پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۲۰
۳۹
عراقچی: باید کلیت برجام یا رد یا تأیید شود

یا همه یا هیچ؛ راه حل این است/ روایت امام از مجلس بهت زده و سخن شجاعانه مدرس

دوشنبه ۲۹ تير ۱۳۹۴ ساعت ۱۹:۵۱
کد مطلب: 434240
از آنجاکه متن قطعنامه ی تصویب شده و "برجام" پیوست آن ـ باوجود برخی نکات مثبت از قبیل به رسمیت شناختن غنی سازی در ایران و حفظ چرخه تحقیق و توسعه ـ حاوی اشکالاتی جدی همچون مکانیزم ماشه ای برای بازگشت تحریمها و محدودیت غیرقابل قبول در برنامه موشکی ایران است و حتما باید اصلاح شود، تنها روش ممکن همان است که آقای عراقچی عضو ارشد تیم مذاکره کننده راه آن را نشان داده است: «یا همه یا هیچ»
یا همه یا هیچ؛ راه حل این است/ روایت امام از مجلس بهت زده و سخن شجاعانه مدرس
گروه سیاست جهان نيوز ـ مالک شریعتی نیاسر: ساعتی پیش قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد در حالی با اجماع ۱۵ عضو آن تصویب شد که قبلا بیان شده بود کشورها حداقل دو هفته فرصت دارند تا مفاد برجام را بررسی و مراحل قانونی درون کشور خود را طی کنند. این اقدام عجولانه شورای امنیت نشان داد تمام حرفهای گذشته درخصوص احتمال عدم تصویب آن در کنگره آمریکا یک بازی رسانه ای بوده است که البته ممکن است پرده های دیگری نیز هنوز برای نمایش داشته باشد.

با این حساب، چنین مصوبه ای قطعا با این نیت صادر شده است تا کشورهای طرف مذاکره ـ بخوانید فقط ایران ـ را در مقابل عمل انجام شده قرار دهد.

از طرف دیگر آقای عراقچی امروز ساعاتی قبل از تصویب قطعنامه چنین گفته است: «این امکان وجود ندارد که بخشی از این توافق رد و یا تأیید شود و یا این‌که اصلاحاتی در بخشی از آن صورت بگیرد. بلکه باید کلیت آن یا رد و یا مورد تأیید قرار بگیرد. مثلاً اگر کلیت آن رد شود ما باید دوباره به میز مذاکره برگردیم و برای آن مذاکره کنیم و این‌که این توافق با اصلاحاتی تصویب شود مقدور نیست.»

از آنجاکه متن قطعنامه ی تصویب شده و "برجام" پیوست آن ـ باوجود برخی نکات مثبت از قبیل به رسمیت شناختن غنی سازی در ایران و حفظ چرخه تحقیق و توسعه ـ حاوی اشکالاتی جدی همچون مکانیزم ماشه ای برای بازگشت تحریمها و محدودیت غیرقابل قبول در برنامه موشکی ایران است و حتما باید اصلاح شود، تنها روش ممکن همان است که آقای عراقچی عضو ارشد تیم مذاکره کننده راه آن را نشان داده است: «یا همه یا هیچ»

مجلس شورای اسلامی باید به استناد نص صریح مواد ۷۷ و ۱۲۵ قانون اساسی و نیز مصوبه اخیر خود که با ابلاغ رئیس جمهور اجرایی شده است، به دلیل اشکالات فوق الذکر کل برجام را رد کند تا همچنان که آقای عراقچی بیان کرده اند مذاکرات از سر گرفته شده و اصلاحات مدنظر صورت پذیرد. این حق قانونی ایران اسلامی است و هیچ کس در دنیا نمی تواند آن را از ما سلب نماید.

به همین مناسبت نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی را به بازخوانی بیاناتی از امام راحل عظیم الشان (ره) فرا می خوانیم تا بدور از هیچ واهمه ای به وظیفه تاریخی و انقلابی خود عمل کنند: «وقتی که روسیه در یک قضیه‌ای ـ که الآن یادم نیست ـ اولتیماتوم داد به ایران و آوردند به مجلس و قوای نظامیش هم حرکت کرده بودند به طرف تهران یا قزوین که این را قبول کنند، مجلس ـ آن طور که حالا نقل می‌کنند ـ بهتشان زده بود که باید چه بکنند: قوا، قوای شوروی است، مقاومت نمی‌توانیم بکنیم؛ قبول این هم که خیانت است. آنجا ... یک روحانی ـ مدرس ـ با دست لرزان آمد و گفت حالا که ما باید از بین برویم چرا خودمان از بین ببریم؟ ما این را ردش می‌کنیم. رد کرد. همه هم قبول کردند. آنها (شوروی) هم هیچ کاری نکردند. اینها می‌بینند یک انسان وقتی در یک ملت پیدا بشود، می‌تواند که مجرای امور را از آن طریقی که آنها می‌خواهند برگرداند. آنی که آنها می‌خواهند نگذارد بشود.»
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


راه از مقاومت میگذرد...

