جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۱

شوراها محور سرمایه اجتماعی در سال همدلی و هم زبانی

پرویز سالاری
چهارشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۱۷
کد مطلب: 422327
استکبار و ایادی او در منطقه به این نتیجه رسیده اند که مهمترین اصلی که می تواند به نظام جمهوری اسلامی ضربه وارد کند اصل کمرنگ کردن اعتماد مردم نسبت به نظام است.
جهان نيوز - پرویز سالاری*: مقام معظم رهبری همانند سالهای گذشته در پیام نوروزی سال 94 راهبرد کلان مردم و نظام را ترسیم نمودند و پیرامون معرفی و چگونگی استفاده از ظرفیت نظام و مردم فرمودند: «این ظرفیت عظیم مهم دست یافتنی است ولی شروطی دارد و یکی از مهمترین شروط عبارت است از همکاری های صمیمانه میان ملت و دولت ، اگر این همکاری صمیمانه از دو سو شکل بگیرد ، یقیناً همه آنچه را که جزء آرزوهای ماست دست یافتنی است و آثار آنرا مردم عزیزمان به چشم خواهند دید. دولت، کارگزار ملت است و ملت کارفرمای دولت ، هر چه بین ملت و دولت صمیمیت بیشتر و همکاری بیشتر و همدلی بیشتر  باشد ، کارها بهتر پیش خواهد رفت. باید به یکدیگر اعتماد کنند».

در اندیشه سیاسی حضرت امام (ره) مهمترین صفات یک دولت اسلامی عبارتند از خدمتگزاری نه فرمانروایی ، امانتداری ، قانونمداری و رابطه دولت و ملت رابطه تفاهمی و نظارت متقابل است و عمده ترین وظایف دولت در برابر مردم احترام به آرای ملت ، تامین استقلال ، آزادی ، امنیت و عدالت اجتماعی است و از طرفی حقوق دولت بر ملت عبارتند از حمایت ، پشتیبانی ، نظارت ومشورت حضور و مشارکت عمومی در برنامه های سیاسی است.

 با بررسی نظرات اندیشمندان و نظریه پردازان علوم جامعه شناسی و سیاسی ، سرمایه اجتماعی یک نمای چندوجهی و منبع کنش جمعی و کیفیت روابط حاکم در جامعه است. سرمایه اجتماعی ، مفهومی پیشبرنده برای تحقق اهداف دولت و ملت محسوب می شود به همین خاطر اعتماد رکن اصلی سرمایه اجتماعی است لذا اگر میان برنامه دولت و نیازهای مردم فاصله ایجاد شود اعتماد به عنوان محور اصلی سرمایه اجتماعی سلب می شود . بویژه اینکه در ارکان دولت (نظام) چند صدایی که خواست دشمن است موجب فرسایش سرمایه اجتماعی و گسست بین دولت و ملت خواهد شد.

تأکید مقام معظم رهبری بر اعتماد متقابل دولت و ملت با درک اهمیت سرمایه اجتماعی دولتها و نقش آنها در کارآمدی نظام سیاسی به دنبال ارتقاء شاخص سرمایه اجتماعی در نظام جمهوری اسلامی هستند.

استکبار  و ایادی او در منطقه به این نتیجه رسیده اند که مهمترین اصلی که می تواند به نظام جمهوری اسلامی ضربه وارد کند اصل کمرنگ کردن اعتماد مردم نسبت به نظام است و گسست بین ملت(مردم) و حاکمیت (دولت).

یکی از زیر ساختهای همدلی صداقت است،دولت بایستی با مردم صادقانه صحبت کند مردم باید بدانند که استکبار دشمن آنهاست و بدنبال اختلال در نظام اقتصادی ، فرهنگی ، اجتماعی اختلاف افکنی و گسست بین مردم و حاکمیت (دولت ) است لذا متولیان دستگاه های اجرایی بایستی ساده زیست و فساد ستیز بوده و برای مبارزه با مفاسد اقتصادی باید از اطرافیان خودشان شروع کنند نه اینکه برای نزدیکان حاشیه درست کنیم در این راستا دولت در جهت ارتقاء سرمایه اجتماعی و ایجاد اعتماد بایدها و نبایدها یی را در گفتار و رفتار خود لحاظ کنند باید رفتار و گفتار دولت همسان باشد و از درون نظام صدای واحدی به گوش دشمن برسد تا اعتماد عمومی بین دولت و ملت ارتقاء یافته و انسجام و همبستگی ملی دو چندان گردد ،البته مقصود از همدلی صرفاً همدلی با قوه مجریه نیست بلکه منظور همدلی بین همه دستگاه ها با ملت است.

یکی از مولفه های قدرت در هر نظامی سرمایه اجتماعی (پیوند و روابط اجتماعی) است که از قدرت سیاسی اقتصادی و... بالاتر است  شوراهای شهر و روستا به عنوان بزرگترین سرمایه اجتماعی برآمده از آراء ملت در جامعه ولایی مردم سالاری دینی خدمات بسیاری در حوزه های مختلف فرهنگی ، اقتصادی ، عمرانی ، سیاسی و ... داشته و در چارچوب قوانین بین منافع شهر (دولت) و شهروندان (ملت) تعادل برقرار کند.

ان شاء ا... قوه مجریه و مقننه با ارائه لایحه و طرح مناسب در جهت یکپارچه سازی مدیریت واحد شهری با اجرایی نمودن ماده 177 برنامه پنجم توسعه اقتصادی اجتماعی،کارآمدی شورا های روستا و شهر ارتقاء دهند تا شوراها به عنوان سرمایه اجتماعی حلقه وصل دولت و ملت با همدلی و همزبانی مضاعف کارآمدی خود را به رخ جهانیان کشیده و برای اعتلای نام ایران اسلامی در جهان گامی موثر بردارند.
* رئیس شورای اسلامی شهر بندرعباس
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *