پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۵
۳۷
ادامه اظهارات شاذ در سازمان میراث فرهنگی؛

«تعطیلات زمستانی» در دهه فجر!/ حرکت جامانده دولت‌روحانی درمسیر «آقای خاص» دولت‌احمدی‌نژاد

سه شنبه ۱۸ فروردين ۱۳۹۴ ساعت ۰۰:۰۱
کد مطلب: 415880
تاکید بر چنین تاریخی با چه هدفی از سوی مسؤولان سازمان میراث فرهنگی صورت گرفته، سؤالی است که مدیران این سازمان باید بدان پاسخ دهند.
«تعطیلات زمستانی» در دهه فجر!/ حرکت جامانده دولت‌روحانی درمسیر «آقای خاص» دولت‌احمدی‌نژاد
گروه جامعه جهان نيوز - سعید ساداتی: رئیس سازمان میراث فرهنگی در نشست خبری پس از تعطیلات نوروزی سال ۹۴ گفت: «طرح تعطیلات زمستانی که می‌تواند سفر را توزین کند و شامل تعطیلات بین ۱۶ تا ۲۲ بهمن است، به هیئت دولت تقدیم شده است.»

خبر پیگیری برای اجرای این طرح در حالی از سوی مسعود سلطانی فر به اطلاع اصحاب رسانه و مردم رسید، که نباید در این باره از نکات زیر غافل شد:

۱) پیشنهاد افزایش تعطیلات از سوی سازمان میراث فرهنگی در حالی است که تعطیلات رسمی سالانه در ایران حدود ۲۵ روز است که با توجه به تعطیلات پنج شنبه و جمعه ادارات (۱۰۴ روز) و مرخصی استحقاقی ۳۰ روزه كارمندان، جمع تعطیلات سالانه كشور با احتساب ۲۴ روز تعطیلات رسمی سالانه جمعا ۱۵۸ روز و روزهای كاری ۲۰۷ روز در سال می شود. به عبارت دیگر ایران در بیش از ۴۳ درصد ایام سال یعنی بیش از ۵ ماه از سال را در تعطیلی به سر می برد.

تعطیلات مدارس آموزش و پرورش و دانشگاه ها، با احتساب تعطیلات تابستان به ۲۰۰ روز در سال بالغ می گردد، كه ۵۵ درصد ایام سال را تشكیل می دهد كه معادل ۶ ماه و ۲۰ روز در سال است.

۲) مداقه ای در الگوی کشورهای در حال توسعه به خوبی نشان می دهد که پیشرفت در گرو کار و تلاش روزافزون است، نه افزایش تعطیلات رسمی کشور. برهمین اساس ایران اگر قرار است در مسیر توسعه قرار گیرد به جای افزایش تعطیلات باید به دنبال برقراری تعادل بین روزهای کاری و تعطیلات باشد.

۳) تاریخی که از سوی سلطانی فر به عنوان تاریخ پیشنهادی تعطیلات زمستانی در نظر گرفته شده (۱۶ تا ۲۲ بهمن ماه) دقیقا مصادف با ایام الله دهه فجر است. این تاریخ پیشنهادی در حالی است که ملت بزرگ ایران این روزها را به جشن پیروزی انقلاب اسلامی مشغول‌اند. اینکه تاکید بر چنین تاریخی با چه هدفی از سوی مسؤولان سازمان میراث فرهنگی صورت گرفته، سؤالی است که مدیران این سازمان باید بدان پاسخ دهند.

با نگاه خوشبینانه می توان این موضوع را سهل انگاری پنداشت، اما زمانی که در یابیم برخی به دنبال فاصله انداختن بین مردم و آرمان های انقلاب هستند، دیگر نمی توان به راحتی از کنار این موضوع عبور کرد و وظیفه هر ایرانی انقلابی است که به چنین موضوعاتی حساسیت نشان دهد. البته تجربه سی و چند ساله پس از پیروزی انقلاب اسلامی به خوبی نشان داده است که تمام تلاش های داخلی و بین المللی برای فاصله انداختن بین ملت ایران و آرمان های انقلابی بی نتیجه بوده و قطعا چنین طرح های بی پایه و اساسی ره به جایی نخواهد برد و مردم در تعطیلات هم حضور پرشکوه خود را به نمایش خواهند گذاشت.