این گرگ ها، جز با تسلیم شدن ما و تکه تکه کردن کشور راضی نمی شوند...
محمد
Iran, Islamic Republic of
شهدا شرمنده ایم! شما با دست خالی در مقابل دشمن تا بن دندان مسلح در راه استقلال و عزت این کشور دفاع کردید! و ما امروز با قاتلان شما برسر میز مذاکره نشستیم و گفتیم وخندیدیم و آنچه را که شما با نثار خون خود بدست آورده اید را برای رفاه یه عده از خدا بی خبر سرمایه دار دودستی تقدیم مستکبران زورگو کرده ایم!! حاشا به غیرتمان!!!
نیتشان عوض نشده
من از موافقان، دو سؤال دارم. ممنون میشم جواب بدن:
1. چرا آمریکا که دشمن جمهوری اسلامی ایران است، توافقی به نفع ما امضا یکند و تحریم ها را با دست خودش بردارد؟ تحت فشار ما که نبوده؟!
2. مگر میشود 15 عضو شورای ظالمانه امنیت، با اجماع به توافقی رأی بدهند که به نفع ایران و به ضرر رژیم صهیونیستی باشد؟ مگر می شود؟!

جواب خودم: خدعه و نیرنگی در ذهن دارند. نیتشان عوض نشده.
خیلی از نمایندگان مجلس رو شریف می دونم. امیدوارم موقعیت تاریخی خودشون رو درک کنن و تصمیمی رو که باید گیرن روشجاعانه اعلام کنن...
هنوز نمی فهمم دولت واقعا برای چی داره این کار می کنه...

