چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
 
۴
۱۱
راهبرد «اشتون کارتر» در قبال ایران چه خواهد بود؟

نظر وزیردفاع جدید آمریکا درباره‌حمله نظامی به ایران

دوشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۱۴
کد مطلب: 395302
مهمترین سؤالی که این روزها جامعه تحلیلی ایران و آمریکایی های پیگیر پرونده هسته ای ایران را به خود مشغول کرده این است که «اشتون کارتر»، وزیر دفاع جدید آمریکا چه راهبردی در قبال ایران در پیش خواهد گرفت؟ آیا راهبردهای وی با «چاک هیگل» متفاوت خواهد بود؟
نظر وزیردفاع جدید آمریکا درباره‌حمله نظامی به ایران
گروه بین الملل جهان نيوز ـ میان «راهبردهای نظامی» پنتاگون با «تصمیمات لحظه ای» در مواقع بحران، باید تفاوت قائل بود، به همین دلیل گرچه حوادث امنیتی و نظامی در آینده قابل پیش بینی نیستند و نمی توان به صورت قطعی درباره عملکرد آمریکا و استراتژی نظامی این کشور در قبال به خصوص سوریه، عراق و به صورت کلی داعش در آینده اظهار نظر قطعی کرد ولی این که در نگاه راهبردی وزیر دفاع جدید آمریکا جایگاه گزینه "نظامی و جنگ" در برابر ایران چیست، می توان گمانه زنی های جدی را مطرح کرد.

یک نگاه نسبتا دقیق می گوید که اوباما نسبت به استفاده از گزینه نظامی به صورت کلی ملاحظات بیشتری نسبت به بوش دارد، اوباما توان اقتصادی آمریکا و عمق بحران های بین المللی و قدرت محور مقاومت در منطقه را به گونه ای تحلیل می کند که برای استفاده از گزینه نظامی بدون نگاه به هزینه و فایده آن محافظه کارتر از بوش است. اوباما تلاش می کند که نسبت به بوش واقع گرایانه تر عمل کند و به همین دلیل با انتقاداتی در جامعه سیاسی آمریکا به دلیل عدم قاطعیت در سیاست خارجی متهم می شود.

در همین حال نیز گفته می شود هنگامی که چاک هیگل به سمت استفاده بیشتر از گزینه نظامی بر علیه داعش در خاورمیانه رفت، با اوباما دچار اختلاف شد.

کارتر فهم تخصصی تری از چاهک هیگل درباره موضوعات هسته ای دارد و متخصص فناوری نظامی و تسلیحات هسته ای است. به همین دلیل پیش بینی می شود که کارتر حرفه ای تر از هگل در وزارت دفاع آمریکا عمل کند و از سوی دیگر با کاهش بودجه نظامی آمریکا نیز سازگارتر از چاهک هگل باشد.

اما کارتر در ژوئن سال ۲۰۰۸ در مقاله‌ای برای مرکز بلفر دانشگاه هاروارد می‌نویسد: "باید به اقدام نظامی علیه برنامه هسته‌ای ایران به عنوان بخشی از یک استراتژی جامع نگاه شود نه به عنوان یک گزینه مستقل. با این‌که بخشی از یک گزینه واقعی است اما اقدام نظامی نمی‌تواند به تنهایی مشکل را حل کند."

او می‌نویسد، حمله نظامی در بهترین حالت می‌تواند برنامه هسته‌ای ایران را دو سال به تعویق بیندازد.

کارتر سپس هزینه‌های چنین حمله‌ای را برای آمریکا شرح می‌دهد. او می‌نویسد، این می‌تواند منجر به "تاثیری بی‌بازگشت بر اذهان ایرانی‌ها شود؛ می‌تواند موجب دخالت فزاینده ایران از طریق حزب‌الله و گروه‌های وابسته دیگر در عراق، لبنان، کرانه غربی و غزه شود."

او می‌گوید، منافع آمریکا در منطقه، از جمله سفارتخانه‌ها و کارکنانش در کشورهایی که همدست ایران محسوب می‌شوند، مورد تهدید قرار می‌گیرد.

او در این مقاله می‌نویسد، جایگزین مسیر دیپلماتیک "استراتژی بازداری و تنبیه ایران است که برنامه هسته‌ای خود را ادامه داده است؛ رشته‌ای از اقدامات نظامی ، حمله هوایی، محاصره، و بازداری با تهدید، می‌تواند در این استراتژی جای داشته باشد."

این نکته قابل تاکید است که کارتر در استفاده از گزینه نظامی درباره کشورهایی که مدعی‌اند در حال ساخت سلاح هسته ای هستند مانند ایران و کره شمالی تفاوت قائل است.

سوابق کارتر نشان می دهد که وی گرچه به استفاده از گزینه نظامی با شرایط خاص و در موقعیت های خاص تر علاقه مندی نشان داده ولی این علاقه مندی برای کره شمالی بیشتر از ایران بوده است.