۴) نکته دیگری که رییس سازمان میراث فرهنگی از آن به عنوان توجیه طرح تعطیلات زمستانی یاد کرده، توازن سفر است. مساله ای که در همین نگاه ابتدایی به خوبی نشان می دهد چنین طرح هایی نه تنها توازن سفر را به همراه نخواهد داشت، بلکه بالعکس افزایش میزان سفر و تبعات ناشی از آن را به همراه دارد. به عبارت دیگر، پس از آنکه دستگاه های ذی ربط پس از سال ها کار کارشناسی، فرهنگ‌سازی و برنامه ریزی سرانجام موفق شده اند، تا حد قابل قبولی میزان خسارات ناشی از تعدد سفرها را کاهش دهند، طرح تعطیلات زمستانی (با عنایت به فصل سرما و بارش برف و باران) قطعا موجب افزایش خطرات ناشی از این سفرها خواهد شد.

با همه این تفاسیر به نظر می رسد که گویا قرار نیست اظهارات شاذ، تصمیمات نادرست و برنامه ریزی های غیرکارشناسی دست از سر سازمان میراث فرهنگی بردارد و پس از آنکه آقای خاصِ دولت احمدی نژاد در کسوت ریاست این سازمان، حاشیه را میهمان ساختمان میراث فرهنگی نمود، همچنان ملت ایران باید شاهد چنین اظهارنظرهای بی اساسی از سوی مدیران آن باشند.

نکته قابل تامل در مورد ریاست این سازمان عریض و طویل ـ که حتی می توان ادعا نمود، دست کمی از یک وزارتخانه دولتی ندارد ـ این است که صندلی مدیریت آن در دولت یازدهم به افرادی سپرده می شود که نمایندگان ملت در بهارستان، به آنها روی خوش نشان نداده‌اند.

لازم به یادآوری است، پس از آنکه محمدعلی نجفی نتوانست رای مثبت وکلای ملت را برای تصدی وزارت آموزش و پرورش کسب کند، کلیددار سازمان میراث فرهنگی شد اما تنها بعد از چند ماه و به بهانه بیماری قلبی، کلید میراث فرهنگی را به فردی تحویل داد که او نیز برای جلوس بر کرسی وزارت ورزش و جوانان از مجلس «نه» شنیده بود.

به نظر می رسد طی چند سال اخیر سازمان میراث فرهنگی از ریل رسالت اصلی خود خارج و در بازار حواشی طی طریق می کند. حواشی که یک روز با دعوت از باستان شناس هتاک به نام «خلیج فارس» در یک همایش ایرانی، متبلور شده و روز دیگر «طرح تعطیلات زمستانی» را به هیأت دولت می فرستد!
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
هدف ازاین طرح اینه که دانش اموزان ودانشجویان دراین ایام دراجرای برنامه هاجشن های دهه مبارک فجر شرکت نکنند ودرواقع استحاله فرهنگی
متسافانه منم همین حس رو دارم
صمدی
واقعا این بود دولت راستگویان و درستکاران ....
Iran, Islamic Republic of
ما کی میخوایم بفهمیم که اجازه نداریم در مورد نیت دیگران قضاوت کنیم. ضمناً از 16 تا 22 بهمن 6 روز است که معمولاً یک پنجشنبه و جمعه توش هست و یک 22 بهمن. می مونه 3 روز دیگه که اون رو هم می تونن جزو مرخصی استحقاقی حساب کنن. ولی قبول دارم کلاً طرح خوبی نیست.
شما مثل اینکه اطلاع نداری که قانون مرخصی کارکنان بیان میکند که مرخصی قبل از ایام تعطیل با ان روزها جمع میشود!!!
کم مملکت طول طول سال تعطیله حالا تعطیلات زمستانی را هم می خان اضافه کنن !!!!!!!!!!!!

