جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۱
۴

تنظیم بیشتر سیاست خارجه عربستان با آمریکا/ عادل الجبیر، شاه‌مهره دوم آمریکا در میان آل سعود

جمعه ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۳۳
کد مطلب: 420380
در حالیکه محمد بن نایف رسما به عنوان ولیعهد معرفی شده بود، آمریکا دومین شاه‌مهره خود را نیز در راس وزارت خارجه آل سعود به قدرت رساند.
تنظیم بیشتر سیاست خارجه عربستان با آمریکا/ عادل الجبیر، شاه‌مهره دوم آمریکا در میان آل سعود
گروه بین الملل جهان نيوز ـ برخی منابع چندی قبل خبر دادند که یک هئیت آمریکایی چند ماه قبل از مرگ ملک عبدالله در ریاض مستقر بوده و روند جابجایی قدرت پس از مرگ عبدالله را مدیریت کرده است.

به گزارش جهان نيوز، آمریکایی ها بیشترین نفوذ را در میان خاندان آل سعود دارند، جابجایی قدرت در این خاندان سالهاست که در اختیار سازمان سیا است. پس از مرگ ملک عبدالله، محمد بن نایف که از چهره های نزدیک به آمریکا محسوب می شد به عنوان جانشین ولیعهد انتخاب شد. این انتصاب برای آمریکا یک موفقیت بزرگ در آن زمان به حساب می آمد. اما در حالیکه محمد بن نایف رسما به عنوان ولیعهد معرفی شده بود، آمریکا دومین شاه‌مهره خود را نیز در راس وزارت خارجه آل سعود به قدرت رساند. بر این اساس سعود الفیصل، وزیر خارجه ۷۵ ساله بیمار این کشور که به مدت چهار دهه سکان هدایت وزرات خارجه را بر عهده داشت برکنار و عادل الجبیر که سفیر عربستان در واشنگتن بود، جانشین وی شد. الجبیر یکی از مهره‌های افراطی و ضد ایرانی هیأت حاکمه آل سعود بوده و برای نخستین بار فردی خارج از خاندان آل سعود در رأس وزارت خارجه منصوب می‌شود. وی پیش از انتصابش به سمت سفیر عربستان در آمریکا مشاور عبدالله بن عبدالعزیز آل سعود شاه سابق عربستان در امور خارجه بود.

عادل الجبیر پیشرفت خود را مدیون شاهزاده بندر بن سلطان است. بندر بن سلطان بسیاری از مقدمات بکارگیری وی را در وزرات خارجه عربستان و همچنین زمینه های ارتباط گیریش را با مراکز تصمیم گیر در آمریکا ایجاد کرد. همچنانکه روزگاری بندر بن سلطان در آمریکا بسیار با نفوذ بود اینک الجبیر به عنوان فردی با پرستیژ غربی و نزدیک به محافل اطلاعاتی و تصمیم گیری آمریکا نماینده تمام عیار عربستان در دنیای غرب محسوب می شود. انتصاب وی بی شک علاوه بر اینکه با هماهنگی و چراغ سبز آمریکایی ها صورت گرفته سبب نزدیکی بیشتر سیاست خارجه و همسویی دو کشور نیز خواهد شد. در زمان ملک عبدالله بین او و اوباما اختلافاتی صورت گرفت و به همین دلیل در برخی پرونده های منطقه ای با هم دچار اختلاف شدند. به نظر می رسد که عادل الجبیر به عنوان مهره مورد اعتماد هر دو طرف – هم آل سعود و هم دولت آمریکا- تلاش خواهد کرد که عربستان و آمریکا را در مسائل بین المللی بیشتر به هم نزدیک کند.

اما از نکات مهم فعالیت‌های عادل الجبیر می‌توان به این موضوع اشاره کرد که وی اولین کسی بوده که تجاوز عربستان به یمن موسوم به عملیات طوفان قاطعیت را اعلام کرده است. الجبیر به عنوان فردی خارج از خاندان آل سعود به خوبی اطاعت پذیری خود را از محمد بن سلمان جانشین جدید ولیعهد نشان داده است. محمد بن سلمان نمی توانست، سعود الفیصل وزیر خارجه سابق عربستان را به علت چهل سال سابقه کار در وزرات خارجه در پازل همیشگی خود نگه دارد ولی عادل الجبیر به علت نداشتن خانواده قدرتمند در عربستان راحت تر در سیاست های محمد بن سلمان مشارکت وهمسویی خواهد داشت.

در هر صورت عادل الجبیر پس از محمد بن نایف دومین شاه مهره آشکاری است که آمریکایی ها در ساختار قدرت آل سعود قرار داده اند. هر دو در یک نقطه پرونده مشترک دارند و آن اینکه بخشی از همکاری های اطلاعاتی و امنیتی سازمان سیا پس از یازده سپتامبر در مبارزه با گروه های مخالف آمریکا محسوب می شوند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


از پیام تبریک ظریف برای وزیر امور خارجه جدید عربستان هم بنویسید که بعضی از سایتهای اصلاح طلب منتشرکردن لودگی سیاسی تهوع آور در شرایطی که عربستان بیشتر از یه ماهه داره یمن رو بمباران میکنه
دستشون تو یه کاسست
مرگ بر ال سعود و آمریکا
Iran, Islamic Republic of
مرگ بر آل سقوط
مرگ بر برادران آل سقوط در ايران هم !!!

آمين