پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۱

صبر مردم یمن هم حدی دارد

غضنفر رکن آبادی
يکشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۵۸
کد مطلب: 421955
چگونه است که به خواسته رئیس جمهور قانونی و مشروع سوریه که مورد تائید اکثریت مردم است، توجه نمی شود و در مقابل شاهد آن هستیم که مقامات ریاض همراه دیگر طرف های منطقه ای برای سرنگونی نظام سوریه و رئیس جمهور قانونی از هیچ کوششی طی چند سال اخیر فروگذار نکرده اند.
جهان نيوز - دکتر غضنفر رکن آبادی: فاجعه انسانی که این روزها در یمن در حال رخ دادن است، اساسا به روز آغاز تجاوز عربستان به این کشور بازمی‌گردد. عربستان سعودی برخلاف تمام قوانین شناخته‌شده حقوق بین‌الملل اقدام به تجاوز به یمن کرده است. براساس این قوانین، تنها در دو صورت یک کشور می‌تواند به کشور دیگری حمله کند: یکی با مجوز شورای امنیت و دیگر این‌که بخشی از این کشور اشغال شده باشد که هیچ‌کدام از این دو حالت در مورد یمن صدق نمی‌کند.

اولا آغاز این تجاوز و حمله کاملا غیر قانونی بود؛ ثانیا در این تجاوز جمع زیادی از مردم بی گناه در حال به خاک و خون کشیده شدن هستند که بیش از همه شاهد کشته شدن زنان، کودکان و افراد سالخورده هستیم.

در اینجا می توانیم کاملا سیاست دوگانه نظام جهانی سلطه را مشاهده کنیم. باید به نوع واکنش و برخورد شورای امنیت، آمریکا و دیگر طرف های غربی در قبال حوادث مشابه توجه کرد. عربستان سعودی ادعا می کند براساس خواسته رئیس جمهور قانونی و مشروع یمن و به منظور حمایت از مردم این کشور اقدام به این تجاوز کرده است. حال این مساله مطرح است که همین موضوع در ارتباط با سوریه نیز صدق می کند.

چگونه است که به خواسته رئیس جمهور قانونی و مشروع سوریه که مورد تائید اکثریت مردم است، توجه نمی شود و در مقابل شاهد آن هستیم که مقامات ریاض همراه دیگر طرف های منطقه ای برای سرنگونی نظام سوریه و رئیس جمهور قانونی از هیچ کوششی طی چند سال اخیر فروگذار نکرده اند.

همچنین آنها از مخالفانی حمایت می کنند که در واقع گروه های تروریستی و سلفی بوده و از طرف اسرائیلی ها حمایت می شوند. این پرسش مطرح است که چگونه در سوریه از مخالفان مسلح علیه یک رئیس جمهور قانونی حمایت می شود اما در یمن، یک رئیس جمهور مستعفی را مجبور به پس گرفتن استعفایش کرده و می گویند این رئیس جمهور قانونی باید به قدرت بازگردد. مثال دیگر در این رابطه، حوادث و اتفاقات یک سال و نیم گذشته اوکراین است. آمریکایی ها و غربی ها در اوکراین با یک رئیس جمهور قانونی مخالفت کرده و در مقابل مخالفان او را مورد حمایت قرار دادند. در مصر نیز عربستان سعودی که امروز ادعای حمایت از مردم را می کند، از کودتا علیه یک رئیس جمهور منتخب و قانونی حمایت کرد.

تمامی این موارد را می توان سیاست های نظام جهانی سلطه دانست که عربستان سعودی به نمایندگی از آنها وارد میدان شده است. روز بیست و هفتم جنگ، سعودی ها اعلام کردند عملیات «طوفان قاطعیت» پس از تحقق اهداف به پایان خود رسیده است. همه دنیا مشاهده کردند که این مضحک ترین اظهارنظری بود که می شد از سعودی ها شنید. اهداف مدنظر آنها برای آغاز این تجاوز عبارت بود از: بازگرداندن رئیس جمهور مستعفی به قدرت، عقب نشینی انصارالله و واگذار کردن مراکز دولتی کشور به رئیس جمهور مستعفی. حال این پرسش مطرح است که چگونه وقتی این اهداف هنوز محقق نشده، آنها سخن دیگری می گویند. ما روز به روز شاهد رسوایی های بیشتر عربستان در این تجاوز هستیم. در واقع عربستان با انجام این اشتباه راهبردی، وارد دامی شد که دیگران برایش پهن کرده بودند و ممکن است جبران این خسارات مدت ها طول بکشد.

از سوی دیگر شاهد این هستیم که عربستان با وجود اعلام پایان این عملیات، همچنان به کشتار مردم بیگناه ادامه می دهد. در واقع این حملات به این علت ادامه دارد که ریاض وارد یک باتلاق شده و می خواهد آبرومندانه از آن خارج شود. بر همین اساس تصور می کند با استمرار حملات هوایی می تواند مردم یمن را به ستوه آورده و نیروهای انقلابی و انصارالله را به عقب نشینی وادار کنند. البته هر چه این تجاوزها بیشتر ادامه پیدا کند، نفرت و عصبانیت مردم یمن از عربستان سعودی و حامیان غربی آنها بیشتر می شود. بنابراین پیش بینی این است که عربستان نمی تواند برای مدت زمان طولانی به این حملات ادامه دهد.

از سوی دیگر از همان روز آغاز این حملات، شاهد این بودیم که نیروهای ارتش، انصارالله و کمیته های انقلابی از آمادگی خود برای جلوگیری از خونریزی های بیشتر سخن گفتند تا به این ترتیب بهانه ای به دست دشمن مشترک تمام مسلمانان یعنی اسرائیل نیفتد و از وقوع یک یک جنگ اسلامی ـ اسلامی و عربی ـ عربی در منطقه جلوگیری شود. البته طبیعی است این نیروها نیز اعلام کردند صبر آنها نیز حدی خواهد داشت. با این اوصاف لازم است تمام کشورهای منطقه و جامعه بین الملل که پیام وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران و طرح 4 ماده ای ایران را که حاوی طرح سیاسی است، دریافت کردند با جدیت این طرح را پیگیری کنند و در جهت برقراری ارامش و آتش بس قدم بردارند.
منبع:جام جم
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *