جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۲۱
۶۶
درباره خطای استراتژیکی که دولت می‌کند؛

ادامه تعطیلی اقتصاد کشور با دل بستن به "سوم آذر" / تدبیر و امیدی که نیست!

يکشنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۲۰
کد مطلب: 391375
انتقاد بسیار مهمی که در تمامی دوره یک سال و چند ماه "دولت تدبیر و امید" مطرح شده، این است که تیم اقتصادی دولت "تدبیر" خاصی برای آینده ندارند و تنها "امید" به توافق هسته ای بسته‌اند!
ادامه تعطیلی اقتصاد کشور با دل بستن به "سوم آذر" / تدبیر و امیدی که نیست!
سرویس سیاسی جهان نيوز – علی رجبی: در حالیکه نامگذاری سال ۹۳ به نام "اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی" و تاکید مکرر بر مؤلفه‌های "اقتصاد مقاومتی" نشان می‌دهد که بهبود معیشت مردم مهمترین مأموریت دولت و مجلس برای کشور است، اختلافات پیش آمده بر سر متصدی وزارت علوم باعث شده تا چرخ رشد اقتصادی کشور؛ بشدت کند شود.

شواهد نشان می‌دهد، ششمین وزیر پیشنهادی علوم دولت یازدهم، گزینه‌ای است به مراتب جدی‌تر از خلف سابق خود. اگر پس از معرفی نیلی احمدآبادی به وزارت علوم، برخی نمایندگان مجلس، مهره پنجم دولت را شوخی خوانده بودند؛ اما این بار گزینه‌ای به مجلس معرفی شده که به مراتب از گزینه سابق خود، از شرایط مدیریتی بهتری برخوردار است. به باور برخی حتی سرپرستی نیلی احمدآبادی بر دانشگاه تهران نیز از ظرفیت وی بالاتر بود؛ در حالیکه فخرالدین احمدی دانش‌آشتیانی از سابقه روشن‌تری برخوردار است که در رأس آن معاونت مصطفی معین در دوران تصدی وزارت علوم را شامل می‌شود.

دانش آشتیانی از همان لحظه معرفی با مخالفت مجلس روبه‌رو بود؛ دقیقا با همان دلایلی که میلی منفرد، جعفر توفیقی و نیلی احمدآبادی موفق به جلب نظر مجلس نشدند و رأی اعتماد به فرجی دانا نیز پس گرفته شد. مجلس خط قرمز خود را از بیانات رهبری گرفته و معتقد است کسانی که سابقه سیاهی در فتنه ۸۸،‌ شورش علیه "قانون و رای مردم" و همسویی با دشمنان تابلودار ملت ایران دارند، نمی‌توانند به عنوان وزیر در یکی از مهم‌ترین وزارتخانه‌های کشور حضور داشته باشند و صلاحیت آموزش مسئولان و مدیران آینده کشور را ندارند.

اخبار منتشر شده نشان می‌دهد، هیأت رئیسه مجلس پیش از معرفی رسمی دانش آشتیانی، پیغام‌های لازم، مبنی بر عدم موافقت قاطبه مجلس با یک گزینه دیگر نزدیک به جریان افراطی دوم خردادی را فرستاده بود؛ این خبری است که از سوی بهروز نعمتی عضو هیأت رئیسه فراکسیون رهروان و ضرغام صادقی عضو فراکسیون اصولگرایان که هر دو نیز عضو هیأت رئیسه مجلس هستند، تایید شده است. صادقی و نعمتی در روزهای برگزاری نمایشگاه مطبوعات به غرفه جهان نيوز آمدند و با خبرنگاران جهان از پشت پرده این کش و قوس سخن گفتند؛ پشت پرده‌ای که به فراخور زمان، ابعاد جدیدی از آن در روزهای آینده منتشر خواهد شد.

این اتفاق در حالی است که رسانه‌های دولت تلاش می کنند این پیام را دروغین جلوه بدهند. ایسنا روز گذشته از قول یکی از نمایندگان مدعی شده بود که " چنین تماسی از طرف هیات رییسه مجلس نبوده بلکه دو فراکسیون سیاسی مجلس این موضوع را به دولت منتقل کرده بودند. "

به هر حال حتی اگر این ادعا نیز صحت داشته باشد [که ندارد!] نشان می‌دهد فضای مجلس برای رأی‌آوری دانش آشتیانی همچون فضای مجلس در جلسه پس گرفتن رأی اعتماد فرجی دانا و جلسه رأی اعتماد دادن به نیلی احمدآبادی مغشوش است. دولت نیز توضیح نمی دهد چرا بر انتخاب گزینه پیشنهادی از میان یک جریان تندرو پافشاری می‌کند.

به نظر می‌رسد، اصرار بیهوده دولت برای هماهنگ نکردن وزیر پیشنهادی با مجلس و نادیده گرفتن خطوط قرمز نمایندگان ملت، نه تنها موضع دولت را تقویت نکرده بلکه به قاطبه مردم نیز ثابت کرده که برخی جریانات افراطی و خاص نزدیک به دولت از اختلاف مجلس و دولت سود می‌برند و نان خود را در ناهماهنگی دو قوه می‌دانند.

بررسی سیر مخالفت‌های مجلسیان با گزینه های دولت نشان می‌دهد که اصرار غیرمنطقی دولت بر معرفی گزینه های افراطی نتیجه عکس می‌دهد؛ فرجی دانا ۱۴۵ رأی مخالف و ۱۱۰ رأی موافق داشت؛ در حالیکه این موازنه درباره نیلی احمدآبادی به ۱۶۰ رأی مخالف و ۷۹ رأی موافق، کاهش یافت و دور از ذهن نیست که دانش آشتیانی نیز رأی بدتری به دست بیاورد و عرصه را برای وزیر پیشنهادی بعدی خالی کند!

نامه دیروز احمد توکلی یکی از نمایندگان تاثیرگذار مجلس به رئیس جمهور، خود مؤید همین نکته بود که دولت بی‌سبب در جهت گسترش اختلافات قدم بر می‌دارد و بهتر است به جای رفتارهای سیاسی‌کارانه به حل مشکلات اساسی کشور بپردازد. توکلی در این نامه می‌نویسد: "اختلاف بین دولت و مجلس بر سر انتخاب وزیر علوم، موجب می‌‌شود که زمینه‌‌های تفاهم در مسایل اصلی‌‌تر کشور و مردم سخت گردد. مانند علاج رکود تورمی کمرشکن برای توده‌‌های ملت و پشتیبانی از مذاکرات سخت و تعیین‌‌کننده برادران دیپلمات ما در استیفای حقوق هسته‌‌ای ایران. در مطالعات اقتصاد سیاسی نشان داده می‌شود که کشمکش سیاسی چگونه ضدتولید و عدالت عمل می‌‌کند و هر دو سوی کشمکش دچار آسیب می‌‌شوند... "

انتقاد بسیار مهمی که در تمامی دوره یک سال و چند ماه "دولت تدبیر و امید" مطرح شده، این است که تیم اقتصادی دولت "تدبیر" خاصی برای آینده ندارند و تنها "امید" به توافق هسته ای بسته‌اند!

معلوم نیست تا کی قرار است همه امیدها به تعلیق تحریم ها در سوم آذر باشد؟ و اگر رفع تحریمی انجام نشد و مذاکرات به شکست خورد و یا دست‌کم شرایط فعلی برای یک یا چند دوره دیگر تمدید شد چه باید کرد؟!

اصولا مگر مشکل اصلی اقتصاد ما، تحریم است که حیات و ممات کشور را به رفع آنها گره زده‌ایم؟ ایا تا وقتی بسترهای فساد خیزی وجود دارد که از دل آنها شهرام جزایری و امیرمنصور اریا و بابک زنجانی و ... رشد می کند؛ می توان به رونق اقتصادی امیدوار بود؟ آیا تا آن روزی که سیستم بوروکراتیک بر اقتصاد کشور ما سایه افکنده؛ و تا آن روزی که رانت در دستگاه های دولتی و غیردولتی بیداد می‌کند؛ و تا آن روز که اقتصادمان کماکان دولتی است و خصوصی‌سازی در آن به معنای خودمانی‌سازی تعبیر می‌شد؛ و تا آن روز که اندیشه "ما نمی‌توانیم" بر مدیران تکنوکرات اقتصادی حاکم است؛ و تا آن زمان که مدیریت علمی و سیستماتیک در کشور جایگاه ندارد، وضع اقتصادی قرار است از این رو به آن رو شود؟

پرواضح است تا زمانی‌که استراتژی مردان اقتصادی دولت بر آیه یأس خواندن استوار باشد، [مانند آنچه اکبر ترکان گفت و کشور را تنها در تولید آبگوشت بزباش و قورمه سبزی، توانمند دانست] نمی‌توان انتظار تغییر اقتصادی شگرفی از این دولت داشت. حجت‌الاسلام حسن روحانی باید نگاه دوباره ای به استراتژی اقتصادی و سیاسی دولت کند و با کنار نهادن اندیشه "ما نمی‌توانیم" از مجموعه مردان اقتصادی‌اش و دوری کردن از لجاجت در کردار سیاسی‌اش به ظرفیت های درونی نگاه کند و کشور را به پیش ببرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


مجید مجد
کسی می دونه دولتی که از لج بازی های احمدی نژاد بیشترین انتقادات را داشت و از اون حسابی بل گرفت چرا الان داره لجبازی می کنه؟
آشیخ حسن! پس اعتدال چی شد؟؟؟؟!!!!!!
اعتدال بعضی وقت‌ها زير مجموعه لجبازی و افراط می‌شود. طعم شيرين قدرت است ديگر.. چه می‌
شود كرد؟!
ناشناس
سر کاری بود برای رای جمع کردن
شیعه انگلیسی
کاملا واضح ومبرهن است که دولت ازچه کسانی خط میگیرد به این اقایان نصیحت میکنم ازاین خط مشی عدول کنند وگرنه مجبورمیشوم خودم واردصحنه شوم وآنچه درپشت پرده میگذردرا به اطلاع عموم ملت نه دی برسانم حسبناالله ونعم الوکیل
ناشناس
انگلیسی جان زحمت نکش کل مردم میدانند که این دولت از کی خط میگیره و خود رئیس دولت هم به پشتبانی اون بابا افتخار میکنه
مهدی
به نظرم لابی قدرتمند برخی به اصطلاح اصلاح طلب و حامی فتنه در پیشنهاد وزیر علوم نقش مهمی دارد و دولت دو هدف را دنبال میکند اول مظلوم نمایی برای کسب کرسی مجلس اینده و دوم احتمال دخالت مقام معظم رهبری و هزینه کردن جایگاه ولایت در این خصوص است
Iran, Islamic Republic of
همه ملت میدانند که این مجلس است که بادولت دشمنی ولجبازی میکند و وقت کشوررابه هدرمیدهد . اقتلیت تندروی مجلس، امورکشورودولت رابه هم زده اند .
چرا اين اقليت براي مخالفت با وزير هر روز داره بيشتر ميشه؟

فرجي دانا 145 مخالف داشت ولي نيلي آحمدآبادي 160 مخالف.... دير نيست كه در راي اعتماد آشتياني اين عدد به 175 و بالاتر برسد.

حرف مجلس روشن است؛ وزير بايد با فتنه مرزبندي داشته باشد.

