شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۸
۸

بت‌شكنی خمينی!

محمدامین توکلی زاده
پنجشنبه ۷ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۰۰:۱۲
کد مطلب: 424822
ديگر از مرقد صميمي كه با عشق مردم آجر آجرش بنا نهاده شده بود خبري نيست آن روزها مهندس و عمله و بنا و نجار و آهنگر با اشك و جان و دل براي امام خود مرقد ساختند اما آن را خراب كردند تا سازه اي مدرن و محكم با ديد پانصد ساله براي امام ما بسازند...
جهان نيوز - محمد امین توکلی زاده: این روزها ترس و واهمه متولیان ساخت حرم امام برای پرده برداری از ساخت و ساز بیست و چند ساله شان كاملا مشهود است.

مرتب جلسه می گذارند و گروه های كوچك و بزرگ را برای توجیه عملشان به مرقد می برند و آهسته آهسته پرده از چهره یك شاهكار معماری قرن بیست و یكمی بر می دارند.

جالب است برای توجیه می گویند نگاه ما پانصد سال آینده را هدف گرفته و شاید پانصد سال زمان نیاز باشد تا این مشكل بر طرف شود.

دیگر از مرقد صمیمی كه با عشق مردم آجر آجرش بنا نهاده شده بود خبری نیست. آن روزها مهندس و عمله و بنا و نجار و آهنگر با اشك و جان و دل برای امام خود مرقد ساختند اما آن را خراب كردند تا سازه ای مدرن و محكم با دید پانصد ساله برای امام ما بسازند...

و جالب تر از معماری در مورد آیین زیارت ایشان از یك سو قیاس با معصوم در لایه های پنهان استنتاج می شود و از سوی دیگر می گویند اینجا با هر حجابی می شود به زیارت آمد چرا كه امام در زمان حیاتشان مانعی برای این موضوع قایل نبودند و ما نمی توانیم پس از فوت ایشان خلاف این رویه را اعمال كنیم یعنی خدایی نكرده به زودی مرقد امام شبیه خیابان های بالا شهر خواهد شد...

موضوع مهم این نگاه ساختن امامی جدید در فقاهت، سیاست و فرهنگ و در همه ابعاد است كه با امام ما كاملا در تضاد است؛ از خاطرات آقای هاشمی تا رفتار حجت الاسلام سیدحسن خمینی و معماری مرقد امام یك هارمونی مشاهده می شود كه گویی می خواهد یك امام‌سازی واقع شود و ناخواسته به محبوبیت امام خاتمه دهد.

امام نجف و كربلا امام انقلاب و عاشورا امام بچه های جبهه ها امام فقرا و مستضعفین را دیگر نه در سایت جماران می شود زیارت كرد نه در مرقد باشكوهی كه جسم امام در آن حبس شده است.

https://cdn.jahannews.com/images/docs/files/000424/nf00424822-1.jpg

از امروز من برای فرزندانم امام را باید خودم تعریف كنم و الا با این مرقد آنها امام را نخواهند شناخت. من باید به فرزندم عكس شهیدی را نشان بدهم كه پس از شهادت هم دستش به نشان ارادت بر روی تمثال نورانی امام خوبی هاست.

من باید عكس لبخند امام را در سیاه چادرهای عشایر فقیر و فراموش شده به فرزندم نشان بدهم.

https://cdn.jahannews.com/images/docs/files/000424/nf00424822-2.jpg

باید امام را از قاب مجاهدان شهید لبنانی از چشم نافذ سیاه پوستان آفریقایی و مسلمان شده های به دست امام در اروپا و آمریكا برای فرزندم تعریف كنم. باید تا پانصد سال آینده به فرزندانمان كمك كنیم امام شناسی را بدون مرقد امام انجام دهند تا امام واقعی میان این «قصر باشكوه» از یاد نرود.

بت تجمل گرایی را كه امام شكستند به نام مرقد امام، عده ای مجددا بنا كردند اما امام بت شكن در قلب ما زنده است.

https://cdn.jahannews.com/images/docs/files/000424/nf00424822-3.jpg

امام فقرا امام شهدا امام مردم زنده است او در قلب ما حك شده است با همان نگاه صمیمی و دوست داشتنی با همان هیبت و ابهت اما سادگی برایمان دست تكان می دهد و ما هم باز فریاد می زنیم:
روح منی خمینی بت شكنی خمینی
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