یعنی به تبعات این کارشون واقف نیستن؟!
یا ثارلله
United States
مجلس محترم ما هم که ...، به نظر میرسه آخرش هم این ملت هستند که باید این افتضاح به بار اومده رو درستش کنند.
خدایا به حق پنج تن از بانیانش نگذر آمین یا رب العالمین
این ... که در تیم ملت نیستند.
انها پادوری کدخدا هستند وسی سال است له له میزنند اربابشان را به این کشور بیاورند.
مجلس.... هرگز نمیتواند تکانی بخورد...
رضا
الان اگه از این حرفای مدرس بزنی بهت میگن افراطی میگن ...!!!
Iran, Islamic Republic of
البته دلواپس هم مي گويند!
تا دیروز بعضی ها میگفتند اقای مطهری مدرس است اقای مطهری هم باورش شده بود حالا بیبینیم چکار میکند
چرا بعضی دوست دارن توافق به هم بخوره؟؟؟!!!
همه مردم از به توافق رسیدن خوشحال شدن.
Iran, Islamic Republic of
جهل مرکب!
جاهل تویی که حرف بی پایه میزنی. از همان توافق ژنو، جرأت نگاه به متن توافق نداشتید
اونکه حتی بدون یه نگاه به متن توافقات بیخود و بیجهت شادی میکنه گرفتار جهل مرکبه!
ناشناس
مجلس بایدنشان دهدکه درراس اموراست بایدکلیات ان راردکند
United States
کاش که این مسئله رو به رفراندوم بذارن...
رفراندوم هنگامیست که تعقل و اندیشه به کار نیاید. الان وقت تعقل است.
کاش فهمت بیشتر میشد. مشکلات حل بود.
United States
ملاک نظر رهبر است
United States
اگر مجلس و طیف همفکران شما، راه برون رفتی از این وضعیت داشتند، مطمئن باشید کار به اینجا نمیکشید.
راه حل روحانی بهترین راه حل با توجه به شرایط کنونیست
شرایط کنونی بعله! دولت دست روی دست گذاشته تا شرایط بغرنج، باعث فشار بر مردم و تحریک آنان به پذیرش توافق شود.
اما شرایط میتواند با جبران اشتباهات گذشته، اینگونه نباشد. رأی دادن به یک دولت اسلام خواه، ولایی و مردمی که نگاهش به دست قدرت خداست.
م ی
با توضیحات که امشب جناب آقای عراقچی دادند و توضیحاتی که طی روزهای اینده به مجلس ارائه خواهد شد برجام در مجلس قطعا تصویب می شود فقط همه امیدواریم طرف مقابل تعهدات خود را بعد از دو سال مذاکرات سخت و فشرده نقض نکرده مسئولان هم فضای سیاسی و اقتصادی جدید رو درست مدیریت کنند. باذن الله ایران از این مذاکرات ضرر نخواهد کرد...
زنده باشی دکتر عراقچی. با توضیحاتتان در شبکه دو خیال ما از بابت برخی سوء تعبیرها راحت شد. با همین انگیزه و با توکل به خدا و تبعیت از حضرت آقا حتما موفق خواهید شد. یاعلی
یا ساده ای، یا ...
آقا رضا که می فرمایید شفاف سازی شد؛ بله شفاف سازی شد، اما نه به این آرامشی که شما دارید دوست من.
من چند تا نکته عرض میکنم.
اولین نکته اینکه جناب آقای عراقچی! قرار بود مذاکرات فقط راجع به موضوع هسته ای باشد. چرا اجازه دادید مذاکرات به سمت مسائل نظامی میل کند که حالا بخواهید اجرا کنید یا نکنید؟ با عرض معذرت یا شما خدعه ای در سر دارید، یا غرب.
دومین نکته اینکه می فرمایید قطعنامه غیر الزام آور است. اسم این حرف را میگذارم ...، چرا که 15 عضو شورای امنیت، به توافق شما با اجماع رأی داده اند و اگر تخطی شود، بازگشت تحریم قطعس و حمله نظامی محتمل است.
سومین نکته اینکه اگر از نظر شما قطعنامه غیر الزام آور و کاغذ پاره است، نظر آقای احمدی نژاد هم همین بود. نظر منتقدان هم همین بود که نباید تسلیم قطعنامه شد. پس برگشتیم سر خانه اول. پس حضور شما و آقای روحانی بر سر قدرت برای چیست، وقتی که همان کار آقای احمدی نژاد را راهکار می دانید. یادتان هست که با نقد ایشان، روی کار آمدید!
چهارم. عدم دخالت آژانس، خط قرمز دیگری بود که رعایت نکرده اید. باید مسئله بین 6 کشور حل و فصل میشد، اما آژانس، نماینده صهیونیسم است.
پنجم. شما اول توافق را میفرستید مجامع بیرونی، سپس مجامع درونی؟! این کار باعث گرفتن آزادی عمل از دست نهادهای قانونی میشود، چرا که اگر بر اساس حقشان، رأی ندهند، مصیبت درست میشود و شما هم مظلوم نمایی خواهید کرد و هر بچه ای این را میفهمد که این نقشه برای چیست.
اسطوره سازی از جناب ظریف هم مدت هاست آغاز شده است...
سخن آخر اینکه برخی تو روی مردم، از بی توجهیشون به خطوط قرمز نظام اینقدر راحت حرف میزنند که انگار مردم ضریب هوشی پایینی داشته باشند! مطمئن باشید شما ف بگویید مردم میروند فرحزاد. فعلاً به رو نمی آورند.
Mohammad Reza
آقايان ... چرا بايد دست و پای اين ملت دردمند و ستم کشيده را اينطور در يک عمل انجام شده قرار ميدادين که حالا با اين ...
دولت يازده ام اگر از خجالت و شرمندگی بميرد سرزنشی نخواهند شنيد.
رضایی