قحطي آدم كه نيست. روحاني برود يكي انتخاب كند كه با فتنه مرزبندي داشته باشد.
United States
بله عزیز من قحطی آدم است وقتی در این مملکت از نظر دولت آنقدر قحطی است که شخصی کهنسال مثل نعمت زاده زمام امور وزارت خانه مهمی را بدست می گیرد شما تا آخرشو بخوان
56
Iran, Islamic Republic of
جنابعالی در نوشته ی خود دچار تناقض شده و خبر ندارید جون:
اگر کار توسط اقلیت به قول شما تندرو گره خورده چرا بر سر معرفی وزیرچانه زنی می کنید ؟ اقلیت که نمی تواند وزیر را رد کند! نه جانم کار در دست اکثریت مجلس است که وزرای پیشنهادی نمی توانند رای بیاورند .اصلا فرض کنیم مجلس لجباز،دولت که اهل تدبیر است ! بیاید و از بین افراد بی حاشیه و سالم و بی طرف شخصی را معرفی نماید . الــــــــبته اگر قصد حاشیه سازی نداشته باشد.
ناشناس
و.فتی که دولت وزیر به رای معرفی میکنه مجلس چه کار میتواند بکند
ناشناس
ایکاش این متن رو وقتیکه احمدی نژاد داشت اقتصاد کشور رو نابود میکرد هم میگذاشتید.
Iran, Islamic Republic of
به نظر شما اقتصادی که چشم دوخته باشد به دستان پلید و خون آلود دشمنان قسم خورده این مملکت ، موفق خواهدبود؟
بله. موفق می‌شود... مگر تركيه و دوبی موفق نشدند؟!
امريكاهرووقت بخواداقتصادتركيه داغون ميشه. كافيه سرمايه شركتهاش روبكشه بيرون
56
Iran, Islamic Republic of
عزیز دل : وابستگی با موفقیت فرق زیادی داره ...
تفکر تفکر تفکر.....درایت ... بصیرت!
علی
ترکیه فقط به صنعت توریسم وابسته هست و فقط اگه یک بمب در این کشور منفجر بشه میبینی چه بلایی سر لین کشور میاد. بعدش هم دولت ترکیه با هزاران کاواره و مرکز فساد ناموس مردم ترک رو به توریست ها غربی هدیه میکنه شما حاضری دولت با ناموست همچین کاری کنه!!!!
ولایی
اشتباه منفی زدم.
...
محمد
عزیزم اون کاباره است نه کاواره!
ابوذر
Iran, Islamic Republic of
ترکیه و دبی رو کسانی رونق دادن که با پولای بادآورده واسه خوشگذرانی و کثافتکاری مسافرت کردن
ولایی
ببخشید اشتباه مثبت رو زدم.نه منفی
ناشناس
ببخشید اشتاه منفی زدم
بادکنک دوبی که همین سه سال قبل بود که اقتصاد دنیا یه تکون خورد ویهو اونجا تبدیل شده به یک مسیر یه طرفه برای فرار! وبا تزریق پول نفتش سرپا موند.یه بادکنک رنگی بدون هیچ صنعت پایه! ترکیه هم در زمان اربکان که عملا از امریکا دور شد ،مشکلات اقتصادیش حل شد والان که روز به روز به امریکا نزدیک تر میشه رقم بدهی وحشتناک وتورم به زودی نابودش میکنه.یه سر تو سایتهای اقتصادی بزن وبه چهارتا زرق وبرق فیلمهاشون نگاه نکن.دیدم عراق وافغانستان که رفتند زیرچکمه امریکا چقدر رشد داشتند.
سید
معمولا حال نوشتن ندارم ولی اونقد نظرت ... است که گفتم جواب بدم.
کی گفته ترکیه آباده؟ از اون قسمت های توریستیش که بیای بیرون می بینی چقدر هم اتفاقن ترکیه فقیره. من واسه کارم چندین سال تو ترکیه بازاریابی کردم و صحنه هایی دیدم که قابل مقایسه با تبلیغاتشون نیست.
در مورد دوبی هم عزیز دلم قیاست مع الفارقه! دوبی یه شهر کوچیکه و کشور نیست. اصلا فرض میکنیم گفتی امارات. اونم کشور نیست. اسمش روشه: اماره ها... یعنی شیخ نشین ها. نزدیک 80 درصد جمعیتش هم غیر عربن!!!!! خلاصت کنم عزیز: امارات کلا یه منطقه آزاده در حد کیش.
ای کاش به جای ترکیه و دبی میگفتی ژاپن و کره. تازه اون موقع شبهه ات وارد و قابل جواب بود.
...
یا علی مدد
سوفیا لوره
خودشون اعتراف کردند که ما عرضه ساخت حتی ابگوشت بز باش را نداریم حال خیلی لطیفه است که انتظار درست شدن اقتصاد کشور را از این گونه افراد داشته باشیم
چرابگوییم لجبازی دولت واینگونه دلیلتراشی کنیم تامردم راازواقعیت دورکنیم مگرنه حق رئیس جمهوراست تاوزیرانتخاب کندواقعیت این است که مجلس بااین مخالفتهامی خواهدبرخلاف قانون اساسی وزیربه رئیس جمهورمعرفی کندآنگاه رئیس جمهورطی نامه ای دوباره به مجلس پیشنهاددهد.گویادرانتخابات گذشته مردم به جناح مجلس نه گفتندوسندان هم انتخاب این رئیس جمهوراست .بهتراست مجلس ازلجاجت دست برداردوچوب لای چرخ دولت ومردم نگذارد.
ياللعجب!