امام مار کوه نشین بود نه مثل عده ای کاخ نشین
خدا نگزه از عده که اعمال خودشون به امام نصبت میدن
Iran, Islamic Republic of
کوخ نشین مد نظر بوده
Iran, Islamic Republic of
موضوع رعایت حجاب در حرم امام فکر می کنم امری طبیعی وپذیرفته شده است حتی در عبادت گاه های غیر مسلمین نیز آدابی برای حضور وجود دارد
خدايا امام را از دست اينها نجات بده
عجب اوضاعي پيش آمده دارند امام را تحريف مي كنند
آن هم كساني اين ظلم را مي كنند كه اگر امام نبود هيچ ارزشي ندا شتند
France
اين همه تغيير در فكر اطرافيان امام چرا ؟
اينها كه كنار امام بوده اند چرا اينقدر با امام فاصله دارند
انصاری گفته که حرم امام به منزله خانه مردمه.. هرکس مخالف توسعه حرمه به فکر راحتی مردم نیست... ال سعود علی رغم بی‌کفایتیشان متوجه شدند که اگر بخواهند خودشان را به عنوان رهبر جهان اسلام تلقی کنند باید بخش اعظم سرمایه‌شان را برای مردمی که به زیارت حرمین می‌آیند، صرف کنند. بنده در روزهای اولی که حرم را می‌ساختم به بازدید مسجد‌النبی رفتم. وقتی سوال می‌کردم که برای این مکان چقدر هزینه کرده‌اید به من جوابی داده نمی‌شد. پس از بار‌ها سوال کردن به من گفته شد که خرج و مخارج و هزینه‌های این مکان از جیب شخص ملک داده‌ می‌شود.
حرم را طوری ساخته‌ایم که تا ۵۰۰ سال عمر کند. البته این توضیح را هم بدهم که وقتی می‌خواستیم سازه ۵۰۰ ساله بسازیم با محاسبات داخلی و خارجی نمی‌توانستیم روی آن سازه کاه گلی بنا کنیم و بگوییم سادگی یعنی این و اصلا به نظر من چنین رویکردی یک کاریکاتور است.
[...]
این عکس های حرم را خودشون گذاشتن
که وقتی مردم رفتن یه مرتبه شو که نشن !
امان از سیاست
موج اعتراضی در شبکه‌های اجتماعی به ساخت‌وساز‌های اشرافی حرم امام خمینی؛
برای کسی کاخ ساختید که یک موی کوخ‌نشینان را به کاخ‌نشینان نمی‌داد !
برای اولین بار عکس‌هایی از صحن‌های جدید حرم امام خمینی در فضای مجازی منتشر شده است. تصاویری که گویای فاصله میان آرمان‌های خمینی و سازه‌های عظیمی و زیبایی است که به اسم او ساخته شده است.

به گزارش فاطر24 چندی پیش حجت‌الاسلام مسیح مهاجری مدیرمسئول روزنامه جمهوری اسلامی از ساخت و‌ سازهای حرم امام خمینی انتقادکرده و نوشته بود که عظمت امام به زرق و برق حرمش نیست. انتشار این یادداشت موجی از واکنش‌های انتقادی به این ساخت و ساز‌ها و همراهی با نویسنده جمهوری اسلامی را در فضای مجازی به دنبال داشت.

به تازگی سایت جماران وابسته به موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی تصاویری از صحن‌های جدید این حرم را منتشر کرده است که بار دیگر با واکنش‌های انتقادی فعالان فضای مجازی مواجه شده است.

در ادامه تصاویری از این سازه‌های جدید و برخی از این اعتراضات را می‌بینید:


سید محسن میرشمسی: برای اینکه مجبور نباشیم مثل امام، ساده‌زیست و کوخ‌نشین شویم، امام را مثل خودمان اشرافی و کاخ‌نشین می‌کنیم!


سید یونس: .... برای کسی کاخ ساختید که یک موی کوخ‌نشینان را به کاخ‌نشینان نمی‌داد - بهتر از این نمی‌شد اندیشه آن مرد بزرگ را منحرف، تضعیف و تحقیر کرد.



صادق نیکو: امام گفت منو ببرید کنار شهدا دفن کنید ولی اگه میدونست میخوان حرمش رو به تبدیل به کاخ کنن قطعا وصیت میکرد منو تو کاخ نیاوران دفن کنید!
تازه اینجوری هم مسیر یادگاران امام کوتاه تر میشد هم دیگه هزینه اضافه به مردم تحمیل نمیشد!

ب، ن: امام چون دوستت دارم سعی می کنم دیگه حرمت نیام که کمتر دلم بگیره!


مهدی حیدری:آیت‌الله امام جمارانی: من از امام خواستم که در این مورد اجازه بدهند. آخر از توی سوراخ‌های آجر حسینیه تا انتهای منزل امام پیدا بود. من اجازه گرفتم که آنجا را گچ و خاک کنم. گچ و خاکی که روی آن را سفید کنیم. گچ و خاک که تمام شد خواستیم آنجا را سفید کنیم. یک گوشه‌ای از سقف آنجا را که سفید کردند امام متوجه شدند و گفتند که این کار را انجام ندهید اگر می‌خواهید اینجا را تزئینات بکنید بگذارید بعد از من. تا من هستم دیگر کاری نکنید. ما هم دیگر بساط را جمع کردیم. تا همین الآن هم حسینیه به همان صورت باقی مانده است.


امیر علی صفا: فقط میشه گفت شرم آوره. نتایج تولیت یک علامه؟