کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

مقاومت، حلقه مفقوده وزارت خارجه در جنوب شرق

شهدایی که قربانی «ضعف دیپلمات‌ها» می‌شوند/ چرا دولت در حوزه دیپلماسی با پاکستان موفق نیست؟

19 مهر 1393 ساعت 12:28

برای حل مشکل امنیتی از طریق دستگاه دیپلماسی تنها رایزنی ها دیپلماتیک کفایت نمی کند بلکه باید عربستان و آمریکا با ایجاد فشارهای هدفمند وزارت خارجه تدبیر و امید در پاکستان مجبور به تغییر محاسبات بشوند.


گروه سیاسی جهان نیوز ـ لانه تروریست ها در چند کیلومتری مرز ایران با پاکستان قرار دارد، هر وقت بخواهند برای جنایت به لب مرز ایران می آیند و هر از چندگاهی با یک کمین ساده می توانند چند مامور امنیتی را به شهادت برسانند و تلخ تر آنکه به راحتی پس از جنایت به لانه های خود در پاکستان برگردند. زیرا قبل از آنکه برای تعقیب آنها برنامه ریزی شود براحتی در فاصله زمانی کمی به آن طرف مرز بدون مشکل در خاک پاکستان منتقل و موانع امنیتی در آن سوی مرز، جلوی آنها را نمی گیرد. آنها در پاکستان به راحتی رفت و آمد می کنند و با رابطین سرویس های اطلاعاتی منطقه و فرامنطقه ای جلسه می گذارند و دغدغه ای بابت امنیت خود ندارند. سرویس اطلاعاتی پاکستان نیز با آنها کاری ندارد و گاهی با همکاری سرویس اطلاعاتی عربستان و برخی کشورهای دیگر، اطلاعاتی نیز به تروریست ها می دهند و برایشان نقشه راه نیز تعریف می کنند.

البته این تنها بخشی از ماجرا است، افراد دیگری نیز به راحتی در سطح شهرهای سیستان و بلوچستان و حتی برخی شهرهای خارج از این استان دزدیده می شوند و ربایندگان چند ساعت بعد، از طریق هماهنگی که قبلا در نقاط مرزی شده از مرز پاکستان آنها را به کلی از ایران خارج می کنند و در لانه های تیمی خود در پاکستان زندانی می کنند! آدم رباها سپس برای آزادی گروگان ها میلیون ها تومان اخاذی می کنند. مقامات پاکستانی نیز هر بار که با اعتراض ایران روبه رو می شوند قول همکاری می دهند و بعد هم اتفاق خاصی نمی افتد.

مقامات امنیتی بارها اعلام کرده اند که در صورت هماهنگی با دولت پاکستان به راحتی می توانند تروریست ها را تحت تعقیب قرار داده و در یک عملیات چند ساعته کار آنها را تمام کنند. حتی مقامات امنیتی به دستگاه دیپلماسی پیشنهاد داده اند که حاضرند با همان نیروهای نظامی پاکستان در یک عملیات مشترک علیه تروریست ها حضور یابند. هنوز دستگاه دیپلماسی در این زمینه نتوانسته رایزنی ها موفقیت آمیزی داشته باشد.

از نحوه ادبیات دیروز سردار احمدی مقدم در نماز جمعه تهران نیز این موضوع برمی آید که دستگاه نظامی و امنیتی کشور نیز به این تعلل ها انتقاد دارد تا آنجا که برای پاسخ به دغدغه های افکار عمومی، این انتقاد به فضای علنی نیز کشیده شده است.

فرمانده نیروی انتظامی کشور در این باره معتقد است: دستگاه دیپلماسی ما باید فعال‌تر عمل کند و قابل قبول نیست که خاک پاکستان محل امنی برای حضور تروریست‌ها باشد. یک گروه تروریستی در خاک دشمن مستقر شده است و هر بار به نحوی به ما ضربه می‌زند، اما دولت آن کشور هیچ حرکتی برای مقابله با این تروریست‌ها نمی‌کند، هربار که اعتراضی از سوی ایران صورت می‌گیرد، انکار یا اظهار ناتوانی می‌کنند از طرفی هم به ما اجازه حضور برای برخورد با این گروه‌ها را نمی‌دهند.

در ادبیات مقامات امنیتی به وضوح فوریت و توجه ویژه دستگاه دیپلماسی به رایزنی های فشرده با دولت پاکستان دیده می شود.