همان قانونی كه اختيار انتخاب وزير را به رئيس جمهور داده؛ حق تاييد را هم به مجلس داده است.

مجلس هم با استناد به سخن رهبر انقلاب مبنی بر اينكه "فتنه خط قرمز نام است" می‌گويد تا وقتی وزير پيشنهادی از كسانی باشد كه در فتنه نقش داشته، به او رای مثبت نمی‌دهيم.

حالا چه كسی لجباز می‌شود؟
56
Iran, Islamic Republic of
عزیز من انتخاب وزیر حق قانونی "مجلس" است و حق رئیس جمهور تنها "پیشنهاد" وزیر است
کریم شیره ای
توراشت میگی ولی انشافآ باید بین این دولت که میگه کلیددارم و شبح تا شب اعتدال در میکنم وبه 18 میلیون رای دهنده مژلوم امید وتدبیر داده ام باید یک فرقی باشه قانون اشاشی مال دولت قبل بود برای این دولت باید بژارنش شر کوژه
سوفیا لوره
باید یک بار هم شده قانون اساسی را رو نویسی کنی تا جا بیفته که رای دادن ویا ندادن حق مجلس است مجلس حتی میتواند کل دولت را در یک روزبر کنار کنه
پايه گذار لجبازي احمدي نژاد بود و امروز روحاني دقيقا در همان مسير قدم بر ميدارد.
سرور
پایه گذار لجبازی شیطان است و هرکه خودستایی و لجبازی کند و دیگران را کم بداند راه شیطان را می رود.
سوفیا لوره
اقتصاد این کشور را در طول این یک سال ....
رضا
United States
متاسفانه با وجود چنین مجلس ...در ایران هیچ پیشرفتی حاصل نخواهد شد. هر ....
منم رضا!
برعكس من می‌گويم هر گاه مجلس در برابر زياده خواهی دور از چارچوب ايستاده ما پيشرفت كرده‌ايم.

پيام نظام روشن است: وزير حامی فتنه‌ نمی‌خواهيم.
چراغعلی
این.... را این دولت راه انداخته تا مجلسیان به سراع استیحضاح افرادی نظیر زنگنه - نعمت زاده - جنتی - آخوندی - وربیعی - و ظریف نروند ....
م
اگر امثال نمايندگان دلسوز نظام در مجلس نباشند خدا به داد ملت برسه. اين مسائل سالهاي آينده روشن مي شه
ناشناس
همین حالا روشن شده همه چی خوابیده
Iran, Islamic Republic of
اسفند94 جوابشان را می دهیم
سوفیا لوره
متآسفانه یا شوربختانه یا سوگمندانه با این دولت فقط پس رفت...
جه طور تدبیر خاصی برا اقتصاد ندارد که بیترین ثمره ان در جامعه مشهود است ادم باید کور باشد که کنترل تورم و ثبات اقتصادی را نبیند
ابوذر
Iran, Islamic Republic of
آره واقعا کوری. کور باطن. کجاش بهتر شد؟؟؟؟
میشه از همون مرکز امار بگید؟؟؟
چه تدبیری مگر جمع نقدینگی وتعطیلی کسب وکار وگران کردن اجناس که مردم قدرت خرید نداشته باشند،شد تدبیر اقتصادی؟؟؟
ناشناس
اول بگو بدانیم از کدام کشور نظر دادی تا بعد برسیم به جوک مهار تورم
همسنگر
درود بر خاندانی که حتی در برابر تحریم آب هم سازش نکرد. السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین(ع)
Netherlands
دولت به توافق سوم آذر دل نبندد و بداند هر توافقی در مذاکرات هسته ای به دست آورد ملت در برابر آن خواهد ایستاد و اجازه نخواهد داد عملیاتی شود. مرگ بر آمریکا
دولت برای لغو تحریمها باید منتظر رئیس جمهور جدید امریکا باشد اوباما دیگه کارش تمام است .
امیر
عالی بود... همه تخم مرغ ها رو تو سبک توافق هسته ای نباید چید...
قمر تاح خانوم
اگه این دولت تخم مرغ داشت پارسال به من سبد کلا میداد تخم مرغش کجا بود ننه
اقتصاد کشور خیلی هم خوب است اروم باشید ...
چراغعلی
برای آنهایی که از رانت واردات استفاده میکنند بله خیلی عالی شده و تولیدکنندگان داخلی وکار گران به خاک سیاه نشسته اند برای صادر کنند ها ی خارجی هم یکساله که ایران براشون شده بهشت
کریم شیره ای
احشنت به انشافت
اگر دولت قبل بود بازهم مجلس همین رفتار را داشت؟
برای حافظه پاک شده ،بهترین جا ارشیو سایت صدای ملته تا ببینی این مجلس چطور با دولت قبل رفتار کرد.
United States
خیلی ها در رویای «نیکسون به چین رفت» هستند اما فراموش کردند که رابطه سیاسی بین چین و امریکا در زمان کارتر (حدود ۵-۶ سال بعد) برقرار شد و روابط اقتصادی زمان ریگان (۳ - ۴ سال بعد) برقرار شد.

