چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - 17 Apr 2024
 
۴
۷
قطعا توافق بد در ایران اجرا نخواهد شد؛

لوزان خودش مرگ است نه تب!/ رعایت خطوط قرمز ایران ضمانت اجرایی توافق نهایی است

يکشنبه ۲۱ تير ۱۳۹۴ ساعت ۰۶:۳۸
کد مطلب: 432748
این تاکتیک آمریکا که ظاهرا تا آخرین ساعات روز دوشنبه ادامه پیدا خواهد کرد و حتی احتمالا تا ساعات آینده تقویت خواهد شد یک هدف اصلی و اساسی دارد و آن راضی کردن تیم مذاکره کننده ایران به توافقی است که باید برخی خطوط قرمز طرح شده توسط تهران را نقض نماید.
لوزان خودش مرگ است نه تب!/ رعایت خطوط قرمز ایران ضمانت اجرایی توافق نهایی است
گروه سیاست جهان نيوز ـ در حالی مذاکرات هسته ای به ساعات پایانی خود نزدیک می شود که هنوز خبرنگاران و رسانه های حاضر در هتل کوبورگ از دبه جدید طرف آمریکایی در شوک هستند. اما واقعا جا به جایی اسب ها در دقیقه نود توسط تیم آمریکایی اصل است یا بدلی برای آن که ایران در نهایت به لوزان تن دهد؟

هر چند این سؤالی است که کارشناسان مطرح حوزه هسته ای، با آن افکار عمومی و تیم ایرانی را به خوبی متوجه یک فریب بزرگ کردند اما به نظر می رسد چنین اتفاقی از مدت ها پیش برنامه ریزی شده بود. آمریکا با این اقدام خود نه تنها می خواهد ایران را در موقعیت پذیرش تب قرار دهد که این تب نیز خود با توجه به شرایط گذشته یک مرگ محسوب می شد!

باید گفت آمریکا به دنبال پایان بندی عزت مندانه برای خود نیز هست. عملیات روانی صورت گرفته طی چند روز گذشته مبنی بر یک تهدید برای بلند شدن از پای میز مذاکره تنها یک شوی ذهنی و خیالی است که از زبان اوباما و کری دائم توسط رسانه های ضدانقلاب دست به دست می شود.

اما این تاکتیک که ظاهرا تا آخرین ساعات روز دوشنبه ادامه پیدا خواهد کرد و حتی احتمالا تا ساعات آینده تقویت خواهد شد یک هدف اصلی و اساسی دارد و آن راضی کردن تیم مذاکره کننده ایران به توافقی است که باید برخی خطوط قرمز طرح شده توسط تهران را نقض نماید.

در شرایط کنونی تیم مذاکره کننده ایران باید تصمیمات سختی را اتخاذ کند که ماحصل آن ها رسیدن به شاخصه های یک توافق خوب برای تهران است. بدون شک اگر توافقی که نتواند نظر تیم مذاکره کننده را تامین کند پذیرفته نخواهد شد و حتی اگر در شرایط اضطراب و اضطرار حاکم بر هتل کوبورگ پذیرفته شود قطعا به مرحله اجرا در نخواهد ماند.

خطوط قرمز جمهوری اسلامی کاملا روشن است و بارها از طرف رسانه ها و مقامات عالی کشور بر روی آن تاکید شده است و صرف بازی ها و سناریوهای جنگ روانی هیچ تغییری در آن ها ایجاد نخواهد شد لذا تیم مذاکره کننده غربی باید آگاه باشد که با بر هم زدن زمین بازی در لحظات آخر نمی تواند خطوط قرمز تهران را جابه جا نماید.

پیش از این نیز تیم مذاکره کننده ایرانی نشان داد قائل به پذیرش ضرب الاجلی که خارج از منطق مذاکراتی جمهوری اسلامی باشد؛ نیست و کشاندن این بازی به بن بست با دبه های جدید و بزرگتر[!] تنها به یک سرانجام باخت برای آنان خواهد انجامید. پایبندی طرف غربی به اصول از پیش توافق شده و احترام به خطوط قرمز جمهوری اسلامی تنها ضمانت اجرایی تلاش چند روزه دیپلمات های طرف های مذاکره کننده در وین است.

پیش از این نیز محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در یک پیام توئیتری به زیاده خواهی طرف آمریکایی مذاکرات اشاره کرد و تاکید نمود با تعویض اسب ها در میان مسیر هیچ چیز تغییر نخواهد کرد.

هر چند خبرگزاری ها و رسانه های داخلی و بین المللی از نهایی شدن بخش اعظمی از متن توافق خبر می دهند اما تا زمانی که تمامی اختلافات موجود با توجه به در نظر گرفتن خطوط قرمز برطرف نشود توافقی حاصل نخواهد شد.

تمدید مکرر مذاکرات هیچ ارتباطی با حصول توافق در روز پایانی تمدید ندارد و تنها فرصتی را برای دو طرف به منظور مشورت با کارشناسان و پایتخت ها ایجاد می کند لذا می توان گفت اکنون با توجه به سخنان چند روز پیش محمدجواد ظریف مبنی بر اینکه نرمش های لازم در مذاکرات را انجام داده، اکنون بیش از جان کری و تیم آمریکایی باید اوباما و مشاورانش تکلیفشان را برای دستیابی به توافق با تهران مشخص کنند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
مگر خط قرمزی هم باقی مانده؟
دسترسی مدیریت شده به مراکز حساس ایران همان دسترسی است و مدیریت یا عدم مدیریت تفاوتی نخواهد کرد.
همانطور که در پارچین رفتار کردند هرجا را ایران موافقت نکند پیراهن عثمان می کنند و با همان آزانس اجرای تعهدات ایران را تایید نخواهد کرد و روز از نو روزی از نو منتها با از دست رفتن کل توان و ذخیره ایران.
خدا به ما رحم کنه...
امیدوارم خیر مردم اتفاق بیافته...
بابا توافق زیاد مهم نیست...
فوقش 5 درصد به اقتصاد کمک کنه...
شناسنامه ت کو؟!
علی
این حنا دیگر رنگی ندارد!
بگو تدبیر و امیدتان کو؟؟!
مسعود دیپلمات
تمدید بیشتر مدت مذاکرات نشانه ضعف و خفت و نا توانی طرف آمریکایی و نشانگر اقتدار و صلابت طرف خودی می باشد. اگر غیر از این بود خیلی پیش از این ها کار تمام می شد. بنابراین ما از تمدید مدت مذاکرات استقبال می نماییم.
از طرف دیگر، تطویل بیشتر مذاکرات موجب شکسته شدن تحریم ها و از بین رفتن کارآیی آن خواهد شد. زیرا با دبه های متعدد آمریکا، همه متوجه می شوند که این مذاکرات در واقع یک جنگ مغلوبه ایدئو لوژیک بین ایران و آمریکا است و تا ابد ادامه دارد لذا آنها باید حساب خودشان را از آمریکا جدا کنند.
در پایان پیشنهاد می شود که مذاکرات برای تمدید قوا به مدت 10 روز یا بیشتر متوقف گردد و سپس با قدرت تمام برای کسب امتیاز بیشتر به مذاکرات ادامه دهیم.
لوزان عجب داستانی شده برای بعضی ها !!!!!!
آره بخدا لوزان مرگ است مرگ کاسبان تحریم مرگ فسود گرایان مرگ دلالان نفتی مرگ اونا که بیت المال و جیب بابا جونشون دونستون و 8 سال کشور به باد دادن از رو هم نمیرن وحالا کارشون شده کی بود کی بود من نبودم