این کجان در راستای سفارشات رهبری و اقتصاد مقاومتیه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟

گرفتار چه مسئولینی هستیم ترا به خدا !!!!!!!!!!
یعنی کم کردن تعطیلات نوروز اینقدر کار سختیه؟!!
حسىن
United States
اىنکه تعطىلات زمستانى جاىگزىن تعطىلات نوروزى شود بسىار طرح خوبىست و تحلىل شما بسىار ضعىف است
امیر
این طرح درست نیست وخیانت است من کارمندم ولی از تعطیلی بدم میاد در ادارات کار مردم عقب می ماند لطفا طرح های خوب برای پیشرفت کشور بدهید
من
کاش به جای تعطیلات زمستانی یه فکری واسه تغییر ساعت میکردند که زندگی مردم بهم نریزه بابا به خدا هیچ کس راضی نیست
محسن
Iran, Islamic Republic of
از دست این دوستان دلواپس چی کار کنیم واقعا؟
عزیزم تو خودت یه نفری و میتونی به اندازه یک نفر اظهار نظر کنی. چرا میگی هیچ کس راضی نیست ؟ من یک نفر که کاملا راضی ام پس حرف شما دروغ است. بعلاوه چرا قسم جلاله میخوری برای این حرف کاملا غلط؟ حتما کلی هم ادعای مذهبی بودن داری
دلارام جون تو برو از فکت شیت ایران وبیانیه لوزان و...صداقت رو بجوی!
Iran, Islamic Republic of
عصاره تحلیل شما این است که اگه بریم سفر خطر داره. می‌خواید اصلا کلا سفر نریم تا خطر بکلی برطرف بشه؟؟
چرا اینطوری به این مطلب نگاه میکنید؟؟! چرا تمام بار استراحت مردم باید فقط توی دو هفته اول سال باشه؟
ای کاش نماینده های مجلس یا دولت طرحی رو تصویب کنند که در اون تعطیلات عید یک هفته باشه و یکی دو تا از تعطیلات داخل سال رو هم حذف کنن به جای اینها اواخر تابستان یا اوایل پاییز که هوا سرد نشده یک هفته تعطیلات تابستانه بذارن.
اینجوری بار سفرهای نوروزی کم میشه و هم خستگی شش هفت ماهه کم میشه و هم یه زمان استراحت خوبی برای کارمندان میشه و فشارهای عصبی و خستگی رو کم میکنه و هم هوا سرد و خیلی گرم نیست و میشه به راحتی از تعطیلات به خوبی استفاده کرد
من با تعطيلات بيشتر موافق نيستم ولي از تفاسير شما هم خوشم نيامد...
توفیقی از قزوین
از نظر من توزین سفرها کار خوبی است و می شود در هر فصل" یک دوره ایام سفر فصل" اعلام شود بدین صورت که مدارس( نه کارمندان دولت )2 یا 3 روز مشخص و متصل به پنج شنبه و جمعه درس دادن را تعطیل کنند تا کارمندان با استفاده از مرخصی های ذخیره شده خود به سفر بروند مشاغل آزاد هم که آزادند !اینطوری نه افزایش تعطلات داریم ونه شاهد تب سفر در مردم خواهیم بود و کمکی است به صنعت گردشگری و هتلداران و ...
علی
Iran, Islamic Republic of
معمولا تعطیلات با ایام جشن همراهه!!!!!!!!!!!!
اگه واقعا فکر استراحت مردم بودندتاریخ اول دی رو انتخاب میکردند که بین تابستانه وعیده !نه این تاریخ رو که دیگه یه ماه به عید مونده وخودبه خود دو سه هفته همه کشور تعطیل میشه.
در بند 3 گفته ايد كه در اين تاريخ مردم سرگرم جشن انقلاب هستند خوب اگه تعطيل باشه كه جشن خوب برگزار ميشه اگه تعطيل نباشه مردم ميرند سركار و نمي توانند جشن و پايكوبي كنند مگر اينكه شما قائل به اين باشيد كه جشن انقلاب يك جشن دولتي است و مردم در ان نقشي ندارند