دوم اینکه اگر همین فردا تحریم ها بخار شود…. به فرض…. هیچکس برنامه ندارد که از پس فردا چه کند. ضمناْ‌ پولش را هم ندارد و فقط با استقراض پیش خواهند رفت…..
دورانیههههههههه دووورانیه
United States
دولت مصالح مملکتو فدای منافع شخصی خود کرده که مسلما در این میان نه خود سود خواهد برد نه ملت
منتظر
حرف زدن بسه وقت عمله
دراشتباه بودن رویه دولت هیچ شکی نیست
.....
حتما منظورتان پیش بردن به همان صورتی است که شما و دوستان اصولگرایتان در هشت سال دولت نهم و دهم پیش بردید ..
Germany
دوم خردادی ها تا حالا اگر موفقیت سیاسی داشته اند به خاطر شلوغ کاری ها در دانشگاه‌ها بوده است. اون ها میدونند که دانشجوی ساده دل چقدر راحت تحت تاثیر جو قرار میگیره برای همین میخوان با چنگ و دندون وزارت علوم رو نگه دارند تا به موقع با انواع فضا سازی ها دانشجوها را به نفع خودشون وارد صحنه کنند. امیدوارم روز به روز بر بصیرت دانشجویان افزوده بشه و بفهمند یک عده که در چهره استاد و کارمند و دانشجو در دانشگاه هستند، چطور پشت پرده براشون نقشه میکشند. هم سیاسی و هم فرهنگی
دوم خرداد دانشگاه رو از دست بده هیچی نداره. برای همین هم اینطوری چسبیدن ول نمی کنن.
اسلامی
... پس بار دیگر فریاد میزنیم مرگ بر امریکا و انگلیس فاشیست جنایتکار . زنده و جاوید باد جمهوری اسلامی ایران.پیروز باد اسلام مقدس و ناب محمدی. درود بر رهبر معظم انقلاب حضرت امام خامنه ای و رحمت واسعه خداوند بزرگ بر روح پاک حضرت امام خمینی کبیر بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران
ایران یه کشوری هست که همه چی داره.کمتر کشوری پیدا می شه که این قدر غنی باشه از نفت و گاز و معادن و تا انواع میوه جات و مواد غذایی و خیلی چیز های دیگه اگه روی این چیزا کار بشه دیگه نیازی به چشم دوختن به غرب نیست.درسته که تحریم دست و پا گیره اما میشه بازم کار کرد و در ضمن تحریم بیشتر به ضرر غرب است چون اونا به ما احتیاج دارن و خیلی چیز هایی که ما داریم اونا ندارن
آیا در صورت توافق هسته ای میشه امیدوار بود قیمت خودرو نصف بشه؟
کاظم
گاهى از اوقات ديده شده برخى از ترس اعدام خودکشى مى کنند بعضى از مسولين ما هم از ترس تحريم داشته ها وامکانات موجود را از بين مى برند. خوب چه مى شود کرد کسانى که فرق بين صنعت و اشپزى رانمى دانند وهنوز در فکرشان ما نمى توانيم موج ميزند وفرق بين صنعت هسته اى وابگوشت بزباش
رانمى دانند توقع ديگرى نبايد داشت
اکبری
اعتدال یعنی سرشگستگی در برابر خارجها فقط