قطعا کنگره آمریکا هم مانند شورای امنيت این قطعنامه را تصویب میکند. این یک جنگ زرگری است. این قطعنامه برای زمینگیر کردن جمهوری اسلامی ایران است. نمایندگان مجلس شورای اسلامی باید رای منفی به ان بدهند.
عمار
Iran, Islamic Republic of
یعنی مجلس درمقابل عمل انجام شده قرار گرفته !مثل قطعنامه شورای امنیت که ایران را دورزد تیم هسته ای هم با امضای این برجام کلا همه را دورزده است.!
Iran, Islamic Republic of
مدرس كجا وكيل الدوله ها كجا ؟!
کریم
Iran, Islamic Republic of
بعد از این توافق ... احساس پوچی می کنم!!!!
Iran, Islamic Republic of
بسم الله الرحمان الرحیم
از آنجاییکه صنعت هسته ای مدیون خون شهیدان مظلومی است که خالصانه و گمنام برای اعتلای نظام مقدس ج ا ا تلاش نموده اند و با توجه به اینکه در مذاکرات اخیر تمام مکر و کفر(5+1) در برابر نماد ایمان (ایران) حاضر شده تا بهر نحو کمر اسلام را بشکند پس باکی نیست که نقد کنیم و نقد شویم که مبادا مدیون خون هزاران هزار شهید و خانواده های زجر کشیده آنان نباشیم. آقای عراقچی می دانیم که کار شما و تلاش شما صد درصد خالصانه و برای کمک به انقلاب و مردم بوده ولی قرار نیست هرکاری که با نیت خالص انجام شد بی عیب باشد.
آقای عراقچی مگر یکی از خطوط قرمز هم زمانی رفع تحریم با اجرای تعهدات نیست. شما می گویید امکان هم زمانی این دو با توجه به زمان بر بودن اجرای تعهدات ایران امکان پذیر نبوده. سئوال من اینست حال اگر استکبار با کوچکترین بهانه ای تحریم ها را برگرداند با یک قطعنامه و در یک روز امکان پذیر است ولی ایران برای بازگشت به مسیر هسته ای سالها زمان نیاز دارد.آیا این بمعنای غبن در معامله نیست.
Iran, Islamic Republic of
آقای عراقچی حضرت آقا در پاسخ به نامه رئیس جمهور محترم نوشتند برخی از دولتهای 5+1 به هیچ روی قابل اعتماد نیستند آنوقت این دولتها پای حرف خود و هزینه های سیاسی آن می نشینند و خلف وعده نمی کنند.تاچه حد خود را به بلاهت و سادگی بزنیم.
آقای عراقچی به خوب نکته ای اعتراف کردید که تنها ضمانت اجرای تعهدات از سوی طرف مقابل اقتدار نظامی و هسته ای ایران و اراده الهی - سیاسی ملت غیور و درایت رهبری معظم است که با پشتوانه مجاهدت های بی دریغ نظامیان و نخبگان هسته ای کشور بخصوص در دوره هشت ساله دولت اصولگرا شکل گرفت.واقعا قلب امام زمان را با این اعتراف خود شاد نمودید و این موضوع بعنوان یک سند تاریخی ثبت شد و مطمئن باشید آن مجاهدان سخت کوش دیروز که این اقتدار را بدست آورده اند، در ادبیات امروز هم طیفان شما، دلواپس لقب گرفته و خودتان خبر ندارید که از سرمایه همین دلواپسان است که توانسته اید بر سر استکبار داد کشیده و به زعم خودتان به عقب برانید.
Iran, Islamic Republic of
آقای عراقچی دیروز معاون صدراعظم آلمان در خاک کشورمان و در یک جلسه رسمی ایران را به مذاکره با اسرائیل و اصلاح روابط با این کشور جعلی و محکوم به فنا را شرط گرمتر شدن روابط اعلام کرد و بعد به دیدار روسای دو قوه رفته و مورد استقبال واقع شد. فاین تذهبون اگر نتیجه مذاکرات این باشد که از فردا هیئت های اروپایی با هدف دخالت در سیاستهای کلان نظام و جاسوسی آمریکا و آشوب به کشورمان پاگذاشته و ما نیز همچون سیب زمینی بی رگ لبخند زده و برای دو قران نانی که شاید بر سر سفره مان بگذارند، سکوت کنیم. پس آنچه در این معاملات به حراج گذشتیم عزتمان و غیرت چند هزار ساله یمان است و بس.
Iran, Islamic Republic of
آقای عراقچی شما را به اصولگرایی و دفاع از ارزشهای انقلاب باور داریم. ولی سخنان دیشب شما انصافا در حد توجیه قابل قبول بوده و توده ملتی که طی چند سال گذشته عزت خود را تحت هیچ شرایطی ولو تحریم های ظالمانه و جنگ 8 ساله با دلار آمریکا، سیگار برگ و مک دونالد و .... معامله نکرد، را به هیچ عنوان اقناع نمی کند.
Iran, Islamic Republic of
این آقای ظریف همونی نیست که تا دیروز می گفت توافق محرمانه است و نماینده های ملت نامحرمند؟؟ حالا گذر توافق به مجلس افتاد .. امیدوارم نماینده ها عافیت طلبی نکنند و با قاطعیت توافق رو رد کنن که کلاه گشادی سرمون رفته .. این واضحه که امریکا پایبند به همینم نیست
رضا
United States
مجلس محترم راه الهی راپیش بگیر واز تمامیت کشور دفاع کن
ابوالفضل.
Germany
اخه وقتی مملکت از تو خرابه وپر از فساد اداری. مالی هستش توافق چه سودی داره
عین سین
Iran, Islamic Republic of
مجلس کلیات این توافق را رد کند و حمایت مردم را مشاهده کند،و دانند که للحق دوله و للباطل جوله یعنی پیروزی و دولت و دوام از آن حق است و باطل فقط جنجال و هیاهو دارد