پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
 
۵
۱۷

۳ تفسیر متفاوت از «ائتلاف» در انتخابات آینده از نظر هاشمی، خاتمی و روحانی

شنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۰۸:۴۷
کد مطلب: 389054
یکی از اصلی ترین و بنیادی ترین مانعی که اینک در حال آشکار شدن است تفاوت دیدگاه هایی است که میان سران تشکیل دهنده این ائتلاف یعنی خاتمی، روحانی و هاشمی وجود دارد.
۳ تفسیر متفاوت از «ائتلاف» در انتخابات آینده از نظر هاشمی، خاتمی و روحانی
گروه سیاسی جهان نيوز ـ از همان روزهای اول انتخاب دکتر حسن روحانی به عنوان رییس جمهور، تلاش برای در کنار هم ماندن، هاشمی، روحانی و خاتمی به عنوان یک اصل مسلم در برابر جبهه اصولگرایان مطرح شد. این اصل، منجر به تشکیل جبهه ای شد که در میان آن از فعالان اصلاح طلب، چهره های فتنه گر و بسیاری از فعالان سیاسی خارج نشین را نیز در بر می گرفت. علائم زیادی نشان می دهد که تلاش شد بخشی از جریان داخلی این جبهه همانند فتنه ۸۸ به ضلع خارجی پیوند بخورد و همفزایی پیدا کنند.

اما پس از گذشت چند ماه از آغاز به کار دولت تدبیر و امید تلاش برای اضافه کردن ناطق نوری نیز به این ائتلاف ابعاد دیگری به خود گرفت. فرض اساسی برای جذب ناطق نوری به این ائتلاف بر این اصل استوار بود که این بار ناطق نوری همانند روحانی پلی برای پیروزی جبهه مذکور در مبارزه انتخاباتی جدید -مجلس دهم- شود.

به رغم تقویت این همکاری سیاسی، اینک علائمی از مشکلات پیش روی تشکیل این ائتلاف در حال نمایان شدن است. یکی از اصلی ترین و بنیادی ترین مانعی که اینک در حال آشکار شدن است تفاوت دیدگاه هایی است که میان سران تشکیل دهنده این ائتلاف یعنی خاتمی، روحانی و هاشمی وجود دارد. گرچه بنا به ضرورت مشترک و نیازمندی که چهره های اصلی این ائتلاف به نوعی نسبت به هم احساس می کنند، تلاش می شود که سخنی که موجب واگرایی یا تحریک علنی بشود به میان نیاید. اما واقعیت این است که اختلافات جدی وجود دارد که از برخی اظهارات و عملکرد نزدیکان این چهره ها به خوبی قابل برداشت است. درگیری های لفظی میان چهره هایی همچون سعید حجاریان، احمد پورنجاتی، حسین مرعشی، فرزندان هاشمی، حسام الدین آشنا، محمدباقر نوبخت و... با یکدیگر به خوبی از وجود اختلافات میان هاشمی، روحانی و خاتمی پرده بر می دارد.

با این وجود اصلی ترین مسأله در تشکیل ائتلاف، اختلاف میان روحانی، هاشمی و خاتمی در نحوه و چگونگی و ترکیب تشکیل ائتلاف برای انتخابات مجلس دهم است. در این باره باید گفت:

آخرین اظهار نظر خاتمی درباره انتخابات مجلس شورای اسلامی در این جمله وی خلاصه می شود که چندی قبل در دیدار با تعدادی از فعالان دانشجویی بیان کرد: «اصلاح‌طلبان در عرصه‌های مختلف باید زمینه تعامل و گفتگو با همه جریانات سیاسی معتدل را ایجاد کنند. البته این به معنای ائتلاف مستقیم نیست؛ اما می‌توان در حین رقابت، با احزاب و گروه‌های دیگر همکاری و همراهی داشت.» خاتمی سخنان خود را با این جملات پایان داد که «مجلس نباید در انحصار گروهی تندرو و انحصارطلب باشد و امید است گروه‌های اصلاح‌طلب، اعتدال‌گرا و عقلای متعلق به هر جناح و گرایشی بتوانند مجلسی آرام و معتدل به وجود بیاورند.»

خاتمی از تعامل راهبردی میان اصلاح طلبان و گروه هایی از اصولگرایان که به گفته وی معتدل هستند سخن می گوید ولی ائتلاف مستقیم را رد می کند. این در حالی است که ائتلاف مد نظر هاشمی رفسنجانی ترکیبی از چهره های اصلاح طلب و اصولگرای نزدیک به خود وی است. از سوی دیگر ائتلاف مد نظر روحانی نیز ترکیبی از اصلاح طلبان و اصولگرایان است که معتقد به جریان سومی به نام اعتدال هستند و به تعبیر دیگر، مارک دولتی شدن را دارند و به گفتمان دولت قبل از اصلاح طلب یا اصولگرا بودن معتقد و به اعتدال بیشتر از اصلاح طلب یا اصولگرا بودن اهمیت می دهند.