بررسی برخی شواهد نشان می دهد که کارتر حمله نظامی آمریکا به ایران را بسیار پرهزینه تر و سنگین تر از کره شمالی می داند. به تعبیر دیگر وی گزینه نظامی را در مقابل ایران به نسبت نحوه مواجهه نظامی احتمالی با کره شمالی ناکارآمدتر می داند.

نکته قابل تامل آنکه در آن مقاله، کارتر به عدم توانایی اسرائیل به حملات مکرر علیه تجهیزات ایران اشاره می‌کند و می‌نویسد که حملات اسرائیل با توجه به حریم هوایی غیردوستانه‌ای که این کشور مجبور است برای رسیدن به ایران از آن استفاده کند، محدود خواهد بود. "حمله اسرائیل کوچک خواهد بود. هزینه حمله اسرائیل برای آمریکا می‌تواند تقریبا به اندازه حمله خود آمریکا باشد."

همچنین به گزارش روزنامه صهیونیستی جروزالم پست، گرِگ رزنبام، رئیس شورای دموکراتیک ملی یهودیان و همکار اشتون کارتر در دانشگاه کندی هاروارد می‌گوید: «کارتر برای جلوگیری از دستیابی به سلاح هسته‌ای شاید بیشتر هوادار گزینه نظامی بود. او به روشنی اشاره می‌کند که این گزینه به تنهایی نمی‌تواند برنامه سلاح هسته‌ای ایران را متوقف کند. به نظر او باید رشته‌ای از گزینه‌ها روی میز باشد.»

بدین ترتیب می توان این گونه بیان کرد که راهبرد احتمالی کارتر درباره ایران با سیاست دیپلماسی و تهدید اوباما کاملا هماهنگ بوده و وی گزینه نظامی را به تنهایی در برابر ایران ناتوان می بیند و معتقد است گزینه نظامی یا به تعبیر دقیق تر گزینه تهدید نظامی مکملی در کنار بسته مذاکره و تحریم در مواجهه با ایران باید باشد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


حسن
امریکا از دست ما عصبانی باش و از این عصبانیت بمیر
فائزه
سران کاخ سیاه مثل سگ از ملت ایران میترسند وجرات حمله به ما راندارند
هیچ غلطی نمی تونن بکنن خداییش جمهوری اسلامی ایران در اوج قدرت نظامی خودش قرار داره
تا حالا که آمریکایی خسارت های اقتصادی زیاد به ما تحمیل کرده اند و شما هنوز چشمات را باز نکردی تا متوجه بشوی آمریکایی چه غلط های را تا حالا کردن. لطفا واقع بین باشید دوست عزیز. با تشکر
تازه امده پست گرفته هنوز گرمه یه مدت که بگذره میبینه که این تو بمیری از اون توبمیری ها نیست
محمدخ
Iran, Islamic Republic of
ما تو محلمون یه پایگاه بسیج داریم که بچه هاش سرشون درد میکنه برای این جنگولک بازیا
یعنی عشقشونه داعش بیاد نمیدونم آمریکا بیاد
تروریست بیاد اینا برن درگیری.
یکی به این کارتر و رفیقاش بگه ایران پر از این طور بچه بسیجی هاست که سرشون درد میکنه برا این کارا.فقط کافیه حضرت عشق (منظورم حضرت آقاست)یه اشاره کنه-بخدا هممون با سر میدوئیم
جونم فدای رهبر
گروهبان کرسنت
Iran, Islamic Republic of
تمام استراتژیستهای امریکایی چه گروه الاغها وچه گروه فیلهاکاملا واقفندکه بدلایل عدیده عرضه وتوان حمله نظامی به ایران را ندارنداما میماند توکل برخدا واتحادو وحدت ملی وپیروی از رهنمودهای حضرت امام خمینی (ره)و رهبر معظم انقلاب ضمنا مسئولین مواظب صحبتهایشان باشند تا دشمنان سوءاستفاده نکنند.ظریفی چند مدت قبل متاسفانه می گفت اگر امریکا بخواهد....این معنای خوبی ندارد.
علی.
Iran, Islamic Republic of
میرن فیلم تخیلی میبینن، توهم برشون میداره...!!!
علی
Iran, Islamic Republic of
36 ساله دارن میگن حمله می کنیم ولی هیچ غلطی نمی تونن بکنن
Iran, Islamic Republic of
درسته که قدرت نظامی اول دنیا هستید ولیکن سی سال پیش که ایران ضعیف بود نتونستید حمله کنید .. حالا که دیگه تو خلیج فارس از ترس قایق های ایرانی خواب و خوراک ندارید
United States
یه کم منطقی باشین واقعآ توان نظامی ایران با امریکا یکی نیست امریکا بمب های اتمشو نساخته که بزاره یه گوشه خاک بخورن