از سوی دیگر حسینعلی شهریاری، نماینده مردم زاهدان معتقد است دولت در زمینه مبارزه با تروریست‌های شرق کشور تساهل و تسامح می‌کند. نماینده مردم زاهدان می‌گوید: چندین بار به دولت تذکر داده‌ایم که از پاکستان مجوز دنبال کردن تروریست‌ها در خاک پاکستان و بمباران مواضع آنها را بگیرد که متأسفانه گوشی بدهکار این قضیه نبود. شهریاری با اشاره به تکرار اقدامات تروریستی در شرق کشور به نسیم گفت: هرچند وقت یک‌بار شاهد این اتفاقات دردآور هستیم.

اما چرا دستگاه دیپلماسی کشور در این زمینه موفق نبوده است؟ برای پاسخ به این سوال باید به نکات زیر توجه کرد:

آمریکا و عربستان اصلی ترین مانع همکاری پاکستان با ایران هستند، مقامات پاکستانی به خاطر ترس از فشار اقتصادی که این دو کشور ممکن است به پاکستان وارد کنند، حتی قرارداد گاز با ایران را نیز همچنان به تاخیر می اندازند.

عربستان پس از به قدرت رسیدن نواز شریف کمک های اقتصادی خود را به این کشور افزایش داده و حتی سطح همکاری نظامی و امنیتی خود را نیز با پاکستان بسیار عمیق تر کرده است. آمریکایی ها نیز به صورت سنتی همچنان تقویت گروه های تروریستی را به عنوان یک ابزار فشار به ایران همچنان جزئی از اصول مواجهه خود با ایران می دانند.

این در حالی است که ایران در لبنان، عراق، سوریه و اخیرا یمن با تکیه به گفتمان مقاومت و با کمک گروه های نزدیک به خود، آمریکا و عربستان را مجبور به عقب نشینی کرده است. اما دستگاه دیپلماسی تا کنون نتوانسته است، معادل این فشارها به دولت پاکستان از طرف آمریکا و عربستان، مقاومت حقیقی تولید بکند به همین دلیل پاکستانی ها چندان از طرف ایران فشاری را احساس نمی کنند. به تعبیر دیگر برای حل مشکل امنیتی از طریق دستگاه دیپلماسی تنها رایزنی ها دیپلماتیک کفایت نمی کند بلکه باید عربستان و آمریکا با ایجاد فشارهای هدفمند وزارت خارجه تدبیر و امید در پاکستان مجبور به تغییر محاسبات بشوند. همچنانکه این ایستادگی و تولید فشار در لبنان و عراق، آمریکایی ها و عربستانی ها را مجبور به دادن امتیاز و تعامل با ایران کرده است.

https://cdn.jahannews.com/images/docs/files/000385/nf00385108-1.jpg

https://cdn.jahannews.com/images/docs/files/000385/nf00385108-2.jpg
دیدار نخست وزیر پاکستان با رییس جمهور و وزیر خارجه ـ ۲۱ اردیبهشت ماه ۱۳۹۳

https://cdn.jahannews.com/images/docs/files/000385/nf00385108-3.jpg
امضای تفاهم نامه بین ایران و پاکستان

ایران در پاکستان جایگاه مردمی بسیار بالایی دارد و اگر اراده ای برای مواجهه با آمریکا و عربستان باشد این ظرفیت به راحتی این کشورها را می تواند با چالش مواجه کند. به نظر می رسد تا وقتی که طرف آمریکایی و عربستانی از طرف وزارت خارجه ایران قاطعیت و اراده عملی برای برخورد مقتدرانه نبینند همچنان به مسیر خود ادامه خواهند داد. همچنانکه نه تنها در مراکز تصمیم گیر در آمریکا و عربستان بلکه در افکار عمومی در داخل کشور نیز این شائبه به وجود آمده که در دستگاه وزارت خارجه، اراده ای برای برخی برخوردهای مقتدارانه با این دو کشور وجود ندارد و مقامات سیاست خارجه تدبیر و امید تعامل به هر قیمتی را استراتژی خود قرار داده اند.

این موضوع البته مستلزم این قضیه نیز است که وزارت خارجه در کنار اولویت هایی که برای پرونده هسته ای و برخی موضوعات دیگر منطقه ای قائل است، برای پرونده پاکستان و لانه کردن تروریست ها اهمیت بیشتری از گذشته قائل شود، چون زیر سؤال رفتن مکرر اقتدار ایران در مرزهای جنوب شرق، جایی برای تعلل وزارت خارجه باقی نمی گذارد.


کد مطلب: 385108

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/detailed/385108/شهدایی-قربانی-ضعف-دیپلمات-ها-می-شوند-چرا-دولت-حوزه-دیپلماسی-پاکستان-موفق-نیست

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com