لاریجانی در این سمت، اهداف وی عملی خواهد شد، و همانطور که بارها نشان داده ، رئیس مجلس وکیل دولت است و به دفعات تمام قد از اقدامات اشتباه آن دفاع کرده و با تغییر جهت برخی لوایج و دستور جلسات، بیشتر بنفع دولت عمل کرده تا ملت!!