Germany
... اين را در سفر اخيرش در هامبورگ و در كنسولگري بروز داد
توجه كنيد اينكه نوشتيد تعطبلات پنجشنبه و جمعه اي كه فقط مخصوص تهران است شهرستاني ها از اين باب مظلوم واقع شده اند
خراسان رضوی پنجشنبه تعطیل نيست
سید
پس بفرمایند مردم چطور کسب و کار کنند کشور شده تعطیلات
هر دم از این بار بری میرسد / تازه تر از تازه تری میرسد
United States
راه گل زن هایی فقط بلدند به خودی گل بزنند ادامه داره
روزبه
بازم طرحهای یک روزه بدون کارشناسی و
من درآوردی!!!!!!!!!!!!!
Iran, Islamic Republic of
هدف دولت کم رنگ کردن ایام دهه فجر و کم رنگ شدن راهپیمائی 22بهمن وشعار مرگ بر امریکا است فکر کن یک دولت سرمایه داری به فکر مردم باشه
محمد
Iran, Islamic Republic of
تعطیلات پنج شنبه؟؟؟؟؟ از نظر شما ایران فقط تهرانه چونکه ادارات در تهران پنج شنبه ها تعطیلند ولی در استانها مشغول کار و فعالیت....
شمسايي
يكي از اشكالات ما اينه كه اگر هميم موضوع را آقاي خاص ديگري داده بود به جان دل مي پذيرفتيم اما چون ازيك جناح خاص هست حتما قصد خيانت به آرمانها را دارد
اقاي توفيعي از قزوين پيشنهاد بجاي دادنند چه مي شود سفر را توزيع كنيم ومردم در ايام عيد با هواي 8درجه وباراني در خيابان نخوابد
ايا سيزده روز تعطيلي عيد باعث شده مردم از ايام نوروز متنفر ويا باستان زدايي كنند
خواهشا زود قضاوت نكنيد وانگ نزنيد تا حداقل ابعاد مجرا روشن شود
Iran, Islamic Republic of
خليج الفارسي الي الابد
ایران
من نمی دانم چرا باید بعضی ها به جای همه تصمیم بگیرند آقای سلطانی فر ایده بسیاری خوبی داده .مردم می توانند در این ایام استراحت کنند یا در برنامه های ایام دهه فجر شرکت کنند . با سفر های که مردم انجام میدهند گردشگری بهبود میباد و همچنین میشه در این ایام از گردشگران خارجی هم دعوت کرد تا از دیدنی های ایران اسلامی استفاده کنند.من خودم شخصا با آقای سلطانی فر موفق ام .و می دانم آقای سلطانی فر طرحی را ایجاد میکند که قبلا راجبش فکر کرده است .امیدوارم این ایام تعطیل باشد و برنامه ریزی های زیادی در این تعطیلات انجام گیرد .
Iran, Islamic Republic of
معلومه شما ترس از عدم حضور مردم در راهپیمایی دارید!

همچین میگید "حضور مردم در دهه فجر" انگار هر روزش مردم در حال راهپیمایی و تجمع هستند!!
اولین و مهمترین اشتباه این تحلیل این است که در ایران (نه تهران!) هر سال 106 روز تعطیلی داریم چون پنج شنبه ها تعطیل نیست. در حالیکه در اکثر کشورهای دنیا شنبه و یکشنبه هردو تعطیل است.
اساسا این که کشور ما بیشترین تعطیلی را دارد یک دروغ است و با همین مطلب بالا قابل رد کردن است.
خوب لابد بعدش هم با یه تکون به تعطیلات کریسمس رو هم جشن می گیریم.
باید کارمند سازمان میراث باشید تا کرامات این شیخ جلیل القدر را دریابید.
Iran, Islamic Republic of
نظر خوبی است فقط بعضی دوستان هر پیشنهدی از اصلاح طلبان بیاید مخالفند
به علت بدی آب وهوا درزمستان کاش اردیبهشت ویا آبان تعطیل میشد تا از حجم ترافیک وکمبود امکانات در ایام تعطیلات نوروز وتابستان کاسته شود .