خاتمی ائتلاف مستقیم را در حالی رد می کند که از این سخن این گونه می توان برداشت کرد که وی پیروزی در انتخابات مجلس را در لیستی اصلاح طلب بدون ائتلاف مستقیم با برخی اصولگرایان جستجو می کند. به همین دلیل بود که برخی نزدیکان خاتمی هنگامی که محمدرضا عارف سخن از امکان ائتلاف انتخاباتی با اصولگرایان مطرح کرد به شدت به وی حمله کردند. این در حالی است که ائتلاف مد نظر هاشمی و روحانی ترکیب چهره های اصلاح طلب و اصولگرا را توأما مدنظر قرار دارد. از این منظر روحانی و هاشمی به یکدیگر نزدیکتر محسوب می شوند و اختلاف بنیادین کمتری با هم دارند. اما روحانی و هاشمی هم یک مشکل اساسی دارند و آن اینکه روحانی ائتلافی نزدیک به دولت را می پسندد ولی هاشمی ائتلافی نزدیک به خود را مدنظر دارد که نهایتا به رهبری وی در جبهه مذکور ختم شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


متین
اصولگرایان در عدم رای اعتماد به وزیر پیشنهادی علوم ، اتحاد و همبستگی خود را نشان دادند ، به امید خدا یکپارچگی اصولگرایان میتواند سدی محکم دربرابر اهداف " پدرخوانده " شود .
احمد باقری
United States
انشاءالله
انشاءالله
منم همین حس رو دارم یعنی پیروز می شن
United States
شکست های سنگین موقتا این افراد را کنار هم آورده است. و گرنه به وقتش بعید است با هم تعاملی داشته باشند. البته به جز روحانی با هاشمی
همه اقایان دنبال رییس ماندن هستند!دراین وسط چهره های تندرو وجنجالی اصلاحات همچنان تیشه به ریشه اسلام وانقلاب ووحدت و...میزنند!
سعید
مطلب به جایی بود. من یقین دارم اینها با زدیک شده به انتخابات فاصله شون هم بیشتر میشه. اصلاح طلبها خیلی عجول و هستند و طاقت ماندن زیر سایه رو حانی را ندارند.
قزوینی
Iran, Islamic Republic of
روحانی باید بداند که نباید تسلیم عده ای اصلاح طلب شکست خورده شود و از مشاواران قوی برای مدیریت خود استفاده کند.
هاشمی دیگر بازنشسته شده و باید دست از سیاست بازی های غلط بردارد و خودرا در اختیار مشاواران ناخلف نگذارد و بداند که عمر سیاسی اش به پایان رسیده است.
خاتمی یک مرده سیاسی و یک خائن وطن فروش
است و هیچ جایگاه و پایگاه محکم سیاسی و مردمی ندارد.
مردن خاتمی ارزشش از زنده بودنش بیشتر است
برخی تفاسیر یکیه
پس ناطق نوری چی شد؟
United States
پشت گوشتونو دیدید این سیاسی های ... هم باهم وحدت می کنن
United States
دوران روحانی مچکریم هرچی بگی بر میاد
محمّد
Iran, Islamic Republic of
می‌توانید از این عصبیّت بمیرید، امّا دوران جدید آغاز شده، عقلا و صالحین انشاالله چرخ این مملکت را خواهند چرخاند، نه آقایان مشروطی.
توفیقی از قزوین
قبلا این چرخ به لطف همین عقلا و صالحیان چرخیده البته بطرف کدخدای زر وزور و اونی که زیر گرفته ملت ایران بوده فراموش نکردیم همان زمان که اقایان روی سد لتیان در باره اسکی روی اب خاطره می نوشتند درامد ناچیز مردم بحدی بود که خودرو و خانه دار شدن جزو ارزوهای نزدیک به محال مردم بود ودلار از ۷۰ تومان شروع هاشمی به نزدیک ۱۰۰۰ تومان دوران خاتمی رسید انرژی هسته ای تعلیق و پلمپ شد اسکی بر روی موج جهل جای عصبانیت و مردن هم دارد
وزنه سیاسی
..!!!! آیا برای اعتلای شیعه تلاش می کنند؟! یا .....!!!!!!!!!!
گروهبان استات اویل
Iran, Islamic Republic of
خاتمی در جریان فتنه 88 خیانتی بزرگ در حق نظام وملت کرده است وگناهی نابخشودنی دارد.هاشمی دیگر دوران سیاست ورزی اش به پایان رسیده واین در انتخابات قبل مشخص شد.حداقل اگر کمی وجهه ای هم داشت با رفتار فرزندانشان در معرض خطر قرار داده ...
ناشناس
... انتشار چنين مطالبي نشان از نگراني و دغدغه است!
بٓبو، كدخِدا،چرچيليان
راستى جطور شد، داعش با النصره بينشون بكش بكش ، راه
افتاد ؟؟!! يا چطور شد، دولت ازاد، با اونا بكش بكش داره ؟؟!
هرسه قماش كه از يه آخور تغذيه ميشن ، چرا بجون هم افتادن ؟! بگٓم ؟ نه جون خاطره بگم ؟؟؟ باشه هولم نكن ميگم
براى ، حب دنيا، قدرت پرستى، مال پرستى، دردونه هاى از
خودمتشگر، فقط من، منم ،،،،، خب حالا اينا با اين همه ادعا
يكى دُمشو گره زده بدم ، ملك عبد،،، يكى، كدخدا، يكى ،
اسراييل. آخور يكيه اما هواى نفس ، ولعِ رييس بودن،،،،،،،،